Achterpootje geamputeerd

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
DianaM
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2019 11:00

Achterpootje geamputeerd

Bericht door DianaM »

Hallo,

Ik ben Diana en nieuw hier op dit forum

Afgelopen zondag in Frankrijk ( op de terugweg naar huis ) kregen wij telefoon van de dierenambulance,
dat onze 12 jarige poes was aangereden. Wat een helse uren waren dat!! ze was goed opgevangen door de dierenambulance en de eerste nodige zorg werd verleend door een spoed dierenarts.
Maandagochtend werd ze door hun gelijk doorgebracht naar onze eigen dierenarts, duidelijk was dat haar rechter achterpoot was verbrijzeld en deze niet meer gered kon worden. Tevens een breuk in haar bekken, maar dat deze kon genezen met bench rust.
Wat een nare dagen hebben wij achter de rug pppfff. Maandag geopereerd dmv amputatie, maar aangezien ze zelf niet wilde eten en apathisch bleef , verbleef ze nog een paar dagen bij de dierenarts. Donderdag laat in de middag mocht ze eindelijk mee naar huis. Nog een x aantal weken te gaan en hopen dat we hier goed aan hebben gedaan voor haar.

hebben er hier nog mensen tips wat we kunnen doen om het haar aangenamer te maken ivm bench rust?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Achterpootje geamputeerd

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met deze nare situatie :-(
Wij hebben dit meegemaakt met onze Destin* Destin was een jaar of 8/9 toen hij op een dag kruipend zonder achterpoot naar huis kroop. De buren zagen dat en kwamen ons waarschuwen, wij als een gek met hem naar dierenarts.
Waarschijnlijk had hij zijn poot verloren door een gemeentegrasmaaier, de da zag de sporen op het bot.
Destin is een paar dagen opgenomen geweest en kwam thuis en inderdaad ook benchrustadvies. hij had geen drain gekregen en verloor veel vocht uit zijn wond. We merkten aan hem dat als hij een rondje door de huiskamer maakte hij daar erg van moest bijkomen, het koste hem zoveel energie. Dus ik zou elke dag kijken hoe dat met jullie kat gaat, aangezien hij al wat ouder is.
Hoe gaat het nu?
Ik heb geen verder advies voor jou, alleen dat je hem kan ondersteunen door hem in het begin bijv. te helpen als hij op de bank wil klimmen, want het genezingsproces kost heel veel energie. En zorg dat hij liggend in de bench makkelijk bij zijn eten en drinken kan komen
Heel veel sterkte en beterschap voor jullie
Wij legden steeds een handdoek onder hem tegen het vochtverlies
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Achterpootje geamputeerd

Bericht door Moni3 »

Ach wat een zorg, sterkte!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
DianaM
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2019 11:00

Re: Achterpootje geamputeerd

Bericht door DianaM »

Dankjulliewel ,

@Anne , jeetje dat is ook heftig om je kat zo aan te treffen ppfff, wel helemaal goed gekomen?

Onze poes Pubbel mag nog niet loslopen in huis, ze heeft echt verplichte benchrust ivm dat ze ook nog een bekkenbreuk heeft. Donderdag worden de hechtingen verwijderd van haar achterpootje. Ze kan inderdaad liggend bij haar eten en drinken en de kattenbak staat er ook in. Maar het is zo hartbrekend.... maar ja hopen over een paar weken dat ze weer vrij in huis en in de tuin mag rondlopen
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Achterpootje geamputeerd

Bericht door Lieselotje »

Sterkte. Wat zielig.

Verstuurd vanaf mijn LM-G710 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Achterpootje geamputeerd

Bericht door Anne »

Wat goed, extra benchrust is altijd goed en lijkt me alleen voordelig te werken in het herstel.
Is hij alweer thuis? En accepteert hij de benchrust? Knuffel voor je lieverd, hoe is hij eronder?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DianaM
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2019 11:00

Re: Achterpootje geamputeerd

Bericht door DianaM »

Maandag de 19de mogen we proberen haar voorzichtig weer los te laten lopen. Wat ben ik trots op ons poezen meisje, want ze heeft het tot nu goed geaccepteerd dat ze bench rust moet houden ;-) . Wel komt elke avond even haar vriendin bij haar liggen, zodat ze elkaar kunnen wassen en dergelijke. Ondertussen hebben we onze tuin afgezet, zodat ze straks beide niet meer over de schutting kunnen komen. Dit hebben nu ongeveer 2 weken zo en tot nu toe nog geen ontsnapping van onze andere poes :grin:
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Achterpootje geamputeerd

Bericht door Sansan »

Ik ben heel benieuwd! Ze loopt er vast zo mee weg. Ik zou haar nog wel beperken. De kans is groot dat ze misspringt en valt door haar zwakke spieren na zoveel weken in de bench.
Plaats reactie