Kat overreden

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Jiji
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2021 21:45

Kat overreden

Bericht door Jiji »

Goedenavond, ik heb mij aangemeld omdat ik op dit moment er zeer emotioneel doorheen zit.
Mijn 10 mnd oude kater is afgelopen dinsdag op woensdag nacht aangereden. De dierenarts denkt meer gezien zijn verwondingen aan overgereden.
Normaal komt hij snachts binnen slapen, dit keer hoorde ik hem jammeren voor mijn hek om 3 uur snachts. Ik heb hem opgepakt, hij was koud en zijn achterkant was slap. Ik heb hem warm gehouden met een kruik op advies van de dierenarts die ik belde snachts. Hij was nog alert genoeg. Die ochtend direct naar de dierenkliniek gebracht. Aan het infuus en röntgenfoto gemaakt. Bekken gebroken en bovenbeen gebroken. Geen zichtbare verwondingen verder. Hij kreeg morfine voor de pijn en werd gestabiliseerd (hij is nog steeds niet volledig stabiel genoeg voor een operatie). Bij bloedonderzoek wees uit dat kalium te hoog was. Dus misschien blaas gescheurd. We moesten afwachten op het infuus wat zijn blaas moest vullen. Ik heb hem die dag bezocht (gisteren) hij hoorde mij en hield zijn koppie omhoog en deed zijn ogen open. De arts en een andere arts wilden hem eigenlijk laten inslapen. Te bang voor veel schade van binnen. Ik kon het niet. Ik vond hem te alert en ik gun hem een kans.
Hij heeft die nacht overleeft en geplast! Uit zichzelf, wel met een beetje bloed. Dus zijn nieren doen het nog. Arts was bang dat zijn nieren kapot waren door de te hoge bloedwaardes. Dus pluspunt. Opnieuw bloedonderzoek en kalium gehalte was gezakt na een lege blaas. Hij heeft even koorts gehad, antibiotica gehad en temperatuur weer omlaag gegaan. Hij was veel alerter en gaf goed commentaar met buikonderzoeken (deed pijn) hij heeft brokjes gegeten en weer uit zichzelf geplast.
Ondertussen lopen de kosten al wel op nu 650 euro. Maar ik heb het ervoor over. Zijn bekken kunnen met rust genezen en zijn poot kan geopereerd worden, dat gaat ook 1500 euro kosten.
Hij ligt nog steeds bij de dierenarts in de kliniek. Morgen krijgt hij een buikecho. Om te kijken of er vloeistoffen lekken. Zoals urine of ontlasting. Dubbeltje op zijn kant zeg maar. De arts heeft het vermoeden dat zijn laatste stukje darm lekt. En dat is eigenlijk einde verhaal, dat kunnen ze niet weghalen. Maar ik vind hem nog zo alert. Hij kijkt steeds meer rond, al doet morfine ook een hoop. De dierenarts had het over hem overbrengen naar een dierenziekenhuis. Kostenbegroting dan 4000 euro. (Bekken operatie kost 2000 euro en poot operatie 1500 euro) Ik schrok hiervan. Dit was ook de enige dierenziekenhuis (Barendrecht) wat plek heeft, alles zit vol in Nederland zeggen ze. Ik heb gezegd we wachten morgen even de buikecho af. Ik moest vanmiddag binnen 3 kwartier even beslissen of hij overgebracht moest worden naar het dierenziekenhuis, wel met de mededeling dat het bedrag in 1x betaald moet worden. Ik heb ervanaf gezien, want elke nacht daar kost 500 euro, plus de rest. En hij kan als hij stabiel is, op zijn vroegst maandag pas geopereerd worden. Ik voelde me een beetje alsof het alleen maar om geld ging.
Mijn dilemma is, hoe ver moet je gaan. Jiji zo heet hij, is een vechter. Ik heb hem ondervoed, koud, vol teken, oogjes nog dicht, gevonden toen hij 1 week oud was. Tot 2x toe was hij toen al bijna overleden. Nu een zwarte kater van 3.6 kilo. Hij houdt van water, slaapt in de wasbak en vind sla lekker.
Is het normaal bij een dierenarts dat er snachts geen zicht is? Er is niemand in de praktijk van 20 tot 08 uur. Ik voel me zo schuldig. Iemand ervaring? Advies? Groetjes Brenda
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat overreden

Bericht door Anne »

Wat verschrikkelijk :-|
Ik leef met je mee
Mijn duimen draaien voor jouw lieverd
Ik hoop heel erg dat hij hier doorheen komt

Over het geldplaatje, dierenartsen zijn duur
Vandaar dat veel mensen hier op het forum een spaarpotje hebben voor hoge kosten
Daarnaast zie ik dat vele da,s ook zakelijk zijn
En gezien de apparatuur die ze in huis hebben kost het ook nog eens wat

Ik kan jou niet adviseren tot hoever jij moet gaan, dat kun jij het beste zelf inschatten want jij kent jouw kat het best
Bedenk wel dat dit een enorm stress situatie is,dan is het altijd goed om dicht bij jezelf te blijven

Ik kan me voorstellen dat het zorgelijk is dat er snachts geen toezicht is
Bij ernstige zieke dieren is toezichr toch wel gewenst
Is er geen andere praktijk die dat wel doet?
Jij betaalt toch voor de zorg?

Heel veel sterkte en beterschap
Ik zou het fijn vinden als je ons op de hoogte houd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jiji
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2021 21:45

Re: Kat overreden

Bericht door Jiji »

Echo gehad. Weinig bloed en nauwelijks vloeistoffen in de buik. Nieren zijn door de klap wel iets beschadigd, maar is al aan het helen. Blaas was wel gescheurd maar heelt ook al. Jiji is goed wakker en wilt rechtop zijn poot gaan gebruiken. Dus hij wilt echt leven. Plast zelf en eet goed. Dit weekend blijft hij in de praktijk en ze hebben dit weekend diensten dus ze houden hem in de gaten. Maandag wordt dan alleen zijn poot geopereerd. Kost bij hun grof 1200 euro (alles bij elkaar met de al gemaakte kosten, en wat nog komt, kom je toch op ongeveer 2500 euro)
Vanmiddag om 15.30 uur gaan we langs om te kijken naar jiji.
Ik ben zo blij en opgelucht tot nu toe.
Ik hou je op de hoogte
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat overreden

Bericht door Anne »

Ik ben ook opgelucht en blij!!!
Wat een bikkel die jill!
Zoals jij het beschrijft komt het vast wel weer goed
Super dat ze hem nu wel in de gaten houden,
Houd moed!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jiji
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2021 21:45

Re: Kat overreden

Bericht door Jiji »

Jiji was zo blij ons te zien! Hij ging spinnen en kopjes geven. Hij wilde zelfs uit zijn hokje. Ging spontaan eten en wilde op zijn rug rollen. Hij vind het lekker om over zijn buikje te aaien. Dit lukte alleen niet door zijn infuus. Hij heeft ook zelfstandig gepoept. Het weekend blijft hij daar, ik word elke dag gebeld met een update. Maandagochtend wordt hij geopereerd aan zijn gebroken poot. Hij doet het heel goed. Boven verwachting zei de dierenarts. Wel heeft hij een aantal van zijn 9 levens gebruikt zei hij. Hij is echt een geluksvogel :) Ik doe voorzichtig even een vreugde dansje😇🥰
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat overreden

Bericht door Anne »

Wat een heerlijk nieuws! Hij komt niet over als een kat die het niet gaat redden
Komt vast weer helemaal goed!
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig, laten jullie hem straks nog naar buiten?
Je zou de tijd die je nu hebt kunnen inzetten om je in afgezette tuinen te verdiepen of andere mogelijkheden om je bikkel toch veilig buiten te laten zijn zonder de gevaren van verkeersongevallen, kattenhaters, en andere gevaren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat overreden

Bericht door Synemios »

Wat heftig, heel veel sterkte.
Maar het klinkt voorzichtig al wat positiever dan je eerste post.
IK ga heel hard duimen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Jiji
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2021 21:45

Re: Kat overreden

Bericht door Jiji »

Ik ben vanmiddag gebeld door de dierenarts. Hij had positief nieuws!. De operatie was gecompliceerder als hij dacht, maar wel goed gegaan. Het was een flinke puzzel. Boven en onderbeen was van elkaar gebroken, maar het onderbeen was ook nog eens in 3 stukken gebroken. De spieren waren al een stuk korter geworden doordat hij al een tijdje zo lag. Hij heeft de spieren iets moeten oprekken. Jiji heeft van boven naar beneden een wond. Hij ligt nu aan de morfine om de napijn te verzachten. Hij is wakker aan het worden en tilt zijn hoofd al op. Jiji is nog niet chagrijnig. Veel katten worden boos op hun poot omdat ze niet snappen waar de pijn vandaan komt. Dit valt bij Jiji mee.
Vannacht blijft hij nog. Als hij morgen zelf gepoept en geplast heeft mag hij naar huis. De dierenarts vind het wonderbaarlijk dat Jiji zo goed geneest, omdat hij toch een behoorlijk zwaar ongeluk heeft gehad.
De bench staat al klaar. Ik kan niet wachten om Jiji op te halen 😇🤗
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat overreden

Bericht door Synemios »

Inderdaad goed nieuws en wat zou het fijn zijn voor hem en jullie als hij thuis verder kan en mag herstellen 💜
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat overreden

Bericht door Anne »

Wat geweldig mooi nieuws!
Hopelijk mag hij snel naar huis en geneest hij voorspoedig!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie