Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Tegen de geur kun je lysol of Dettol gebruiken met wat Oust-spray. Ook beau-beau helpt goed. Daarna een wierookstokje aansteken, en je zit weer in een fris huis.
Wat je absoluut NIET moet doen, is met chloor schoonmaken, want katten zijn dol op chloor.
Ik denk inderdaad dat de oude bak ze beter beviel en dat ze dus protesteren tegen de nieuwe bak. Niet leuk, en lastig af te leren :???:
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Yep, dettol werkt echt prima. Ik heb nu ook een spuitbus van de dierenwinkel die helpt tegen geur en vlekken, van Greenfields. Is wel een stuk duurder dan dettol.

Over mijn probleem van een paar berichtjes hiervoor: We hebben het hele huis schoongemaakt, hebben wel 8 plekken gevonden waar gepiest is, en ik ruik het soms nog wel ergens. Helaas bleek ook ons bed niet gevrijwaard te zijn. Alles ruikt nu naar dettol, maar dat verdwijnt wel weer....
We hebben ook een kattenluikje met magneetjes gekocht. Duur geintje en Puk begrijpt het nog niet helemaal.

Maar, het belangrijkste: Vanochtend hoorde ik, toen ik nog in bed lag, heel zacht het kattenluikje klepperen. Ik sloop er naar toe en ja hoor!!! die rotkater uit de buurt die regelmatig in onze tuin piest, probeerde ons huis binnen te dringen!!!! Nou, dat ging lekker niet meer. Ik ben erg blij dat het nu zeker is dat het niet Puk en Poes waren die ons huis hebben ondergepiest, maar "gewoon" die rotkater! :smile:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat is inderdaad een 'geluk', dat je nu weet dat het die kater was, Naomie!
Dat gepies was niet alleen heel vervelend voor jullie maar waarschijnlijk ook voor Puk en Poes. Die kater is echt hun territorium binnengedrongen. :???:
Goed dat je gelijk zo'n luikje hebt gehaald! Puk snapt het vast gauw. ;-)
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Yep, Puk en Poes zijn inderdaad wat van slag. Volgens mij verwijten ze het elkaar, want ze waren al niet erg lief tegen elkaar maar nu is het hier helemaal "gezellig" :???: ... grommen, blazen, slaan. Ze krijgen wat extra liefde en ik heb een bakje met dettolwater klaar voor als ik weer een nieuwe plek vind. Net nog in de berging, zucht...
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ook ik behoor sinds kort tot de selecte groep van katteneigenaars die een binnenplassende kat hebben. Luna heeft het echt nooit gedaan, behalve twee keer toen ze onder narcose was geweest en te suf was om de kattenbak te halen. Toen had ze het wel ' netjes' in haar mandje gedaan.

Maar nu heeft ze al twee keer achter de kattenbak gepiest en helaas staan daar de kussens voor op onze tuinstoelen. Die kunnen in de wasmachine en voor de rest is het ook niet zo'n ramp, maar de reden blijft natuurlijk altijd raadselachtig. Ik heb dit topic doorgelezen en godzijdank heb ik de plek niet schoongemaakt met chloor, maar gewoon met schoonmaakmiddel.

Ik heb ook de kattenbak meteen verschoond, want alhoewel er geen drol in lag (die schep ik er altijd uit) stonk het wel een beetje naar plas. Het ruikt zoetig, overigens 8-), maar wel onmiskenbaar naar kattenplas.

Nu maar afwachten of het daar aan ligt, of aan iets anders.
Mauw
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als het zoetig ruikt, moet je haar wel even in de gaten houden. Ze kan een te hoge suikerspiegel hebben (de zoete geur), waardoor ze vaker moet plassen en dan de bak te 'vies' vindt.
(Suikerziekte heet officieel diabetes mellitus en dat laatste betekent: zoet van smaak)
Maxximus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2005 13:28

Bericht door Maxximus »

We hebben onze kitten gekregen met 5,5 week (dit is te vroeg volgens mij maar de moder was helaas overleden).

de eerste week deed ze het netjes op de kattenbak.

maar sinds een paar dagen doet ze het precies voor de deur (andere kant van de kamer).

als ik de kattenbak op die plaats neerzet dan gaat ze weer netjes op de kattenbak, maar zoadre ik deze weg zet gaat ze weer op die zelfde plek plassen en poepen.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Bak neerzetten op de plek waar zij wil en dan elke dag een klein stukje verschuiven (ik weet niet precies hoeveel, een halve meter of zo?) en dan rustig stap voor stap naar de plek waar jij hem wilt hebben. Succes!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Vanochtend weer gewekt door de geur van kattenpies, zucht. Het bleek dat we een raam hadden laten openstaan. Het achterliggende kamertje was helemaal ondergepiest en de wind had er voor gezorgd dat we het ook in de rest van het huis konden ruiken, mmmmm. :-(
Ik verdacht al weer mijn eigen katjes, maar ben dus weer erg opgelucht dat het te verklaren is door dat openstaande raam. Puk en Poes waren weer extreem onaardig tegen elkaar, ze zullen het elkaar wel weer verwijten... Gelukkig laten ze achterwege (hoop ik) om zelf te gaan piesen in huis!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Jeetje, nu heb ik ook een ex-kater die sproeit in huis... Noah sproeit wel eens in de tuin -er komen wel eens katers langs, en daar moet hij natuurlijk iets tegen doen- maar er is geen andere kat binnen geweest. Staat meneer pontificaal tegen een bureaustoel te sproeien :shock:
En dan te weten dat we er over drie weken een jong katertje bijkrijgen...
Heb de plek meteen schoongemaakt met Dettol, maar nu bekijken we hem dus met argus-ogen. Zou het helpen als we de bewuste plek insmeren met Catty Home (van Beaphar) waar hij dol op is, zodat hij er kopjes aan wil geven i.p.v. er tegenaan te gaan sproeien?

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Sarabi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2005 20:25
Locatie: Den Bosch

Bericht door Sarabi »

Een van mijn poezen heeft momenteel ook weer streken; als ze geen aandacht krijgt (dwz als ze haar zin niet krijgt)n, dan plast ze op de meest vreemde plaatsen. Op de bank, op het dekbed, op tafel op papieren, op plastic............wordt er wel een beetje moe van. :???:

Ik ga er even van uit dat het van tijdelijke aard is..........ze is nl. krols geweest en het lijkt alsof haar hormonen op hol zijn.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

tacuma schreef:Zou het helpen als we de bewuste plek insmeren met Catty Home (van Beaphar) waar hij dol op is, zodat hij er kopjes aan wil geven i.p.v. er tegenaan te gaan sproeien?
Ik heb geen ervaring met (sproeiende) katers, maar op zich lijkt dat me wel een goed idee. Het sproeien is toch om zijn territorium te markeren en dat doet hij dan met het kopjes geven ook.
Ik hoop voor jullie dat dit een eenmalige actie was van Noah!
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

We hebben sinds een week en 2 dagen 2 kittens die gewoon zindelijk zijn en netjes op de kattebak plassen en poepen maar tog na een paar daagies het dekbed erbij namen als w.c. :grin:
Nu mogen ze heel efkes de slaapkamer niet meer in omdat ik na 3 keer het bed verschonen het wel genoeg vond.Maar heel jammer omdat het zoooooooo schattig is om twee van die ukkies te zien springen en rollebollen over dat dekbed en ze sliepen er ook zo lief.
Zit er een bepaalde lucht aan het dekbed of doen poesjes ook hun territorium afbakenen op deze manier?want verder doen ze het nergens anders.
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

Ik heb de oudste kattenbak terug gezet in de keuken en nu plast Mollie daarin, maar haar kakje doet ze nog steeds voor de kast. Ik laat het maar zo omdat ze al een dagje ouder wordt... En het is makkelijker op te kuisen dan pipi. :-)
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Suzanne1970 schreef:Zit er een bepaalde lucht aan het dekbed of doen poesjes ook hun territorium afbakenen op deze manier?want verder doen ze het nergens anders.
Kleine poesjes doen nog niet echt aan territoriumafbakenen, dat komt pas als ze seksueel actief aan het worden zijn. Het zullen waarschijnlijk wel ongelukjes zijn. Misschien ruikt jouw dekbed naar iets wat ze associeren met de kattenbak. Een idee is om eens een ander wasmiddel te gebruiken.
Als ze het blijven doen: vergeet ook niet dat die kattenneusjes flink wat meer ruiken dan wij, dus als ze hun eigen pies-geur nog ruiken in je dekbed, heb je kans dat ze denken dat dat dé plek is om te plassen! Gewoon wasmiddel is dan ook niet echt voldoende om schoon mee te maken. De deur naar je slaapkamer een tijdje dicht houden lijkt me sowieso wel een goed idee. Of ze goed in de gaten houden en dan, als ze net gaan piesen, snel naar de kattenbak brengen! Succes!
Plaats reactie