Herstel aanrijding

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Bidybidy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2016 15:42

Herstel aanrijding

Bericht door Bidybidy »

Goedemiddag,

Ik heb mij aangemeld omdat ik benieuwd ben naar ervaringen omtrend 'revalidatie' na een aanrijding.
Helaas was mijn kat 2 nachten zoek, na 2 nachten een paar uur zoeken was ik net huilend in slaap gevallen met de kattenluik open toen mijn katertje eindelijk thuis kwam. Helaas was hij aangereden geweest (zag het gelijk aan zijn afgesleten nagels, hij was vorig jaar al een x door een scooter geraakt)
En hij liep mank, hij was dood op maar opgewekt thuis te zijn, bij de dierenarts foto's laten maken. Hiij bleek een scheurtje in de bovenkant van zijn heup te hebben en zijn heup stond verder af qua gewricht dan zijn andere poot maar volgens de dierenarts kon het weinig kwaad en zou hij op eigen houtje moeten herstellen met rust. Het enige wat hij eraan over zal houden is dat hij een ander loopje krijgt naar alle waarschijnlijkheid, ook niet zo gek want zijn pootje zwenkt/bungelt iets bij het lopen.

Echter werd mij niks verteld over een Bench, hij heeft de eerste 3 dagen op dezelfde stoel geslapen en kwam alleen even lopen om op de bak te gaan. Eten en drinken wou hij bijna niet dus hem op zijn stoel steeds proberen te verwennen met nat voer en brokjes in water, dit werkte met veel liefde en geduld.
7 dagen pijnstilling, de 7e dag deed hij al meer dan ik wou qua bewegen (toch op de bank en vensterbank springen enz) dus dat de pijnstilling stopte gaf wel een beetje hoop dat hij aan zou voelen dat het niet goed is. Dat was ook even de 1e 3 dagen maar hij knapte steeds meer op, vrolijk en weer willen spelen liggend op de grond.
Hij lijkt het lekker te vinden op zijn rug en valt dan in slaap.

Maar nu inmiddels 18 dagen na het ongeluk is hij erg onrustig, verveelt zich duidelijk want ja hij mag niet uit de woonkamer en niet naar buiten.
Hij springt als het kan weer op het aanrecht en rende zelfs achter een vlieg aan.
Hij loopt nog steeds mank maar lijkt geen pijn te hebben, mijn idee was als volgende stap de deur open naar boven. Is traplopen al verstandig? Zo kan hij weer spieren opbouwen (hij is heel potig en actief nogmaal)
Ik wacht nog zeker 3 dagen maar hij jankt de boel bij elkaar voor de deur en ijsbeert ondanks afleiden en hem te helpen zijn energie wat kwijt te raken (zoeken naar brokjes/valeriaan kussentjes etc)

Aan de ene kant is het geen volledige botbreuk maar maak me meer zorgen om het herstel van zijn gewricht hoe kan ik hem helpen zijn pootje zo min mogelijk te belasten maar toch kracht op te bouwen?
Iemand tips
Dorien66

Re: Herstel aanrijding

Bericht door Dorien66 »

Ik zou de dierenarts bellen... Want jeetje, geen idee wat wijsheid is. Ik zie de kat niet, weet niet hoe erg het was en ook niet hoe het nu is ten opzichte van vlak na de aanrijding.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Herstel aanrijding

Bericht door Omnia »

Wat ik zo her en der op het forum gelezen heb, is rust toch wel erg belangrijk voor geheel herstel. Anders heb je straks een kat met artrose die constant pijnstilling of behandelingen nodig heeft.

Is er nog een nieuwe röntgenfoto gemaakt? Om de stand van zaken te bekijken, zodat je weet hoe het herstel verloopt
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Herstel aanrijding

Bericht door Rvdv_91 »

Onze Snickers werd vorig jaar eveneens aangereden.
Hij had een paar hele vieze wonden op zijn achterpoten en had zijn heup uit de kom.
Ik zou voor nu absolute rust adviseren.
Een belletje naar de dienstdoende dierenarts kan natuurlijk nooit kwaad.

Snickers heeft 2 dagen lang elk uur een lepeltje natvoer gekregen.
Door de klap, de schrik en eventueel trauma is rust en voorzichtigheid echt geboden.

Je kan beter wat langer voorzichtig zijn als te vroeg belasten.
Daarnaast zijn katten uitermate goed in het verbergen van pijn..
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Herstel aanrijding

Bericht door Omnia »

Misschien heb je iets aan dit topic over voedselverrijking, om ideetjes uit te halen om hem bezig te houden, zonder te zware belasting voor zijn poot

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 65&t=30763
Bidybidy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2016 15:42

Re: Herstel aanrijding

Bericht door Bidybidy »

Maar gebeld inderdaad met de dierenarts, advies is niet te gek doen en alles rustig opbouwen en als hij voor mijn gevoel teveel doet hem afleiden. Dat werkt wel want hij is gek op geborsteld worden dus dan pak ik een zacht borsteltje en gaat hij ervoor liggen.
Hij loopt alweer een stukje beter, zie gelukkig wel vooruitgang en volgende week mag hij met een geleende harnas tuigje een rondje lopen buiten als het donker is en in de gaten houden hoe dat gaat voor 2 weken en dan is hij weer 6 weken verder en zou het scheurtje hersteld moeten zijn en zijn spieren sterker worden.
Bidybidy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2016 15:42

Re: Herstel aanrijding

Bericht door Bidybidy »

Hij is trouwens heel vrolijk, ons overal door het huis volgen met staart omhoog, praatjes, kopjes en op schoot melken. In de nacht/werktijden nog met de woonkamerdeur dicht vanwege onze 2 andere katten, ze mogen niet met elkaar spelen. Ze hebben de ruimte en eigen bak/eten/drinken
Plaats reactie