Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Misschien wel een hele rare vraag hoor, maar doet hij het als er veranderingen in huis zijn? Onze Barrel piest nl. altijd op ons bed als er een verandering is. Nu laatst ook weer met de komst van onze nieuwste kat, maar bijv. ook als er iets veranderd is qua meubels of iets dergelijks. Ze doet het dus niet vaak, maar bij elke verandering houden we er al rekening mee.

De deuren staan hier wel overal open, dat sluit enig risico ook wel uit ;-) .

Het is een beauty trouwens!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
santo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2006 07:48
Locatie: almere

Bericht door santo »

daantje schreef:Misschien wel een hele rare vraag hoor, maar doet hij het als er veranderingen in huis zijn? Onze Barrel piest nl. altijd op ons bed als er een verandering is. Nu laatst ook weer met de komst van onze nieuwste kat, maar bijv. ook als er iets veranderd is qua meubels of iets dergelijks. Ze doet het dus niet vaak, maar bij elke verandering houden we er al rekening mee.

De deuren staan hier wel overal open, dat sluit enig risico ook wel uit ;-) .

Het is een beauty trouwens!
Nou je het zegt... Ik heb een verander tik.. Dus heb vorige week mijn slaapkamer weer veranderd... Ik heb er eigenlijk nooit zo opgelet, of hij het elke keer doet als ik wat verander in de slaapkamer...

maar goed... wat moet ik nu doen dan?? Wachten tot het over gaat...
Heb vanacht een andere deken gebruikt, zonder resultaat... dus denk dat hij vanavond maar in de badkamer of zo moet slapen...
Vind het wel heel erg zielig..
Maar van het wassen word ik ook gek..

Hieronder nog wat foto's van mijn kat.

[Foto's verwijderd door Admin. Reden: Off-topic]

groetjes en weer bedankt voor de antwoorden en adviezen
Amarinsje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2007 23:16
Locatie: Zwolle

hellup!!

Bericht door Amarinsje »

Hallo iedereen!

ik ben Amarins, trotse eigenaar van Bink (Europees Korthaar- zwart met een ietsiepietsie wit) en Silver (kruising van Russische Blauwe en Noorse Boskat - en die is blauw).

Maar helaas doet de oudste continue een plasje naast de kattenbak.
hij heeft 2 plaatsen, letterlijk naast de kattenbak en in een hoekje ergens in de hal.

Ik heb alles al geprobeerd.
hij is al gecastreerd, heeft al een keer blaasontsteking gehad (ook vaak gecontroleerd en loos alarm) en we hebben er ook al spullen neergezet, maar het blijft doorgaan!
we hebben zelfs een extra kattenbak gehaald, en dat werkt niet.

Ik zou graag wat tips willen, naast de gebruikelijke chloor en citronella tips want die heb ik allemaal ook al gedaan.
(ook wordt de kattenbak goed schoongemaakt!!!)

verder allemaal de beste wensen voor 2007!!

liefs Amarins
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Chloor moet je niet gebruiken dus! Katten vinden dit juist aantrekkelijk en gaan dan juis plassen op die plek. Je kan beter schoonmaakazijn gebruiken.
Het klinkt niet als sproeigedrag en je kat heeft ook blaadonsteking gehad. Ik zou nog wel goed leaten kijken naar eventuele urinewegeproblemen en eventueel op speciaal voer overgaan. Je kan hierover informatie vragen bij je dierenarts.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
annemieke1234
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2007 00:35
Locatie: sappemeer

Help: poes krols en ineens niet meer zindelijk

Bericht door annemieke1234 »

Ik heb mijn poes Juna nu anderhalf jaar. Ze is echt altijd zindelijk geweest, maar ook eenkennig. Waarom dit belangrijk is voor mijn vraag:
ik ben een week terug, anderhalf week weggeweest. Bij terugkomst (er is elke dag voor haar gezorgd) heeft ze mijn bank en mijn bed ondergeplast.

Sinds ik weer terug ben is het niet opnieuw voorgekomen, ik heb alles gewassen en weer schoon. Nu ben ik een dagje weggeweest en ze heeft opnieuw op mijn bank geplast. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Dat ik boos ben, heeft ze echt wel door. Buiten komt ze niet en ik heb geen afsluitbare ruimte in mijn huisje. Wel is ze zo ontzettend vaak krols ook; 3 week terug en nu alweer. Dit is eigenlijk vaak zo geweest sindsdat ze ongeveer 8 maand oud was. Kan dit een verband hebben?

Ook heb ik sinds een aantal weken een rat in huis, zou dit er misschien mee te maken kunnen hebben (jaloezie?). Ik ben ontzettend dol op mijn beestje en wil haar voor geen goud kwijt, maar ben echt ten einde raad. Als ze in huis blijft plassen kan ik haar hier niet meer houden ben ik bang... wat kan ik doen?

Hoop echt op wat reacties, tips oid.

Groetjes, Annemieke
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hallo Annemieke,

Is Juna nog niet gesteriliseerd? Ze is wel erg vaak krols en dat is ontzettend vermoeiend voor zo'n katje. Ook zijn ongesteriliseerde poezen gevoeliger voor een baarmoederontsteking.

Soms veranderen poezen ook wat in hun karakter als ze gesteriliseerd zijn. Dan zijn ze niet meer zo gevoelig voor hormoonschommelingen. ;-)
Het plassen kan inderdaad een protestactie zijn omdat ze vindt dat je haar niet alleen mag laten.

kijk eens in dit onderwerp voor katten die op ongewenste plaatsen plassen.

En hier vind je veel informatie over sterilisatie en eventuele karakterveranderingen bij je kat.

Succes ermee!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het is echt een heel goed idee om je kat, juist ook een flatkat, te steriliseren of te castreren, want dat is veel beter voor het dier.

Daarnaast denk ik dat ze uit protest, stress of verveling in huis plast, maar het kan ook heel goed medisch zijn, zoals een blaasontsteking. Dus als je toch naar de dierenarts gaat voor een sterilisatie laat dan gelijk je kat op blaasontsteking controleren.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Annemieke,

Wat een vervelend probleem! Het zou kunnen dat ze op andere plaatsen is gaan plassen omdat er in korte tijd een paar veranderingen zijn geweest (je vakantie en het nieuwe ratje).
Wel zou ik haar laten steriliseren. Misschien dat dat het inderdaad verband houdt. Daarnaast is het nogal vermoeiend en uitputtend voor een poes om elke keer krols te worden.

Succes!
annemieke1234
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2007 00:35
Locatie: sappemeer

Bericht door annemieke1234 »

bedankt voor de reacties. ze is inderdaad nog niet gesteriliseerd,omdat ik (als ik op korte termijn groter ga wonen) ik graag nog een nestje van haar wilde hebben, maar misschien moet ik hier dan toch van afzien.

Verveling is, denk ik, niet de oorzaak, ze heeft dit probleem nog nooit eerder gehad en ze heeft het naar mijn idee altijd wel naar haar zin, ze is niet extreem druk ofzo (wat je wel eens kan zien geloof ik al een ruimte te klein is, of katten graag naar buiten willen)... maar ja ik weet het natuurlijk niet zeker.

Kom net weer thuis en het is gelukkig nog droog, geen fijn iets om in je achterhoofd te hebben elke keer als je weg bent, maar heb haar wel even beloond met vlees :).
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Misschien was het een tijdelijke signaal reactie van je kat op je afwezigheid en de komst van het ratje en dan heb je verder niets meer te vrezen.....

Ik duim in ieder geval voor je dat dat het geval is, want plassen in huis is helaas vaak een heel vervelend en hardnekkig probleem.

groeten,
Sandra
annemieke1234
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2007 00:35
Locatie: sappemeer

Bericht door annemieke1234 »

nou.. alweer een nat bed en natte bank. toch maar even de dierenarts gebeld en ik ga er vanavond heen, morgen wordt ze waarschijnlijk gestreiliseerd... hoop dat het gedrag dan ook afneemt, het lijkt wel of haar gedrag steeds heftiger wordt wanneer ze krols is.

groetjes, Annemieke
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

bloesemremedie bij plasgedrag

Bericht door Tiara »

Wie heeft een tip voor me?
Gabriel, gecastreerd en ruim 1,5 jaar oud, vind het de laatste dagen nodig om her en der in huis kleine plasjes te doen. in de handdoeken, op het bed, erg vaak op de bak. Hij eet verder prima en is vitaal. het kan een blaasprobleem zijn maar ik vermoed dat het meer met voorjaarshormonen te maken heeft.
Heeft iemand ervaring met bloesemdruppels in een derlijke situatie? en zo ja, welke bloesemremedies?

Heel graag hoor ik van je!
Groet,
Tiara
dtje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2007 10:18

autistische kat?!

Bericht door dtje »

Ik heb de verhalen gelezen van alle kattenliefhebbers en we hebben toch veel met elkaar gemeen....

Ook ik heb een sproeier in huis. Mijn kater Muis, gecastreerd, woont met zijn broertje, Moose, ook gecastreerd gezellig bij mij in huis.
Muis heeft al heel lang de gewoonte om zo af en toe eens naast de bak te gaan plassen. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niets helpt:(
Toen ben ik eens een boekje gaan bijhouden met wanneer hij dit doet en wat hier aan vooraf is gegaan.
Daar kunnen gehoorlijk leuke conclusies uitkomen.....
1. Hij plast naast de bak wanneer......
- ik de bak iets te laat volledig schoonmaak,
- ik de andere kat iets teveel aandacht geef, naar zijn mening,
- wanneer ik veranderingen aanbreng in mijn interrieur,
- wanneer ik grof afwijk van het standaard dagritme (tijdstip eten, in ruimtes komen waar ze normaal niet mogen komen).
-de bekende vieze was even op een hoopje sorteren en je bent even weg......

Het lijkt erop dat mijn kat ligt autistische trekken heeft ofzo....!
Nu ik me hier bewust van ben let ik er op en gaat het de laatste tijd erg goed. Toch gebeurt het nog af en toe wel eens... Het vervelende is alleen dat de bank dit niet zo goed kan hebben en onder de vlekken zit. Het vervelendste is alleen die geur....
Heeft iemand hier nog tips voor?

Groetjes Denise
crazypussy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:04

deurmatten gek

Bericht door crazypussy »

heb 3 binnenkatten, 2 mannetjes, beiden gecastreerd waarvan 1 ook nog me penis amputatie vanwege blaasgruis, en een vrouwtje, gesteriliseerd. ALlemaal zon 8 jaar oud.
Vanaf het begin plast het mannetje met de penis amputatie op de deurmat en vlakbij de bak op de grond.
Alle 3 gebruiken ze de kattebakken door elkaar en dat gaat ook wel goed, alleen weer plassen bij de voordeur. In het oude huis deed hij het op precies dezelfde plek. Inde woonkamer een kleine kleedje en dat vind ie ook heerlijk om nat te maken.
zelfs spray om katten en honden te trainen om daar niet te komen vind ie een lachtertje...zelfs nieuwe schone mat houd het niet lang droog.
allemaal krijgen ze genoeg aandacht en kattenbakken zijn altijd netjes schoon.
Waarom nou die deurmat ?? Is er iets wat WEL werkt om erneer te leggen of te spuiten om de eigenwijze kater het af te leren ??

Thanks
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Plassen op de mat heeft vaak te maken territoriumafbakening van kater, bijvoorbeeld tegenover katten buiten (meestal als ze zelf niet buiten komen, maar ook als ze wel buitenkomen). Met hygiëne heeft het dus meestal niets te maken en daarom zal hij het vaak blijven doen op de mat of bij de deur.

Plassen op het kleedje is vaak een voorkeur voor zachte plekjes, zoals dekbedden, dekens, haddoeken, de wasmand, banken enz. enz.

Mijn advies is dan ook de mat en het kleedje geheel te verwijderen en niet te vervangen. Het goed schoonhouden heeft helaas geen zin, want ze hebben een veel betere neus dan wij en ze ruiken de urine dwars door het schoonmaakmiddel heen.

groeten,
Sandra
Plaats reactie