Kat valt van trap en is overleden

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Manus
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2018 20:41

Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Manus »

Dag kattenliefhebbers,
Ik heb mij net aangemeld bij dit forum.
Vandaag intens verdrietig en weet niet goed waar ik ermee naar toe moet.

Vanmorgen begon de dag als gewoonlijk. Op de overloop werd ik begroet door mijn twee lieve katertjes van 2,5. Moos altijd rond mijn enkels aan het draaien, Manus springt in mijn armen, geeft kopjes. Bovenaan de trap vraagt Manus nog een ai en zo ook halverwege de trap. Elke ochtend hetzelfde ritueel en dat al 2,5 jaar lang.

Ik heb ze eten gegeven en, zoals gewoonlijk hebben ze even de 5 minuten rennen door het huis, terwijl ik mijn brood eet. Ik hoor ze van de trap afkomen en op eens wel een heel hard 'van de trap rennen' geluid. Leek wel of er een doos naar beneden viel. Moos komt de kamer in gesprint, Manus niet (wat gek was want hij was de snelste en de stoerste). Ik sta op om te kijken wat er gebeurde, op hetzelfde moment hoor ik Manus een miauw geven, heeeeel zacht. Trek de deur open en zie mijn lieve mannetje Manus onderaan de trap liggen, op zijn zij. Plof naast hem neer en roep hem, geen reactie. Voel aan zijn pootjes, niets gebroken en ondertussen praat ik tegen hem. Hoewel zijn oogjes redelijk normaal stonden was zijn bekkie wel iets nat (kwijl??). Geen bloed, niets gebroken en wel raar ademen (gek geluid). Hij reageerde niet op mij. Ik voelde heel zacht een hartslag en heel licht (echt heel licht) zijn buik bewegen. met zijn koppie in mijn hand voel ik zijn laaste adem :(.
Moos, zijn broertje, bleef de hele tijd in de buurt, ging naast hem liggen en miauwen. Bleef kopjes geven zo zielig! Tot Manus zijn laatste adem en Moos liep even weg. Ik ondertussen de dierenarts aan de telefoon en zij dacht aan een hartstilstand. Maar...ik voelde zijn hartje nog al was het heel licht en voor heel even. Ik begrijp niet wat er vanmorgen met Manus is voorgevallen. Dierenarts zij dat een jonge kater niet zomaar dood gaat van het vallen van een trap. Nee, dat geloof ik ook niet maar wat dan wel???
Ik heb Manus voorzichtig opgepakt en in zijn mandje gelegd. Zijn broertje ging zo lief naast hem liggen en heeft hem helemaal gewassen. Ging me door merg een been, zo verdrietig!!!!
Met mijn overleden lieve mannetje Manus naar de dierenarts. Ook daar geconstateerd dat hij niets gebroken had, schedel nog heel. DA denkt toch aan hart/vaatziekte of epilepsie of een bloedpropje.

Heeft iemand van jullie ooit zoiets meegemaakt? Wat ben ik geschrokken en zo plotseling. En eerst dacht ik nog dat mijn twee donderstenen iets van de trap hadden gegooid. Ben flink van slag en verdrietig...:(
Manus (Aug.2015 - Jan.2018) Moos (2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. Normaal kan een kat een val van een trap wel overleven. Zelfs bij het vallen op het hoofd maar dan zou je een externe wond verwachten.

Als je het echt wilt weten zou de dierenarts nog een autopsie kunnen doen. Maar daar krijg je hem niet mee terug. Ik denk ook niet dat met een "hartstilstand" echt in één keer het stoppen van het hart bedoeld wordt maar een ernstig hartprobleem of inderdaad wat de DA al benoemde. Als Manus en Moos broertjes waren kan het misschien zinnig zijn om Moos ook een keer goed te laten onderzoeken (of in ieder geval de risico's voor hem met de DA te bespreken).

Heel veel sterkte.

Rust zacht Manus.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door kittentjes »

Wat ontzettend verdrietig dit, heel veel sterkte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door nellebel »

Sterkte, wat een heftig verhaal en wat een schok voor jou

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Lieselotje »

Ach wat verdrietig.
Knuffel en heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat je van slag bent en intens verdrietig, kan ik me levendig goed voorstellen. Het moet als onrechtvaardig voelen dat dit zo'n jonge kat overkomt. Ik denk dat de dierenarts in de juiste richting zit met een hartstilstand. Puur ongeluk.

Ik wens jou en Moos onwijs veel sterkte....rust zacht lieve Manus.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Smurffie »

Oh wat een verdriet, kan het me heel goed indenken. Heel veel sterkte voor jou en Moos!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, wat een heftig en ook zo'n verdrietig verhaal.
En wat verdrietig ook voor Moos, die moet nu verder zonder z'n broer...
Ach, wat een trieste gebeurtenis - ik wens je veel sterkte de komende tijd.
Groet,
Erik
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door BillieJoepje »

Heel veel sterkte, heel heel triest. :cry:
Shauni93
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2018 06:22

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Shauni93 »

Och 😞 sterkte
Hij heeft geluk gehad met zijn thuis en baasje als ik het zo hoor.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door KleinDraakje »

Och jeetje wat verdrietig. Heel veel sterkte ❤️
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Dinky »

Pfff wat een schok moet dat zijn!

Ik denk niet dat de val van de trap de oorzaak is geweest. Ik denk eerder dat er een hartstilstand of beroerte is geweest waardoor hij van de trap is gevallen.

Heel veel sterkte met het verwerken van deze trieste gebeurtenis en grote verlies.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Manus
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2018 20:41

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Manus »

Dank jullie voor al jullie lieve reacties en steun.

Dierenarts belde mij nog. Manus had niets gebroken dus bijna 100% hartfalen :(.

Ik krijg het geluid van de val van de trap niet uit mijn systeem. DA zei dat jonge katten zo om kunnen valen ivm hartfalen bijvoorbeeld tijdens het spelen in de woonkamer. Klinkt misschien heel raar maar dat "liever" dan dit. Dat geluid gaat door merg en been!!!

Moos durfde vrijdag en zaterdagochtend niet de trap af. Hij was erbij toen het gebeurde dus dat zal ook voor hem schrikken zijn geweest. Nu komt hij gelukkig wel langzaam de trap af. Hij is heel aanhankelijk en we zoeken troost bij elkaar.
Steeds als ik over Manus praat of aan hem denk rollen de tranen over de wangen. En dat laat ik lekker gaan. Ik hoop dat ik eerdaags de gedachten aan de val en het daarbijbehorende geluid uit mijn systeem heb.

Gelukkig kon ik nog bij Manus zijn, samen met Moos. Moos ging direct bij hem liggen en later naast hem in het doosje. Hij heeft heel goed afscheid genomen en dat was fijn. Moos eet gelukkig weer een beetje van zijn brokjes, dat gaat goed.
Eerdaags naar de DA met Moos voor een enting, ik laat hem dan goed nakijken. Al weet ik inmiddels dat er niet met 100% zekerheid kan worden geconstateerd of Moos ook iets aan zijn hart heeft.

Bedankt voor al jullie begrip en steun via dit forum. verdriet zal er nog wel een tijd zijn. Het doet mij goed om van mij af te tikken richting jullie als kattenbezitters. Bepaald begrip voor....

Fijn te lezen dat een aantal van jullie ook zeggen dat een kat niet zomaar komt te overlijden na een val van de trap. Dat zat mij dwars en had onbegrip.
Nogmaals dank.
Manus (Aug.2015 - Jan.2018) Moos (2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door nellebel »

wat fijn dat moos en jij steun aan elkaar hebben. het is ook zo heftig. vergeten doe je het nooit, maar over een tijdje komen de mooie herinneren aan manus. ik vond het altijd fijn om daarover te praten met mijn huidige katjes. ik vertel nu nog vaak verhalen over mijn engeltjes aan hun. zo blijven ze toch nog altijd dicht bij me. manus is gestorven in veiligheid, dicht bij jou en zijn grote vriend, zonder angst.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kat valt van trap en is overleden

Bericht door Kytumymo »

Wat verdrietig, sterkte!

Ik weet een klein beetje hoe het is. Ik vond in oktober mijn kat op de overloop in shock. 3 kwartier later heeft de dierenarts hem in laten slapen. Toen ik hem zag liggen kwam er een heel naar miauwen uit, hij stond op en hij zwalkte en viel om. Ik krijg dat ook maar niet van mijn netvlies. De dierenarts voelde een grote bult in zijn buik, die ze die ochtend toen ze voor een andere kat hier was niet voelde toen ze hem ook nog in haar handen had gehad. Ze denkt dat er iets is geknapt, maar heb het ook niet meer laten nakijken, te overdondert door alles maak je dan soms verkeerde keuzes. Een maand geleden werd er voer bezorgd met een gratis speeltje en zoals altijd liep ik enthousiast de kamer in om hem te verrassen met het speeltje. Schrok zo van mijzelf, blijkbaar zit hij nog zo in mijn systeem. Vind het nog steeds moeilijk om naar zijn foto's te kijken. Het is toch anders dan als ze (even) ziek zijn geweest en je er op 'voorbereid' bent.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie