Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
CvO28
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2017 19:44

Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door CvO28 »

Beste kattenliefhebbers,

Graag jullie ervaringsverhalen. We hebben medische hulp van de DA, maar ik ben benieuwd hoe dit verder gaat met onze aangereden kater die zijn staart over 1,5 dag moet gaan missen en nog in de bench aan het herstellen is van een dubbele bekkenbreuk en heupbreuk.

Mijn 2-jarige (gecastreerde) kater (S) is drie weken geleden aangereden op een drukke weg hier in de buurt en kwam halfverlamd toch nog naar huis (gesleept - hoe is het mogelijk, hij lag in een van de voortuinen te krijsen van de pijn toen mijn dochter uit school kwam). Paniek, en direct naar de (eigen) DA natuurlijk. Meteen foto gemaakt: heupkom gebroken, bekken gebroken, schaambeen gebroken en ook nog: rug los van heiligbeen (hij kon niet meer staan op zijn achterpoten, niet meer bewegen, het leek een dwarslaesie, maar was dat gelukkig niet).

Gelukkig had hij wel blaasfunctie, bleek de volgende dag. Alleen met operatie in MCD (Amsterdam) was hij te redden. Dat hebben we gedaan (zeer hoge kosten, die niet iedereen kan betalen, dat mensen hun dier soms moeten laten inslapen is hartverscheurend maar begrijp ik wel). Links is vastgezet en rug vastgezet aan heiligbeen, 2 schroeven erin - rechterbreuk moet in de bench - 6 wkn benchrust - genezen. Vooraf met pin betalen in A'dam, en toen kon onze lieverd gelukkig weer mee naar huis...

Het ging steeds iets beter tot vorig week, toen begon zijn staart te rotten, stinken, inclusief afstervend (zwart) weefsel, direct weer naar (eigen) DA. Hevige infectie (gelukkig nog geen koorts), bestreden met 5 dgn antibiotica. Ging daarna gelukkig behoorlijk snel beter. Nu, anderhalve week later blijkt de staart toch dood aan de onderkant, vreemde knik in, geen gevoel onder de wond/staartpunt, en de wond weer open en stinkend. Wat blijkt: de staart wordt afgestoten - geen bloedtoevoer meer - en gaat afvallen. Dat ontdekte ik gisteravond. Vanochtend (zaterdag) meteen weer naar DA. Staart moet eraf, kan ook op natuurlijke wijze, maar dan is er risico op bloedvergiftiging, omdat hij geopereerd is (metaal in lijf en verzwakt).

Helaas opereren ze niet op zaterdagavond/zondag, dus maandagochtend is hij aan de beurt. Preventief wel weer een flink shot antibiotica, S heeft geen pijn gelukkig daar (afgestorven!). En is tamelijk in goede doen (eten, drinken, ontlasting, spinnen, staan, zitten).

S is een prachtige en ook heel lieve kat. Ik vind het dus vreselijk voor hem, maar ik lees ook dat katten goed zonder staarten kunnen. Iemand ervaring met staartamputatie? Iemand toevallig ook ervaring met zo'n inwendige (staart)wond, die pas 1/2 weken na het ongeluk openbrak? (Niet gezien door DA - staart was wel iets dik bovenaan, beetje stijf, maar niet gebroken, geen verwonding was zichtbaar).

O ja, ik heb nog twee katten (waaronder een niet-bang kitten van 10 maanden), die ik nu binnenhoud. Waardeloos, maar de drukke weg is hier (te) dicht in de buurt (en de enige manier om onze wijk uit te komen).

Nog een vraag: hoe houd ik mijn katten weg bij die weg? Het vrouwtje is voorzichtig, de twee katers wel gecastreerd maar toch avontuurlijk en verhuizen is helaas nu geen optie. Iemand ervaring met GPS trackers? Of schrikdraad rondom de tuin? (Speciaal voor katten, is te koop, niet pijnlijk).

Hartelijke groet,
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door castratenkoor »

Ik woon ook aan een drukke weg. Ik heb in de achtertuin een ren van 10 meter waar ze 24/7 via een kattenluikje in en uit kunnen. Bevalt me uitstekend.

Je kunt je tuin ook cat-proof omheinen. Schrikdraad zou ik persoonlijk niet doen, ik ken daar erg negatieve verhalen van. O.a. een cat die een schok kreeg en in plaats van terug de tuin in, eroverheen vloog. Ze hebben hem nooit meer terug gezien. Het is ook nogal kwetsbaar en kans dat de stroom er opeens af is en je katten aan de haal gaan.

Met de verwondingen die je noemt heb ik geen ervaring, omdat mijn katten niet aangereden worden. Vandaag sterkte met de staart-amputatie.
Katten kunnen prima zonder staart, ik hoop dat het afsterven alleen de staart is en dat het niet verder gaat aan de bibs.
Er loopt hier in de straat ook een kat zonder staart, ook aangereden, hij loopt weer net zo hard los.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte en beterschap met je kat!! Wat zullen jullie geschrokken zijn.
Ik heb geen ervaring met een kat zonder staart. Hoe jonger hoe beter het herstel na operatie is
Als ik jou was zou ik mijn katten binnen houden en de tuin afzetten. Ik weet niet of dat een optie is voor jou?
Ik heb zelf Destin* verloren, hij kwam op een bizarre manier in een gemeentegrasmaaier terecht en verloor op die manier zijn achterpoot. Destin heeft dat niet mogen overleven, is 10 dagen na operatie overleden, de trauma was te groot en hij was altijd al een vrijheidsridder geweest, absoluut geen kat die je binnen kon houden, hij moest en zou naar buiten
Ik wens jou nogmaals heel veel sterkte en beterschap, onze duimen en pootjes draaien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door Sjanke »

Ik ken geen katten die de staart helemaal verloren zijn, maar katten zijn best veerkrachtig. Zeker als ze zo jong zijn.

De kat van de buurman had nog een stompje, zeg maar als een konijn. Hij is aangereden toen hij een jaar of 3 was en is met het stompje zeker 18 jaar geworden. Aan de manier van bewegen kon je het niet zien. Hij sprong gewoon overal op.
De kat bij mijn ouders had nog ca 10cm staart (waarschijnlijk in een val terecht gekomen) en is ook gewoon lekker blijven springen en rennen.

Als je katten vrijbuiters zijn, zou ik toch nadenken over een ren of inderdaad je tuin afzetten.
Voor rustige katten kan een lijn een oplossing zijn, maar zo klinken je katten niet :).
katskyn
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2017 14:19

Re: Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door katskyn »

Hoi...wat een vreselijke verhalen maar ik ben blij dat ik ze lees. Eindelijk heb ik terug wat hoop. Onze kater is drie en een halve week geleden verdwenen, vier dagen geleden hebben we hem dankzij de hulp van vele mensen terug gevonden. We waren zo blij dat we hem terug thuis hadden maar hij was zo mager, zijn staart hong er maar bij. Onmiddelijk naar de DA gegaan, hij is wss aangereden, heeft een hernia net op het begin van zijn staart en aanhechting bekken. Hij kan lopen, springt voorzichtig op de zetel, ronkt en probeert te miauwen...maar hij voelt zijn plas niet meer komen, stoelgang voelt hij een beetje want dan gaat hij richting kattenbak ,maar verliest onderweg wel wat. De DA zegt dat hij wss binnenin verlamd is en geen controle meer heeft over zijn ontlasting. Nu staan wij ook voor een verschrikkelijke keuze...nu ik jullie verhalen gelezen heb, heb ik toch weer wat hoop. Kan er mij iemand mss uitleggen hoe je de blaas helpt leegmaken? Ik hoop zo dat het helpt..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door castratenkoor »

De blaas leeg maken kun je beter een keer met de dierenarts samen doen. Dat is echt een handigheidje en beter door expert voor laten doen.

Sterkte met de aangereden kater, ik hoop dat hij er weer bovenop komt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door Lopke »

Hier hebben we 1x een staartamputatie gehad, we hebben geen idee wat er was gebeurd, zij was degene, samen met haar zus, die nooit naar buiten ging.

Maar ze redde zich er prima mee, je moet ze even de tijd gunnen, ik zou me zorgen maken om de rest van de verwondingen.
Hou goed in de gaten of wel weer zelf kan gaan plassen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kater aangereden - 3 wkn later staartamputatie

Bericht door ErikPhilippus »

Bij Villa Vacht hebben ze uitgebreide ervaring hiermee, misschien kan je daar je licht eens opsteken.
Plaats reactie