Houtlijm water gedronken

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Hoshicat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2019 23:10

Houtlijm water gedronken

Bericht door Hoshicat »

Ik was aan het knutselen en mijn katje heeft perongelijk een klein beetje water gedronken waar aardig wat houtlijm in zat van de kwasten... Wat moet ik doen? Zou de hoeveelheid schadelijk zijn of niet. Het waren misschien 3 likjes en het is water met wat lijm in gemixt. Hoogstens 1/4 lijm.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Houtlijm water gedronken

Bericht door pinguin »

Mag hopen dat je inmiddels de dierenarts heb gebeld.
Hoe klein de hoeveelheid ook is ik zou in zn situatie gelijk de dierenarts bellen voir overleg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Houtlijm water gedronken

Bericht door Sansan »

Ships dat is stressen! Houtlijm wordt hard in de maag, ik zou de dierenarts bellen.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Houtlijm water gedronken

Bericht door Embillie »

Dat ligt er aan wat voor houtlijm je hebt gebruikt.
Houtlijm dat wateroplosbaar is droogt aan de lucht en niet door een chemisch proces.
Het vocht moet compleet uit de lijm getrokken en verdampt zijn om totaal uit te harden. Als het sterk verdunt is zal dat droogproces veel langer duren. Daarnaast kan het voer ook invloed hebben. Brokken zuigen vocht op, vlees veel minder. Tevens onttrekken de darmen ook vocht aan wat het spijsverteringskanaal passeert.

Ik heb zelf als kind en later als klusser zeer regelmatig pure en verdunde houtlijm binnen gekregen.
Of net het verkeerde drinkbekertje gepakt en een flinke slok binnen gekregen.
Smerig is het wel maar het werd in mijn geval gelukkig netjes afgevoerd.

Met lijmen van Uhu, secondenlijm, houtlijm met bijtende bestanddelen en in het bijzonder lijmen op epoxy/polymeer basis met chemische uitharding (eerder hars dan lijm) zou ik direct medische hulp inschakelen! Deze zijn zéér giftig en zeer dodelijk bij inname.

Je kan uiteraard de dierenarts even bellen als je je zorgen maakt, dat zou wel verstandig zijn, er zijn zeker wel verhalen van honden die een volle pot onverdunde houtlijm hebben opgegeten en deze is gaan uitharden in de maag (vocht onttrokken door droge brokken, wat laat uitharden). Maar een volle pot houtlijm is geen sipje van lijmwater, daar zit een groot verschil tussen.
Ik verwacht dat hij zegt dat je met enkele likjes lijmwater een paar dagen in de gaten moet houden of de kat goed eet, drinkt, poept en plast en niet braakt. Dus check de ontlasting ook goed.
Als 1 van die dingen veranderd is er wat aan de hand.

Bron; ik werk zelf al mijn leven lang met houtlijm en heb het als stof ingeademd, verdund en onverdund ingeslikt, opgegeten. Wel allemaal per ongeluk uiteraard.. ;) maar wel een kleine nuance; ik ben dan ook geen kat. Dus mijn spijsvertering werkt uiteraard anders.

Dus gewoon even DA bellen voor de zekerheid en in de gaten houden, lekker veel laten drinken, desnoods een lekker kuipje vlees aangemengd met water.

Hoe gaat het nu op dit moment?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Houtlijm water gedronken

Bericht door Sansan »

Embillie jij bestaat inmiddels uit houtlijm :edance:
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Houtlijm water gedronken

Bericht door Embillie »

Haha, dat klopt wel een beetje :lol:
Plaats reactie