Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het scheelt nog dat hij een plek heeft uitgekozen die je makkelijk schoon kan maken :wink: Wat je kan proberen is er aluminiumfolie inleggen, veel katten houden er niet van om daarop te lopen of te zitten. Of er een paar druppels citroensap indruppen, de meeste katten houden niet van die geur. Ook kan je proberen om er een halve ui in te leggen, ook daar houden de meeste katten niet van. Het probleem is alleen dat je daarmee het risico loopt dat hij een andere plek uitkiest, maar goed dat zou je dus moeten aankijken. En kijk inderdaad of er niet iets veranderd is, heb je andere kattenbakvulling? zit er nu een deksel op? staat de bak te dicht bij zijn eten? staat de bak op een te onrustige plek?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Bij een vriendin van mij zitten twee poesjes van 4 maanden. Ze waren zindelijk en hebben 4 bakken ter beschikking.
Nu gaan ze of tenminste één van hun plassen op bed en op kussens in de woonkamer. Er is geen verandering in het spel of een andere kat.
Weet iemand iets meer over dit gedrag of heeft eventueel een oplossing?
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gast

Bericht door Gast »

Guppi schreef:Nou ik heb echt de beste kat van de wereld!
Hoe voelt zo'n beest nou aan dat ik het liefst heb dat hij in de douchebak pist? Of is het gewoon toeval ;)
Bij gebrek aan beter, kiest mijn kat ook de douche. Hij mag altijd overal komen, maar toen ik een keer zag dat hij op het toilet ging, heb ik hem er uit gepakt. Leek me niet zo fris, met die schone pootjes in de toiletpot. Maar eigenlijk was dat dom. Een kattebak is niet schoner dan een toiletpot. Hij is daarna nooit meet op het toilet gegaan, maar heeft wel het mechanisme zitten bestuderen: Het toiletwater loopt door een afvoerbuis in de badkamervloer. Je kunt het horen stromen en vooral in het afvoerputje van de douche hoor je het goed. Ik heb hem vaak zien kijken, zo van dan loopt het van hier naar daar, maar er is niets te zien.

Ik zat een keer op het toilet in de badkamer en de kattebak had ik net schoongemaakt maar nog niet gevuld. De kat ging tegenover me zitten plassen op het afvoerputje. Misschien dacht hij, daar loopt het allemaal door wat zij plast, dus kan ik dat ook wel doen?

Jouw kat is vast net zo slim. Ze kijken wat wij doen en nemen aan, dat dat wel goed zal zijn. :wink:
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

Kitten poept soms naast de bak

Bericht door nikkee »

Hallo,

Sinds 4 weken hebben wij twee kittens van 16 weken en dat gaat heel goed! Alleen nu is er een kitten die de laaste week al twee keer naast de bak heeft gepoept. Wij verschonen de bak elke avond, wij hebben van die korrels die urine opneemt, dus dat je dan een bal met korrels krijgt.
Zou het kunnen zijn dat hij die bak te vies vindt? Hij heeft het nu steeds omstreeks het avondeten (6-7 uur) gedaan.

En zou ik aan hem duidelijk kunnen maken dat hij het de volgende keer in de bak moet doen?

Alvast bedankt!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Beste Nikkee,

Het zou kunnen dat hij de bak te vies vindt.
De ene kat is daar gevoeliger voor als de andere.
Maar als hij het maar 2 keer naast de bak gedaan heeft en de andere keren gewoon in de bak, zal hij toch wel weten hoe het moet. :lol:
Je kan hem eventueel na het eten of als je ziet dat hij zijn behoefte moet doen in de bak zetten. Je kan eventueel ook wat Valeriaan druppels in de bak en over zijn speelgoed druppelen. Ik zou de bak ook niet schoon maken met chloor of iets sterks, maar gewoon met afwasmiddel o.i.d, omdat de meeste katten een hekel aan sterke schoonmaakmiddelen hebben.
Ik wens jullie er veel succes mee!
Groetjes Eva
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Bericht door Jolanda »

Hoi Nikkee,

Ik heb ook een tijdje last gehad dat 1 van mijn katten naast de bak ging.
De dierenarts raadde mij aan om er een bak bij te doen. Per kat 1 bak. Ik weet niet of je een overdekte bak hebt, maar misschien scheelt het al als je de deksel er dan af haald.

Ik maak de bak gewoon schoon met chloor en bij mij levert het geen problemen op. Ze plassen juist op plekken die met chloor zijn schoongemaakt.. Mij is verteld dat katten juist de geur van chloor lekker vinden. Kan het mis hebben hoor, maar bij mij geen problemen hiermee.

Succes,

Jolanda
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Eva, wat jij zegt over chloor klopt niet. Katten zijn gek op de geur van chloor en het nodigt absoluut uit om daar terug te keren om lekker hun ding te doen. Je doet je kat zelfs een groot plezier als je een druppeltje chloor in de bak doet voor je die opnieuw vult.

2 Bakken is absoluut een aanrader hoor, sommige katten zijn vies van elkaar. Gebeurde het voor de drollen geschept waren? Grote kans dat hij het zat was en het daarom maar ergens anders ging doen.
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

Bericht door nikkee »

Het was inderdaad nog voordat de drollen uit de bak waren geschept. Dit doen wij 's avonds voordat wij naar bed gaan. Een tweede bak zou inderdaad wel een optie kunnen zijn!

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!
Groetjes Nikkee
Gebruikersavatar
IngridM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:55
Locatie: Delft

Bericht door IngridM »

Pffff we zijn hier in huis dus duidelijk niet de enige met zo'n "zeik"kat... :lol:

Gompie, die hier al 8 jaar is, heeft vaak in de herfst last ervan. Gaat zitten zeiken waar het maar in hem opkomt; op de leren bank, eronder, op kussentjes, op hun eigen kussen, op z'n etensbakje, whatever.

We hebben in de loop der jaren al van alles geprobeerd, maar NIETS helpt. En als je dan 's ochtends opstaat en je vindt zo'n grote plas dan word je daar niet vrolijker van dat kan ik vertellen. Pfff....
We dachten eerst alleen in de herfst, maar nu heeft hij het afgelopen zomer ook erg gedaan. Niets afwijkends in huis, alles hetzelfde als normaal.

Soms word ik er wel erg gestoord van, m'n huis meurt en dan blijft ie bezig...........BAH............
De drie musketiers stellen zich voor !!! viewtopic.php?t=5967
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ja, Flanna heeft net op de bak met kap geplast!
Ik had die bak al een tijdje zonder kap onder een stoel staan en nu dus ook de kap erop gezet en blijkbaar is ze er inmiddels aan gewend.
Dat scheelt een hele hoop vieze geurtjes! :grin:
(ze moet er nog op poepen trouwens...)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou dat is goed nieuws! Blijkbaar was het een te grote stap om het ineens in een dichte bak te doen maar uiteindelijk is het dan toch mooi gelukt :wink:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Hier hebben we ook ergens last van.
We hebben 3, ONgesteriliseerde poezen, net 1jr
Gister stonk het heel erg in huis naar katteplas.
Er werd vaker geplast, maar alleen als er 1 bepaalde poes krols was.
Stinkt plas van een krolse poes meer dan van een niet-krolse poes?
En stinkt sproeien meer dan plassen?
Het rook echt als milde katerlucht.
Verder zijn ze alle 3 speels en eten ze ook goed.
Ik heb gezocht gister naar de stank,maar kon niks vinden/zien liggen.
In de kattebak zie je geen overdreven hoeveelheid kleine plasjes die op blaasontsteking kunnen duiden.
Is het mogelijk dat een poes pas bij een latere krolsheid gaat plassen en niet al va de 1e keer krolsheid?
Trouwens, katten kunnen ook plassen puur uit ontevredenheid;wij hadden een gecastreerde kater die het niks vond als mijn pa weer eens weg ging.
De DA stelde iets bijzonders voor, práát een met die kat;zég dat je weg moet, maar dat je weer terug komt...
Wat denk je? Dat heeft hij gedaan en de kat heeft nooit meer uit ontevredenheid geplast!!
Kan een krolse poes ook plassen als ze buiten een kat ziet ofzo?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Yana. is het steriliseren van je katten misschien een optie?

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

[bWe hebben pas ook een nieuwe kitten in huis genomen en die poept en plast boven. We hadden een kattenbak boven neergezet maar op een gegeven moment stonk het boven enorm, dus weer die kattenbak weggedaan, maar nu plast en poept de kitten boven, terwijl ze benede gewoon naar de bak gaat. We weten het ook niet meer wat we eraan kunnen doen. we zijn in de tussentijd ook al naar de da geweest maar dat was allemaal goed, we hoefde ons geen zorgen over zijn gezondheid te maken. Maarja, het probleem van poepen en plassen boven dat blijft en in de tussentijd begint het steeds meer te stinken aangezien we tapijt boven hebben liggen :???:
Heeft er iemand nog een oplossing hiervoor????[/b]
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

misschien toch maar weer een kattenbak boven zetten? ik zou zeggen; liever boven wat geurtjes dan elke keer de troep opruimen :???:

Succes!
Plaats reactie