Van 2hoog gevallen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Van 2hoog gevallen

Bericht door Carlijn »

Vandaag is onze kitten van bijna 5maanden van 2 hoog naar beneden gevallen.
Sinds dat ik haar heb mag ze naar buiten op het balkon als ik thuis ben en laat ik haar bijna iedere dag even met een tuigje beneden in de plantsoentjes uit (omdat ze nog niet gechipt is)

Ik hoorde wat krassend geluid en ging meteen op het balkon kijken. Beneden waren wat bezorgde voorbij gangers die kennelijk onze kitten zielig in ons portiek zagen en waar ik haar hoorde miauwen. Heb meteen tegen hun gezegd dat het waarschijnlijk mijn kat was en dat ik naar beneden kwam.
Toen ik de voordeur open deed, kwam ze bibberend naar binnen gelopen. Ik heb haar lief geaaid en voorzichtig opgetild en mee naar boven genomen en op schoot geaaid.
Ik had niet het idee dat ze pijn heeft, ik mocht haar overal aaien. Maar vlak onder haar neus was wel wat bloed en ze kwijlde even wat. Ik heb de DA gebeld om te vragen waarop ik moest letten: 1. of het gehemelte heel was (ja) 2. of ze nog wilde lopen (niet meteen maar ja) 3. of ze gewoon kon plassen (nog niet 100% ja) Het beschadigde snuitje is waarschijnlijk omdat ze wel netjes op haar pootjes is geland op de stoep, maar haar hoofdje nog de grond raakte.

Toen ik haar een snoepje wilde geven, als troost, kwam ze aangelopen omdat ze de kastdeur hoorde kraken. En met plezier ad ze hem op. En ze is al eens zelf naar beneden naar haar kattenbak gelopen (ik moet hem alleen even legen, zodat ik weet welke behoefde ze doet). Ze heeft ook al haar natte (avond) voer gegeten. Waarna ze (zoals altijd) gaat slapen.

Ik maak me alleen nog steeds ongerust, omdat ze niet meer spind. Wij hebben haar vernoemd naar het harde vibreren wat ze doet als ze spind: Vibi :D en normaal als je haar aait begindt ze meteen te spinnen. Dat doet ze al de hele avond niet (rond 5 uur vanmiddag is ze gevallen). Ik heb haar wel horen miauwen. Daarbij heeft ze naast nat voer, ook nog niks gedronken. Anders als we de kraan opendraaien wil ze meteen drinken. Nu wil ze alleen in haar mand liggen.

Kan ze een trauma of hersenschudding hebben waardoor ze niet meer kan spinnen? En wanneer beslis je om hiervoor naar de DA te gaan (ook hoelang wacht je, als ze niet drinkt)?
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Van 2hoog gevallen

Bericht door Mariskings »

Het voordeel is dat ze wel het natvoer gegeten heeft, dit bestaat uit water voor 80% dus dat ze niet heeft gedronken is denk ik nog niet zo'n ramp.
Misschien is ze even van slag omdat ze ineens met een behoorlijke vaart en klap beland is. Je denkt: is maar 2 hoog, maar voor zo'n klein pluizig snoezig beestje is dat al bijna een sprong die je maakt als je gaat sky diven :lol:.

Ik zou het even een dag of 2 a 3 aankijken voordat je besluit om actie te ondernemen.
Ik denk dat het meer de schrik zal zijn vanaf haar.

Mocht je er toch last van houden dat je het niet vertrouwd, dan kan je altijd langs de dierenarts gaan. Je onderbuik gevoel verteld je altijd al gauw wat je moet doen. :grin:
Katten kunnen zich heel groot en sterk houden, zeker in geval van pijn. Dus wat wij als leken normaal niet voelen of zien, kan een dierenarts natuurlijk wél wat zien of voelen, want ja, die hebben er voor geleerd!
Voorbeeld: mijn kater had een keer een onwijze snee in z'n poot, bleef lopen (meer hinken) maar wilde toch naar buiten, terwijl we er bij de dierenarts achter kwamen dat het roze wat we in z'n poot zagen, gewoon zijn spier was die open en bloot lag. Kan je nagaan dat ze niet gauw laten zien dat ze pijn hebben...

Sterkte voor de kleine dame!
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Dorien66

Re: Van 2hoog gevallen

Bericht door Dorien66 »

Heb je dit topic gelezen: viewtopic.php?f=59&t=31115
Ik zou denk ik toch morgenochtend even naar de dierenarts gaan...
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Van 2hoog gevallen

Bericht door Mariskings »

Dorien66 schreef:Heb je dit topic gelezen: viewtopic.php?f=59&t=31115
Ik zou denk ik toch morgenochtend even naar de dierenarts gaan...
Shit Dorien, je hebt gelijk. Helemaal vergeten.
Net even vluchtig terug gelezen, en ik trek mijn boekwerk volledig terug.

In plaats van wachten met 2 a 3 dagen, morgen inderdaad maar gelijk even bellen.
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Van 2hoog gevallen

Bericht door Carlijn »

Ja die topic had ik eerst gelezen. Maar ze loopt niet mank en is ook niet suffig.

Gelukkig kwam ze zelf net uit haar krabpaal mandje en zijn we samen naar de keuken gelopen.
Waar ze het restje natvoer negeerde (zoals wel vaker), maar toen ik haar brokjes voor haar schoof heeft ze daar lekker van gegeten. Ik hoorde haar gewoon knagen.
Daarna liep ze de trap af naar de kattenbak, waar ik haar netjes een drolletje zag leggen. En daarna heb ik ook met haar kunnen spelen. Gezellig achter een lintje aan rennen en naar een plastiekzak springen!
Toen dacht ik nou misschien wil ze nu drinken en ja hoor!

En toen ik haar met een natte hand aaide erna begon ze weer vrolijk hard te spinnen.
Dat was echt een last die van mijn schouders viel.
Gebruikersavatar
Mariskings
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 aug 2016 20:35
Locatie: Haarlem

Re: Van 2hoog gevallen

Bericht door Mariskings »

Gelukkig!
Zou het wel even in de gaten houden de komende dagen, of voor de zekerheid even langs de dierenarts gaan. Zoals ik al eerder zei; een dierenarts ziet en voelt dingen die wij als leken niet zien of voelen. Zekere voor het onzekere.
"Katten zijn net chocolaatjes; het is moeilijk om het er bij een te laten."

Nyssa (4) & Chloë (0)
Plaats reactie