Wat heeft Roosje!?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Roosjeginny
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017 10:29

Wat heeft Roosje!?

Bericht door Roosjeginny »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier, en ben al flink wat gaan lezen op een aantal onderwerpen maar nog niets vergelijkbaars gevonden. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!!

Ik heb 2 poezen Roosje(11) en Ginny(12).

Nu zit ik met een probleem met onze poes Roosje( 11 jaar). 4 weken geleden kon/wilde ze niet meer eten, ze had wel honger maar als ze aan haar brokjes begon leek ze pijn te hebben en gromde en liep weg. Ik ben daarna snel naar de DA gegaan maar daar was ze poeslief en leek niets te hebben na een onderzoekje en in dr bek gekeken te hebben( nog nooit zo’n gezonde kat van 11 gezien vertelde ze me).
Ze kreeg een pijnstiller injectie en metacam mee en ik moest kijken of ze daarop wel at.
En ja na een weekje goed eten was de metacam op en begon ze weer met grommen naar haar eten en zat zielig in een hoekje. Ze heeft ook af en toe braakneigingen( 1x per dag denk ik) en trekt af en toe met haar linker voorpoot( ik mag er wel gewoon aankomen en voel niets).
Weer terug naar de DA, die heeft onder narcose gekeken of er iets in haar keel zat of aan haar tandjes had. Ze zagen alleen wat rode amandelen en ze kreeg weer een injectie en antibiotica kuur met weer metacam. Ook heeft ze bloed afgenomen maar alle waardes waren goed.
Nu 10 dagen later merk ik geen verschil en is het nog niet over. Ik weet niet goed meer wat ik moet doen..en ben ten einde raad, ik wil niet nog langer metacam geven en het is nu al 4 weken dat ze deze klachten heeft. Ze is ook niet echt "doodziek" en eet nu wel natvoer. En wil ook niet iedere week bij de DA op de stoep staan, daar krijgt ze ook veel stress van.

Herkent een van jullie deze symptomen?

Groetjes Lieke
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat mij bekent in de oren klinkt zijn de rode slijmvliezen achter in bek, humeurig en niet willen eten. Één van mijn katten had dit ook. Heet FCGS (ontstekingen mondholte) onstaat vaak door een immuunprobleem door mogelijke niesziekte in jonge jaren en/of artrose.

Mijn katje had ook zo'n pijn aan haar bekje dat ze niet meer wilde eten en op een zeker moment ook niet drinken. We hebben eerst een gebitsreiniging gedaan en dit later nog een keer herhaald, maar het kwam iedere keer terug. In de tussentijd heeft ze een paar keer Moderin (prednison) gehad. Dit hielp tijdelijk om de pijn te onderdrukken en te kunnen eten. Hier wilde en kon ik niet mee doorgaan dus uiteindelijk het merendeel van haar gebit laten verwijderen en ze heeft nu alleen nog haar voortanden en hoektandjes. Het gaat nu super met mijn katje, eet en drinkt goed en is qua humeur een veel lievere en minder jumpy katje geworden. Ze eet zelfs af en toe wat brokjes, maar geeft qua voer veelal de voorkeur aan Gourmet paté aangemaakt met warm water tot een papje. Ook zwaait en schudt zij altijd wat met haar pootjes (beetje artrose). Ook bij haar waren alle bloedwaarden goed.

Ik weet niet of jouw katje hetzelfde heeft, maar bij geen goed antwoord van je dierenarts zou ik toch voor een second opinion naar een andere gaan.

Ps. als je al pijnstiller moet geven, probeer of ze het met een halve dosering af kan.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Lijken trouwens de braakneigingen niet meer op een hard schrapend geluid wat ze maakt? Dit herken ik.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Roosjeginny
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017 10:29

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Roosjeginny »

Dankjewel voor je reactie! Maar wat zo gek is dat haar gebit en bekje er gewoon gezond uit zien zelfs zonder tandsteen. De braakneigingen klinken inderdaad een beetje schrapend.. alsof ze iets op moet hoesten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Anne »

Hummeltje hier heeft ook FCGS maar bij haar zag je echt vuurrode plekken.
Zij heeft inmiddels geen gebit meer en na overgang op hypoallergeen dieet waren alle problemen weg. Hummel is geboren met chronische niesziekte, heeft daardoor maar 1 oogje
Wat je zou kunnen proberen is om haar continu op natvoer te houden, als ze daar niet bij gromt
Het lost het probleem echter niet op, toch raar dat de da niks kan vinden
Wat ik nog tegen je wil zetten, kijk uit met metacam, het kan nierschade veroorzaken
Als je hier rechtsboven bij het woord "zoek" of "searsch"metacam intiept lees je waarom
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mijn kat had een prima gebit en had ook niet zoveel tandsteen, maar ook al hebben ze maar weinig tandsteen...de bacteriën zijn ze overgevoelig voor (immuunsysteem reageert) en hierdoor krijgen ze ontstoken slijmvlies. Het goede gebit van mijn kat was ook de reden om niet meteen te gaan trekken.

Een andere kat van mij had veel meer tandsteen, ontstoken tandvlees en zelfs rotte tanden. Uiteraard voor zijn gezondheid gereinigd en getrokken, maar deze kat kreeg geen FCGS. Blijkbaar is zijn immuunsysteem niet gevoelig voor onstekingen aan de slijmvliezen in de mondholte.
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 30 jan 2017 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Juist, dat schrapende geluid alsof ze iets moet ophoesten had mijn katje ook. Klinkt toch echt hetzelfde wat je omschrijft.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Roosjeginny
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017 10:29

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Roosjeginny »

Maar als de bloeduitkomst geen ontsteking aan geeft, kan het dan alsnog?
Ik weet het helaas van de metacam.. maar zodra ik stop is ze een hoopje zielige kat :(... en eet ze zelfs geen pate/zachte brokjes( en eten gaat helaas dan toch voor).
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

FCGS diagnostiseren ze volgens mij niet via het bloed. Bij mijn kat wel vaker bloed afgenomen maar niet voor deze diagnose. Diagnose stellen ze door symptomen die ze zien bij de kat en gedragingen die ze horen van jou als baasje.

Bel je dierenarts eens en vraag of het FCGS zou kunnen zijn. Vreemde reactie da of geen goed gevoel bij reactie...andere dierenarts.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Pate aanmaken tot papje met warm water.

Bij eetstaking: spuitjes voeren

Drinkt ze nog wel??
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Anne »

Wat zegt je da over die rode amandelen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Roosjeginny
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017 10:29

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Roosjeginny »

Dankjewel voor jullie info! Ik heb een afspraak bij een andere DA vanavond, die hebben het rapport opgevraagd van Roosje. Ze dacht er aan dat het mss in dr keel zit. En evt met een endoscopie te gaan kijken. Hoop wel dat dat echt nodig is, heb alles voor dr over maar de kosten lopen ondertussen al wel hoog op :(.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Welldone! Ik hoop dat je snel wijzer wordt....succes.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Anne »

Hou ons op de hoogte, sterkte met alles!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Roosjeginny
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017 10:29

Re: Wat heeft Roosje!?

Bericht door Roosjeginny »

Roosje heeft een middenrifbreuk!
De benauwdheid werd veroorzaakt door een hernia diafragmatica (pendelend ademen), een scheur in het middenrif. Het middenrif, het diafragma, zorgt voor de scheiding tussen de borst- en de buikholte. Door trauma, een val, aanrijding of een mogelijke beet van een hond kan dit middenrif scheuren waardoor de buikorganen (maag, darmen,milt,lever) in de borstholte worden gezogen. Uiteraard leidt dit tot ernstige benauwdheid en complicaties van buikorganen. Dit werd gezien via röntgen foto's!

Morgen wordt er gebeld met Wageningen wat te doen( mijn dierenarts en die in de omgeving hebben niet veel ervaring hierin). Het is waarschijnlijk een risicovolle operatie, en ik wil wel weten of ze hierna nog kwaliteit van leven heeft. Het is totaal geen binnen kat en kan dit ook echt niet worden! Er werd gesproken over ong kosten van tegen de 1000 euro voor de operatie! Oei slik. :( arme Roosje..
Plaats reactie