Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Je geft aan dat de buren gaan verhuizen, je weet wel niet wanneer.
Ik zou tot die tijd proberen, om als jij werken bent jouw katten maar een bepaald deel van het huis te geven, vb de bovenverdieping en zolder. Ook al zijn ze gewend dat ze het hele huis tot hun beschikking hebben, een tijdje alleen de bovenverdieping zal hun niet schaden. Als je zorgt dat ze daar van alles voorzien zijn, bakken, eten en drinken, kunnen ze daar rustig blijven tot jij terug bent van werken.

Dit geeft jouw kat de kans om terug rustig te worden, want hij kan niet meer de hele tijd achter het raam liggen, zich op te winden, over wanneer dat "loeder" gaat komen, en het loeder zal het misschien na een tijd gaan opgeven, omdat hij leert dat er geen kat meer achter het gordijn zit.

Als je thuis bent kan je proberen om het raam af te schermen, met vb rolluik als je die hebt of de gordijnen dicht trekken, en telkens als jouw kat probeert om naar het raam te gaan, hem er weghalen.

In de tuin kunnen ze mekaar dan nog zien, maar ik begrijp dat ze alleen buiten mogen als jij thuisbent, dus dan kan je zo'n luikje instaleren, dat met een signaal werkt, zodat jouw kat, als hijz ich bedreigd voelt, snel naar binnen kan en het loeder niet.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
harley
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2005 12:17

Bericht door harley »

HARTSTIKKE bedankt voor jullie tips/adviezen. Ik ga ermee aan de slag, laat absoluut nog weten hoe het verder loopt. De voordeur heb ik nu aan beide kanten gesopt met schoonmaak-azijn (heeft een hele neutrale geur zodat er niet meteen wéér overheen gesproeit wordt), het stoepje bij de voordeur is geschrobt om eventuele geurtjes van de andere kater weg te werken & ik heb van Ecostyle (dus milieu+diervriendelijk) korrels gekocht waar voor katten een vies luchtje vanaf komt. Hopelijk houdt dat het buurtloeder op afstand. Gisterenavond en vanochtend is in ieder geval zowel ik als de voordeur niet besproeit; Goed zo Oscar! :eclap:
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

Sinds twee dagen begint Moppie in de krantenbak en op de mat te plassen :shock:

Terwijl ze dat al die tijd netjes op de bak gedaan heeft, ik maak 2 keer per dag de bak schoon met een schepje, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik snap er werkelijk niks van.
een lieve groet vanuit een warm hart
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Gelijk aanpakken, Ingrid! Niet dat je boos op haar moet worden, maar je moet wel voorkomen dat dit een slechte gewoonte wordt.
Flanna plast sinds 2 weken ook opeens naast de bak. Er zijn hier nogal wat veranderingen gaande (mijn vriend is hier komen wonen en we gaan dit weekend verhuizen), dus het is op zich wel verklaarbaar. Ik heb gelijk 2 extra bakken neergezet (dat kan ook gewoon een teiltje gevuld met grit zijn hoor) en ik beloon haar extra als ze het op 1 van de bakken heeft gedaan. Ik hou haar nu ook extra goed in de gaten. Ik heb al een paar keer kunnen voorkomen dat ze het ergens anders deed. Dat zie je wel als ze ergens een beetje gaan krabben en draaien. Dan kun je haar gauw op de bak zetten.
Bij Flanna werkt deze aanpak, ze heeft het nu alweer 3 dagen keurig op de bak gedaan. (ik houd wel mijn hart vast als we straks verhuisd zijn...)
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

Dank je Marije voor je reactie.

De krantenbak staat naast mij naast de bank ze klimt er op en gaat al meteen zitten zonder te draaien ofzo.
En dat op de mat doet ze als ik nog slaap.
Heel raar hoor.

Nou meid ik wens je alvast veel sterkte met het verhuizen en dan het gedrag van je katten, hopen dat het goed gaat.
een lieve groet vanuit een warm hart
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Even een extra bak op de mat zetten, Ingrid. Dan associeert ze niet de mat maar de bak met plassen en heb je dikke kans dat ze het daar weer in doet.
Veel katten willen niet op de bak plassen waarop ze poepen, dus soms heb je voor één kat 2 bakken nodig :???:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat klopt, een vriend van ons heeft 1 kat en 3 bakken!
Ze verdomd het gewoon om iets op een bak te doen waar ze al op heeft gezeten :???:
En elke bak die bevuilt is moet hij dan ook gelijk schoonmaken.
Wat heb ik dan een mazzel met onze 4 katten, 2 bakken en geeneen die ooit iets ergens anders doet.. *klopt af*.. :icon_shifty:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
sacha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 okt 2005 09:39

Bericht door sacha »

Sinds een paar weken plast een van mijn poezen buiten de bak.
Ik weet niet zeker welke maar volgens mij de oudste.
In eerste instantie dacht ik de jongste omdat die net gesterilisseerd is maar de oudste loopt constant zo te 'graven' om de kattenbak heen.
Het meeste doen ze gewoon op de bak hoor maar met regelmaat ligt er toch wat buiten.
Ik hoorde van anderen dat ik het in de gaten moet houden ivm mogelijke blaasontsteking, maar ik heb eigenlijk niet het idee dat er wat mankeert verders.
Het is ook af en toe een grote plas, geen kleine beetjes en ze 'gedragen' zich beiden gezond.
Iemand enig idee wat dit kan betekenen :?:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoeveel katten en hoeveel bakken heb je?
Het kan best dat als de een er op geplast heeft, de ander er dan niet meer op wil en het er dan maar naast doet.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

Hoi Lotte,

Je had toen op mijn verhaal gereageerd op pagina 16 was het geloof ik en toen zei je dat je een boek aan iemand had uitgeleend waar misschien een antwoord voor mijn probleem in kon staan.
Nou was mijn vraag dus of je dat boek al terug hebt.
Ik ben namelijk ten einde raad.
V/d week had onze poes weer op bed gepiest. Ik het hele dekbed weer in de wasmachine gedaan en over de kachel gehangen om te drogen( we hebben namelijk geen droger) en een stuk hing over de grond. Dus toen ie droog was en ik hem wilde pakken zag ik dus dat onze poes Pooky er gewoon weer op had zitten piesen. :shock: We hadden al een nieuw dekbed gehaald en dat ging een tijdje goed, maar dat heeft ook niet lang geduurd. :-(
En als we met de hond gaan lopen dan moet ik zijn mand in de badkamer zetten want, zodra ze dan de kans krijgt dan doet ze het daar ook nog effe gauw in.
De katten mogen nu in ieder geval niet meer s'avonds in de slaapkamer.
We laten ze er overdag wel in want dat is hun slaapplekje.
Maar ik word hier echt helemaal gek van! :twisted:
sacha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 okt 2005 09:39

Bericht door sacha »

Lotte schreef:Hoeveel katten en hoeveel bakken heb je?
Het kan best dat als de een er op geplast heeft, de ander er dan niet meer op wil en het er dan maar naast doet.
Ik heb 2 katten en 2 bakken, een boven en een beneden.
Is vanaf het begin nooit een probleem geweest dat ze er samen opgingen, raar he?
chantal76
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2006 09:12
Locatie: waddinxveen

Bericht door chantal76 »

Hoi,

Ik heb ook veel problemen gehad met een poes die overal plaste om haar teritorium te verdedigen. Ik heb toen het advies gekregen om niet met chloor schoon te maken omdat dat een lucht is die katten lekker vinden. Het beste was om schoon te maken met biotex. Wat ik wel moest doen is een druppeltje chloor in de kattenbak doen. Dit heeft bij mij goed geholpen. Wat ook hielp is dat ik de kattenbak niet elke keer uit mcht soppen maar dit maar 1 keer in de week mocht doen zodat de geur van de urine in de bak bleef hangen en de poes uiteindelijk goed doorkreeg dat dat de enige plek was waar ze mocht plassen. ( ik heb dit advies trouwens van een kattengedragstherapeut gekregen ) Het heeft bij mij goed geholpen en de problemen zijn over.

chantal
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Bij mijn oude Poes (inmiddels overleden) hebben we alles geprobeerd, maar ze bleef de gordijnen beplassen. Pas na een verhuizing hield het op. Dus chantal, goed dat het heeft geholpen.
Ennuh Lotte, je zult toch beter moeten opletten bij je poes. Ze heeft je dekbed als plasplek in haar hoofd. Misschien zit er bepaald dons in dat ze precies goed vind ruiken om op te plassen, dus probeer eens een dekbed met ander vulmiddel. Of vind ze het niet goed dat jullie op 'haar' slaapplek slapen :twisted: ..... En gewoon een dekbed in de wasmachine is, als ze er eenmaal op heeft geplast, NIET goed genoeg om de piesgeur eruit te krijgen, althans niet voor het goed ontwikkelde reukorgaan van een kat.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

OOk Guus heeft een periode gehad dat ze op ons dekbed piste. Wassen hielp niet. Pas na de aanschaf van een nieuw dekbed is het euvel verholpen. Ook al ruikte wij het niet zij kon blijkbaar haar eigen lucht nog steeds traceren in het dekbed.

Misschien iets om te proberen. Heb om deze reden ook nooit een duur dekbed. Eenmaal een ongelukje en ze blijven aan de gang :(

Groeten Renate
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

Ja dat nieuwe dekbed hadden we dus ook al geprobeerd. Het is een tijdje goed gegaan maar daarna heeft ze ook op die gepiest. :???:
Ze doet het nou ook niet alleen aan het voeteind, maar ook bij de kussens, onder de dekens. (erg lekker als je dan s'avonds in bed stapt en je komt dan tot de ontdekking dat ze daar gepiest heeft) :twisted: :shock:
Ik zet haar nu s'morgens zelf op de kattenbak en tot nu toe gaat het goed ik ben benieuwd hoe lang dat blijft duren.
Ik weet wel dat als ik een grotere woning heb, we ze niet meer op de slaapkamer laten.

Groetjes laura
Plaats reactie