Kitten heel hard gevallen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Ingjard
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2016 09:57

Kitten heel hard gevallen

Bericht door Ingjard »

Hallo,

Ik ben nieuw dus weet nog niet precies hoe het allemaal werkt hier maar ik zou heel erg graag advies willen!

Mijn kitten van 4 maand (wel echt een groot katertje voor zijn leeftijd) is van de overloop boven recht naar beneden gevallen en kwam heel hard terecht in de gang. Wij hebben boven op de overloop naast de trap een soort leuning en daar was hij aan het spelen met zijn moeder en toen is hij onder die leuning gekomen en in 1 rechte streep naar beneden gevallen op de grond.

Natuurlijk reageerde hij echt super suf, oogjes stonden raar en hij drukte zich helemaal tegen de muur aan en ook leek het alsof hij hele tijd bijna in slaap viel. Zijn moeder liep er beetje omheen te drentelen en schoon te likken en later probeerde ze verder met hem te spelen maar hij leek niet echt te reageren. Ik heb haar toen een beetje bezig gehouden omdat het mij niet heel fijn voor de kleine leek maar hij probeerde opgegeven moment wel zelf mee te spelen maar dat ging niet echt.

Hij heeft net wel een stukje gelopen maar hij liep met de rechter achterpoot heel houterig, als een soort plank. Hij is wel zelf op de bank gesprongen en is toen direct in slaap gevallen.

Is er iets wat ik kan controleren, misschien eventuele botbreuken of iets in die geest, of wat ik in de gaten moet houden? Moet ik misschien toch direct de dierenarts bellen, ook al is dat hier lastig op zondag ochtend, of moet ik het even aanzien?


Alvast bedankt dan maar :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door castratenkoor »

Bij twijfel zou ik toch naar een weekend dierenarts. Zo'n trapgat is 2,5 meter en daarbij kunnen ze ongelukkig neerkomen. Ik heb het ook een keer meergemaakt, vanaf de balustrade boven de zoldertrap. Dat liep goed af, hij heeft er niks aan overgehouden.

Maar wat jij aangeeft, daar zou ik me toch wel zorgen om maken, zelf een breuk opsporen, zou ik niet doen, je zou het erger kunnen maken. Het houterig lopen zou b.v. kunnen betekenen dat de heup uit de kom is. Als je daar te lang mee wacht is dat niet zomaar weer goed te krijgen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door ErikPhilippus »

Als het mijn kitten was, had ik de weekend-dienst al gebeld.
Hopelijk is het loos alarm!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ingjard
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2016 09:57

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Ingjard »

castratenkoor schreef:Bij twijfel zou ik toch naar een weekend dierenarts. Zo'n trapgat is 2,5 meter en daarbij kunnen ze ongelukkig neerkomen. Ik heb het ook een keer meergemaakt, vanaf de balustrade boven de zoldertrap. Dat liep goed af, hij heeft er niks aan overgehouden.

Maar wat jij aangeeft, daar zou ik me toch wel zorgen om maken, zelf een breuk opsporen, zou ik niet doen, je zou het erger kunnen maken. Het houterig lopen zou b.v. kunnen betekenen dat de heup uit de kom is. Als je daar te lang mee wacht is dat niet zomaar weer goed te krijgen.
Het lopen gaat hem nu ondertussen beter af gelukkig. Hij zoekt weer aandacht en er zijn geen specifieke plekken waar ik hem niet mag aaien. Ik vind het alleen wel heel spannend dat hij zo vreselijk suf is, echt een flinke klap gehad. Hij ligt rustig boven nu te slapen. [img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016091 ... f331b4.jpg[/img]

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Rvdv_91 »

Mijn kater is ruim een jaar geleden aangereden.
Hij heeft zijn heup uit de kom.
Helaas heeft hem vier dagen gekost om weer thuis te komen,
waardoor zijn heup niet 1 2 3 terug te plaatsen is.

Ook mijn kater was suf en liep houterig.
Het enorm vele slapen kan toch duiden op pijn.
Ook al geeft een kat dat niet aan, dat wil niet altijd zeggen dat het er niet is.
Ik zou even een belletje wagen.
Telefonisch advies kan veel spanning en bezorgdheid wegnemen.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Gebruikersavatar
Ingjard
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2016 09:57

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Ingjard »

Maar kunnen ze gewoon nog springen enzo wanneer ze een heup uit de kom hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Ilone »

Waarom bel je niet gewoon even naar de dienstdoende dierenarts?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door ErikPhilippus »

Ilone schreef:Waarom bel je niet gewoon even naar de dienstdoende dierenarts?
Ja, mijn idee. Wat is er nou mis met even te bellen en te overleggen?
Maar ik herhaal mezelf, dus ik laat het hier even bij...
Erik
Gebruikersavatar
Ingjard
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2016 09:57

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Ingjard »

Ik heb vanmiddag al gebeld en over een kwartier heb ik de afspraak. Ik moest nog vervoer regelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door ErikPhilippus »

Ingjard schreef:Ik heb vanmiddag al gebeld en over een kwartier heb ik de afspraak. Ik moest nog vervoer regelen.
Oh, oké - gelukkig. Sorry dat ik wat ongeduldig/zorgelijk overkwam
Hoop dat het allemaal meevalt!

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik hoop dat het meevalt en ben heel benieuwd hoe het bij de dierenarts is geweest.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Dorien66

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Dorien66 »

Arm dier... Hou je ons op de hoogte? Ben erg benieuwd wat de dierenarts zei. Sterkte in ieder geval!
Gebruikersavatar
Ingjard
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2016 09:57

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Ingjard »

Ben net terug van de dierenarts en ben enorm blij dat ik gegaan ben. Als ik had gewacht tot morgen dan hadden zwellingen in zijn hoofd nek en rug een heleboel blijvende letsel veroorzaakt. Hij heeft een spuitje tegen de zwelling gehad. de achterpoten hebben een soort vertraging. Het is net alsof hij ze soms vergeet en dan hangen ze beetje achter hem aan, maar NATUURLIJK is hij heel stoer dus heeft hij dat niet goed laten zien aan de arts maar ik had het thuis al meerdere keren gefilmd. Die vertraging heeft weer te maken met de zenuwen die daar lopen en hij heeft ook een prikje gehad om die zenuwen weer aan te sterken. Daarnaast een hersenschudding, moet een nachtje op de slaapkamer en 2x de wekker zetten om hem even te checken. Ze verwacht dat hij helemaal goed gaat opknappen omdat hij wel fit en alert was. Als ik had gewacht dan was het een heel ander verhaal geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ingjard
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 sep 2016 09:57

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Ingjard »

Iedereen bedankt voor de reacties, eigenlijk wist ik ook wel dat ik moest gaan. Angst voor slecht nieuws moet je niet weerhouden, dat heb ik geleerd haha :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Kitten heel hard gevallen

Bericht door Rvdv_91 »

Gelukkig ben je gegaan. Heel veel beterschap voor je kat!

Ja, een kat kan gewoon springen met zijn heup uit de kom.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Plaats reactie