Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

We hebben nu 5 katten, 3 geholpen (1 kater).
Het gebeurt soms dat ze boven naast het bed plassen, meestal aan mijn kant, óp m'n kleren!?
Nou hadden we tot voor kort daar tapijt. Die plasgeur trekt daar goed in waarschijnlijk en in de onderliggende zachtboardplaten. Ik maakte het wel schoon maar dat heeft weinig geholpen dan misschien?
Nu zijn we bezig er venyl te leggen, dat gerommel vinden ze misschien ook weer niks?
En ik bedacht, al onze 3 kattebakken staan beneden, geeneen boven. Zou dat (een deel van)het probleem zijn?
Rond het huis lopen ook nogal wat katten (3 katers vd buren, waarvan 2 geholpen). En ik ga geregeld naar m'n pa en ma, zij hebben ook 3 katten (waarvan 2 geholpen katers). Zouden ze op die geur reageren ofzo?
De DA kon bij geen vd 5 blaasontsteking voelen.
Of zou het gewoon zijn doordat er 2 niet geholpen zijn?
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Hier zijn er 10 katten en mijn oudste kater heeft toen ik net verhuisd was een lange tijd geplast en gesproeid .
Het plassen deed hij in een hoek op de vloer en ook de wasmand mocht ik niet laten staan evenals plastieken zakken .
Komt er nog bij dat hij ook sproeide tegen de meubels ,het is verminderd maar toch zou hij het nog doen.
Kattin Droopy heeft niet beter gevonden van in mijn nogal grote handtas te plassen ,daarom zet ik mijn handtas nooit meer in het bereik.
Heb dan voor Harry feliway voor stopcontact en spray gebruikt maar heeft niet echt geholpen.
Ik weet dat poezen graag op kleding liggen en er ook zouden op plassen.
Je kan het eens proberen met een kattenbak boven .
Vynil is in elk geval beter dan tapijt want hoe goed je het schoonmaakt de geur blijft erin zeker voor de katten.
Katten hebben ook niet graag dat er dingen veranderen misschien hebben ze wat stress?
Als er hier op de vloer geplast is maak ik het schoon en ook het tapijt met water en azijn ,dit zou de geur neutraliseren.
Dat plassen kan eigenlijk vele oorzaken hebben ook dat er veel katten van de buren rond het huis lopen enz.
En katten reageren zeker op geuren maar of ze daardoor plassen weet ik niet.
Wel sproeide kater Harry op bepaalde plaatsen waar hij eerst aan geroken had.
Zelf heb ik ook Harry laten onderzoeken bij de DA en hij had gelukkig ook geen blaasprobleem.
Ik zou zeggen als het niet zo veel gebeurd zou ik me geen al te grote zorgen maken vooral als ze alle 5 gezond zijn.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik lees hier veel over plassen, maar 1 van mijn poezen (ik verdenk Rosie :evil: ) heeft nu al 3 keer achter de t.v.-kast gepoept. Ook 1 keer op zolder.

Nu zijn wij druk bezig met een verhuizing en zijn nu al 3 weken weinig thuis. Er verdwijnen langzamerhand steeds meer spullen en ik weet dat katten niet van verandering houden.

Ik hoop dus maar dat het daar aan ligt en dat het wildpoepen stopt zodra we gesetteld zijn in onze nieuwe woning :-|
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Onze Tatum had er de laatste tijd een handje van om te plassen en te poepen in de hal en het liefst op de deurmat.

Geen reden te bedenken en ook niets in de huiselijke situatie te bedenken. Enorm irritant....kom je 's ochtends je bed op en wordt je getrakteerd op een poep en plaslucht :evil:

Nu heb ik eergisteren het drolletje van de deurmat gepakt en waar Tatum bij zat in de kattebak gelegd. Ze zat erg nieuwsgierig te kijken en vond het allemaal reuze interessant. Normaal gesproken maak ik iedere avond de bakken schoon maar had ik nu niet gedaan om haar geur goed vast te houden in de bak (was voor ons minder leuk... :???: ) En tot nu toe....afkloppen...... zit ze weer op de bak.

Misschien goed geluk, of was ze het gewoon zat zo op de deurmat...maar toch....misschien ook iets voor jullie. Is het proberen waard.

Groeten Renate
kimpie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2005 22:02

Bericht door kimpie »

Ik heb sinds een aantal dagen twee kittens en ééntje gaat niet naar de kattenbak. De afgelopen twee nachten heeft íe eerst op de bank gepoept en geplast, de tweede nacht heeft 'ie in z'n eigen mandje gepoept en geplast?!? Vandaag heeft hij overdag nog een keer in de keuken geplast. Wat kan ik het beste doen, we zetten ze allebei al regelmatig op de katten bak. Overdag kan ik ze nog in de gaten houden, maar 's nachts? Hoe voorkom ik dat ik iedere ochtend een drolletje op de bank tegenkom?

Verder zijn ze wel echt heel lief hoor :)
kimpie
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Hoi Kimpie,

Mijn kater had het ook toen ie net bij mij woonde. Hij begreep het gewoon nog niet echt en misschien was ie ook een beetje ondersteboven van de veranderingen. Geduld dus. Zet hem, als ie klaar is met eten of drinken, ook op de bak. En houd m goed in de gaten, zodra ie poep- of plasneigingen buiten de bak heeft hem snel naar de kattenbak brengen en uitgebreid belonen. Succes!
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Nou wat betreft mijn vorige bericht....het was goed geluk en lag niet aan mijn nieuwe tactiek....want Tatum heeft vanavond weer buiten de bak gepoept. Ze zit dan klaaglijk te mauwen maar mijd de bak. Ze doet net alsof daar een monster in zit :shock:

Oppakken en in de bak zetten gaat niet lukken want ze is erg wild en gaat dan helemaal uit haar dak.

Ze weet heel goed dat het niet mag want ze geeft het vantevoren aan door klaaglijk te mauwen.

Iemand tips?

Groeten Renate (oja de plaatsen waar ze poept is verschillend, geen vaste plek)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Haal de kap van de bak, zodat ie open is. Die truc doet het hem meestal bij kittens. Succes!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Rebbe, is ze ergens van geschrokken toen ze op de bak zat? Dan kan ze die plek blijven associeeren en er daarom er niet meer op willen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Lotte ik denk dat dat het geval is! Heb dat vermoeden zelf ook....maar hoe krijg ik de angst uit dat koppie :shock:

Gisteravond zelfde riedeltje.....vreselijk miauwen en draaien en jawel hoor poepen op de deurmat terwijl ze mijn vriend angstig aankeek. Die heeft haar opgepakt en tijdens het poepen :oops: op de bak gezet. Ze bleef zitten maar zodra ze klaar was...PANIEK...en rennen uit de bak. Hele hal onder het grind en Tatum over de flos...

Tips zijn van harte welkom !!!!

Groetjes Renate

ps kap is er af...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Proberen dit soort situaties te voorkomen door de bak weer vertrouwd maken. Zet haar rustig en al pratend op de bak op een moment dat ze nog niet bezig is met poepen maar vlak na een maaltijd bijvoorbeeld. Blijf tegen haar praten, haar knuffelen en haar belonen als ze blijft zitten. In het begin kan dit heel kort zijn maar als je haar dan wat lekkers geeft of haar al spelend de bak in krijgt is de kans groot dat haar angst langzaam aan zal verdwijnen. Zet anders in de tussentijd een afwasbakje met grit neer, misschien wil ze haar behoefte daar wel doen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Shaz schreef:Zet anders in de tussentijd een afwasbakje met grit neer, misschien wil ze haar behoefte daar wel doen.
Dat is ook mijn idee. Zo te lezen vindt ze het zelf ook heel vervelend om ergens anders te moeten poepen en plassen, maar durft ze om de een of andere reden gewoon niet meer op de bak. Misschien kun je inderdaad ergens een teiltje neerzetten. Als ze het hier goed op doet, kun je op een gevenen moment het teiltje omwisselen met de bak. Hopelijk is ze de nare associatie dan kwijt!

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Rebbe,
ik ben net een boek aan het lezen van Vicky Halls, een katten therapeute. Ze heeft een heel hoofdstuk geweid aan de angstige kat.
Dit zijn samengevat de tips die zij geeft
* 1 bak per kat plus een extra bak (om terreur van anderen te voorkomen, gaat dus alleen op bij meerdere katten)
* probeer te achterhalen waar ze van geschrokken kan zijn en haal die bron weg. (bijvoorbeeld een wasmachine die ging centrifugeren terwijl zij ernaast op de bak zat)
Het kan ook bijvoorbeeld naast een raam zijn, misschien is ze geschrokken van een kat van de buren die naar binnen keek? Dan kan het verplaatsen van de bak een goede optie zijn.a

Haar raad komt er dus vooral op neer dat je moet proberen de oorzaak van de angst te achterhalen en aan te pakken. Dit kan dus behoorlijk uitproberen worden.

Hier trouwens een lijstje van Vicky Halls waarom katten onzindelijk kunnen zijn, gezien vanuit de kat;
* Ik voel me niet lekker. Ik heb blaas ontsteking en ik moet alsmaar vreselijk plassen.
* Ik voel me niet lekker. Ik heb diarre en ik haal de bak niet.
* Ik ben oud en ik heb behoefte aan het gemak van een wc in huis.
* Er staat binnen nergens een kattenbak en ik ben laatst erg bang gemaakt door de buurkat toen ik onder de coniferen zat te plassen. Dat zul je mij niet gauw weer zien doen.
* Mijn baasje heeft buiten een beeldige Fen Shui-tuin aangelegd, maar wel cement over mijn favoriete privé wc gestort.
* Het regent dat het giet en er staat windkracht 8. Probeer jij maar eens met dit weer buiten je neus te gaan poederen.
* De kattenbak waar ik op moet had ik als kitten al. Ik ben nu groot en kan er niet lekker in ronddraaien en graven.
* De hond staart me aan wanneer ik de bak gebruik. Ik heb gewoon geen privacy.
* De bak staat naast de wasmachine die 's nachts plotseling aanspringt. Ik schrik me soms rot.
* De houtkorrels in mijn bak waren misscien wel leuk toen ik klein was, maar ik ben nu zwaarder. Het is alsof je op blote voeten over een kiezelstrand loopt. Au!
* Die lap plastic onder het strooisel in mijn bak blijft aan mijn klauwen haken wanneer ik in het strooisel graaf en dat stuift in mijn ogen.
* Mijn baasjes verversen mijn bak niet regelmatig omdat er een kap overheen zit, zodat zij de lucht niet kunnen ruiken. Mijn ogen gaan tranen zodra ik er in stap. Het stinkt!
* Mijn eigenaar heeft de kattenbak zo handig weg gezet dat het stormbaanwerk is om erbij te komen (in de kast, achter de stofzuiger, door het luikje, enzovoort).
* Ik moet mijn bak met een andere kat delen. Het mag dan mijn broer zijn, ik moet hem niet en ik wil mijn eigen toilet.
*Mijn bak staat pal naast mijn etensbakje. Smerig gewoon, zo onhygienisch als wat!
*Ik mag van Roetje de bak niet gebruiken. Hij zegt dat die van hem is.
*Mijn baasjes gebruiken een luchtverfrisser met dennengeur in mijn strooisel. Wat is den? Het ruikt afschuwelijk.
* Ik moet een bak gebruiken die vlak naast de openslaande deuren staat en de kat van hiernaast trekt gezichten tegen me door het glas.
* De kattenbak staat pal naast het kattenluikje. Stel dat er een vreemde kat binnenkomt wanneer ik erop zit? Ik kan me niet verdedigen.
* Mijn baasjes leggen een krant in mijn bak en maken dan bezwaar als ik op de Sunday Telegraph plas voordat ze die hebben gelezen. Noem je dat redelijk?
* De laatste keer dat ik de bak gebruikte propte mijn eigenaar me een pil door mijn strot. Ik blijf er mooi ver vandaan.
* Ik ben een Pers, zeg! Wat verwacht je nu eigenlijk? (sorry bezitters van een Pers! Er zijn massa's Perzen die zich prima gedragen, maar ik zie er veel meer met dit soort problemen dan zou moeten)

(ik zal als ik het boek uit heb een uitgebreid verslag bij kat op papier zetten)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Ik zou ook eens proberen de kattebak te verplaatsen en zien of het dan beter gaat.
Ik weet ook niet of het een bak met een kapje op is of niet, maar wij hebben het er onlangs afgehaald omdat Evita er niet mee op wilde. Ze was niet onzindelijk maar ze wachtte altijd tot ze met ons buiten mocht en dan was het eerste haar behoefte. Ze miauwde ook klaaglijk als ze binnen moest blijven. Tijdens een van die zeuraanvallen heb ik dan eens de kap van haar bak gehaald, en ze ging er meteen op, daarna was het gemiauw ook gedaan. Als ik haar op haar kattebak zie zitten, zit ze altijd met haar voorpootjes op het randje, misschien voelt het zonder kapje gewoon comfortabeler aan zo...
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sofie, wat voor kattenbak vulling gebruik je?
Het kan ook zijn dat de vulling pijn doet aan haar pootjes, en ze daarom liever naar buiten gaat en nu zo staat dat ze alleen met haar achterpoten er in zit.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie