Kat gestoken

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
iRise
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 12:44

Kat gestoken

Bericht door iRise »

Hallo,

Mijn lieve kat is een half uur geleden gestoken, ik heb niet kunnen zien waardoor. Hij kwam naar me toe gerend en ik zag nog een angeltje zitten. Deze heb ik uiteraard meteen verwijderd. Hij is gestoken tussen zijn neus en bekje in. Het begon meteen te zwellen en mijn kat was flink aan het miauwen en paniekerig aan het rondrennen. Ik heb hem in een handdoek gewikkeld en de plek met ijs gekoeld. De zwelling is momenteel weg. Hij ligt nu naast me op de bank te slapen maar ik hoor hem wel een soort licht snurkend geluid maken. Daarnaast heeft hij ook een beetje waterige oogjes. Ik weet niet of hij gewoon rustig ligt te slapen of toch een klein beetje benauwd is erdoor. Hij is niet gaan krabben of likken aan het plekje, wel zie ik onder zijn witte vachtje een klein blauw/zwart plekje zitten op de plek waar hij gestoken is. Hij zit overigens op het moment aan de antibiotica voor niesziekte.

Wat denken jullie.. is het aan te raden om naar de dierenarts te gaan vanmiddag (zaterdag is natuurlijk een spoedconsult en dus een stuk prijziger) of zal het allemaal wel meevallen. Wat is jullie ervaringen met insectenbeten bij katten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat gestoken

Bericht door Rik »

Ja, ik zat al op de eerste te wachten :) Hier zitten ze ook af en toe achter beestjes aan dus ik had vorige week ook al opgezocht wat ik moest doen.

Als de kat niet in de mond/keel gestoken is, en het is de eerste keer, dan kun je het volgens mij even aanzien. Houd hem goed in de gaten dat het niet te veel opzwelt en hij er niet teveel last van heeft. Een tweede steek kan vaak een allergische reactie geven. Maar bij een eerste steek op niet kritische plaats moet de (lichte) zwelling vanzelf wegtekken.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/wespen
https://dierenartsdelaak.nl/insectensteek

Er is wel redelijk wat te vinden op internet over wat je moet doen bij insectsteken bij katten.

Misschien moet je wel even controleren of dat zwarte puntje een angel is. Die moet je er dan wel uithalen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat gestoken

Bericht door Fotokonijn »

Wijze woorden van Rik.
Ook hier rennen ze achter alles aan wat beweegt.
Dat snurkend geluid kan komen omdat er nog wat opgezet is.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie