Max heeft plastic gegeten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Max heeft plastic gegeten

Bericht door Kikimax »

Hallo toch even jullie mening. Mijn max had gisteren dunne ontlastic, gedurende de nacht heeft hij dat nog 2 keer gehad. Nu was hij vanmorgen aan het kokhalzen en kwam er wat slijm met wat plastic van een vleeswarenzakje (dat reepje waarmee je deze sluit) uit. Hij is verder levendig, eet en drinkt goed. Kan dat plastic de dunne ontlasting hebben veroorzaakt denken jullie en moet ik nog maar de dierenarts of even afwachten hoe het vandaag gaat, omdat het via de voorkant er al wat uit gekomen is. Ik ga wel de dierenarts even bellen denk ik, maar erheen is zo een trauma voor hem en als het enigszins kan vermijd ik dit liever. Het is ook altijd wat met mijn Max
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Rik »

En mis je bij dat vleeswarenzakje ook een reepje? Ik zou in ieder geval kijken van welk zakje hij dat heeft gepakt en even kijken hoe groot het is (om te vergelijken met wat er uitgespuugd is).

Verder inderdaad even de dierenarts bellen. Plastic kan een vervelend iets zijn. Een heel klein stukje of strookje zal er als het goed is weer uitkomen (dus ontlasting controleren) maar als het in de darmen blijft zitten/steken, zal er toch iets moeten gebeuren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Kikimax »

Ga ik doen, dierenarts adviseert ook goed naar zijn welbevinden te kijken en mocht er iets in veranderen direct contact opnemen. Dus als hij niet meer wil speler, eten etc.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Kikimax »

En het is a o een stripje wat je van het zakje afscheurt om de plakband vrij te laten komen. Grrrr zo boos op mezelf
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Rik »

Inderdaad goed in de gaten houden. Ontlasting controleren dat het eruit komt. En zolang de ontlasting in ieder geval blijft komen heeft het niet het complete darmkanaal verstopt :) (vies werkje, het controleren)

Ik heb niet zulke vleeswarenzakjes (dus weet niet precies welk stripje dat is) maar hier heeft er ooit een zo'n aluminium-sliertje van een speelstok opgegeten. Dat kwam er weer keurig in een drolletje uit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Kikimax »

Nou, ik moest wel gniffelen rik toen ik jouw aangegevreten verpakking zag, zo zie je maar, hoe voorzichtig je ook bent, kan altijd gebeuren. Uit een afgesloten la toch, bizar hoor. Maar ons verhaal gaat verder, ook Pom heeft diarree, en stinkt ook erg. Omdat hij een verleden heeft met giardia vreest de dierenarts hiervoor. Een test kost 70 euro bij het lab, maar omdat het geen kwaad kan heb ik nu voor 5 katten een panacur kuurtje (heeft inderdaad geen bijwerkingen). En nu de uitdaging dit overal binnen te krijgen. Na wat strijeft d is het gelukt, alleen niet bij puck van 20 jaar, maar dat laten we maar, hij stresste zo erg en hij is eigenlijk nooit in de buurt bij de anderen. Vannacht maar alle kleedjes uitwassen, maar heeft iemand nog een tip voor de krabpaal en ton? Ik heb geen stoomreiniger. Zat zelf te denken om ze in te spuiten met dettol en dan morgen in de zon laten drogen. En kattenbakken schoonmaken is nu een dagtaak, pfff
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Rik »

Panacur kuurtje kan inderdaad geen kwaad. Maar als het echt giardia is dan zul je merken dat één kuurtje niet voldoende zal zijn.

En, o, wat een vreselijk grote pillen zijn dat (of heb je de pasta?) :)

Gelukkig nooit giardia hier gehad dus geen tips voor het schoonmaken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Kikimax »

Zijn megapillen, gelukkig trapten er 3 in het verpulverde pilletje in een vloeibaar snoepje. Dus alleen pom haalde zijn neus ervoor op en moesten we in de houtgreep nemen. Dokter zei inderdaad na 2 weken nog een kuurtje en volop boenen de hele dag. Gelukkig is het niet echt gevaarlijk en redelijk goed te bestrijden. En ach dat schoonmaken is ff niet anders, hoort ook bij dieren.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
kittentjes

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door kittentjes »

Geen dettol gebruiken dat is zeer giftig voor katten!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Kikimax »

O jee, ben gelijk in paniek, heb hun krabton ermee ingespoten en daarna op laten drogen. Is die spray zeg maar, ook voor de keuken. Ik ga maar gelijk met water spoelen. Verdorie, hoe erg is dit? Ik doe ook altijd de bakken ermee.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Rik »

Ik denk dat het belangrijk is dat ze geen natte pootjes krijgen van/met die Dettol. Want dan wassen ze zichzelf en krijgen ze het binnen. Als zich dat ophoopt dat is het dus schadelijk. Ik denk dat als Dettol eenmaal opgedroogd is, dat het niet zoveel kwaad meer kan (tenzij het weer nat wordt).

Ik zou de krabton even met een afwasborsteltje helemaal afdoen (met water) en buiten hun bereik op laten drogen. Dan zal het daarna volgens mij geen kwaad meer kunnen.

Bakken kun je na het schoonmaken goed met water naschrobben.

https://voormijndier.nl/blogs/post/is-d ... oor-katten
https://kattenherplaatsing.nl/is-dettol ... or-katten/
https://forum.fok.nl/topic/1700921
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Kikimax »

Thanx, heb ik inderdaad gelijk gedaan. En de bakken worden inderdaad altijd grondig nagespoeld
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
michielm1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2021 01:18

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door michielm1 »

mijne kan haarballen slecht kwijt en kauwt bij gebrek aan gras (geen kattengras) aan zacht plastic tassen sliertjes etc om braken op te wekken...
Mousmous
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2023 02:34
Locatie: België

Re: Max heeft plastic gegeten

Bericht door Mousmous »

Heb hier nog een vraagje over kan het kwaad als mijn kat een plastic dopje voor op men oorbellen heeft opgegeten? Het is zeer klein maar wil toch even checken of dat kwaad kan.
Plaats reactie