Grasspriet vast in keel

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik heb, zoals jij al zei, even afgewacht. Het vreemde vind ik dat hij zich niet ziek gedraagt. Hij eet, drinkt en speelt gewoon. Hij niest trouwens al wel wat minder, maar kokhalst nog wel soms (1 of 2 keer per dag). We kijken het nog even aan!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

De kat van m'n vriendin had laatst ook een grasspriet in zijn keel hangen, die was om zijn stembanden (als ik het goed heb, hoor) heen gaan zitten. Hij kon niets meer, niet eten en niet drinken en bij toeval kon de dierenarts het er (onder narcose) netjes uit krijgen. Als het niet gelukt zou zijn had het operatief moeten gebeuren.

Claudia, als dat kokken blijft, zou ik toch even naar de dierenarts gaan.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door sadewi »

Wij zitten dus in hetzelfde schuitje met Mojito, ze moet morgen onder een roesje om
te kijken wat het is en om te proberen het te verwijderen.

Iemand een idee wat de kosten van een roesje en deze ingreep zijn?
Vanavond consult en een injectie ontstekingsremmer/pijnstiller was al €32!

Heb alles voor m'n katten over, maar sta iedere keer weer versteld van de prijzen.
En verzekeringen dekken echt bijna niets!

We zijn vandaag wel bij een andere DA geweest, die goedkoper schijnt te zijn, maar ook
veel meer tijd uittrekt en een rustige manier van werken heeft.
Om de een of andere reden heb ik hier een beter gevoel bij, dan bij onze 'oude', heel raar, kan
niet verwoorden waarom.

Die wilden haar ook pas na het weekend bekijken, wat ik wel raar vind, als je vanaf dinsdag al belt en
aangeeft dat het probleem sinds maandag er al is. Ook al is ze verder energiek, eet en drinkt ze goed en
heeft ze geen koorts.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door Leonie89 »

sadewi schreef:Die wilden haar ook pas na het weekend bekijken, wat ik wel raar vind, als je vanaf dinsdag al belt en
aangeeft dat het probleem sinds maandag er al is. Ook al is ze verder energiek, eet en drinkt ze goed en
heeft ze geen koorts.
ik denk dat ze juist omdat ze zo energiek is en goed eet en drinkt er geen spoedgeval in zien..
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door sadewi »

Mo is vrijdag dmv een licht roesje onderzocht, er zat niets in haar keel of neus.
Ze had wel vergrote amandelen en de grens luchtpijp/slokdarm was enigszins geirriteerd/rood. Was
dus niet helemaal voor niets. Er heeft of iets gezeten of er zit een ontsteking(kje)

Ze heeft nu een kuurtje amoxoral, tegen ontstekingen.
Dit zou ook de pijn verlichten.

Ze blijft echter hoesten en kokhalsen. Dit deed ze een stuk minder toen ze een injectie had
gehad tegen de pijn. Morgen maar even weer bellen, misschien dat ze nog iets
voor de pijn bij kan krijgen.

Ze eet nog steeds goed, maar is wel wat minder actief. En schrikkerig, want zo'n ontvoering naar de witte
jas is natuurlijk nooit leuk!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door sadewi »

Helaas, of de kuur slaat (nog) niet aan, of de oorzaak is wat anders, want
ze heeft nog steeds hetzelfde gedrag. Van DA moesten we eerst kuur afmaken
en dan weer kijken...

T is zo'n sneu gezicht, t arme beestje en je kan d'r niet helpen.
Geef d'r maar wat extra (zacht) vlees, probiotica en kleine kittenbrokjes,
krijgt ze wat extra binnen, kan nu geen kwaad lijkt me.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door sadewi »

Na een kuurtje van 5 dagen is Mo genezen, van wat het ook maar geweest is.
Daar zullen we ook wel niet achterkomen, maar ik ben blij dat ze er van af is.

Niet te lang wachten om naar de DA te gaan bij zulke klachten, voorkom je erger mee!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door rieneke »

fijn, een goede afloop horen we graag :grin:
tamaar
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:53

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door tamaar »

hmm na jullie verhaal zo ies te lezen heb ik ook ff een vraag?
mijn bink heeft zaterdag kattegras op geknabbeld en daarna ook lopen kokhalzen en slijm eruit gooien, maar nu is het zo dat ie af en toe blijft kokhalzen maar niet meer kan miauwen althans is net alsof ie schoor is! :???:
hij eet wel gewoon en drinken ook slaapt ook gewoon normaal gaat iets minder naar buiten, maar verder nog altijd zo nieuwsgierig als normaal

wat raden jullie aan?!\

alvast bedankt tamaar
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door rieneke »

ik zou het even aankijken, maar niet te lang.
blijf alert, het zou goed een beginnende keelontsteking kunnen zijn.
in dat geval heeft je kat een kuurtje ab nodig.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door Leonie89 »

dat herken ik wel.. Benthe heeft dat ook wel eens gehad.. wij zijn toen begonnen met haarbalpasta.. dat hielp wel!
Gebruikersavatar
Tazzie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2009 20:27
Locatie: Wormer

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door Tazzie »

O.k., heb even de forum gelezen en zie dat er veel voorbeelden zijn die overeenkomen met de problemen die Jake sinds vrijdagavond heeft. Hij kwam van buiten en inderdaad ook veel kokhalzen gepaart gaand met niezen. Gister (zaterdag) ging het eigenlijk weer aardig goed, totdat hij vanmorgen met eten en drinken weer begon met een soort van hoesten en dan wat snuiven. Ik heb vanmiddag in zijn keel gekeken maar kan niets zien zitten. Vermoeden dat er een grassrpiet of kruipertje vast zit was er gelijk vrijdag al, maar omdat hij zaterdag geen gekke geluiden meer maakte dacht ik dat het over was, maar nee. Maar goed, zoals ik het hier allemaal lees kan ik beter zeggen dat ie dat al wat langer heeft dan vanaf vrijdagavond zodat die dierenarts er wat meer spoed van gaat maken. Morgen gelijk bellen voor een afspraak. :???:
Gebruikersavatar
denise224
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2011 10:29

Re: Grasspriet vast in keel

Bericht door denise224 »

Dit onderwerp blijft actueel! Joris (mijn kater) is 5 jaar oud. Eergisteren had hij buiten gespeeld en toen hij thuis kwam bleef hij zijn keel schrapen en kokhalzen. Bizar was dat hij tussendoor wel gewoon knorde en op schoot kwam liggen. Maar hij bleef bezig, toch maar even de dierenarts gebeld. Die heeft flink in zijn keel zitten porren (kat onder narcose) was niet om aan te zien!! Uiteindelijk vond hij wel het grassprietje, dat was dan wel weer interessant om te zien.

Voor mijn ogen trok hij het uit zijn keelgat maar er zat een gedeelte (wat we niet zagen) van het sprietje vast en hij brak af. Het resterende deel was niet meer te vinden, vermoedelijk in zijn neusholte en daar heeft niet iedere DA de juiste apparatuur voor.

Na een dag was Joris weer redelijk de oude, kreeg weer praatjes en at goed. Echter hij schraapt nog steeds zijn keel, gorgelt een beetje; rare geluiden maar duidelijk dat er dus nog wel iets zit! 1x zelfs weer gekokhalsd...

Ik wil liever niet meer naar de DA, ik had daar geen goed gevoel bij. Niet de juiste apparatuur, bovendien zaten ze zo ontzettend te wroeten in zijn keel dat ik bang was dat hij daar een beschadiging aan overhield!

Ik lees hier iets over rhinigenta en over Bisolvon voor kinderen. Wat zijn jullie ervaringen?

Bovendien heb ik vertrouwen gekregen in het feit dat het grassprietje DUS wel gewoon nog uit zijn neus kan komen. Na hoeveel tijd gebeurde dat bij jullie?
Plaats reactie