Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ushi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2005 19:30
Locatie: Numansdorp

Bericht door Ushi »

Hai Miralda,

Tja bij je voordeur is dat zeker geen optie , misschien is hij vandaag zo van je geschrokken toen je hem op heterdaad betrapte!!!! Laten we het hopen!!! ;-)
Groetjes Ushi , Rebel en Flo !!! ;-)
Gebruikersavatar
Juutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2004 12:14
Locatie: Maastricht

Bericht door Juutje »

Ik heb met mijn Piko een poep-probleem. Hij is een kater (niet-gecastreerd) van ongeveer 6/7 maanden oud, hij is al bij mij sinds hij heel erg klein is.

Hij poept op spullen van mijn huisgenoot, dit is een oudere man die een vriendin heeft die niet echt van katten houdt. Hij plast op zijn handdoek/in zijn rommelhok/op zijn tapijt. Ik probeer de deuren goed dicht te houden, maar af en toe staan ze open en dan poept hij daar, dit is maar 3 keer gebeurd.

Verder poept Piko in de keuken, rondom de kattenbak. Dit is erg frustrerend. Hij doet dit zelfs als wij (ik en mijn vriend) erbij zijn! Dan straf ik hem, maar dat heeft ook weinig nut, want later doet hij het weer. Hij poept niet expres, alleen als hij moet. Ik vraag me af waar dit aan ligt en hoe ik hem dit kan afleren.

Hij is ook een beetje een vieze kat, hij houdt ervan met zijn poep te spelen, mept het uit de kattenbak en hij is volgens mij gewoonweg niet zo blij met zijn kattenbak. Hij speelt er wel graag in, maar dan ook echt om te spelen en voor de rest niets. Hij speelt dus zowel graag met zijn kattenbakkorrels als met zijn drollen.

Weet iemand hoe ik Piko dit gedrag kan afleren? De kattenbak wordt regelmatig schoon geschept en 1 keer per week vervangen.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Met poep en korrels spelen, dan ziet hij de kattenbak volgens mij niet als een poepplek! Plast ie er dan wel in? Misschien helpt het om hem als ie weer met zijn poep gaat spelen, snel af te leiden met een "echt" speeltje. Verder snel op de kattenbak zetten als hij aan het poepen is op een andere plek, zonder te straffen.
Ik heb ook wel eens gelezen over iemand die zelf op de kattenbak ging plassen als voorbeeld....Misschien een idee, alleen dan poepen? :grin:

En probeer eens andere korrels, bijvoorbeeld wat fijner. Mijn katten gaan altijd voor de fijne korrels, ook als de bak vies is en er een andere bak met grove korrels naast staat....
O ja, je kattenbak wassen met chloor. Katten schijnen dat een lekkere geur te vinden.
Succes, ik hoop dat je Piko het aan kunt leren!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Misschien helpt het als Piko gecastreerd is, de bak vaker wordt uitgeschept (wat is regelmatig?) of verschoond.
Ook vraag ik mij af: is hij wel goed zindelijk gemaakt/geweest? Daarmee doel ik niet bewust op jou, maar meer van, deed hij dit vroeger ook of is het meer iets van de laatste weken/maanden?
Ook zou het een protest kunnen zijn. Staat de bak misschien op een niet fijne poepplek? Misschien op een te druk plekje? Vind hij de vulling niet fijn?
Maar een medisch iets kan natuurlijk ook nog! Vaak wordt aangeraden dat eerst uit te sluiten, pas daarna, als het niet medisch is, kun je alsnog baktraining gaan doen of dingen 'veranderen'.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Nou 1 van mijn knuffels heeft dus ook op de bank geplast.
Ze zijn nu 1 jaar (precies vandaag) en hebben nog nooit ergens anders geplast dan op de kattenbak.

Ik heb van een vriendin gehoord dat ik soda kan gebruiken om het vocht te onttrekken uit de bank.
Ik zag het vanochtend, maar had helaas geen tijd meer er iets aan te doen, hopen dat het straks als ik thuiskom niet erger is geworden doordat de ander er ook gaat plassen.

Het is ook een stoffen bank, een blauwe, dus ik weet niet zo goed waar ik dit het beste mee schoon moet maken, eerst maar eens kijken wat die soda doet met de plek, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Ushi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2005 19:30
Locatie: Numansdorp

Bericht door Ushi »

Hallo Juutje,

Vervelend dat je kat naast de bak poept en piest , zeker op andermans spullen..Ik zou zeker ander grit proberen om te kijken of het dan beter gaat.....Probeer hem er anders gewoon af en toe op te zetten nadat hij gegeten of geslapen heeft ofzo....(deden wij ook om ze zindelijk te krijgen)

Katten hebben een sterke intuitie , misschien dat hij merkt dat de vriendin van je huisgenoot hem niet zo leuk vind....Gooit hij gewoon zijn kont tegen de krib!!! ;-)
Ik heb ook wel eens gelezen over iemand die zelf op de kattenbak ging plassen als voorbeeld....Misschien een idee, alleen dan poepen?
:lol_sign:
Groetjes Ushi , Rebel en Flo !!! ;-)
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

@ maddo

Om het vocht eruit te krijgen gebruik ik meestal kranten, die trekken het er makkelijk uit.
Tegen de stank gebruik ik vervolgens Lemongrass spray, dat je kunt krijgen bij de homeopatische drogist. Je knuffels vinden die spray zo vies, dat ze niet gauw opnieuw op die plek gaan plassen.

Succes.
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Thanks!

Ik ben eerst even langs de dierenwinkel gegaan bij mij om de hoek en die hadden een speciaal spulletje, namelijk: Beau Beau vlekkenverwijderaar, speciaal voor die soort vlekken op je bank enzo.

Het werkt echt supergoed en laat gelukkig helemaal geen kringen achter op mijn bank.

Maar evengoed bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Sabrina27
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2005 12:30
Locatie: Lisse

Bericht door Sabrina27 »

Hallo allemaal,

Ik heb toch zulke rare katten. Ik heb 2 katers van 3 jaar. Sinds anderhalf jaar een konijn erbij. het konijn loopt altijd los als we thuis zijn en loopt graag naar boven. De katten hebben sinds een tijdje dat ze steeds in zijn hok plassen en poepen ipv de kattenbak. Als ik het op tijd zie jaag ik zeg weg en gaan ze wel op de kattenbak. Toch lijkt hun 1e voorkeur het konijnenhok te zijn. Om de dag wordt de kattenbak helemaal verschoond dus daar ligt het niet aan. Ik weet niet meer wat ik moet doen om dit te stoppen.Het konijn moet vrij zijn hok in kunnen dus kan hem niet dichtdoen. Ook vind hij hetzelf geen probleem want soms zit hij in zijn hok en doen ze het nog. Hij kijkt erbij van MMHHH das gezellig. Snap niet dat Spike ze niet wegjaagt maar ja. Wie weet hoe ik dit kan afleren?Soms doen ze het weken niet en net als je ze meer vertrouwt gaan ze weer. Ik blijf zo steeds dat konijnenehok schoonmaken en ben het een beetje zat.

Bedankt alvast
_________________
Groetjes Sabrina,Mickey,Pluis en konijn Spike
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

Sabrina27 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb toch zulke rare katten. Ik heb 2 katers van 3 jaar. Sinds anderhalf jaar een konijn erbij. het konijn loopt altijd los als we thuis zijn en loopt graag naar boven. De katten hebben sinds een tijdje dat ze steeds in zijn hok plassen en poepen ipv de kattenbak. Als ik het op tijd zie jaag ik zeg weg en gaan ze wel op de kattenbak. Toch lijkt hun 1e voorkeur het konijnenhok te zijn. Om de dag wordt de kattenbak helemaal verschoond dus daar ligt het niet aan. Ik weet niet meer wat ik moet doen om dit te stoppen.Het konijn moet vrij zijn hok in kunnen dus kan hem niet dichtdoen. Ook vind hij hetzelf geen probleem want soms zit hij in zijn hok en doen ze het nog. Hij kijkt erbij van MMHHH das gezellig. Snap niet dat Spike ze niet wegjaagt maar ja. Wie weet hoe ik dit kan afleren?Soms doen ze het weken niet en net als je ze meer vertrouwt gaan ze weer. Ik blijf zo steeds dat konijnenehok schoonmaken en ben het een beetje zat.

Bedankt alvast
_________________

Tja, hier ook...
Ik denk dat de katten het "zaagsel"uit de konijnenkooi fijner vinden om in te graven, want hier zitten ze ook meteen te graven.
En of ik de nijnekooi nog moet verschonen, of al verschoond heb, ze springen erin en gaan graven...

Ik heb een keer in het weekend gehad dat we geen kattebakkorrels meer hadden. De bak MOESt echt verschoond worden dus heb ik dat zaagsel er maar even ingegooid...

Ze vonden dat helemaal geweldig!

Misschien ruikt dat zaagsel natuurlijker dan die steentjes/kattebak korrels.

Maar bij ons lopen de konijnen niet contstant los, dus is dat hier niet zo'n probleem.
Als de nijnen loslopen, mogen de katten wel in de konijnekooi, maar blijf ik erbij om te zien dat ze er niet in gaan poepen of plassen.

Vooral Fluffy vind het heerlijk, om erin te gaan liggen.

Misschien kun je een beetje zaagsel in de kattebak doen? Dan hoeven ze niet meer de nijnekooi in te gaan.
Succes ermee.
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gebruikersavatar
Sabrina27
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2005 12:30
Locatie: Lisse

Bericht door Sabrina27 »

Dank je wel voor je reactie. Mijn katten hou ik altijd uit het hok want ze moeten leren dat ze er niet in mogen. Zal eens proberen met wat zaagsel in de kattenbak misschien helpt dat. In iedere geval bedankt voor het reageren!
Groetjes Sabrina,Mickey,Pluis en konijn Spike
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

Ik denk wel dat er ook een eigen plasluchtje" moet zijn, want anders denken ze misschien dat ze nu ook in de nijnekooi met zaagsel mogen plassen enzo.
Misschien gewoon een beetje zaagsel erbij gooien, bovenop de kattebakkorrels. Dan blijft het eigen luchtje er nog in.
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Help!!!!

Bericht door naomie120 »

Toen ik vanavond thuis kwam, schrok ik: Wat een LUCHT! Verschrikkelijk, het hele huis rook naar kattenpis!!!
:-(
Na wat onderzoek bleek dat er gepiest was in de kelder (drie plekken), de bank, tegen de kast en tegen de piano. Nou ja! Ik heb twee katten. Puk is een kater van 1 jaar, gecastreerd. Verder is er Poes, zo'n 2 jaar oud, gesteriliseerd. Poes is nu hier zo'n 2 maanden. Het is geen koek en ei tussen die twee, maar plassen deden ze (tot nu toe?) altijd in de tuin of op de kattenbak.

Wat denken jullie dat er is gebeurd? Ik denk zelf dat er een vreemde kat door het kattenluik naar binnen is gekomen (er loopt er één rond die in mijn tuin sproeit). Ik hoop het maar, want om ze (welke van de 2?) dit af te leren.... Ik overweeg nu zo'n kattenluik met zendertje of magneetje te kopen. Het huis ruikt nu in ieder geval wat beter, alles schoongemaakt met dettol en wierook aangestoken.
Gebruikersavatar
ingelke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:26
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door ingelke »

Mijn katten gaan gelukkig wel gewoon naar de kattenbak, alhoewel eentje de geur van de kattenbak niet zo geweldig vond.
Katten zijn gek op de geur van chloor, weet niet waarom, maar als ik de mijne daarmee heb schoongemaakt dan is 1 van mijn katten niet bij dat ding weg te krijgen.

Verder kun je eens proberen, als de kat niet graag naar de kattenbak gaat, om een flesje 'catty home' te kopen bij de dierenwinkel. Dat is een flesje met een lokstof. Je kunt dit gebruiken in de kattenbak en krabpalen enzo. Ik heb dit een paar keer op de krabpaal gedaan, omdat ze overal deden krabben behalve daar. Het spul heeft goed gewerkt en schijnt hetzelfde effect bij kattenbakken te hebben....

Succes nog :)[/quote]
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

ik kom tegenwoordig ook altijd thuis in een huis dat naar de pis stinkt. mollie doet niks meer in de bak. steffie doet haar kakje buiten, maar haar plasje in de living. het toffe eraan is dat mijn huis lichtjes afhelt naar achter, dus dat goedje loopt onder de kast of in mollie haar geval een hele beek in de keuken. ik ga proberen van de oude kattenbak terug te zetten, want nu is het een nieuwe en misschien staat die hen niet aan ofzo. Ik kom dus tips vragen tegen de geur.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Plaats reactie