Staart volledig afgebroken

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Staart volledig afgebroken

Bericht door lindsjee »

Hoi allemaal,

Samen met mijn vriend Rob zijn wij de 'ouders' van Mees. Een 4 jarige vrolijke Europese korthaar. Een aanhankelijk kat die letterlijk aan ons kont geplakt zit. Hij gaat overal mee naar toe (verjaardagen in het dorp, de hond uitlaten van de buren etc.) en is een echte goedzak.

Afgelopen zaterdag 17 oktober is onze kat zoals gebruikelijk rond 08:00 uur naar buiten gegaan om de benen te strekken en zijn behoeftes te doen in het brak liggende land achter ons huis. Rond een uur of 10:00 was hij nog steeds niet terug wat erg ongebruikelijk is voor hem, maar ach, een kat heeft wel eens een avontuurtje dus ik maakte mij nog geen zorgen. Rond 11:30 vonden we het wel genoeg geweest en riepen hem naar binnen (ja, huis luistert écht naar zijn naam). Hij kwam kruipend met zijn achterste naar beneden moeilijk naar binnen kruipen en lag er moeilijk bij.

We zagen meteen dat er wat mis was en zijn meteen naar de dierenartspraktijk gereden. Deze concluderen meteen dat zijn staart verlamd was en maakte een röntgenfoto. Inderdaad, zijn staart is gebroken.. Alleen op een hele nare plek. Op het S0 - S1 botje (overgang rug naar staart) en daarbij was het 4 (!!) cm uit elkaar gerukt. Hij heeft flinke pijnmedicatie gehad en kregen te horen dat we moesten wachten of zijn anus reflex terug zou komen omdat er belangrijke zenuwbanen lopen op dat punt waar zijn staart eraf getrokken is. Zijn achterpoten werken voor 100%.

Zondag 18 oktober had hij nog steeds geen anus reflex. De dierenarts heeft zijn darmen onder narcose geleegd en voelde hierbij wel lichte darm peristaltiek. De dierenarts gaf ons drie opties. 1. In laten slapen 2. Langer wachten of er toch nog anus reflex terug komt. 3. Alvast een staartamputatie in de hoop dat hem dat aan pijn en ongemak alvast iets verlicht.

Op dit moment had hij erg veel last van die lamme staart en bleek dat zijn darmen 'krom' liepen via het gat van de breuk wat het niet aannemelijk nam dat hij überhaupt wou poepen. Zijn blaas was tot die tijd handmatig leeg geknepen, dit ging vrij makkelijk.

Wij hebben gekozen voor de staartamputatie en zo gezegd is maandagochtend 19 oktober zijn staart geamputeerd. Hierbij hebben ze gelijk een katheter aangebracht en zijn darmen geleegd. Zijn blaas en darmen zijn in takt en er zijn geen andere beschadigingen gevonden. Hij is hierbij goed uit de operatie gekomen en wij mochten hem een aantal uur daarna zien. Hij was enorm blij dat wij er waren maar was daar door ook erg onrustig nadat wij weg gingen.

Deze nacht (maandag op dinsdag) heeft hij een klein beetje gegeten en was erg knorrig vanwege zijn kap die hij op had vanwege de katheter en hechtingen. Omdat hij hier zo meer worstelde hebben ze besloten de kap af te doen en toen was het weer een vrolijk katje! Hij zit niet aan zijn katheter en ook niet aan zijn hechtingen. Nog steeds geen tekenen van reflexen bij zijn anus.

Woensdag 21 oktober kregen we een telefoontje dat Mees heel goed hersteld van de operatie zelf en dat zijn katheter nog steeds goed doorloopt. Alleen nog steeds geen ontlasting te vinden... Hij eet en drinkt goed en was volgende de dierenarts een tevreden kat. Ze gaven hem nog tot vanmorgen (donderdag 22 oktober) om zelfstandig te kunnen poepen anders zouden ze hem onder narcose leegscheppen.

Donderdagochtend 21 oktober kregen wij een telefoontje dat er woensdagavond een keutel/mini drol uit is gekomen! Het was uitgedroogd en geen normale ontlasting maar er kwam iets uit! Dat is in ieder geval een klein beetje goed nieuws.. Er is nog iets aan zenuwreflex in zijn darmpjes. Omdat hij voorderest goed herstel van de operatie en nu een mini drolletje heeft gedaan (nog laaaang niet zoals het hoort) hebben ze vandaag besloten ook zijn katheter eruit gehaald om te kijken of hij zelfstandig kan plassen. Het ligt aan vandaag/komende nacht of hij nog een drolletje kan neerleggen of hij morgen nog onder narcose leeggehaald word. Ook is het spannend of hij zelf kan plassen. Als er geen verslechtering optreed gaat hij morgen naar huis om verder te herstellen.

Ik heb uiteraard het hele forum al door gezocht voor gelijkwaardige 'gevallen' maar zo vaak komt het (gelukkig) niet voor. Zijn er hier op dit moment mensen die hier ervaring mee hebben? Zenuwschade na staartbreuk? Wat kunnen we verwachten? Hersteld dit nog verder? Ook op google kom ik niet heel ver. Onze kat Mees krijgt op dit moment pijnstilling, iets voor de zwelling, laxatract, myocholine en vitamine B12 voor het zenuwherstel.

Groetjes,
Lindsay
Otis - † Mees - † Sasje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met Mees.

Wat een toestand. Ik heb niet zoveel ervaring met zenuwschade maar als hij er wel een kleine harde keutel uit heeft weten te persen dan is er volgens mij nog hoop. Zeker na een operatie (narcose e.d.) moet de stoelgang weer op gang komen. En dat gaat niet zo snel. Daarna kun je nog denken aan laxeermiddelen of b.v eenmalig een clisma om te kijken of dat de boel weer op gang kan helpen. Dit lijkt me niet iets waarmee je dan vandaag of morgen al op zou moeten geven (zeker omdat de persbeweging er nog wel is met die keutel).

Hopelijk herstelt hij snel.

Ps. Het is normaal dat de ontlasting erg hard is. En het feit dat hij ondanks de moeite en pijn er toch een keutel uit heeft weten te persen lijkt mij heel hoopvol.
Omdat de ontlasting langer in de darmen zit, wordt deze droger en harder, wat de stoelgang verder bemoeilijkt. Soms is de vorm van de ontlasting anders.

Het poepen kost veel moeite en is pijnlijk.
https://www.mcvoordieren.nl/verstopping-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door lindsjee »

Hoi Rik,

Dankjewel voor je bericht. Hij krijgt al sinds de opname laxatract, dit is een laxeermiddel. Het is inderdaad wel positief dat er nog darmbewegingen zijn, anders had er sowieso niks uit gekomen.. Zeker geen harde keutel. En zijn kontje is natuurlijk nog steeds heel beurs.

Wij geven zeker niet snel op hoor. Zo lang onze kater niet ongelukkig lijkt en elke dag iets aan (kleine) verbeteringen laat zien gaan we door met de behandeling.
Otis - † Mees - † Sasje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door Dinky »

Met het probleem dat jij omschrijft heb ik geen ervaring mee.
Wanneer ik lees dat er zo'n kleine keiharde drol uitgekomen is zou ik het gebruik van physilium vezels eens bespreken met de da. Dat maakt de ontlasting namelijk zachter en meer volume waardoor het makkelijker kan passeren ipv uitdrogen in de darm. Bijvoorbeeld https://www.medpets.nl/puur+psyllium+hk/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door kittentjes »

Oei wat vreselijk om je kat zo terug te zien keren uit het land. Heb je enig idee wat er gebeurt zou kunnen zijn?
Gelukkig geen ervaring maar ik denk net als Rik wel dat het zeer positief is dat hij zelf wat gepoept heeft. Ik hoop en duim mee voor een goed herstel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door lindsjee »

Onze kat is grondig onderzocht op iets van verbeteringen op reflexen maar die zijn er niet gevonden. Hij kan nog steeds niet zelf poepen of plassen. De sluitspier staat 'op slot' en doordat de zenuwen kapot zijn kan hij deze niet ontspannen. Oftewel, hij houd alles binnen en vergiftigd zichzelf. Zijn darmen zijn leeggeschept en hij heeft een nieuwe katheter. Als er dit weekend thuis niets aan verbeteringen te zien is dan moeten we overwegen om hem maandag in te laten slapen...... 😢😢😢
Otis - † Mees - † Sasje
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door Anne »

Wat verschrikkelijk
Ik ga heel hard zitten duimen dat er verbetering optreedt dit weekend!
wat een nachtmerrie om zoiets mee te maken
Heel veel sterkte voor jullie beiden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door nellebel »

Hier draaien ook alle duimen voor je lieverd

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door lindsjee »

Hij is nu thuis en er is helemaal niks waaraan je merkt dat er iets mis met hem is. Oke, hij mist zijn staart en heeft een katheter... Maar hij gedraagt zich zoals voor het trauma. Klimt in de krabpaal, rent, springt, doet alles behalve poepen op de kattenbak... Ondertussen is hij bijna 24 uur thuis maar nog steeds geen ontlasting gezien.
Otis - † Mees - † Sasje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door Dinky »

Lastig wanneer hij verder zo energiek is. Heb je het met de da nog over physilium vezels gehad?
Daarnaast zal je goed moeten overwegen hoe ver je zelf wilt gaan. Wanneer blaas legen makkelijk gaat en je zelf klysma zou kunnen geven zou je kunnen overwegen op die wijze het leven goed te houden voor hem aangezien hij zo energiek en fit is verder.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door lindsjee »

Hij heeft uiteindelijk zaterdagnacht een normale keutel neergelegd (niet de hoeveelheid zoals je verwacht, maar het is iets) en afgelopen nacht heeft hij drie keutels op de bak gedaan en de rest van zijn bench zat vol met diarree achtige ontlasting... Zijn darmen werken dus zeker wel. Anus heeft nog steeds geen reflex dus mogelijk incontinent. De plek van de breuk heeft een gat van 4 cm, daar blijft die darm vaak in bekneld zitten door de druk in de darm. Als we die dicht duwen komt de ontlasting in de endeldarm en valt het eruit. Hij heeft vannacht ook zijn katheter eruit gehaald.

Dierenarts heeft voor het weekend al voorgesteld dat stompje (laatste stuk staart welke dood is) er op hun kosten nog af te halen als hij er last van heeft en wel zou kunnen poepen. Dat lijkt dus het geval. Kan dat hij door die operatie aan de achterkant (ook achterpoten) helemaal verlamd zou worden is wel heel groot, omdat ze opereren in het gebied waar die zenuwen lopen. Voor ons is die operatie een optie als hij zelf zou kunnen plassen of met een klein beetje hulp. Volledig incontinent is voor zowel kat als ons niet te overzien.

Vandaag ons harige kindje afgezet bij de dierenarts, vandaag overleg met de dierenarts wat het vervolg wordt..
Otis - † Mees - † Sasje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door Dinky »

Wat is er uit het overleg gekomen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door lindsjee »

Uit het overleg was gekomen dat zijn stompje toch eerst verwijderd moest worden. Dat moest sowieso voor een katwaardig leven. Ze vertelde ons dat er een grote kans is dat Mees dan verlamd kon worden aan zijn achterpoten omdat ze rond zijn zenuwbanen moest snijden. Ook was er verbetering van de blaas, deze kon nu een stuk makkelijker uitgeknepen worden. Als ze een klein beetje kneep dan ging hij zelf verder plassen, een goed teken dus! Gister aan het eind van de middag heeft onze dierenarts de risicovolle operatie uitgevoerd wat heel spannend was voor ons.

Rond 18:00 uur kregen we een video toegestuurd waarbij hij al liep!! De operatie is goed gegaan en zijn darmen zijn op de juiste plek weer 'neergezet'. Blijkbaar was zijn rugspier ook volledig afgescheurd waardoor die darm zich makkelijk in rare posities kon wurmen, dat is nu ook opgelost. Het is echt een wonder dat Mees nog zoveel herstel laat zien... Met een hele slecht prognose dat hij überhaupt zou herstellen van het trauma.

Als alles vannacht is goed gegaan dan mag hij vandaag alweer naar huis. Zijn kontje zal natuurlijk zeer doen van de operatie, maar zijn darmen doen het en wij gaan door met de myocholine om zijn blaas verder te kunnen laten herstellen. Tot die tijd knijpen wij zijn blaas 2/3 keer per dag leeg. Wij zijn zo ontzettend blij met deze vooruitgang weer! Het gaat nog wel een paar weken duren voordat hij de oude is, waarbij kans dat hij niet volledig zindelijk wordt qua ontlasting, maar dat nemen wij voor lief. Heel veel knuffelen en relaxen de komende tijd en dan hopen we dat we nog veel jaren samen hebben met ons harige kindje!

Ik zal af en toe hier eens een update schrijven hoe het verder gaat. Wij zijn nog steeds vol ongeloof dat het erop lijkt dat het toch nog goed komt, na zo'n trauma....
Otis - † Mees - † Sasje
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door nellebel »

wat een goed nieuws en wat fijn dat Mees zo'n lieve baasjes heeft die alles voor hem over hebben.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kittentjes

Re: Staart volledig afgebroken

Bericht door kittentjes »

Fijn dat het de goede kant op gaat!! Heeft de dierenarts enig idee hoe dit gekomen kan zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie