Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

veronikske schreef:Maar af en toe eens kijken gaan naar mekaars drol....is blijkbaar "in" bij katten... :grin:
Dacht dat mijn katten de enige debielen waren.... :eshifty:
Die van mij gaan dus ook altijd 'checken' als de ander net is geweest... Heeeeeel nuttig... denk...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Dan kan je toch elke dag een andere bak helemaal doen, Veronique?
Pfff zo blijf je natuurlijk wel bezig he :lol:
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

Hier nog steeds plasproblemen. Stand van zaken: er staan twee kattenbakken, één in de serre en één in de keuken. Die in de keuken is gesloten zonder deurtje en daar poept steffie in, die in de serre is open en daar plast mollie in. Mollie doet haar kakje voor de keukenkast. Steffie doet haar plasje in de living. Het is dus zeker niet zo dat hun bak niet proper is. Misschien willen ze een aparte bak voor hun poep en plas? Ik weet het niet meer. Die poep kan ik nog goed opkuisen, maar die plas... We wonen hier één jaar en mijn vinyl is al naar de vaantjes door die plas. Het is echt een bijtend vies goedje. Waar ze plast is het al helemaal verkleurd. En de stank is bijna niet weg te krijgen. Ik gebruik dettol, maar je blijft het ruiken. Ik ga nu proberen met een kattenbak op de plaats te zetten waar steffie altijd plast. Ik ben ten einde raad met hun kattenbak-gedrag. Tegen dat er hier binnenkort babytjes rondlopen, had ik het graag opgelost, want een kind dat in de plas moet kruipen, is niet echt de bedoeling!!!!

De bak stond er nog maar één minuut en ze ging er al in om te plassen!!!!!!!
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

De bak zetten waar ze altijd gaat plassen, is al een goed idee, want hoe hard jij ook poetst, de geur blijft hangen in die vinyl, en de kat met haar gestofficikeerd reukorgaan, ruikt het maar al te goed.

Je zegt dat ze hun bak wél gebruiken, maar het ook nog buiten de bak doen,
kan dat mischien een signaal zijn dat er nog iets anders scheelt ? Iets wat wij niet als storend ervaren, maar voor de poezels heel vervelend is ?
Ik denk vb: aan , waar staan de bakken, één bak staat in de serre, daar kunnen dus andere katten bijkomen, of andere katten komen kijken als ze erop zitten, misschien vinden ze dit te bedreigend, een kat wil op haar gemak en zonder toeschouwers op't toilet.
Staat de bak in de keuken misschien te dicht bij iets wat lawaai maakt, vb het wasmachien of afwasmachien ?
Heb je al andere korrel geprobeerd, misschien vinden ze deze niet leuk ?
Heb je al geprobeerd om een paar druppels bleekwater in de bakken te doen, en dan de korrels, katten vinden die geur geweldig.
Gaan ze ooit op mekaars bak, of gebruiken ze ieder hun eigen bak ? Als ze elk een eigen bak hebben, kan je ook nog proberen om een kakje van de éné in de andere zijn bak te doen en omgekeerd, dan ruiken ze mekaar, en gaan daar juist plassen om een nieuwe, zijnde zijn eigen geur achter te laten.
Geef de hoop nog niet op, blijf dingen proberen, soms komt er dan toch opeens een oplossing.
Succes, veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hio ik heb hier 4 katten en 3 bakken 2 beneden en 1 boven.
ik heb er een bij de voordeur staan omdat ze daar elke keer op de mat plasen.
zelfs nu die bak er staat gaan ze er heel leuk naast zitten.
ik wordt hier ondertussen ook moedeloos van.
heb ook al geprobeerdt om op die plekken wat te spuiten zodat het ze afstoot of zo maar niets helpt.
nog enige tips voor mij please
groetjes patricia
lorennzo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2005 14:50
Locatie: Rotterdam

Bericht door lorennzo »

Ik heb een problem:

eergisteren heb ik een poesje gekregen (+/- 8 maand) en ze poept en plast op mijn bed, ik heb ze haar bakje al laten zien, en de eerste nacht had ik bij nood een zakje aarde uit de tuin genomen wat ze heel goed gebruikt heeft, maar toen ik gisteren de aarde vervangd heb door echte kattenbakvulling wou ze er plots niet meer op, met als gevolg stank, en een grote plas op mijn matras. ligt het aan de kattenbakvulling? of kent de poes de weg nog niet in mijn flatje met 2 verdiepen? ik heb wel gemerkt dat ze de trappen niet spontaan op- en afgaat, maar als ik ze lok met een speeltje is ze in een flits boven of onder. zou iemand mij a.u.b. een oplossing kunnen geven, anders moet ik ze weggeven wat ik zeker niet graag doe!!
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Lorenzo!

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en welkom op het forum!

En nu je vraag: heel simpel eigenlijk. Je katje is blijkbaar gewend buiten te plassen in een tuin en snapt gewoon niet waar die bak met kattengrit voor bedoeld is. Als ze wel gewoon in de aarde zinnelijk is, moet je dat langzaam maar zeker gaan mengen met kattengrint, tot het uiteindelijk alleen maar grint is. Dus eerst een handje grint er door de aarde, dan 1/4 grint en verder aarde, 1/2 grint, 3/4 grint, en dan alleen maar grint. En dat over een een aantal dagen - weken tijd (afhankelijk van hoe snel je denkt dat ze het snapt)

Veel succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb twee open en twee dichte bakken op 10 katjes. En een gang :roll:
Alleen de open bakken worden gebruikt, en dan de gang dus. Ik heb er al meer bakken neergezet, allemaal open, maar het werkt niet. Dus ik schraap elke dag de poep uit de gang, dweil het schoon en probeer me er niet druk om te maken.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Maar is 4 bakken voor 10 katten niet erg weinig? Zekers als ze, zo begrijp ik uit je bericht eigenlijk maar 2 van de vier bakken gebruiken omdat de andere twee gesloten zijn?

Pitou heeft een Open bak, en dat heeft nooit een probleem gegeven, als seffen de andere katjes erbij komen domen er denk ik twee nieuwe bakken bij ook, ik zie wel hoeveel ze d'r gebruiken.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik heb inderdaad altijd het advies gevolgd van; voor elke kat één bak + één extra, ik heb er nu vijf, die extra komt er niet, dat word echt teveel, maar de vijf bakken die ik heb worden grondig gebruikt....

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb dat ook een tijd gedaan, Veronique, maar hier werkte het niet. Dus ik poets de gang en verschoon 2 tot 2x daags de 2 meest gebruikte bakken.

Freya, ik heb wel 10 bakken gehad voor 8 katten en dan nog deden ze het in maar twee bakken en in de gang ;-) Ook zonder kap, het maakt niet uit, al hebben ze die sowieso liever.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ze zijn ook zo eigenwijs hé, die katten...doen gewoon waar zij graag zin in hebben !
Hebben ze zin om naast de bak te gaan, doen ze dat toch gewoon :grin:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
harley
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2005 12:17

Bericht door harley »

Wie heeft er goeie ideeen? Ik heb 4 katten (2x poes en 2x kater) die naar buiten mogen en in goede harmonie samen leven. Maar sinds een paar weken komt er een (gecastreerde) buurtkater ruzie zoeken. Als ze binnen zijn, vind de knokpartij plaats door het raam en buiten vliegen de plukken in de rondte. Door deze kater is mijn Oscar zo gestresst geraakt dat hij nu al 2x heeft gesproeit. De 1e keer op de (geloof ik beroemde plek) bij de voordeur en de 2e keer.........op mìj! :shock: Heeft er iemand goeie tips hoe ik Oscar weer rustig krijg en hoe ik het lokale 'buurt-loeder' bij mijn huis vandaan hou? :icon_shifty: Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Moeilijk, moeilijk...

Dat "buurtloeder" is natuurlijk niet weg te slaan nu hij ontdekt heeft dat er bij jou iets "te beleven" is... En vooral heel vervelend dat jouw kater daar zo van slag door is. Ik neem overigens aan dat jouw kater ook gecastreerd is? (sommige katers krijgen door hormonen zo'n teritorium-drift, dat dat inderdaad resulteerd in sproeien)

Een oplossing zou zijn om de tuin af te schermen zodat jouw katten er niet uit kunnen, en (belangrijker nog) het buurt-loeder er niet in. Er staan in dit forum voldoende voorbeelden van (mooie) manieren om de tuin om te toveren in kattenparadijs.

Weet je ook van wie het 'loeder' is? Je zou ook die persoon ermee kunnen confronteren en samen tot een oplossing komen... Als er meer katten last hebben van dit loeder, moet het loeder misschien in een afgeschermde tuin. Erg moeilijk dit....

Oh en ik weet nog iets; je kunt ook zorgen dat je katten door een kattenluik naar binnen en naar buiten kunnen. Je hebt namelijk kattenluiken waarbij alleen jouw katten een soort 'code' meedragen (aan hun halsbandje) zodat alleen hun naar binnen kunnen. Dat zorgt ervoor dat jouw "stress-kater" het loeder kan ontlopen als hij dat wil. Dat zorgt misschien ook voor wat meer rust.

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt... veel succes in ieder geval!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
harley
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2005 12:17

Bericht door harley »

Alle 4 mijn katten zijn geholpen zodra ze daarvoor de leeftijd hadden (de asiels&opvang zitten helaas al vol genoeg) Oscar is nu 5 jaar en dit is de 1e keer dat hij sproeigedrag vertoont. Het buurtloeder komt naar ons raam via de straatkant en dat is helaas niet af te sluiten. Ze kibbelen ook al tijden (zonder al te veel problemen) over-en-weer maar sinds deze week is hij er helemaal gestresst van geraakt. Ik weet dat het buurtloeder is van mensen die gaan verhuizen (huis IS al verkocht, maar weet niet per wanneer ze vertrekken) dus zijn baasjes zullen niet de moeite nemen om hun tuin nu nog te gaan afschermen helaas. Mijn katten kunnen als ik naar mijn werk ben, het hele huis door totaan de zolder toe, maar Oz wil nergens anders heen en loert als een havik de straat af of hij Loeder zit lopen. Mijn angst is, dat tegen de tijd dat hij vertrekt, bij Oscar het sproeigedrag er al ingebakken zal zitten. Of zijn er mensen die mee hebben gemaakt dat hun kat na een stressperiode toch weer gestopt is met sproeien? Ik ben vanavond al wel bij de dierenarts geweest om een Feliway-stekker te halen en uiteraard heb ik de hele boel goed schoongemaakt. Hopelijk gaat dat werken. :ethink:
Plaats reactie