Kat aangereden, nu binnen houden?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rogue1987 »

Hallo allemaal,

Ik heb hier een tijdje terug wel eens meegeschreven ivm mijn lieve kater Jaime. Ik twijfelde toen of ik er nog een kat bij moest nemen of niet. Toch uiteindelijk niet gedaan en geen spijt van gehad. Het is een heerlijke rustige kat die graag buiten een frisse neus haalt. Hij doet niet veel buiten, hij ligt meestal op een container te slapen of loopt een klein rondje. Ik kan hem eigenlijk altijd vanuit mijn raam wel zien. Hij is bang voor auto's en ontwijkt die altijd prima. Nooit iets aan de hand dus. Tot hij afgelopen woensdag ineens niet meer thuis kwam na zijn ontbijt. Wat echt vreemd is voor hem.
Normaal komt hij direct als ik roep. Nu dus niet. Ik wist meteen dat er iets niet goed zat. Ik heb overal gezocht naar hem, geroepen en gefloten maar niets. Ik was de wanhoop nabij.

Uren later zag ik hem ineens zitten in de tuin. Hij was duidelijk aangeslagen, de sokjes van zijn pootjes waren beschadigd en donker, zijn ogen waren groot en zijn staart dik. Eerst dacht ik dat hij wellicht in een schuur opgesloten had gezeten en zich een weg naar buiten had geprobeerd te krabben, maar het is niets voor hem om in schuren te kijken. Op zich ging het redelijk met hem, ik vond niet echt verwondingen dus geen gevecht met een hond of iets in die richting. Hij at en dronk prima en er leek ( buiten de schrik ) weinig aan de hand. Toch even overlegd met de DA uiteraard maar die zei het even aan te kijken. Ik heb hem binnen gehouden die dag. De dag erna leek het goed te gaan tot hij ineens zijn pootje op trok als hij stond. Alsof hij er niet op kon staan. Ook ging hij languit op het balkon liggen hijgen. Ik vertrouwde het niets en dus met spoed naar de DA.
Daar zeiden ze dat hij behoorlijk veel pijn leek te hebben en dat ze foto's gingen maken. Hij moest daar blijven en onder narcose voor de foto's. Ook gingen ze dan direct in zijn oor kijken want ze dachten dat hij wellicht een poliep in zijn oor had. Niet dus.

Maar goed, zijn rechterpootje is dus behoorlijk verrekt/gekneusd. Goddank heeft hij niets gebroken. Maar zij denken dus dat hij wel aangereden is. Misschien door een scooter ofzo. Ook heeft hij beginnend artrose en is hij waarschijnlijk dus veel ouder dan ik dacht. Geen jaar of 10 maar ze denkt een jaar of 14/15. Wellicht ouder. Hij moest dus op seniorenvoer over want zijn nierwaarden waren aan de hoge kant. Hij krijgt nu RC aging gemengd met zijn Wild Freedom. Ik heb een kieskeurige kat en heb eerst betere merken geprobeerd maar dat raakt hij niet aan. Ik gaf hiervoor Purizon en Wild Freedom en daar doet hij het goed op, maar ja dat is dus niet meer goed voor zijn nieren. Purizon heeft teveel eiwit. Denk dat ik Wild Freedom wel blijf geven want dat is qua samenstelling bijna hetzelfde als RC. Tips voor betere kwaliteit seniorenvoer ( veel verhalen over RC gehoord dat het toch niet echt het beste is ) zijn altijd welkom.

Ik kreeg pijnstillers mee naar huis die hij goed eet met zijn natvoer en verder lijkt het nu prima met hem te gaan. Hij is wel binnen. Af en toe gaan we even samen naar buiten om te kijken hoe het gaat. Kleine stapjes zeg maar. Maar hij is nog zo paniekerig en bang dat ik hem dan snel weer oppak en met hem naar binnen ga. Ik doe het ook alleen op de rustigste tijden van de dag, we wonen aan een redelijk drukke straat. Niet constant verkeer maar op de spitstijden rijdt er hier aardig wat.
Dus we zijn net rond 5 uur even buiten geweest. Hij wil ook graag naar buiten. Hij was de laatste maanden meer buiten dan binnen. Hij verveelt zich duidelijk een ongeluk binnen. Al heeft hij de eerste 9 maanden dat ik hem had ook binnen geleefd en dat ging op zich ook goed. Hij sliep dan veel.
Hij is wel enorm opgefleurd sinds hij naar buiten mag en dat wil ik hem eigenlijk niet ontzeggen. Aan de andere kant vertrouw ik hem momenteel niet buiten. Straks rent hij weer weg en ben ik hem wel voor goed kwijt.

Ik vind het zo lastig om te zien dat hij zich zo verveelt binnen. Ik probeer met hem te spelen maar daar heeft hij sowieso nooit veel zin in en nu ook niet. Ik heb een tuigje dus we kunnen proberen om daar weer mee te gaan lopen. Al was dat niet zo'n geweldig succes de eerste keren.
Hij heeft speelgoed genoeg trouwens en kan op het afgezette balkon. Ik wil waarschijnlijk teveel, te snel na wat hij heeft meegemaakt maar ik denk graag vooruit. Ik maak graag een plan zodat ik me erop kan voorbereiden. Ik zit te denken om weer een binnenkat van hem te maken maar ik weet dat hij daar niet gelukkiger van wordt. Aan de andere kant is hij dus een stuk ouder dan ik dacht en hebben we sowieso minder tijd samen, dat maakt het risico op nieuwe aanrijdingen wel groter in mijn hoofd. Binnen is hij veilig.

Ik ben er zelf ook enorm van geschrokken en heb er een flinke knauw van gehad. Ik was er donderdag ook van overtuigd dat ik hem nooit meer terug zou zien, ook omdat de DA in eerste instantie niet optimistisch was over hem. Ik heb de halve dag gehuild en in de rats gezeten.
De schrik zat er bij ons beiden goed in zeg maar. Heeft iemand tips om hoe we hier mee om kunnen gaan? Zouden jullie hem nog naar buiten doen? Of moet ik gewoon geduldig afwachten tot hij weer opknapt en het dan verder zien? Hij is verder heel rustig, niet in paniek als hij binnen is, hij eet goed, plast en poept prima. Zijn staart staat altijd omhoog. Op het oog is er niets aan de hand met hem.
Ik hoor graag wat jullie denken.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rik »

Rogue1987 schreef: 07 jul 2019 06:18 ... we wonen aan een redelijk drukke straat.
Ja, dan is het natuurlijk wachten op dat er iets gebeurd. De meeste hier houden de katten ook binnen of alleen in een afgesloten tuin of kennel.

Heb je een achtertuin die je kunt afsluiten?

Voor het vervelen binnen is een maatje altijd wel handig. Maar dat moet je alleen doen als ze jong zijn. Jamie schijnt nu dus een stuk ouder te zijn. Dan kan me voorstellen dat dat niet meer lukt. Verder zijn ze op die leeftijd minder speels dus de speeltjes die je hebt liggen zullen hem alleen niet meer triggeren. Daar zul je dus actief mee bezig moeten zijn.

Als hij nog goed kan zien kun je kijken of ie het fijn vindt dat je op de tv een kanaal met cat tv op zet. Daar kunnen ze lang naar kijken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rogue1987 »

Niet op alle tijden van de dag druk, voornamelijk op de schooltijden, dus als de kids opgehaald worden en gebracht. Hij kwam dus vooral buiten als die tijdstippen voorbij waren. Ik woon in een rustig dorp.
Ik heb nu al een hele tijd geen auto gehoord. Het loopt niet constant door.

Maar ja buiten is altijd het risico dat er wat gebeurd natuurlijk. De achtertuin is van mijn onderburen ( en hun honden ), niet van mij. Ik woon op een hoog en heb de zolder. Zij de benedenverdieping. Anders was tuin afzetten wel een optie ja.

Een vriendje heb ik aan gedacht, maar hij is buiten al niet dol op andere katten en is best wel territoriaal dus dat lijkt me geen goed plan. Ik vind het zo sneu voor hem. Hij was zo gelukkig buiten. Misschien toch maar weer proberen met het tuigje ofzo.
Ik neig wel echt naar binnen houden, zeker voorlopig nu hij nog aan het herstellen is met zijn verrekte pootje.

De TV staat hier vaak zat aan maar vindt hij totaal niet boeiend helaas. Ik speel wel met hem, als hij zin heeft, maar hij is meestal na 5 minuten wel weer klaar.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Anne »

Ik zou hem voorlopig binnen houden tot dat hij geheel is hersteld. Grote kans dat hij niet meer naar buiten durft na wat hij heeft meegemaakt? En anders toch maar tuigje oefenen en hem aan het lijntje houden als je de tuin niet kan afsluiten?
Niet alleen verkeer is een vijand van de kat, maar ook kattenhaters of gemene pubers die het leuk vinden een kat te kwellen.
Ik kan me voorstellen dat de schrik er goed in zit bij jou, gelukkig kan hij goed herstellen alleen zou ik de nierwaardes goed in de gaten houden en de kat over zetten op 100% nierdieet, nieren kunnen zich zelf niet herstellen dus je moet alles doen om de nieren te ontzien
Nog even over de artrose, ik zou op het moment helemaal niet met je kat spelen want hij is herstellende aan zijn poot en ook daarna moet je de poten met artrose ontzien.
Gelukkig is je kat al wat ouder en heeft in die zin niet meer zo veel behoefte aan spelen en wat meer aan slapen.
Laat hem zo weinig mogelijk springen, zet kleine krukjes voor de bank of vensterbank en verstop lekkere knabbels ( als compensatie van het niet meer kunnen spelen, rennen, springen achter een balletje, hengeltje of veertje) zodat hij lekker op zijn eigen tempo kan gaan zoeken en niet als een wildemans rondrent want dat is gewoon niet goed voor zijn artrose
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rogue1987 »

Oh hij durf nog wel naar buiten hoor. Ik heb best wel een onverschrokken kat. Hij is niet snel bang en staat de halve dag onderaan de trap te bedelen of hij naar buiten mag.
We zijn vanochtend nog even samen buiten geweest, ging aardig goed. Er was helemaal geen verkeer op dat moment.
Maar ik vertrouw het nog niet helemaal dus we doen het in kleine stapjes. Ik heb geen krukjes in huis, maar hij springt verder zonder moeite op de lage stoel en gaat de trap op en af alsof er niets aan de hand is.
Eten verstoppen heb ik vroeger vaak gedaan maar dat boeit hem totaal niet. Dat laat hij gewoon liggen. Zo'n voerbal waar je brokjes uit kan halen heb ik ook maar die is nog nooit gebruikt.

De DA zei dat hij niet op een nierdieet hoefde maar ik ga morgen nog even overleggen en de waardes opvragen.

We hebben hier gelukkig een hele katvriendelijke buurt, de hele buurt kent mijn kat en is gek op hem. Ik word aan alle kanten aangesproken waar mijn schat is, want iedereen mist hem. Er lopen hier wel 50 katten buiten rond maar alle buren zijn erg gehecht aan mijn kat.
Hoe hou je die nierwaardes in de gaten dan? Telkens naar de DA?

Ja de schrik zit er goed in bij ons beide, al vermoed ik bijna meer bij mij dan bij hem. Hij heeft een raamhangmat, waar hij graag uren in ligt en hij komt nu veel op het balkon. Ik borstel hem ook wat extra.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Anne »

Ik weet niet hoe hoog de nierwaardes nu zijn? De katten met ernstige hoge nierwaardes worden meestal meteen aan het infuus gelegd om de nieren te spoelen en op deze manier de waardes naar beneden te zien krijgen. Nierdieet kan de waardes ook doen dalen. Afhankelijk van de ernst van de situatie zou je dan periodiek de bloedwaardes kunnen laten controleren.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rogue1987 »

Ik weet het ook niet. Ik heb het op dat moment niet gevraagd en aangenomen dat het niet ernstig was omdat zij zeiden dat hij alleen op seniorenvoer over moest vanwege zijn hogere leeftijd. Ik was op dat moment nog zo in shock dat mijn kat nog leefde dat ik de informatie niet goed kon verwerken ( heb lichte ASS ) en de helft vergeten ben. Ik heb wel de dag erna nog gebeld om te vragen of hij nou op niervoer moest of seniorenvoer en ze gaven aan seniorenvoer. Niervoer was niet nodig.
Het zal wel niet ernstig geweest zijn anders hadden ze het wel gezegd, periodiek bloedwaardes checken is natuurlijk big business voor de DA, dus dan had ik het wel gehoord.

Maar zoals gezegd, ik ga morgen nogmaals bellen en alles eens rustig overleggen. Ze zijn er altijd heel vriendelijk, geduldig en kundig dus ik vertrouw op hun oordeel.
Ik ben nu zelf ook wat rustiger dus kan het allemaal weer wat rationeler bekijken.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Dinky »

Ik zou voor nu rustig binnenhouden en op balkon.

Het lijkt mij inderdaad goed om de nierwaarden op te vragen inclusief referentiewaarden op papier of via mail. Kans is aanwezig dat deze een knauw hebben gekregen door de aanrijding. Om daar duidelijkheid over te krijgen zou je over aantal maanden opnieuw bloed moeten prikken om een goed beeld te hebben van hoe de nieren er daadwerkelijk voor staan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rogue1987 »

Even voor de duidelijkheid: er is geen bloed afgenomen. Ze hebben een nierpunctie gedaan en zo het urine onderzocht. Blijkbaar maakt dat ook weer verschil. Zal eens googlen.

Hij ligt nu heel slap op een plek waar hij normaal nooit ligt. Toch nog maar even huisarrest voor nu denk ik zo. Ik wil niets riskeren.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Dinky »

Dan ben ik heel benieuwd waar de da op baseert dat er sprake is van verminderde nierfunctie.
Denk overigens dat ze dan een blaaspunctie hebben gedaan en geen nierpunctie. Blaaspunctie is namelijk voor urine onderzoek.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rogue1987 »

Ja nu ben ik ook wel benieuwd inderdaad. Zou kunnen dat het een blaaspunctie was.
Ze zullen wel gek van me worden dat ik alweer bel met vragen. Ik ben een overbezorgde poezenmoeder. Het is maar goed dat ik geen kinderen heb. Zou niet goed voor mijn hart zijn.

Kat lijkt nu even een dipje te hebben, ik vind het zo sneu voor hem wat hij allemaal heeft meegemaakt. Ik ben enorm dankbaar dat hij nog leeft hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het echt hartverscheurend om hem zo te zien.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
kittentjes

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door kittentjes »

Als een balkon hebt lijkt me dat al heerlijk voor hem. Maak er een lekker plekje van ik weet niet hoe groot het balkon is. Evt kan je het een beetje aankleden met wat stammetjes oid om het wat natuurlijker te laten lijken.
Het is voor hem nu veel veiliger hem binnen te houden zeker gezien al zn ongemakken. Los van de kans aangereden te worden heb je ook kans dat hij ergens dood gaat en jij van niks weet gezien zn hogere leeftijd zou dat natuurlijk best kunnen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Moni3 »

Hoe gaat het nu met Jaime?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Rogue1987 »

Ja gaat goed hoor. Hij loopt alweer fijn buiten en is helemaal niet meer bang gelukkig. De angst zat er de eerste dagen nog goed in maar we hebben het rustig samen weer ontdekt op de rustigste tijden van de dag en nu is hij weer helemaal happy buiten. Binnen wordt hij enorm neurotisch en vervelend. Hij hoort gewoon buiten.
Het balkon alleen vindt hij niet genoeg. En meestal ligt hij gewoon voor de deur te slapen.
Ja het is een risico maar dat wist ik de dag dat hij naar buiten ging al. Hij is gewoon tien keer gelukkiger buiten. Qua veiligheid is het binnen uiteraard fijner, ook voor mij, maar hij is niet gelukkig binnen.
Het balkon wat opleuken heb ik vorig jaar al gedaan maar daar geeft hij niets om. Het is niet zo'n kat die enthousiast wordt van speelgoed, boomstammen of dergelijke dingen. Hij gaat liever zijn eigen gang.

Zijn pootje is goed genezen, hij loopt er weer prima op en heeft zijn pijnstillers goed gegeten met zijn voer. Ik heb met de dierenarts overlegt over zijn nieren maar ze hebben inderdaad een punctie gedaan waaruit bleek dat er veel eiwitten in zijn urine zaten. Volgens haar is dat een teken dat zijn niertjes niet zo optimaal meer werken en moest hij daarom op seniorenvoer.
Maar brokjes vinden die hij lust is nogal een opgave. Ik heb nu Purizon Sterilised voor hem besteld maar hij krijgt voornamelijk natvoer nu, van Almo Legend, Animonda, Green Fields en Thrive. Peperduur maar hij is het waard. Dierenarts vond het ook een goed plan om hem voornamelijk op natvoer te zetten met 20% brokjes erbij per dag. Hij krijgt ook altijd een plens water bij zijn natvoer.
Dus ja het gaat prima met hem, gelukkig zijn we aardig met de schrik vrijgekomen. Het had veel erger kunnen eindigen voor hem. Ik was allang blij dat hij niets gebroken had.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Kat aangereden, nu binnen houden?

Bericht door Moni3 »

Fijn dat het nu beter gaat!
En ja, ik snap dat je ja kat vrijheid gunt.... konden wij ze maar leren uitkijken......
Er zijn soepjes die je over brokjes kunt gooien om ze aantrekkelijker te maken eventueel. En ik weet ook wel dat soms mensen er water bij doen om ze wat zachter en aantrekkelijker te maken.
Er zijn verschillende merken die proefverpakkingen aanbieden. Zo heb ik o.a. Yarrah, Renske en Ecostyle geprobeerd. Nou ja, mijn kat dan he 😉
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie