Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Lottecat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020 17:33

Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Lottecat »

Hoi! Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat er iets heel naars is gebeurd,
Onze lieve kater Tijger van net 1.5 is vanochtend helemaal gewond thuis gekomen. Bij zijn achterpootje zag je helemaal het bot. En zijn voorpootjes waren zo verwond en erg ontstoken dat ze 2 x zo dik waren. We zijn meteen met spoed naar de dierenarts gegaan, en die ging kijken of ze het konden herstellen of dat zijn achterpootje geamputeerd moest worden. Helaas het laatste. We vonden een enorm grote merel in onze woonkamer. Helemaal in stukken. We dachten dat die het misschien veroorzaakt heeft maar dat is onmogelijk volgens de DA. De DA zegt dat het er op lijkt dat hij heeft vastgezeten in een rattenklem. Zijn pootje is vanmiddag geamputeerd. En hij moet nog even bij de dierenarts blijven. Hij krijgt allerlei medicijnen, ook voor zijn ontstoken voorpootjes. we zaten erg in een dilemma, inslapen of amputatie. Is het het nog wel waard om al die pijn te moeten hebben voor onze lieve tijger. De DA zegt van wel en dus hebben we zo besloten. Hij is de operatie goed doorgekomen. En de kans is groot dat hij het overleefd. We krijgen onze lieve tijger dus terug met 3 pootjes, heeft iemand nog tips voor ons? Tijger was/is een enorme druktemaker. En altijd aan het rennen en spelen. dus we weten niet hoe dat zal gaan. Bedankt alvast. Groetjes Lotte
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Anne »

Wat verschrikkelijk, heel veel sterkte en beterschap voor jullie
Katten kunnen zich heel goed aanpassen en je hebt het geluk dat Tijger nog betrekkelijk jong is en daardoor beter geneest.
Wij hebben hier driewieler Hobbel, ook haar achterpootje is geamputeerd en zij hobbelt prima door het leven
Het enige wat opvalt is dat ze haar hals aan de kant waar haar pootje mist, niet goed kan krabben en die taak nemen we op ons als we zien dat ze wil krabben ( het is heel raar maar je ziet gewoon aan haar houding dat ze met haar pootje die mist wil krabben, ze gaat er echt voor zitten en maakt de bewegingen)
Heeft de da nog iets gezegd over benchrust? Is er een drain geplaatst?
Nogmaals veel sterkte en hopelijk geneest jullie Tijger voorspoedig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Synemios »

Wat zullen jullie geschrokken zijn.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Pikachu »

Wat afschuwelijk :(

Dieren passen zich inderdaad heel snel aan zoiets aan, gelukkig. Wij vinden het vaak zieliger voor hen, dan dat ze dat voor zichzelf vinden. Veel succes met Tijger! Hopelijk komt hij er helemaal bovenop!
Wel een idee om hem dan niet meer buiten te laten/enkel in de tuin? Als er in de buurt iemand is die van die gevaarlijke vallen uitzet. Voor hetzelfde gooit die persoon ook vergif :( ik zou dan het risico niet meer lopen hem los buiten te laten.
Lottecat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020 17:33

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Lottecat »

Tsja we hebben 3 katten. Tijgertje dus, onze andere 7 jarige kater bob en onze poes Loesje. We hebben een kattenluik en toen die een keer dicht zat heeft Bob hem letterlijk gesloopt om naar buiten te kunnen. Ze alle 3 binnen houden word dus echt niks. We gaan wel wat rondbellen in de buurt en briefjes ophangen. De tuin beveiligen of geen optie van de katten springen bij ons zo op de schutting. En het is een soort schutting waar ze via omhoog kunnen klimmen. Dus ik denk dat tijgertje met 3 poten alsnog met gemak die schutting op komt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Anne »

Oh ja reken er meer op dat Tijger straks met drie poten zo die schutting af en aan klimt
Zelf zou ik dus geen oog meer dicht doen nu je weet wat voor gevaren er op de loer liggen
Ik hoop dat die rattenklem gauw word weggehaald op de een of andere manier en dan maar hopen dat het de enigste was
Goed idee om briefjes en waarschuwingen op te hangen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lottecat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020 17:33

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Lottecat »

Een kattenren gaat ook niet lukken. Mede omdat we gaan verhuizen en als we die nu neerzetten moet hij ook helemaal afgebroken worden over een paar weken. Tijgertje is inmiddels thuis. Het gaat oke met hem. Hij heeft wel duidelijk pijn. Zijn ene voorpoot is al best beter maar de ander is ook nog steeds een beetje ontstoken. Hij valt nog best vaak om. Maar hij is helemaal dol op kroelen met ons. En hij heeft vanmorgen zijn medicijnen netjes op.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Rik »

Lottecat schreef: 19 mei 2020 10:05 Een kattenren gaat ook niet lukken. Mede omdat we gaan verhuizen en als we die nu neerzetten moet hij ook helemaal afgebroken worden over een paar weken.
Tijgertje mag sowieso een paar weken niet naar buiten, denk ik. Dus het is dan het beste om hem gewoon binnen te houden tot je verhuisd bent. En daarna zou hij ook weer min. 6 weken binnen moeten blijven (standaard na verhuizing).

Hopelijk heb je dan in je nieuwe huis betere mogelijkheden om de tuin catproof te maken. En misschien tot die tijd een kattenluik met chip zodat Tijgertje binnen blijft en de andere wel naar buiten kunnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Pikachu »

Oh als je toch binnen enkele weken gaat verhuizen zou ik voor de zekerheid alle katten een tijdje binnenhouden. Vervelend als ze gewend zijn van buiten te gaan, maar het is dan maar voor enkele weken, en inderdaad als je verhuisd bent moet het sowieso een tijd. Dan woon je hopelijk in een veiligere buurt! Hoewel de nieuwe tuin afzetten natuurlijk nog beter zou zijn, dan hoef je je nergens meer zorgen over te maken :D
Lottecat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020 17:33

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Lottecat »

Nieuwe buurt is wel iets veiliger, qua overrijden. Geen echt grote wegen. Het huis ligt wel best dicht bij een rivier(200 meter ofzo) maar ik neem aan dat ze zich niet van de kant zo het diepe water in laten vallen. De tuin katproof maken is niet te doen. Maar tijgertje blijft inderdaad nu gewoon binnen. De andere 2 gaan wel naar buiten maar de een is al 7(bijna 8) en super rustig. Die zie ik niks raars doen. De ander gaat nooit ver van huis. Dus ik zie niet echt iets heel raars zoals bij Tijger met die 2 gebeuren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Rik »

Lottecat schreef: 19 mei 2020 12:16 Het huis ligt wel best dicht bij een rivier(200 meter ofzo) maar ik neem aan dat ze zich niet van de kant zo het diepe water in laten vallen.
Uh... :roll: daar zou ik niet zo zeker van zijn. We hebben het hier over katten.

Mij staat het verhaal van Stella nog helder voor de ogen... gevonden in de sloot... En waarschijnlijk ook nog laten ontglippen door de oppas... viewtopic.php?p=693017#p693017

Nee, zomaar denken dat een kat niet in een rivier terecht komt zou ik niet durven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Anne »

Lottecat schreef: 19 mei 2020 10:05 . Hij heeft wel duidelijk pijn. Zijn ene voorpoot is al best beter maar de ander is ook nog steeds een beetje ontstoken. Hij valt nog best vaak om.
Geen gek idee om hem benchrust te geven lijkt me

In jouw geval, en misschien in meer gevallen is het niet verkeersbepalend of het veilig is of niet
Elke gek kan dus een rattenklem neerleggen :twisted:

Veel katten verdrinken omdat ze als ze eenmaal in het water zijn beland, de steile wand niet op kunnen komen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lottecat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020 17:33

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Lottecat »

O wat vreselijk. PPf. Ik weet het ook niet meer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Rik »

Ja, het is de reden waarom vele van ons de katten liever binnen houden of alleen in een afgesloten tuin of kennel houden. Als je op het platteland leeft dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar in een woonwijk of stad...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat in (waarschijnlijk) rattenklem gekomen. Amputatie achterpoot

Bericht door Synemios »

Kat van mijn nicht is ook in een sloot verdronken.
Die heeft nu maar geen katten meer want het was nummer 3 en 1 ervan is vergiftigd en de andere aangereden.
Een tuin catproof maken is tegenwoordig juist wel te doen zeker als je straks toch al bezig bent.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie