Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Asse-Poes »

Ik zat nog even na te denken.
In Spanje hebben wij een naya (overkapt terras aan het huis). Die hebben we vorig jaar ingeglaasd (schuifpanelen van glas). Niet voor onze katten, maar voor ons zelf. Nu hebben we een serre, dat is fijn als de zon schijnt, maar het nog te koud is om buiten te zitten. Bij ons kunnen de katten via het kattenluikje trouwens ook in de serre komen.

Heb jij die mogelijkheid ook bij je nieuwe huis?
Dan kan jouw kater daar verblijven en heeft hij toch gezelschap als jullie daar ook veel gaan zitten.
Over de vloer (als dat ook natuursteen is) kan je dan bijvoorbeeld pvc tegels of pvc stroken leggen (plakken?). Dat is een beperkte oppervlakte.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Pikachu »

Als je geen urine opgevangen krijgt kan de DA ook de kat onder een roesje brengen en urine uit de blaas halen met een spuitje, hebben ze laatst bij mijn kat ook gedaan.

Als het geen medisch probleem is, kan je kijken naar stress. Hoeveel kattenbakken staan er? Wat voor vulling zit erin? Waar staan de bakken?

Wij hadden een half jaar geleden nieuwe vulling, en opeens besliste Mae dat ze die niet meer leuk vond en ze heeft twee keer buiten de bak haar behoefte gedaan. Urine laten nakijken en dat was oké, we hebben nu weer de oude vulling, ze doet niets meer buiten de bak, en merken dat ze ook weer liever op de bak gaat. Ze houdt haar plas minder lang op.

Soms staan de bakken op een niet-rustige plek, dat zou je ook kunnen bekijken. Of het zijn er te weinig, of niet vaak genoeg leeggeschept, enz.

Misschien heeft hij inderdaad ergens anders stress door. Zijn jullie al bezig met de verhuizing en daardoor dingen aan het inpakken? Wolfje werd daar bij ons heel angstig door, verandering van omgeving enz.

Een kat sluit je niet buiten op in een konijnenhok, wat een afschuwelijk idee. Dat doe je gewoon niet. Sorry maar hier in België heb ik de politie vorig jaar nog verwittigd omdat er mensen twee katten in een konijnenhok in hun tuin hielden. Kort nadien stonden ze daar aan de deur en nu is het hok weg. Een dekkater die in een aparte ruimte verblijft vind ik nog wat anders dan je maatje van jarenlang naar een hok verbannen omdat hij binnen plast, om daar zijn leventje te slijten. Dat doe je je oude kat toch niet aan. Wat als de andere kat een ongelukje heeft? Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, dus ja, je mooie stenen vloer zal op den duur vlekken vertonen. Het is maar een vloer. Leg er desnoods iets overheen tot je oude katten er niet meer zijn en neem daarna geen katten meer bij?

Ik vind de manier waarop je spreekt over je kat heel triest. Ik denk dat je echt eens moet bezinnen over hoe je over hem denkt. Hij is geen rotzak die erop uit is jou te dwarsbomen, maar een kat met of een medisch probleem, of stress. Hij wil jou misschien iets vertellen door het plassen. Als je er zelf echt niet uitkomt, kan een gedragsdeskundige inschakelen een optie zijn. Vaak zien zij nog dingen die wij als baasje niet zien.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Cerna schreef: 08 feb 2023 16:57 Een echte dierenliefhebber kijkt eerst naar het welzijn van het dier en dan naar levenloze spullen en koopt spullen die tegen een stootje kunnen.
Wanneer jij dus in een splinternieuw huis gaat wonen, neem ik aan dat je de vloer zelf hebt uitgezocht. Dàt zou ik dus nooit gedaan hebben wanneer mijn kat onzindelijk zou zijn. Dan had ik iets aangeschaft dat gemakkelijk schoon te houden is.
Zo zal ik ook nooit meubels aanschaffen die niet tegen kattennagels kunnen (en we hebben hier heel veel nagels met zes katten).
Onze oudste kat (bijna 18) weet soms de kattenbak niet te vinden (ze is bijna blind) en plast dan op de vloer. Geen probleem echter want we hebben PVC: even een stukje keukenrol, sopje erover heen en je ziet of ruikt er niets meer van.
Tja dat is iedereen zijn vrije keuze hoe men omgaat met dieren en zijn inrichting. Wij hebben voor deze vloeren gekozen met een reden. En ga niet een vloer uitkiezen vanwege mijn kat! Ik respecteer jouw manier van omgaan met dieren maar goed, mijn mening hieromtrent is anders.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Asse-Poes schreef: 08 feb 2023 18:03 Ik zat nog even na te denken.
In Spanje hebben wij een naya (overkapt terras aan het huis). Die hebben we vorig jaar ingeglaasd (schuifpanelen van glas). Niet voor onze katten, maar voor ons zelf. Nu hebben we een serre, dat is fijn als de zon schijnt, maar het nog te koud is om buiten te zitten. Bij ons kunnen de katten via het kattenluikje trouwens ook in de serre komen.

Heb jij die mogelijkheid ook bij je nieuwe huis?
Dan kan jouw kater daar verblijven en heeft hij toch gezelschap als jullie daar ook veel gaan zitten.
Over de vloer (als dat ook natuursteen is) kan je dan bijvoorbeeld pvc tegels of pvc stroken leggen (plakken?). Dat is een beperkte oppervlakte.
Bedankt voor de tip! We hebben niet echt die mogelijkheid zoals je omschrijft maar ik ga iets moois en liefdevols creëren voor hem, indien de dierenarts geen hulp kan bieden dmv medicatie o.id.
Helaas is de oppervlakte te groot om helemaal te bedekken. Probleem is als er zuren op natuursteen komt, dit invreet en je dus over een paar jaar een geheel nieuwe vloer kan leggen. Niet echt praktisch en beetje dure grap :esick:
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Asse-Poes schreef: 08 feb 2023 17:05 de "afstand doen" optie komt vaker voorbij hier op het forum. ik wilde in ieder geval die optie -in dit specifieke geval- van tafel krijgen, bij jou (voor het geval je daaran zou gaan denken) én bij de andere forumleden. En inderdaad wist ik niet hoe jij hier tegen aankijkt. Nu wel, gelukkig.
In de zuidelijke landen is e.e.a. nog niet zo goed geregeld als in Nederland of België.
En dat staat natuurlijk volledig los van het feit dat een bejaarde kat niet 'afgedankt' hoort te worden. Maar daar zijn we het dus volledig over eens.

Ik ben benieuwd wat de DA over de kater gaat zeggen.

Persoonlijk vind ik een permanent buitenverblijf geen fijn idee voor de kater. Hoe wordt er dan geknuffeld met hem? Hoe merk je dan dat hij ergens problemen mee krijgt? Want ik begrijp dat hij straks niet meer in huis mag komen?
We zitten genoeg buiten dus zullen genoeg bij hem zitten om te knuffelen. Het is meer als wij niet thuis zijn, dat we hem dan in zijn luxe verblijf zouden zetten. Als we thuis zijn en we hebben zicht op hem, dan kan hij gewoon binnen of buiten bij ons vertoeven. We hebben binnen als buiten namelijk dezelfde natuurstenen dus moeten we hem wel in het oog kunnen houden :grin:
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Pikachu schreef: 08 feb 2023 20:46 Als je geen urine opgevangen krijgt kan de DA ook de kat onder een roesje brengen en urine uit de blaas halen met een spuitje, hebben ze laatst bij mijn kat ook gedaan.

Als het geen medisch probleem is, kan je kijken naar stress. Hoeveel kattenbakken staan er? Wat voor vulling zit erin? Waar staan de bakken?

Wij hadden een half jaar geleden nieuwe vulling, en opeens besliste Mae dat ze die niet meer leuk vond en ze heeft twee keer buiten de bak haar behoefte gedaan. Urine laten nakijken en dat was oké, we hebben nu weer de oude vulling, ze doet niets meer buiten de bak, en merken dat ze ook weer liever op de bak gaat. Ze houdt haar plas minder lang op.

Soms staan de bakken op een niet-rustige plek, dat zou je ook kunnen bekijken. Of het zijn er te weinig, of niet vaak genoeg leeggeschept, enz.

Misschien heeft hij inderdaad ergens anders stress door. Zijn jullie al bezig met de verhuizing en daardoor dingen aan het inpakken? Wolfje werd daar bij ons heel angstig door, verandering van omgeving enz.

Een kat sluit je niet buiten op in een konijnenhok, wat een afschuwelijk idee. Dat doe je gewoon niet. Sorry maar hier in België heb ik de politie vorig jaar nog verwittigd omdat er mensen twee katten in een konijnenhok in hun tuin hielden. Kort nadien stonden ze daar aan de deur en nu is het hok weg. Een dekkater die in een aparte ruimte verblijft vind ik nog wat anders dan je maatje van jarenlang naar een hok verbannen omdat hij binnen plast, om daar zijn leventje te slijten. Dat doe je je oude kat toch niet aan. Wat als de andere kat een ongelukje heeft? Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, dus ja, je mooie stenen vloer zal op den duur vlekken vertonen. Het is maar een vloer. Leg er desnoods iets overheen tot je oude katten er niet meer zijn en neem daarna geen katten meer bij?

Ik vind de manier waarop je spreekt over je kat heel triest. Ik denk dat je echt eens moet bezinnen over hoe je over hem denkt. Hij is geen rotzak die erop uit is jou te dwarsbomen, maar een kat met of een medisch probleem, of stress. Hij wil jou misschien iets vertellen door het plassen. Als je er zelf echt niet uitkomt, kan een gedragsdeskundige inschakelen een optie zijn. Vaak zien zij nog dingen die wij als baasje niet zien.
Het plassen doet hij al heel lang, dus heeft niet met de verhuizing te maken.
En opsluiten in een konijnenhok zal het absoluut niet zijn. Je moet hier echt uitkijken wat je zegt! Jeetje! Jammer dat alles zo uit zn verband getrokken wordt en negatief opgevat wordt. Ik heb alleen maar het beste met hem voor! En zoek naar een oplossing waar zowel de kat als de baasjes tevreden mee kunnen zijn!

Wat betreft de vloer...als er overal plasvlekken op die vloer komen, kunnen we deze gaan vernieuwen. Beetje zonde van het geld wat we er in gestoken hebben en vooral zonde van de natuurstenen.

Of er hier al katten gedragsdeskundige zijn weet ik niet. Maar een goede tip. Dankjewel!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Asse-Poes »

Plast hij dan alleen op de vloer als jullie niet thuis zijn?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Asse-Poes schreef: 08 feb 2023 21:40 Plast hij dan alleen op de vloer als jullie niet thuis zijn?
Meestal wel denk ik, maar we hebben hem ook al eens betrapt als hij het doet of wou doen....
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Pikachu »

Renilde schreef: 08 feb 2023 21:30 Het plassen doet hij al heel lang, dus heeft niet met de verhuizing te maken.
En opsluiten in een konijnenhok zal het absoluut niet zijn. Je moet hier echt uitkijken wat je zegt! Jeetje! Jammer dat alles zo uit zn verband getrokken wordt en negatief opgevat wordt.
Euh, tja, als je het letterlijk hebt over "een hok bouwen zoals voor de konijnen" (je eerste post) zie ik niet in hoe ik dat uit zijn verband aan het trekken ben, maar goed.

Ik ben benieuwd wat de DA zegt, hopelijk kan je er snel terecht.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Synemios »

Je hebt voor het steriel opvangen van urine meestal geen roesje nodig hoor.
Beetje handige dierenarts doet het zonder dat de kat er iets van merkt.

En soms zeggen mensen dingen die ze niet zo bedoelen uit frustratie, en een kat die blijft plassen overal is ook geen pretje, al vind ik dat medisch gezien sowieso alles uitgesloten moet zijn.
En met deze leeftijd is bloedonderzoek ook een goed idee, je ziet vaak pas veel later aan de kat dat er iets mis is.

Ik snap de reacties van beide kanten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Cerna »

Triest en ik ben het helemaal eens met Pikachu.

Je hebt een kat die al heel lang in huis plast. Of je ooit hebt laten onderzoeken wat hiervan de oorzaak is, vermeld je verder niet.
Vervolgens besluit je om in je nieuwe huis een vloer te laten aanleggen waarvan je weet dat die niet tegen kattenurine kan. Je hebt dus willens en wetens zelf dit probleem gecreëerd en zegt vervolgens dat je gek bent op je kat.
Tjaa.......
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Synemios schreef: 09 feb 2023 00:01 Je hebt voor het steriel opvangen van urine meestal geen roesje nodig hoor.
Beetje handige dierenarts doet het zonder dat de kat er iets van merkt.

En soms zeggen mensen dingen die ze niet zo bedoelen uit frustratie, en een kat die blijft plassen overal is ook geen pretje, al vind ik dat medisch gezien sowieso alles uitgesloten moet zijn.
En met deze leeftijd is bloedonderzoek ook een goed idee, je ziet vaak pas veel later aan de kat dat er iets mis is.

Ik snap de reacties van beide kanten.
Ja narcose is niet zo goed voor mijn kat dus hopelijk kan het via bloed en gewoon urine afname. Toch iemand die mijn frustratie kan begrijpen ;-)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Pikachu schreef: 08 feb 2023 23:51 Euh, tja, als je het letterlijk hebt over "een hok bouwen zoals voor de konijnen" (je eerste post) zie ik niet in hoe ik dat uit zijn verband aan het trekken ben, maar goed.

Ik ben benieuwd wat de DA zegt, hopelijk kan je er snel terecht.
Ik bedoelde zoals een konijnenhok... een mooi binnen en buitenverblijf voor de momenten dat we hem niet in de gaten kunnen houden.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Cerna schreef: 09 feb 2023 00:06 Triest en ik ben het helemaal eens met Pikachu.

Je hebt een kat die al heel lang in huis plast. Of je ooit hebt laten onderzoeken wat hiervan de oorzaak is, vermeld je verder niet.
Vervolgens besluit je om in je nieuwe huis een vloer te laten aanleggen waarvan je weet dat die niet tegen kattenurine kan. Je hebt dus willens en wetens zelf dit probleem gecreëerd en zegt vervolgens dat je gek bent op je kat.
Tjaa.......
Jeetje wat een vooroordelen hier zeg!
Jammer.
Ja er is al eens onderzoek geweest, waar niets uitkwam. En ja ik ga binnenkort opnieuw naar de DA.
Er zijn redenen waarom wij voor natuursteen kiezen hier in Portugal, maar heb geen zin om dat allemaal te moeten uitleggen.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik zoek een kat vriendelijke oplossing. EN NEE ik sluit hem niet buiten op in een hokje. :enaughty:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Anne »

Onze Happy plaste ook in huis. Na medisch onderzoek ( hij was al bekend met blaasgruis) kwam er niks uit. Geen ontsteking cellen en geen gruis
Ik lees nergens bij je dat je urine hebt laten onderzoeken en hoelang dat geleden is?
Happy was dus een stress plasser en bij elk nieuw geurtje zoals een nieuw meubelstuk ging hij daar zijn geur afgeven om aan te geven dat het allemaal van hem was. Ook bij de voordeur plaste hij regelmatig
Dat kwam door alle buurtkatten die hier voor het huis liepen
Wij hebben toen bedacht om eens te kijken of de stress minder zou worden in onze afgesloten tuin. En eenmaal in de tuin ging het een stuk beter
Hij heeft daar in de tuinhuis ligplaatsjes en nu met de kou een doos vol met kranten en hooi. Maar hij is ondertussen zo gewend aan het buiten zijn dat hij de doos amper gebruikt en vaak buiten onder de afdak slaapt ( daar staan 2 banken voor de katten)
Vaak heeft hij gezelschap van de andere Katten die een frisse neus willen halen
Hij is gelukkig niet alleen in dat opzicht
In het begin was het wel wennen want we misten hem in huis
Nu hebben we elke dag buiten vaste kroelmomenten en ik kom hem daar 4x PD eten brengen
Als jouw poes het buiten zijn ook zo ontspannend beleefd dan doe je daar je poes misschien wel meer levenskwaliteit toe
Maar ik zou de poes niet opsluiten in een kennel
En urine laten onderzoeken
En uitzoeken waarom hij/zij steeds in huis plast. Als het stress is kun je de stress verminderen hopelijk
Over je nieuwe vloer gesproken, zelf zou ik daar niet aan beginnen
Met alle dieren hier weet ik dat een ongelukje zo gebeurd is
Dat is een keus die je zelf maakt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie