Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Plassen van vrolijkheid??

Bericht door Bomac »

Hallo,

Ik heb 2 katers van 4 maanden oud. Beidde dus nog niet gecastreerd en alles ging helemaal goed, tot ze afgelopen week een weekje uit logeren zijn geweest.
Nu ze terug zijn heeft er eentje de neiging om iet wat urine te verliezen van blijdschap.
Hij uit dit meer door tijdens het "ik voel me zo lekker trappelen"op een kussen of fleece deken wat urine te verliezen.

Is dit normaal?? Is er wat een te doen??
Of is ie gewoon zo verschrikkelijk blij dat ie weer thuis is???

Wie oh wie kan mij meer vertellen??

Groetjes Judith
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Ik denk eerlijk gezegd dat het geen urine is, maar lichtjes sproeigedrag ;-). 't Zijn katers, dus misschien is het geen slecht idee om over castratie na te denken, sommige katers sproeien namelijk vroeger dan andere en je bent er dan best zo vroeg mogelijk bij, anders bestaat (dacht ik) de kans dat het sproeigedrag niet meer weg gaat.

groetjes,

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Spooky heeft afgelopen weken ook alweer binnen geplast. Twee keer tegen mijn postzakken en één keer tegen de bank. Toch is ze gesteriliseerd, maar daarvoor wel een keer krols geweest. Zou het daardoor ook mede kunnen komen?
Ze doet het overigens niet zittend, maar staand, dus echt sproeien.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

In de nieuwe Hart voor Dieren heb ik gelezen dat sproeien zowel bij katers als bij poezen voorkomt. Mensen gaan ervan uit dat het over gaat zo gauw een dier gesteriliseerd is, maar dat hoeft niet zo te zijn! Een enkele keer blijft de kat sproeien. :???:
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik heb een vraag, namens mijn broer. Hij en zijn vrouw hebben 3 katten en er is een baby op komst. Cookie is er één van, het is een oude, rooie heer van zo'n 15 jaar met een heel lief maar ook een beetje bang karakter. De andere zijn een broer van Cookie en een hele dikke, jongere kater, Igor. Het zijn alledrie binnenkatten en ze delen samen een paar kattenbakken.

De laatste tijd poept en piest Cookie overal in huis. Hij sproeit niet. Het is niet medisch en ik denk ook niet dat het met de komende baby te maken heeft. Mogelijk is Cookie een beetje aan het dementeren en komt het ook door Igor. Igor pest Cookie namelijk altijd en dat wordt de laatste tijd ook alleen maar erger. :-(

Heeft iemand nog een ideetje om dit op te lossen, voor zover dat al mogelijk is? Of anders de schade te beperken? Of heeft iemand anders dit al eens meegemaakt? Ik heb een eerder bericht over dementie gevonden onder ziekten, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

tja waarschijnlijk voelt Igor dat Cookie niet helemaal goed in z'n vel zit en daarom wordt dat pesten steeds erger.
Ik heb twee oude poezen gehad (17 en 18) waarvan de jongste af en toe ook niet helemaal nozel meer was maar die werd niet onzindelijk.
Is het misschien mogelijk om Cookie een ruimte (en kattenbak) voor zichzelf te geven waar ie geen last heeft van Igor?
groeten,
Jojo.
Gebruikersavatar
silly
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:02

overal plassen!!

Bericht door silly »

Hallo ik heb al een vraag gezet maar op de verkeerde plek ( ben net aangemeld is beetje ingewikkeld) Maare t gaat om mij kat 9 jaar met volgens mij een blaasprobleem.. HIj plast zowel in de kattebak en op rare plaatsen. Hij is
gecastreerd maar ik weet niet wat ik met hem aan moet. Overdag als ik werk zit ie opgesloten in de gang want laat ik deuren open plast ie mij op de strijkplank, vloerbedekking , of in de keuken op het fornuis!!! en in de gootsteen. Ik durf hem gewoon niet als ik weg ben overal toe te laten.. Ik vind t kei zielig.. Ik denk dat t te maken heeft met blaasgruis, maar weet ieand wat ze daaraan doen aan blaasgruis?? Krijgen ze dan eerst ander voer of moeten ze medicijnen? En wat zijn precies die bachbloesems kun je dat ook geven tegen bv blaagruis??
Gr van tommie de plaskat
:icon_shifty:
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Het beste is toch naar DA gaan om te onderzoeken of hij inderdaad blaasgruis heeft.
Daar bestaat er speciale voeding voor.
Zelf heb ik een gecastreerde 7 jarige kater die zowel plast als sproeit .
Heb hem volledig laten onderzoeken en Harry is kerngezond.
Bij mij had dit gedrag te maken met de verhuis en verandering van woning en omgeving.
Dit probleem heeft een jaar geduurd en nu zou hij nog durven plassen / sproeien maar in veel mindere mate.
Wat ik wel gedaan heb is FELIWAY verdamper voor stopcontact gebruikt.
Omdat Harry zeer nerveus was mocht ik hem CLOMICALM geven op voorschrift bij DA.
Ik ben daar geen voorstander van omdat het eigenlijk een kalmeermiddel is.
Maar op een bepaald moment ging het echt niet anders ,plaste /sproeide enorm veel en overal.

Groetjes Cathy
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
esther
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2005 14:31
Locatie: Friesland

Bericht door esther »

Hallo allemaal,

Ook ik heb een poepprobleem.

Twee jaar terug heb ik gratis uit Amsterdam twee wat oudere exotics gehaald. Twee dames met stamboom. Inmiddels is er eentje al overleden. De andere is vanaf het moment dat ze bij ons in huis kwam, niet zindelijk. (Waarschijnlijk ervoor ook al niet). Ze is nu 6 jaar oud en verdomd het poepen op de bak te doen. Wat voor grit ik ook gebruik, deze dame doet het gewoon niet.
Ik heb ook al diverse soorten voer geprobeerd omdat ik dacht dat dat misschien een oplossing zou kunnen zijn. Helaas.
Ik heb Angel nu buitenshuis, in een grotendeels wind en waterdichte kennel, en volgend jaar probeer ik mijn tuin katonuitbreekbaar te maken, zodat ze los kan lopen.

Angel begraaft overigens niks in de bak (als ze er eens op gaat)

Wie heeft er tips?

Groetjes Esther
Groeten Esther
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Goh Esther, ik vind dat je het eigenlijk al heel goed doet! Een kat van 6 jaar lijkt me het moeilijk om het 'mispoepen' af te leren. En zo kan ze bij jullie blijven zonder al te veel problemen! Hoewel het natuurlijk voor iedereen fijner zou zijn als ze gewoon (ook) binnen kon leven....

Poept ze in de kennel trouwens wel op één plek of op favoriete plekjes? Zo ja, wat ligt daar dan op de grond en zou je dat in een kattenbak kunnen doen?
esther
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2005 14:31
Locatie: Friesland

Bericht door esther »

Hoi,

Nee, Angel poept overal en nergens. Voor haar voerbak, naast de kattenbak, het maakt haar niets uit. Sterker nog... na het desinfecteren van de kennel, dus als alles brand en brandschoon is, ook de kattenbak, schijt ze het liefst voor de voerbak. :-(

Verschrikkelijk toch!

Groeten Esther
Groeten Esther
mones
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2005 21:23
Locatie: ommen

Bericht door mones »

Ik heb er ook een die netjes op de bak gaat maar dan ook nog eens op mijn bank of op de zitzak, na dit allemaal te hebben gewassen was het een week over en nu piest hij ook bij onze zoon onder het bed.
Ik heb hem vorige week laten helpen maar dat is dus niet het probleem denk ik want meneer doet het nog als ik hem straf is hij ook niet erg onder de indruk.
En om de bank en de zitzak nou weg te gaan gooien lijkt me ook niet de bedoeling.
echte liefde is kattenliefde
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Mones, heb je meerdere katten? zoja, hoeveel heb je er dan en hoeveel bakken heb je?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Straffen werkt averechts, dus dat zou ik zeker niet doen. Zet kattenbakjes op de plekken waar geplast wordt en verplaats die langzaam maar zeker naar waar je ze hebben wilt, dat werkt veel beter.
Ook het aantal bakken is van belang, zoals Lotte al zei ;-)
mones
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2005 21:23
Locatie: ommen

Bericht door mones »

Ik heb 4 katten twee mannetjes en twee vrouwtjes bikkel heeft een poosje in een honde bench gezeten tot het duidelijk was hoe het moest.
Dit duurde tien dagen toen ging het goed, vorige week had ik net de bakken schoon en in die korte tijd pieste hij drie keer op de zitzak(en niet van die kleine beetjes ook).
we hebben toen de zitzak opgehangen voor we gingen slapen en toen heeft hij de bank uitgezocht.

Ik heb twee kattenbakken.
echte liefde is kattenliefde
Plaats reactie