staartje gebroken

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gesloten
Pinca
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2005 00:40

staartje gebroken

Bericht door Pinca »

Hallo. Enkele dagen geleden heb ik in onze straat een katje opgeraapt met een gebroken staart. Er zitten verscheidene knikjes in en ze beweegt niet meer ( de staart). Ik vermoed dat een of andere beul iets te hard gezwierd heeft ... Wat kan ik daar aan doen. Ik weet wel iets van katten maar niet zo veel. Het ziet er nog een vrij jong poesje uit. Ik schat 4 - 5 maanden. Groeien de staartwervels vanzelf terug of moet hier gespalkt worden of iets dergelijks. Graag snel een reactie. Greets.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, beide opties zijn vermoedelijk onmogelijk. Ik denk dat de staart geamputeerd moet worden. Kortom: als je dat wilt, zou ik er mee naar een dierenarts gaan en wel zo snel mogelijk, want de zenuwen kunnen bekneld raken, waardoor het ruggenmerg aangetast kan worden.

Je vindt hier nog iets meer over gebroken staarten:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8328

Fijn dat je je over het katje bekommert en laat je nog iets weten?
Pinca
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2005 00:40

staartje gebroken

Bericht door Pinca »

Ik heb ze daarjuist naar de DA gedaan en er moet een klein stukje van de staart (uiteinde) worden verwijderd... Niks aan te doen. Ik ben al blij dat ze er niet helemaal niet misvormd uitkomt. Het arm protpateke.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Maar er zaten toch meerdere knikken in de staart? Blijven die er dan gewoon inzitten?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, dat verbaast mij ook. Je liet me vannacht via msn de staart van het katje zien 8-) en de hele staart hing er toch echt slap bij. De knikken zaten toch tot halverwege de staart?
Ik ben benieuwd waarom je da deze keuze heeft gemaakt en niet tot aan de bovenste breuk amputeert?
Pinca
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2005 00:40

Bericht door Pinca »

Ja er zaten blijkbaar nog wel knikjes in maar niet zo erg dat ze de staartwervel aantastten en de bloedtoevoer blokkeerden blijkbaar. Echt een geluk dat het enkel de punt is van de staart. Ik mis ze nu al dat stuk onbenul.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Pinca schreef:Ik mis ze nu al dat stuk onbenul.
En het kattenvirus heeft weer een nietsvermoedend mens getroffen... :lol_sign:

Ik ben blij voor het katje dat niet de hele staart eraf hoeft. Katten gebruiken hun staart om hun evenwicht te bewaren dus het was anders echt een handicap geweest (waar ze overigens prima mee had kunnen leven hoor ;-) ). Is ze op dit moment bij de dierenarts?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Hoe is het nu met het "stuk onbenul"? :grin:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Pinca
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mei 2005 00:40

Bericht door Pinca »

Het is al beter met haar alleen is ze nog heel schuw. Enfin ze moet nu in de microgolfoven om te drogen. Tot de volgende..

(just kidding)
tweety
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2006 19:29
Locatie: nieuwegein

mijn kater laat zijn staart hangen

Bericht door tweety »

onze kater is een vrolijk beest.
Nu is hij buiten geweest en nu laat hij zijn staart hangen.
Hij is verder wel vrolijk en komt wel op schoot zitten en spint, maar die staart komt niet omhoog die laat hij gewoon hangen.
Ook als je voelt klaagt de kat als je bij zeg maar de aanhechting van staart naar lichaam komt.
Wie weet wat dit zou kunnen zijn, moet ik het even een paar dagen aankijken of moet ik meteen naar de dierenarts.
Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
dierenvriend
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zijn staart kan gebroken zijn en dat is heel ernstig bij een kat, dus mijn advies is onmiddellijk een dierenarts te bellen en langs te gaan (op dit tijdstip zal dat wel een spoedeisende dierenarts zijn).

Echt niet een paar daagjes wachten hoor, want het kan niets zijn maar ook iets heel serieus zijn (vooral omdat je kat klaagt als je de staart aanraakt). Sterkte!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Ik sluit me daar helemaal bij aan. Het kan inderdaad gebroken zijn. Hij heeft er pijn aan anders klaagt hij niet. Dierenarts bellen en langsgaan is mijn advies dan ook..
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
tweety
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2006 19:29
Locatie: nieuwegein

Bericht door tweety »

je zegt dat dat heel ernstig kan zijn bij een kat. in de zin waarvan is dat heel ernstig dan?
Niet dat ik niet naar de dierenarts ga hoor, want dat ga ik zeker doen maar ik ben gewoon benieuwd waarom dat bij een kan ernstig is.
dierenvriend
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dit schreef veronikske eerder als advies:

Het klinkt alof ze haar staart gebroken heeft....Je MOET er in elk geval mee naar de dierenarts. Een gebroken staart, kan leiden tot allerlei andere kwalen, waaronder een heleboel dodelijk.

De staart is eigelijk het verlengde van haar ruggengraat, en er zit dus ook ruggenmerg in, wat volledig bezenuwd is, als de staart gebroken is, is het ruggenmerg doormidden ( zoals een dwarslaisie bij mensen), en is de kat vanaf een bepaalde plaats verlamd ( in dit geval de staart).

Op zich kan een kat perfect functioneren zonder staart, maar als deze effectief gebroken is, en dus verlamd, word deze best geamputeerd.

Ze kan immers allerlei wondjes in de staart krijgen, omdat ze niks meer voelt daar, en deze wondjes kunnen gaan ontsteken en abcessen vormen en dergelijke...

Ook kan er een onsteking onstaan op de plaats waar het ruggenmerg doormidden is, en dat kan zich verspreiden naar andere organen, zo hebben veel katten met een gebroken staart geen controle meer over hun blaas. Ze sterven, omdat ze niet meer spontaan kunnen plassen.

Het kan ook zijn dat de staart ernstig gekneusd is, maar dat het ruggenmerg nog niet volledig afgescheurd is. Dan onstaat er op de plaats van de kneuzing een inwendige zwelling, waardoor het lijkt alsof de staart verlamd is. Je poes heeft dan dringend medicijnen nodig ( cortisone) om de zwelling te laten slinken, en dan komt het gevoel en beweging in de staart ook weer terug. Ik zou je dus aanraden om dringend met je poes naar de dierenarts te gaan.

Volgens mij heel duidelijk en ik sluit me er volledig bij aan!

groetjes,
sandra
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

De staart is gebroken. meestal is een amputatie de beste oplossing. Er kan afsterving voorkomen en dat is niet zo goed. een kat leert wel leven met het feit dat ze geen staart meer heeft. Eenraar zicht is het wel
Gesloten