Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
LoesPol
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2021 17:54

Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door LoesPol »

Hallo allemaal,

Wij hebben een kat met onverklaarbare klachten. De dierenarts weet het niet. Misschien heeft één van jullie zoiets wel eens meegemaakt? Walter is een binnenkat in een zeer schoon huis van 3 jaar oud.

Afgelopen woensdag - het is nu zondag- had Walter een dik oog / wenkbrauw. We dachten: ergens tegen aan geknald met spelen, kan gebeuren. Het trok best snel weg, de volgende dag en de volgende dag was ook zijn wang wat dik. Wij dachten: dat vocht is een beetje uitgezakt. Ook weer weggetrokken. Vrijdag had hij ineens een erg dikke poot, twee keer zo dik als die andere. Er was een bromvlieg in huis gekomen en die vangt hij altijd. Mogelijk was dat toch een ander insect en is hij gestoken (het was zeker geen bij of wesp). Wel toevallig dachten we; eerst zijn dikke oog en daarna dikke poot. Ook de poot trekt weg en is na 3 dagen weer bijna normaal. Erg toevallig allemaal maar niet onmogelijk. Tussendoor al de dierenarts gebeld voor de combinatie oog en poot, maar die had geen idee, behalve insectenbeet.

Vandaag wordt het dik boven zijn andere oog. Nu is insectenbeet toch wel uit te sluiten, want er zijn echt geen beestjes binnen. Iemand een idee?? Of wel eens eerder verdikkingen bij een kat op verschillende plekken gehad?? De dierenarts weet het niet. En omdat ze dat aan de telefoon al zei, zijn we ook niet geweest, want DA levert altijd veel stress op voor de kat (als het echt niet anders kan gaan we natuurlijk wel.)

Er is niets veranderd afgelopen week: voer hetzelfde, gedrag hetzelfde, Walter speelt, eet, poept, spint, loopt. Maar die zwellingen dus. Dat komt toch ergens van?? We zijn best beetje ongerust, ondanks dat hij geen last lijkt te hebben. Wie weet er iets of heeft een idee? Kan een insectenbeet zwellingen op verschillende plekken op verschillende dagen veroorzaken?

Benieuwd of jullie wat weten. Dank alvast voor het reageren. Loes.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door nellebel »

klinkt bijna als een soort van allergische reactie. is er iets in huis anders? ander poetsmiddel, of voor hem ander voer ofzo. ander merk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door Anne »

Wat raar dat de da een conclusie door de telefoon doet
Ik zou daar zelf geen vertrouwen meer in hebben en een andere da zoeken die de kat wel eerst wil onderzoeken voor ze zeggen het niet te weten :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
LoesPol
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2021 17:54

Re: Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door LoesPol »

Dank voor jullie reacties Wendy en Anne. We weten het nog steeds niet. Alles was weg getrokken / weer dun en nu vanmorgen de andere voorpoot dik. Het is een raadsel nog steeds. In huis is helemaal niets veranderd, geen gekke dingen gegeten, geen nieuw voer, geen nieuw schoonmaakmiddel, geen beestjes. Walter heeft verder normaal gedrag. Mocht iemand dit eens eerder hebben meegemaakt, laat het me alsjeblieft weten!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door Synemios »

Lijkt inderdaad op iets van een allergie.
Daar hoeft niets voor veranderd te zijn dat kunnen ze opbouwen.
Ik heb er hier 2 met allergieen en ik heb het zelf ook ( maar ben geen kat :lol: ) maar ik weet dat zich dat op verschillende manieren kan uiten.
Maar als dit dus weer gebeurd dan zou ik er wel naar laten kijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LoesPol
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2021 17:54

Re: Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door LoesPol »

De da heeft inmiddels gekeken, inderdaad een allergie. Waarvoor is onbekend. Mogelijk vinden we dat nooit uit. Kat heeft prik gehad en mogelijk is het daarmee afgedaan, mogelijk niet.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door marloes501 »

Heb je ook gekeken naar wat voor soort planten/bloemen je in huis hebt?
En ook een kunststof voer/drink bak kan allergieën veroorzaken.

Sterkte, en hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat heeft dikke poot, dik oog, dikke wang. Dierenarts weet het niet. Wie heeft een idee?

Bericht door Anne »

Mocht dit nou aanhouden dan zou je een hypoallergeen dieet kunnen overwegen
Allergieën kunnen worden opgebouwd, je hoeft dus niets nieuws in huis te hebben gehaald
Pollen, parfum stoffen (ook die in was en schoonmaakmiddelen) voer ect zijn de meeste veroorzakers, plastic allergie uit zich meestal onder het kinnetje maar je weet maar nooit
Beterschap!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie