Kat na vermoedelijke val, erg in de war

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Anmawin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2016 11:49

Kat na vermoedelijke val, erg in de war

Bericht door Anmawin »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op de site, het gaat om onze kater Tinus van 14 jaar, het is een Heilige Birmaan die sinds een jaar ook in onze binnentuin kan, die tuin bestaat uit 3 aaneengesloten veilige tuinen, er omheen heb ik hoge schuttingen en gaas geplaatst. Dit omdat onze kater nogal onhandig is.
Hij is echter vorige week met een jonge buurtkat ontsnapt naar de andere 11 binnentuinen. Hij is daar ergens gewond geraakt door val in put of vlucht voor hond, we weten het niet.
Hij heeft inwendige kneuzingen, al zijn nagels van achterpoten zijn afgescheurd. Hij is nu 2 x onderzocht bij dierenarts en in een dierenziekenhuis, op de röntgenfoto's was niets te zien van inwendige bloedingen en breuk, ook bij bloed en urine onderzoek was niets te zien. Hij krijgt medicatie tegen de pijn van zijn kneuzingen en afgescheurde nagels.
Maar Tinus lijkt wel een andere kat, door de doodsangst is het een bang en vooral verward poesje geworden. Hij ligt alleen maar op bed en slaapt, ook laat hij soms zijn urine lopen, hij is angstig en drinkt amper. Hij heeft al een vochtinfuus gekregen omdat hij zo weinig drinkt. Ik moet hem op de kattenbak zetten en dan doet hij heel soms een plasje. Ook eet hij slecht, ik moet dat voor hem zetten en dan eet hij een beetje. Wij zijn gek op onze Tinus en zouden graag advies krijgen, wat moeten wij doen, behalve lief zijn en veel geduld hebben. Heeft onze kat een hersenbloeding gekregen? DE geraadpleegde artsen wisten het ook niet. Bij voorbeeld dank, Anmawin :edoh:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat na vermoedelijke val, erg in de war

Bericht door Ennakee »

Hallo, welkom wat is dit een moeilijke situatie. Zoals jullie het omschrijven zou het een vorm van hersenletsel kunnen zijn. Zoals een zware hersenschudding, of beroerte/ bloeding. Alleen dan is er vaak sprake van ongelijke pupillen en ook vaak van krachtsverlies van de linker of rechter zijde van het lichaam. Meestal wordt dit door een dierenarts gedetecteerd. Mocht hij lichamelijk nog vrij normaal kunnen functioneren dan denk ik eerder aan een vorm van PTSS ook dieren kunnen hieraan lijden na zware stress. Een vorm van ernstig geestelijk trauma. Gezien zijn lichamelijk verwondingen zou dit ook passen.

Ook zijn huidige gedrag apathisch, veel slapen weinig eetlust en passieve incontinentie past hierbij.

Ze zou aan Bach Rescue voor dieren kunnen denken als hulpmiddel om Tinus uit zijn stress te halen. En een ander middel is Destress van de Huisdierendokter.nl. En verder zal hij heel veel tijd en liefde nodig hebben.

Probeer hem in ieder geval ook aan het eten en drinken te houden. Mocht hij een diepe val hebben gemaakt dan zullen zijn organen ook een flinke klap hebben gehad, hetgeen op een later tijdstip mogelijk nog aan het licht kan komen. Vooral de nieren en lever zijn belangrijk op goed te monitoren omdat bij slecht functioneren er het risico bestaat dat de afvalstoffen niet goed afgevoerd worden uit het lichaam. Biedt hem vaak kleine maaltijden aan met extra vocht. Ook belangrijk voor zijn nierfunctie. Wanneer hij het niet uit een bakje of van een schoteltje wilt eten probeer dan of hij het van een lepel af wil likken of van je vingers. Hij zal waarschijnlijk nog steeds veel spierpijn hebben. Zodat iedere beweging er eigenlijk één teveel is om te doen. En verder heel veel rust.

Wat de pijnstillers betreft mocht hier sprake zijn van Metacam of een variant, dan oppassen bij langdurig gebruik i.v.m. de kans op het krijgen van nierschade.

Persoonlijk heb ik dit nog niet meegemaakt gelukkig maar ik hoop dat jullie toch iets aan mijn advies hebben! En mocht je de situatie niet vertrouwen altijd een dierenarts raadplegen.

Heel veel sterkte en beterschap met Tinus, ik hoop dat hij weer volledig zal herstellen.

http://www.huisdierendokter.nl/karakter.html


http://www.bachbloesemadvies.nl/infohoe ... dieren.htm
Anmawin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2016 11:49

Re: Kat na vermoedelijke val, erg in de war

Bericht door Anmawin »

Bedankt voor je suggestie's, ik zal zeker Bach rescue voor dieren gaan gebruiken. We zijn uiteindelijk ten einde raad naar nog een dierenarts gegaan, die constateerde Hernia, daarvoor krijgt hij nu medicijnen. Tinus eet en drinkt weer, ook plast en poept hij weer gewoon. Hij slaapt nog erg veel en loopt door hernia en medicijnen nog erg wankel. Hij is nog lang niet de oude, maar we hebben goede hoop dat hij er bovenop gaat komen, vr groet AnMaWin
Dat hij zou verward oogde, kwam door uitdroging, hij heeft dus een vochtinfuus gekregen. Altijd op je gevoel afgaan, het was Tinus redding dat we naar zijn oude dierenarts zijn gegaan, die stelde de juiste diagnose, gelukkig maar.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat na vermoedelijke val, erg in de war

Bericht door Ennakee »

Fijn dat er uiteindelijk toch een juiste diagnose is gesteld bij Tinus, en dat hij hierna weer aan het herstellen is! Wel vreemd dat die hernia niet aan het licht is gekomen bij de röntgenfoto's.

Met de juiste behandeling loopt het hopelijk goed voor hem af.

Ik wens jullie allen veel sterkte en beterschap ook vanwege alle spanning en angst die dit met zich mee kan brengen. Hopelijk wordt Tinus snel weer de oude!
Plaats reactie