Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Nicole1234
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2016 22:13

Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Nicole1234 »

Beste allemaal,

Ik heb zoveel mogelijk tips nodig! Mijn kat is afgelopen dinsdag niet meer thuisgekomen tot afgelopen zondag, toen kwam ze compleet in paniek, doodsbang en verwond thuis. Ze is beschoten met een luchtbuks, het kogeltje is dwars door haar huid heen gegaan en ze is mishandeld. Daardoor is haar meniscus en haar knieband gescheurd en ze kan niet meer lopen op het moment. Bij de dierenarts geweest, pijn en ontstekingsremmers en wondzalf meegekregen en het advies dat Nala (de kat) rust moet houden een aantal weken. Vanaf zondag (nu donderdag) heeft ze twee keer een paniekaanval gehad dan probeert ze te rennen (wat lastig gaat omdat haar pootje uit de kom schiet) en zoekt ze een donker plekje op waar niemand bij kan (onder de bank). Ik heb nu een bench voor haar waar alles in kan, eten/drinken/kattenbak/mandje op advies van de dierenarts. Alleen is het geval dat ze zich niet wast. Er begint nu toch wel een luchtje van haar af te komen wat ik verschrikkelijk vind omdat ik haar eigenlijk zo goed mogelijk wil verzorgen. Ze vindt aandacht heel fijn maar zodra ik met iets nats (een doekje of washandje) aankom wilt ze weer wegrennen. Ik stop dan maar omdat ze rust moet houden met haar achterpootje en ik niet wil dat ze bang in een hoekje gaat zitten. Heeft iemand nog tips of moet ik het gewoon maar zo laten en hopen dat ze zichzelf weer gaat wassen?

Alvast dank!
Dorien66

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Dorien66 »

Wat een afschuwelijk verhaal! Ik heb geen ervaring met een kat die zich niet wast, dus ook niet met hoe je dat op kunt oplossen. Mijn eerste gevoel zegt voorlopig gewoon met rust laten... sterkte!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat een vreselijke gebeurtenis!
Deze kat heeft behalve fysiek ook emotioneel veel te verwerken. Ik zelf zou het beestje zoveel mogelijk met rust laten en vooral heel veel liefde en geborgenheid geven. Alleen medisch noodzakelijke dingen uitvoeren.

Kan me zo voorstellen dat je dit niet meer wilt meemaken. Een veilige kattenren een idee voor je?

Heel veel sterkte voor jou en Nala
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door castratenkoor »

Ik heb wel ervaring met een kat die beschoten was met een buks. Moentje was ongeveer een half jaar toen we hem uit het asiel haalden. Helemaal vol geschoren plekken en operatiewonden waar ze kogeltjes uitgehaald hadden, ook miste hij een oog en een deel van zijn gebit.

Moentje had geen emotionele schade en waste zich wel gewoon. Hij is 18,6 jaar geworden. Op het laatste was hij nierpatiënt en waste zich niet meer. Ik maakte hem schoon met vochtige washand met babyshampoo. Moentje vond dat heerlijk.

Nicole1234 is zou het wel blijven proberen voorzichtige wassen met vochtige washand, niet kleddernat maken. Gewoon elke dag eventjes, stoppen als zij paniekeert. Ook steeds eventjes kammen met grove kam.

Ik sluit me aan bij het advies van Yo16 - als ik jou was zou ik de poes als ze opgeknapt is in een veilige buitenren laten, om herhaling te voorkomen. Liefst waar ze zelf in en uit kan vanuit huis.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Sifra »

Arme Nala! Misschien kun je een erkende Bachbloesem-therapeut in de arm nemen voor een rescueremedie en aanvullende remedies om haar te helpen bij de traumaverwerking, bijvoorbeeld Bianca Uittenboogaard (http://www.bachvoordieren.nl).
Je kunt alvast een feromonenverdamper inzetten om Nala te helpen.
Mag je haar wel aaien of is ze op dit moment heel bang voor handen? Misschien kun je klein beginnen met alleen een lichtvochtig doekje om je vinger en dan alleen haar kopje "wassen" zoals katten bij elkaar doen. Dat kan kalmerend werken. Niet te snel méér willen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Angela+Tjakkie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2017 21:11

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Angela+Tjakkie »

Lieverd ik voel je pijn (ik heb mijn 14jr kleine poezenkind popje moeten inslapen)

Mijn advies is blijf doorgaan en je voelt wanneer het een lijdensweg wordt.

Mijn popje is op 2e kerst aangevallen en heel verkeerd gevallen en kon binnen 1 min. Niet meer lopen ..ik zakte in elkaar (ik heb bewust geen kids, dus dan zijn je poezenkids je echte kids)
De DA zei 'dit is geen.leven maar ze had geen pijn, dus na uitleg hoe ik haar kon helpen o.a. 3x pd met een sjaal onder de heupen fisio geven etc ze kon lopen na 4 weken en toen kon ze opeens niks en ging het lichaampje snel achteruit..nog 4 weken echt alles gedaan pff sorry .. ze kon niet meer en had ook het luchtje.. maar zij waste zich wel en at en dronk en was knuffelig.. ze is dinsdag 18 mrt 2017 overleden na 14jr..

Maar wat ik je wilde laten weten eigelijk iedere katten 'baasjes'

Ik kreeg zoveel tips van vrienden. O.a. CBD OLIE .. Google het aub 'cbd olie voor dieren'

Het geeft je lieve schat veel ontspanning licht verdovend en ik kan een hele lijst opsommen.. ik weet daardoor dat mijn popje zonder stres en ongemakken van haar gebreken.. niet geleden heeft.. en zich ontspannen heeft gevoelt.. ik denk dat jouw schat ook wel wat ontspanning wilt dan alleen chemische medicatie..

Sorry voor de lap tekst ik ben nog flink aan het rouwen met tjakkie.. ik kan nog niemand toelaten omdat ik nog te veel pijn heb

Ik hoop zo voor jouw dat het jouw wel lukt en dat je haar het godsgeschenk bio cbd olie gunt..ze zal je zo dankbaar zijn

Liefs angela en tjakkie
Lopke

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Lopke »

Ach jeetje....
Ik zou haar bach recuedruppels geven, dit helpt haar trauma te verwerken.

Sterkte met je meisje!!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door castratenkoor »

Nicole is na 20/10 niet meer op het forum geweest dus reacties zijn niet zo zinvol op een bericht wat 5 maanden oud is.

Over CBD - THC olie is een speciaal topic.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Lopke »

Ohh, ok!

Helpt die olie ook bij het schok trauma gedeelte?
Ik dacht dat dat alleen maar tegen de pijn was.
Anders zou Bach rescue ook wel een apart hoekje verdienen, omdat die meer op het mentale zit.
Tenzij je de zalf hebt, die is ook voor genezing.
Hoewel ik dan eerder aan honingzalf zou denken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zeggen google er eens op - internet staat er vol mee.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Lopke »

Heb jij zelf ervaring ermee?
Misschien met allebei?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door castratenkoor »

Heel eerlijk gezegd geloof ik niet in de gekte rond CBD - THC. Er wordt teveel genezende werking aan toegedacht. In mijn optiek is het puur een middel om in te zetten b.v. bij terminaal zieken om de eindfase zo prettig mogelijk te houden. En eventueel bij b.v. verregaande artrose om pijn te verzachten.

Zelf geen ervaring mee, wel in zeer naaste kring. (met foute afloop) Maar als ik daar over doorga heeft het weinig met dit topic te maken.

Ik geloof er ook niet in bij psychische problemen, het brengt mens of dier hooguit tijdelijk in hogere sferen. Het verandert niks aan het probleem of de stoornis.
Lijkt mij b.v. best in te zetten rond oud en nieuw.

Bij zo'n opgelopen trauma zoals dit 5 maanden oude topic kan ik me niet voorstellen dat de kat er minder getraumatiseerd door wordt. Misschien eventjes, maar zodra je stopt is de angst terug. Veel aandacht, geduld en rust moeten het vertrouwen in de mensheid terug zien te winnen.
Ik geloof meer in handelingen dan in drogeren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Lopke »

Het percentage is te laag om er high van te worden.
Maar, ok, ik ga eens op zoek naar ervaringen op dat gebied.
Dank je, voor je moeite.

Het lijkt me niet echt een probleem, als een oud topic zonuendan een tikje krijgen.
Als je kat is beschoten, ga je ws googlen met die zoektermen, dus kan de informatie die er staat behulpzaam zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door castratenkoor »

Mens en dier gaan zich er wel "prettiger" van voelen. Dus wel een vorm van high-zijn al zal het niet helemaal van de wereld zijn met dansende roze olifanten en zo ;-).

Nee een oud topic als info gebruiken kan absoluut zinnig zijn - maar die persoon na maanden (soms wel meer dan een jaar) adviezen geven heeft weinig nut.

Mensen komen vaak op het forum om een probleem neer te zetten en dan nooit meer in te loggen. Wellicht hebben ze hun info dan elders gehaald. Of het dier is gestorven - we zullen het vaak nooit weten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kat beschoten, gewond en verzorgt zichzelf slecht

Bericht door Lopke »

Ja, ik zag het, ze had alleen maar het bericht geplaatst, zelfs nooit meer gekeken.
Zag het pas na jouw opmerking.
Plaats reactie