Kat aangereden en ligt te spartelen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
jdij
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:07

Kat aangereden en ligt te spartelen

Bericht door jdij »

Ben nieuw hier en kom meteen een heel naar onderwerp. Ook waarschuw ik vast dat het geen prettige aanblik is geweest.

Vanavond werd voor onze ogen een kat door een auto overreden.
De kat stak de weg over, twijfelde en liep op het laatste moment terug terwijl er een auto aankwam
We stonden aan de grond genageld op het moment. De auto reed door en de kat bleef spartelend achter op het wegdek (kinderkopjes) De kat was duidelijk ernstig verwond en en shock, hij/zij mauwde niet, maar bleef door spartelen met de achterpoten en kon niet overeind komen. Ik ben naar de kat toe gerend om hem proberen uit zijn leiden te verlossen, maar wist absoluut niet hoe. Er lag allemaal bloed omheen. We hadden geen telefoon bij ons en ook wist ik dat geen enkel telefoontje naar welke instantie dan ook geen resultaat zou opleveren. We wonen in een land waar uit ervaring, op dit soort gevallen niet of veel te laat wordt gereageerd. Ik heb het diertje van de weg gehaald en aan de kant gelegd, zag ook dat het spartelen minder werd en dat het einde snel daar was. een afschuwelijke aanblik wat ik werkelijk nooit iemand toewens. Mijn vrouw stond genageld aan de grond. Ik heb heel hard geschreeuwd uit onmacht over de situatie en niet in staat zijn het dier te helpen. Ben er zeker van dat de hele buurt het heeft gehoord.

Graag zou ik van iemand vernemen wat ik in dit geval had kunnen doen om het dier direct uit zijn/haar lijden te verlossen, dus zonder dat ze nog enige tijd had hoeven lijden en liggen spartelen.

Heb zelf een redelijk aantal katten gehad (en hebben nog steeds twee prachtige, Storm en Mila) en weet ook dat katten heel sterk zijn, maar zag in dit geval direct dat het een zaak was het dier snel uit zijn lijden te verlossen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat aangereden en ligt te spartelen

Bericht door Rik »

In welk land zit je? In Nederland kun je terecht bij de dichtstbijzijnde dierenarts. Er zit er altijd wel een in de buurt.

Op een ander forum was de discussie of je je eigen hond af zou kunnen schieten in het bos. Of dat te laten doen door een jager. Ook e.v. in combinatie dat je uren van de eerste dierenarts af zit (of niet). Voor de meeste van ons klinkt dat heel barbaars of wreed. Maar uiteindelijk kan het voor een hond minder stress geven dan een bezoek maar de DA voor een spuitje. Maar dan toch....

Tsja. Een spartelende kat. Een flinke klap met een steen op het hoofd zou hem uit zijn lijden kunnen verlossen. Maar ook dat klinkt barbaars en wreed en ik weet niet of ik het zou kunnen doen op "het" moment. Het zou een klap moeten zijn waarvan je zeker weet dat hij gelijk weg is. En je zou zeker moeten weten dat de kat echt niet meer te redden is. Dat komt niet vaak voor want vaker is het zo dat de kat wel pijn heeft maar nog wel gered kan worden.

Ik kan me voorstellen dat het een vreselijk gezicht is geweest en wens jullie sterkte met het verwerken daarvan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat aangereden en ligt te spartelen

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien een late reactie, maar ik wou dit toch even kwijt. Enkele jaren geleden heb ik een zwaargewonde zwerfkater naar de dierenarts gebracht om ham te laten inslapen. Zijn hoofd zat onder de schaafwonden en wat erg gezwollen. Er druipte ook bloed uit zijn bekje en had ook zijn ontlasting laten lopen. Hij kon niet meer bewegen en zijn ademhaling was heel moeizaam. De dierenarts wou toch proberen om even af te wachten. De kater kreeg een inspuiting om de zwelling te minderen en een inspuiting met morfine om de pijn weg te nemen. Daardoor werd de kater heel snel rustiger. Hij werd ook beademd. Een foto nemen om te zien of er breuken waren was onmogelijk, want de narcose kon fataal zijn. Pijn had hij niet meer dank zij de morfine, en tegen het einde van de dag kon de beslissing genomen worden. Hij had geen breuken maar wel een longbloeding. De mensen die deze zwerfkater eten gaven in hun tuin toen ze hem zagen, hebben hem in huis genomen en toen hij volledig genezen was hebben ze hem laten castreren. Het heeft wel een tijdje geduurd dat hij niet meer wild was, maar nu is hij een tevreden knuffelkont geworden. Je ziet dat het niet altijd fout afloopt als het er slecht uitziet.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie