Kitten ziek door kattenbeet

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Marleen1980 »

Hoi kattenliefhebbers,

Sinds anderhalve week hebben wij 2 kittens (katertjes, Luuk en Loki), niet uit hetzelfde nestje maar wel vriendjes! We hebben al een jeweetwel kater (Leo, ooit een topic over geopend omdat hij alvleesklierontsteking had in 2019, nu gelukkig weer gezond).
De introductie met Leo en de kittens ging op zich wel gemoedelijk, beetje gegrom en geblaas van Leo’s kant, beetje humeurig is hij soms omdat de kittens steeds in zijn staart hangen, maar al met al gaat het steeds beter. De kitten in Leo komt zelfs weer naar boven en speelt hij af en toe gezellig mee. Ik merkte wel dat hij af en toe wat ruw en lomp was tijdens het spelen, maar ik had gelezen me er niet teveel mee te bemoeien, behalve als hij echt te ruw deed, dan klapte ik even in mijn handen en was het klaar.
‘s Nachts hadden we ze eerst nog apart, maar sinds een paar nachten mochten ze los in huis lopen. Leo kon, als hij ze zat was, op de kast in de logeerkamer liggen waar hij rust had omdat de kittens daar niet bij konden komen.

Vanmorgen viel me ineens op dat Loki zijn voorpootje niet goed gebruikte, hij hinkte er ook op en had geen zin om te spelen, wou liever slapen. Ik heb toen de dierenarts gebeld en we mochten langskomen (maandag overigens ook al bij DA geweest voor de eerste vaccinaties omdat de vorige eigenaren dat niet hadden gedaan). De dierenarts vermoedde dat Loki was gebeten door Leo of Luuk, hij had ook wat koorts (39.6) en had duidelijk pijn aan zijn pootje. Ze heeft hem een prikje gegeven met antibiotica en een pijnstiller. Ook hebben we dit meegekregen:

Synulox 2x daags 0.25
Novacam 1 x daags voor 1kg

Morgenochtend moeten we weer terugbellen. Als het dan niet wat verbeterd is dan wilt de DA een röntgenfoto maken.
Maar ik maak me best zorgen om dat kleintje, hij ligt maar te slapen. En als ik hem even optil en op schoot neem om te kijken hoe het gaat dan geeft hij geen kick terwijl hij normaal gesproken een hekel er aan heeft als je hem optilt, dan miauwt hij meteen en wringt hij zou in je handen totdat je hem weer neerzet. Hij opent wel zijn oogjes maar die gaan ook vrij snel weer dicht. Hij gaat ook slapen waar je hem neerlegt.
Moet ik nou wachten tot morgenochtend zoals de dierenarts zei? Ik wil hem ook geen onnodige stress geven. De dierenartsen in mijn woonplaats hebben geen avonddiensten meer dus moet een uur rijden naar de dienstdoende dierenarts (als het nodig is dan doe ik dat natuurlijk).

Ik weet niet of het relevant is om te vertellen trouwens, maar Loki was vorige week ook aan de diarree, waarschijnlijk door verandering van voer. Daar heeft de dierenarts Finidiar voor gegeven en nu is de diarree weg.

Alvast bedankt voor het lezen.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Marleen1980 »

Hij kwam net in beweging trouwens om een hapje te eten en een plasje te doen, dat vond ik positief! Wel is hij gelijk weer gaan slapen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Zotvanpoezen »

Als je het niet vertrouwt kan je misschien even bellen naar de da?
Ik doe dat ook altijd als ik twijfel ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Marleen1980 »

Nooou dit geloven jullie niet! Loki had gisteren last van zijn rechter voorpootje. En nu doet hij precies hetzelfde met het linker voorpootje!

Herkent iemand dit?

De dierenarts gebeld en die zei dat we gewoon door moeten gaan met de medicatie en vanmiddag weer terugbellen.

Edit: ik heb zelf wat gegoogeld en kom hierop uit:
https://dijkstradierenkliniek.nl/limpin ... se-kitten/
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Rik »

Raar dat een dierenarts de eventuele link met de vaccinatie niet zelf gelegd heeft. Een beet zou hij moeten kunnen zien (of anders pootje scheren en kijken want een wond moet dan ook goed ontsmet worden). Antibiotica zou dan volgens mij ook alleen nodig zijn wanneer er echt een wond is (anders kunnen er geen bacteriën in zitten). Maar goed... het zijn standaard routines die zo'n dierenarts volgt.

Nu het tweede pootje erbij komt zou er toch ook wel een lampje moeten gaan branden bij de dierenarts. Gelukkig staat er daar ook dat de behandeling ervoor gewoon pijnstilling is dus daar zit hij al op.

Beterschap voor die kleine.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Marleen1980 »

Rik schreef: 12 aug 2021 10:44 Raar dat een dierenarts de eventuele link met de vaccinatie niet zelf gelegd heeft. Een beet zou hij moeten kunnen zien (of anders pootje scheren en kijken want een wond moet dan ook goed ontsmet worden). Antibiotica zou dan volgens mij ook alleen nodig zijn wanneer er echt een wond is (anders kunnen er geen bacteriën in zitten). Maar goed... het zijn standaard routines die zo'n dierenarts volgt.

Nu het tweede pootje erbij komt zou er toch ook wel een lampje moeten gaan branden bij de dierenarts. Gelukkig staat er daar ook dat de behandeling ervoor gewoon pijnstilling is dus daar zit hij al op.

Beterschap voor die kleine.
Hoi Rik,

Bedankt voor je reactie. Ik vond het ook erg raar dat de dierenarts dacht aan een beet, want dat zou je moeten kunnen zien, lijkt mij. Het pootje was ook niet dikker, geen abces of iets. Vanmorgen dat we zagen dat hij nu ineens met het andere pootje sleepte zei de dierenarts (assistente had overlegd) dat de ontsteking naar het andere pootje verplaatst zou kunnen zijn (?). Dat vond ik al zo raar, dus ben zelf maar gaan googelen en toen kwam ik dus dat tegen waar ik de link van heb geplaatst. Dus ik weer terugbellen en uitgelegd aan de assistente wat ik zelf vermoedde, de dierenarts zou me eind van de ochtend terugbellen, nog niks gehoord, maar zal wel druk zijn, ik wacht wel af.

Wat zal ik doen met de antibiotica? Blijven geven of toch maar niet?
Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het Feline Limping Syndrome is, daar helpt een AB kuur niet voor toch?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Rik »

Voor de ab kuur moet je dat ook even vragen aan de dierenarts. Eigenlijk moet een ab kuur altijd afgemaakt worden (ook wanneer eventuele bacteriën weg lijken te zijn) omdat anders de weinig overgebleven bacteriën resistent kunnen worden. Maar misschien is dat bij een complete afwezigheid van bacteriën (ook in het verleden) toch niet nodig (?).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Marleen1980 »

Dierenarts heeft gebeld. Ze heeft contact gezocht met de leverancier van het vaccin en zij zeiden dat Limping Kitten Disease (of Feline Limping Syndrome) heel zeldzaam is, maar dat dit er sterk op lijkt. We moeten doorgaan met de medicatie (ook de antibiotica) en maandag nog even contact opnemen met de dierenarts.
Ze had dit nog niet eerder meegemaakt, schijnt zeer zeldzaam te zijn.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Pikachu »

Wow, ik had er nog nooit van gehoord! Hopelijk voelt je kitten zich snel beter, gelukkig zal dat wel het geval zijn als ik dat zo lees :D
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat een geluk dat je gegoogeld had om de oorzaak op te zoeken!
Gelukkig zal dit nog goed komen. De da heeft nu ook iets bijgeleerd (en ik ook ;-) )
Veel beterschap gewenst voor je kitten!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kitten ziek door kattenbeet

Bericht door Marleen1980 »

Bedankt iedereen! Vandaag lijkt het al een stuk beter te gaan.
Plaats reactie