Freddie

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Niekbcn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:47

Freddie

Bericht door Niekbcn »

Hi Forum,

Ik zl me even voorstellen want ik ben nieuw hier. We hebben/hadden in huis drie katten: de eerste hebben we gevonden toen ze 2 weken oud was ( was door de moeder achtergelaten omdat die op de vlucht was gegaan en maar een van de twee kitten kon meenemen). Met de fles groot gebracht en inmiddels een echte oude dame van 13 jaar. De tweede "Susi" hebben we uit het assielgenomen toen ze 5 maanden was en is inmiddels een avonturier van 5 jaar. Onze laatste Freddie was een kater die we ongeveer anderhalf jaar geleden uit het assiel hebben genomen omdat niemand deze wilde. De kater is op straat gevonden en had een wond bij zijn oog. Dit is geoperreerd en met dagelijkse medicijnen geen probleem meer geweest. Freddie kon met zijn slechte oog niet goed zien maar had zijn trukjes om hier mee om te gaan (zoals poot in de drinkbak te stoppen om de afstand in te schatten). Freddie was een enorm lief beest die gelijk zonder problemen omging met onze andere kattten en ook met onze twee honden lag hij regelmatig in een mand. Sinds coronatijd werk ik van thuis en Freddie kwam zo ieder half uur tot uur even langs om een aai te halen en soms blij me te liggen. Snacht lag hij aan het voeteneind van mijn bed. Ik had hem eigenlijk afgelopen jaar dag en nacht bij me.
Een week geleden is Freddie het hek overgegaan naar de nieuwe buren (die hebben twee honden argentijnse doggen) en alleen zijn halsband is nog gevonden. Ik heb met de buren gesproken en ze gaan er vanuit dat de honden de kat hebben omgebracht, want in hun vorige huis hebben die honden dat al vaker gedaan. Ik ben nu een week verder en ben zo verdrietig dat ik radeloos wordt. Susi loopt de hele dag miauend door het huis en tuin op zoek naar haar speelkameraadje. Mijn kinderen probeer ik zoveel mogelijk af te lijden. Maar ik weet niet hoe ik hier zelf mee moet omgaan. Ik weet dat ik Freddie hier niet mee terug krijg maar ik heb gedacht als het hier opschrijf helpt het misschien een beetje.
kittentjes

Re: Freddie

Bericht door kittentjes »

Wat verschrikkelijk zeg. Hadden je buren niet gezien dat jullie katten hebben? Dan hadden ze wel even kunnen melden dat dit wel eens is voorgekomen. Ik zou je tuin nu gauw proberen af te schermen zodat ze niet meer naar de buren kunnen gaan. Wat zal je je ellendig voelen. Heel veel sterkte.

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Freddie

Bericht door Rik »

Inderdaad vreselijk. Wel raar dat alleen de halsband nog gevonden is. Je zou toch nog wel wat overblijfselen verwachten.

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Niekbcn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:47

Re: Freddie

Bericht door Niekbcn »

Bedankt voor het medeleven. Er was al een hek tussen beiden tuinen (minimaal 2 meter hoog en soms zelfs een hoogte verschil van 4 meter - hun grondstuk ligt lager), maar via een omweg kunnen de katten in die tuin komen. Afgelopen week heb deze indirekte mogelijkheid om daar de tuin in te wandelen met extra hekken blokkeerd. Het is nu bijna onmogelijk om daar via de omweg heen te gaan. Maar theoretisch zouden ze nog altijd over het stuk hek van 2 meter (laagtse gedeelte) kunnen klimmen.
Ik heb het gebruik van deze indirekte weg onderschat. Is ook wel iets wat ik mezelf nu kwalijk neem.
De buren zeiden dat de honden de katten die ze doden begraven en dat daarom alleen een halsband is gevonden. Ik vond het ook een vreemd verhaal.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Freddie

Bericht door Anne »

Wat een raar verhaal
Ik heb nog nooit gehoord van honden die hun prooi begraven dat ze eerst de halsband afdoen
Wat een nachtmerrie voor jullie
Heel veel sterkte om dit bizarre voorval te verwerken

Je zou contact op kunnen nemen met de wijkagent, als hun verhaal klopt dan zijn zij verantwoordelijk voor een kat proof hek
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Freddie

Bericht door Rik »

Anne schreef: 18 mei 2021 09:47 als hun verhaal klopt dan zijn zij verantwoordelijk voor een kat proof hek
Waarom? Ze zijn verantwoordelijk voor een hond proof hek zodat de honden niet uit hun eigen tuin kunnen. Maar echt niet voor een kat proof hek. Daar is de katten eigenaar voor verantwoordelijk.

(Want de volgende stap zou zijn dat een katten eigenaar verantwoordelijk zou zijn voor het vogel proof maken van hun tuin ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Freddie

Bericht door Anne »

Rik schreef: 18 mei 2021 09:53 Waarom? Ze zijn verantwoordelijk voor een hond proof hek zodat de honden niet uit hun eigen tuin kunnen. Maar echt niet voor een kat proof hek. Daar is de katten eigenaar voor verantwoordelijk.

(Want de volgende stap zou zijn dat een katten eigenaar verantwoordelijk zou zijn voor het vogel proof maken van hun tuin ;) )
Mij is verteld dat je huisdieren geen overlast mogen veroorzaken
Natuurlijk is de eigenaar van deze honden verplicht ervoor te zorgen dan zijn honden niet het erf mogen verlaten. Maar dat geldt voor elke hondenbezitters
Als je echter twee moordmachines hebt gelden daar misschien andere regels voor
Dat zou het baasje van Freddie *
kunnen uitzoeken
Deze mensen hadden eigelijk de hele buurt moeten waarschuwen
Daarin zijn ze erg laks geweest

Vogels zijn geen huisdieren 😉
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Freddie

Bericht door Rik »

Anne schreef: 18 mei 2021 10:08 Mij is verteld dat je huisdieren geen overlast mogen veroorzaken
Welk huisdier veroorzaakt nu overlast als die op andermans grondgebied komt?

Huisdieren horen niet in het grondgebied van een ander te komen. Mij lijkt het redelijk normaal dat menig hond hierop 'aan zou slaan'. Katten slaan hier overigens ook op aan en kunnen elkaar ook behoorlijk verwonden.

Maar die mensen hadden wel inderdaad de buurt kunnen waarschuwen dat hun honden agressief kunnen zijn tegen indringers op hun gebied. Tevens zou een cursusje gehoorzaamheid en gedrag geen overbodige luxe zijn. Daar zijn ze dan inderdaad wat laks in geweest (maar zover ik weet is dat niet tegen de wet omdat de honden geen 'overlast' veroorzaken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Freddie

Bericht door nellebel »

ik geloof ook niet dat je de hondeneigenaar kunt aanspreken. zij waren op hun eigen afgesloten terrein waar de honden niet afkunnen. maar ik wil je toch sterkte wensen. het ergste is dat je niet de 100% zekerheid hebt omdat je hem niet terug hebt gevonden. zou hij daar hebben kunnen ontsnappen aan de honden? maar dat zijn halsbandje daarbij is afgegaan?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Niekbcn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:47

Re: Freddie

Bericht door Niekbcn »

Het verhaal met de halsband vond ik inderdaad ook vreemd, hoewel ik ook wel eens heb gehoord dat honden een buit begraven. Toen ik de eigenaar van de honden vroeg of ze resten van mijn kat had gevonden, zei ze van niet maar was ze zeer stellig dat de kat niet meer leeft. Ik heb ergens het gevoel dat ze Freddie wel heeft gevonden maar om wat voor reden niet wilde tonen.

Het was inderdaad goed geweest als deze mensen de buurt hiervoor hadden gewaarschuwd, maar ik heb het gevoel dat dit niet de personen zijn die veel nadenken over dit soort dingen. De honden staan absoluut op de lijst met gevaarlijke rassen. Het schijnen twee honden te zijn die een aantal jaar opgesloten hebben gezeten om illigaal jongen honden te verwekken. Zij hebben nadat dit is ontdekt die honden opgenomen omdat niemand deze dieren wilde hebben.

Ik denk dat ik als bezitter van de katten verantwoordelijk ben dat deze op mijn terein blijven. Helaas is dat met katten echt moeilijk. sinds 13 jaar dat ik katten heb is er gelukkig nooit eerder iets gebeurd en meestal passen ze ook op, maar Freddie was absoluut te goed van vertrouwen met andere honden. Ik had hier allerter moeten zijn wat betereft de omweg om daar in de tuin te komen.

Het blijft zo'n raar idee dat hij nooit meer hier de kamer in komt lopen. Is allemaal zo plotseling en voelt enorm leeg. De kat die normaal het meest met Freddie speelde begint langzaam aan minder te zoeken. Dat was in de eerste dagen ook moeilik om aan te zien.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Freddie

Bericht door Hansratlook »

---
Ook ik ben van mening dat het de eigenaren van die honden niet is aan te rekenen.

Zij hebben alles gedaan om te zorgen dat hun honden op hun terrein blijven.

Ik ben altijd al een groot liefhebber van vele soorten dieren geweest en dus ook katten en honden.

Maar ik kan mij HEEL erg goed voorstellen dat er mensen zijn die katten haten, omdat die meestal

in de mooi aangelegde tuintjes van de buren hun behoeftes doen.

Dus deze buren doen er alles aan om hun tuin te beschermen dat hun honden er niet uit kunnen, maar

het is de eigen verantwoordelijkheid van de katten-eigenaar om te zorgen dat die ook op

hun eigen terrein blijven :roll:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Freddie

Bericht door nellebel »

neemt niet weg dat jouw verdriet erg groot is, maar helaas zijn dat wel de overwegingen die je moet maken als je je kat vrij rond laat lopen. er schuilt veel gevaar in de buitenwereld. niet alleen van auto's e.d. maar ook van mensen die een hekel hebben aan katten, oa doordat ze in hun tuin poepen. zo heb ik ooit gesprek gehad met mijn buurman die een vijver had waar buurtkatten zijn vissen uit haalde. hij had dus ook een hekel aan katten. uiteindelijk zwaaide hij altijd naar mijn kat die voor de raam naar buiten zat te kijken .hij kon gelukkig voortaan zien dat het niet aan de kat lag maar aan de baasjes. is toch het instinct van de kat. mijn katten komen buiten op een afgeschermd balkon.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Niekbcn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2021 11:47

Re: Freddie

Bericht door Niekbcn »

Zoals Hansratlook beschreef is het ook weer niet. De buren hebben niets extras gedaan om te voorkomen dat hun honden in de tuin blijven. Alle hekken direkt grenzend aan mijn tuin zijn de laatste maanden al door mij verhoogd of waar deze slecht waren opnieuw geplaatst. Het hek direkt grenzend aan hun tuin was voorheen ongeveer een meter hoog en dat vond ik bij de groote van deze honden niet prettig. Ook mijn kinderen hadden angst als deze honden tegen het hek aan stonden. De honden zijn er voorheen nooit overeen gegaan maar een prettig gevoel was het niet. Er alles voor gedaan hebben ze niet. Dat dacht ik zelf te hebben gedaan maar helaas en verdrietig genoeg was dat te weinig.
Zij hebben twee honden (die op de lijst staan van gevaarlijke honden) in hun tuin gepleurd en dat is het. Die dieren zijn sinds dat ze hier wonen misschien een of twee keer uitgelaten en zitten vervolgens opgesloten in de tuin.
Er alles voor doen en de verantwoordelijkheid nemen voor je dieren is voor mij iets anders.

Ik ben wel van mening dat het de verantwoording is van de eigenaar de beesten op het eigen terrein te houden. Mijn katten binnen houden is bijna onmogelijk. Ik heb er de laatste tijd wel over nagedacht omdat ik dit niet graag nog een keer mee maak. Maar ik woon in Spanje en we hebben hier de deuren ongeveer het halve jaar open staan.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Freddie

Bericht door Hansratlook »

---
@--Niekbcn ...

Die honden zijn niet uit hun tuin gekomen.

Dat jij je zorgen daarom maakt en uit jezelf de hekkken gaat verhogen is dan

ook niet de "schuld" van die eigenaren.

En of die honden worden " verwaarloosd " is ook een mening van jou, dat vinden anderen misschien

wel van jou omdat jij je katten los laat rondlopen....snap je wat ik bedoel ?

Natuurlijk is het vreselijk om je kat te verliezen, maar om nu gelijk anderen daar de schuld van te

geven en ook gelijk even een hondenras neer te sabelen.. :roll:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Freddie

Bericht door Rik »

Nu lees ik ook niet echt dat Niekbcn de 'schuld' aan de eigenaren geeft maar een beetje van zich af wil schrijven omdat die met wat zorgen en heel veel verdriet zit. (Het punt van verantwoordelijkheid kwam n.l. niet van Niekbcn zelf en pas na openingspost ter sprake)

Ik zie soms ook wel eens hondeneigenaren een ronde van 500 meter maken en dat 'de hond uitlaten' noemen. Of de hond alleen in de tuin uitlaten. Nu weet ik niet hoe groot de tuin is en misschien is het in Spanje ook anders... maar als het om een bepaald type hond gaat kan het ook zijn dat uitlaten aan een riem wat moeilijker is. En uitlaten zonder riem zal waarschijnlijk helemaal niet kunnen (zeker niet met fok en vecht-honden met verleden). Maar 'werken' met de honden is natuurlijk wel altijd goed (maar wordt vaak niet door eigenaren gedaan).

Hopelijk kan de tuin beter afgeschermd worden en komen er geen ontsnappingen meer (naar de verkeerde kant). Het zal ook helpen als de andere katten wat banger zijn voor honden (wat Freddie niet was) want dan zullen ze niet eens in de buurt van het hek komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie