Spookje gaat verder op 3 poten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Vorige week kwam ik thuis na de nachtdienst en trof ik Spook aan met een gebroken achterpootje. Hoe hij het voor elkaar gekregen heeft weet ik niet, hij kan alleen naar buiten als ik thuis ben dus ik vermoed dat hij slecht terecht is gekomen na een slechte sprong. De dierenarts had zijn pootje met pinnen schroeven en draad nog kunnen repareren, maar gezien zijn leeftijd en het bloedonderzoek(beginnende nierklachten) heb ik toch gekozen voor een snel herstel met zo min mogelijk complicaties. Een keer narcose is belastend, maar een 2e of 3e narcose gaat hij niet redden mocht er iets mis gaan. Daarnaast is 6 weken benchrust(en misschien nog wel langer gezien moeilijker herstel door leeftijd) wel erg lang voor de vrijbuiter die Spook is. Spookje is sinds vrijdag (17 Juni) zijn rechter achterpootje kwijt.

Heel verdrietig, en de avond van thuiskomst was er bij ons allebei best wel wat ontreddering. Spook had de hele dag nog niet geplast tot ik hem op de bak zette. Uiteraard schrok hij van zijn wegzakkende poot en was het even grote paniek.Toen ik hem vasthield plaste hij zo'n ontzettende hoeveelheid dat het leek dat hij sinds de opname opgehouden had. Als Spook kon janken had ie met me mee gedaan.

Nu we een paar dagen verder zijn gaat het redelijk met hem. Hij loopt best al goed op zijn 3 pootjes, de wond ziet er goed en schoon uit en lijkt voorspoedig te genezen. Natuurlijk vind hij me niet aardig nu. Pillen zijn niet zijn favoriet, en die Tramadol druppels zijn een horror voor hem door de bitterheid en ik ben de boeman die ze moet geven en hem ook nog hard toeroept als hij aan zijn wond likt.(wat hij gelukkig niet veel doet)

Op de dagen na thuiskomst heeft hij 2x redelijk dun ontlast, maar sinds dien niet meer. Zijn buikje voelt best hard aan en hij loopt met regelmaat naar de bak zonder resultaat. Plassen doet hij wel goed. Inmiddels heb ik bij de dierenarts Lax-a-past meegekregen. Hij heeft hier een 4 uur geleden 25 mm van gehad, niet van harte natuurlijk.

Nou is mijn vraag hoelang duurt het voor de laxerende werking van Lax-a-Past begint en wat kan ik buiten (als uiterste redmiddel) Microlax toedienen nog wat doen om het hem iets gemakkelijker te maken zijn behoefte te doen? Ik breng hem liever niet weer naar de dierenarts, hij heeft het de afgelopen dagen moeilijk genoeg gehad.

Bedankt vast voor het meedenken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Hé, dat is raar, Lax-a-past als laxeermiddel? Dit wordt normaal gebruikt voor/tegen haarballen. Als laxeermiddel moet je eigenlijk Laxatract hebben (heb je dat niet). Laxatract is eigenlijk hetzelfde als Lactulose dat je ook veel goedkoper bij de apotheek kunt krijgen (de mensenvariant). Het is een stroperige vloeistof die je met een spuitje (dat bij de Laxatract bijzit) toe kunt dienen in de mond. Voordeel van Laxatract (duurder dan Lactulose) is dat je er dus een spuitje bij krijgt.

De Lax-a-past is een soort pasta uit tube maar dus meer bedoeld om haarballen met de ontlasting mee te laten verwijderen.

Anders zou je de DA even moeten bellen of je niet het verkeerde mee hebt gekregen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

He Rik bedankt voor je reactie.

Eerlijk gezegd stelde ik me dezelfde vraag na het lezen van de bijsluiter. Ik ben dan ook wat gaan zoeken op het internet over het goedje en daar word het toch vaak een laxeermiddel genoemd. Mijn dierenarts is op de hoogte van de situatie omtrent Spookje en de reden van het niet poepen. Als pijnbestrijding krijgt hij Tramadol, en dat stopt nogal.

Mensen-lactulose is een goeie als dat inderdaad hetzelfde is als de kattenvariant. Ik werk in de zorg en we gebruiken dat spul best veel. Ik ga zo wat halen voor hem, en een spuitje biets ik ook wel mee. 3 ml per dag voor een kat van 5 kilo...tijd om mijn medisch rekenen eens op te halen.

Bedankt voor je advies
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Dinky »

Even vluchtig maar ik kreeg laxapast mee vanuit asiel omdat dinky moeilijk kon poepen dus als laxeermiddel.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Als er gedacht wordt dat er haarballen in het spel zijn kan ik me iets voorstellen bij laxapast. Maar voor laxeermiddel is laxatract/lactulose toch effectiever.

Laxapast valt onder de "milde laxeermiddelen".
Laxatract/Lactulose valt onder de "sterkere laxans".

Mij lijkt de laxpast dan goed geschikt als onderhouds-middel (ook tevens de haren en goede ontlasting) maar als er al een verstopping zit zou ik iets sterkers willen (zoals laxatract/lactulose) of inderdaad microlax als laatste redmiddel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

in hoeverre word Lactulose of Laxapast verwerkt door de nieren? Ik bedenk me net dat dat misschien de overweging is geweest van de dierenarts. Nou lijkt een verstopping me momenteel wat zwaarder wegen, net zoals voeding. Spook is niet de dikste, nooit geweest, maar na de pijn van de breuk en het nuchter blijven was er niet veel van hem over. Hij krijgt dus ondanks dat ik het wel in huis heb nu geen nierdieet maar a/d om aan te sterken.

Zijn slechte nierwaarden zijn er ook pas uitgekomen bij het bloedonderzoek voor de narcose, en deels kunnen ze veroorzaakt zijn omdat hij toch al wat aan het uitdrogen was aldus de dierenarts.

Ik geloof dat ze ureum en globuline aanwees als mogelijk verhoogd door uitdroging en creatinine zat net op het randje met 206 umol/L

Dit waren zijn waarden die verhoogd waren of op het randje zaten
UREA: 21.2 mmol/L (5.7-12.9)
CREA: 206 umol/L (71-212)
PHOS: 1.66 mmol/L (1.00-2.42)
TP : 93 g/L (57-89)
GLOB: 66 g/L (28-51)

Nou weet ik niet meer waar TP voor stond, ik kan het ook niet vinden op het internet. :???:
Laatst gewijzigd door stadsboerin op 22 jun 2016 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij lactulose, bij mensen, de dosering niet aangepast hoeft te worden in geval van verminderde nierfunctie. Dus ik neem aan dat dat voor katten ook zo is.

Overigens... drinkt Spookje voldoende. Want lactulose onttrekt vocht uit het lichaam om zijn werk te doen (bij de ontlasting te voegen) dus dat werkt alleen goed als er wel goed gedronken wordt.

Bij bloedwaardes moet je eigenlijk ook altijd even de referentiewaardes erachter zetten. Want elke soort test heeft weer zijn eigen referentiewaardes. Zo zit spotchem normaal op 164 voor crea (ongeveer). Maar andere tests gebruiken weer hele andere waardes als grenswaardes.

TP is Total Proteine
http://www.2ndchance.info/normaldogandc ... values.htm
(alleen moet je dan op die pagina de gd/L weer omrekenen naar g/L)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Dat van de referentiewaarde wist ik niet. Ik heb het er alsnog achter gezet.

De afgelopen dagen heeft hij veel nat voer op, heeft echt gegeten als een bootwerker sinds hij terug is, drinken doet hij ook veel. Een van de bijwerkingen van Tramadol is een droge mond. Vandaag is het allemaal wat minder geweest. Hij is ook erg gefrustreerd omdat ik hem steeds loop te vervelen met pillen en drankjes, hij is zelfs een beetje bang voor me en dat vind ik wel lastig.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

De hoge TP zal ook met uitdroging te maken hebben. Als ik zo die waardes bekijk "valt het wel mee" voor een 17 jarige. Een aantal waardes zijn natuurlijk wel verhoogd maar niet verontrustend. Overigens wel fijn dat ze het onderzoek gedaan hebben voor de narcose (dat wordt vaak "maar weggelaten"). Je hebt nu een goed uitgangspunt wanneer er straks een herhaald onderzoek gedaan wordt om te zien hoe de waardes zich ontwikkelen/stabiliseren. Nog even lekker aansterken, wennen aan het ontbrekende pootje, goed vocht opnemen... en dan nog eens kijken hoe hij ervoor staat. Dan zal er ook beslist moeten worden over dieet. Nierdieet of toch gewoon nier-ontlastend voer met misschien nierondersteuning (ipakitine o.i.d.). Ik zou wel natvoer blijven geven (omdat dit meer vocht heeft). Als hij echt last van de nieren heeft kan het ook zijn dat hij wisselvallig gaat eten en dan gaat het schipperen worden met wat je voor moet gaan zetten (de ene week dit smaakje en de andere week dat). Maar zover is het gelukkig nog niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Ondanks dat hij het echt niet leuk vind om bloed geprikt te worden wilde ik over een week of 8 toch nog eens een bloedonderzoek laten doen. Kijken hoe de situatie er dan voor staat.

Het zou voor Spook wel erg fijn zijn om niet aan dat nierdieet vast te zitten, want echt lekker vind hij het niet en het is best een kieskeurige eter. Harde brokjes zijn niet zijn voorkeur, hoewel hij Purina one wel lijkt te waarderen. Het nierdieet van royal canin m.n. de harde brokjes laat hij links liggen. De andere dames overigens ook. de a/d is hij ook wel even beu gegeten. De voorkeur gaat nu uit naar de senior kuipjes van de Aldi.

Ik heb ooit een plaskater gehad, Teletubbie. Die had voer van Hills en daar waren ze gek op. Ze kregen het niet allemaal, maar ik heb in die tijd met regelmaat een opengescheurde lege zak aangetroffen, en volgevreten haarballen uitbuikend op de bank. Spook was destijds een rover met wel 40 lintwormen.

Bedankt nogmaals voor al je goede raad
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door ErikPhilippus »

Rik noemt het al: ik zou Ipa over het eten strooien. Mijn Dali is ook een enorme fijnproever, en wil absoluut niet dat er met z'n eten wordt "geknoeid", maar Ipakitine is denk ik volledig smaak en geurloos, want dat gaat zonder problemen.Dus goeie kans dat Spookje het ook pikt.

Het beste met Spookje!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

He Erik, bedankt voor je tip.

Spookjes fosfor was normaal, is het dan ook nodig of nuttig? En zou ik het aan de dierenarts moeten voorleggen? Mijn andere katten eten ook mee met de pot, zijn er contra indicaties voor de ipakitine. Of zou er een reden zijn waarom het niet goed is voor de anderen?

Een collega/vriendin van mij heeft onlangs een probleem gehad met de urinewegen/nieren van haar kat. Een schrompelnier en een met verminderde functie. Haar werd ook aangeraden ipakitine door het voer te mengen maar ze is daarmee gestopt omdat Mouse daar misselijk van werd en steeds braakte. Ik zal eens vragen of ik het mag hebben van haar, kan ik uitproberen wat het doet mits akkoord van de DA
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door ErikPhilippus »

Ipa doet nog meer goede dingen voor een nierpatient dan alleen fosfaat binden, het helpt ook ureum en creatinine te verlagen in het maagdarm stelsel. Ik hoor eigenlijk voor het eerst dat een kat misselijk kan worden van Ipa, dus als je het eerst kan uitproberen dan weet je in ieder geval of Spookje het goed kan hebben.

Ik denk dat het voor de andere katten geen kwaad kan, een kitten heeft fosfaat nodig o.a. voor de opbouw van botten enzo, dus jonge katten zou ik het niet geven. Maar is het zo lastig om Spookje apart te laten eten?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Ik heb me vergist, het was pronefra wat Mouse kreeg. Zijn dierenarts is aan het zoeken naar iets anders voor hem. Heb collega dan de tip maar meegegeven ;-)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Ja Spook eet graag met de rest, voor de operatie riep ie zn maatjes ook echt om mee te komen eten, stonden ze luid te snorren en kletsen naast elkaar. Buiten dat eet hij de hele dag door kleine beetjes. Zijn gewicht is niet het beste, zeker nu niet, dus ik wil hem liever niet afzonderen of beperken in zijn eettijden.
Plaats reactie