Spookje gaat verder op 3 poten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door ErikPhilippus »

stadsboerin schreef:Ik heb me vergist, het was pronefra wat Mouse kreeg.
Aha. Pronefra - daar ging Dali ook van over z'n nek. Naar ik begrijp ook niet zulke goede ervaringen mee op dit forum. Bij mij is het linea recta de vuilnisbak ingegaan (ondanks de likkebaardende poes op het etiket :???: )
stadsboerin schreef:Zijn gewicht is niet het beste, zeker nu niet, dus ik wil hem liever niet afzonderen of beperken in zijn eettijden.
Ik weet het, lastig... Ik geef Dali minstens 10 x per dag de mogelijkheid wat te eten, op z'n vertrouwde plekje, en dan blijf ik erbij totdat hij genoeg heeft, zodat ik het weer weg kan pakken voordat het jonge volk gaat snaaien :grin:

Ik ben aan het proberen om Dali te laten wennen aan zo'n voerautomaat die reageert op de chip - maar vooralsnog niet echt een succes. Want dan kan zou je dieetvoer de hele dag kunnen laten staan.

Hier staan overigens de hele dag nier-brokjes, waar de overige katten gewoon van mee-eten. Als de rest daarnaast ook gewoon hoogwaardig voer krijgt, kan dat volgens mij niet veel kwaad.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Voor nu eten ze maar even lekker mee, ze zijn een stukje jonger kunnen wel wat hebben en Spookje moet gewoon eerst herstellen. Daarna ga ik eens kijken hoe zijn nierwaarden al dan niet wat herstelt zijn en in overleg met de DA kijken wat hij het beste krijgt.

Meneer is alleen niet in zijn hum. Liesje (oftewel klein dik ding, de kat van de avatar) is buiten. Spook loopt steeds naar de dichte achterdeur. Hij gaat de tuin niet uit als hij buiten is, maar ik vind het stiekem wel een beetje eng om de deur al open te zetten, hij zou zich kunnen bezeren, of verbranden op het geschoren deel. Anderzijds zou de tuin hem misschien wel verleiden om eens flink te poepen (op een klein keuteltje na nog niks :( )

Zou het te vroeg zijn om uiteraard in mijn bijzijn even naar buiten te gaan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Gewoon zelf met een koppie koffie aan de tuintafel gaan zitten en hem goed in de gaten houden, lekker in het zonnetje voor jullie allebei. Hij zal het denk ik zelf ook wel rustig aandoen (en anders kun je hem altijd weer naar binnen halen). Wel even kijken hoe het zit met de wond. (ik weet niet hoe dat zit. is die verbonden? of open? kun je die schoonmaken in geval die vuil wordt? is de wond goed dicht?) Maar zoals je zelf al zegt... het zou hem goed kunnen doen. Als je ziet dat dat niet het geval is kun je hem ook altijd nog binnen halen.

En inderdaad... misschien valt het straks, als hij gestabiliseerd is, wel mee met de nieren. Het bloedonderzoek is voor narcose gedaan, toen de poot al gebroken was en hij uitgedroogd was (volgens de waardes). Dus misschien is straks alleen die crea tegen de grens maar dat is dan nog niet echt nierfalen. Dan zou je het met een goede keuze voor voer ook kunnen redden (juiste eiwitten e.d.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

De wond is gehecht met oplosbare hechtdraad, ziet er goed uit. Geen wondvocht, droog, niet rood of opgezet. volgens mij gaat de wondgenezing best goed. Hij zit er ook niet veel aan gelukkig. Ik heb maar een enkele keer betrapt(en hem uit schrik hard toegeroepen :???:

De kap moest ik wel afdoen, met kap eet en drinkt hij niet en kan hij zijn balans niet vinden omdat hij overal tegenaan knalt. Aangezien ik vannacht in de nachtdienst ga en dik 10 uur weg ben heb ik een rompertje voor hem met een dichtgenaait achterpoot gat. Dat word nog een drama om aan te doen ben ik bang. Sinds hij terug is heb ik op een logeerbedje geslapen in de huiskamer naast z'n favo doos zodat ik hem een beetje in de gaten kon houden, dus ook 's nachts had hij geen kap om.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Ach arm manneke. Ik zou hem gewoon onder strikt toezicht even naar buiten laten. Je kunt hem goed in de gaten houden dat hij niet in het zand ofzo gaat rollen. Hoeft niet eens zo lang waarschijnlijk. Naderhand even beoordelen of je zijn wond een beetje schoon moet maken. Maar, zeker als hij uit zijn doen is, zal hij wel behoefte hebben aan enige routine van voorheen. Een depressief manneke is ook niet goed voor de genezing. Ik hoop dat ie ook snel goede ontlasting heeft. Had je al lactulose geprobeerd? En hij drinkt nog goed?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Nat voer gaat goed, wel iets minder gedronken vooralsnog. Gisteren 1 ml lactulose gegeven omdat hij ook al die laxapast ophad. Mini drolletje, niet echt heel zacht maar ik zie hem niet meer steeds naar de bak toegaan. Wel om te plassen. Ik vind het moeilijk te beoordelen. straks krijgt hij 2 ml, dat zou voldoende moeten zijn met zijn gewicht. zonder achterpoot weegt ie ong 3 kilo.

Ik ga het eens proberen buiten, en dan hopen dat hij een beetje wijs is...
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Nou, meneer ligt al geruime tijd onder de plantentafel waar hij altijd ligt, natuurlijk naast de handdoek, te dutten. Als ik ga kijken dan knijpt hij met zn ogen en lijkt hij tevreden. :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Oh, fijn. Het is natuurlijk heel wat om vrijdag je pootje te verliezen en dan een week moeten wennen aan rondstrompelen/huppen. Een beetje routine wat hij kent kan dan voor wat rust zorgen. En dan moet ie vannacht in zijn rompertje. Ik hoop dat dat een beetje goed gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Nou ik heb inderdaad ineens een heel andere kat :) Binnengelokt met eten(what's new) meteen naar de waterbak en het eten en daarna een hele welgemeende snorsalvo met buikje kroelen en goed zicht op hechtingen dus.

Ik heb hem de afgelopen 24 uur niet meer zien likken, misschien moet ik het even laten voor wat het is en er het beste van hopen.
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Sayuri »

Veel sterkte met en voor Spookje.

Ik denk dat hij zich nog moet aanpassen aan zijn nieuwe leven zonder 1 pootje.

Misschien inderdaad zoals Rik schreef toch 's nachts het rompertje proberen aandoen? Aangezien je hem dan niet in de gaten kan houden of hij al dan niet aan zijn hechtingen likt.

Hopelijk geneest alles vlot zodat, dan heb je alvast een zorg minder :smile:
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Dorien66

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Dorien66 »

Fijn dat Spookje zo genoten heeft van het buiten zijn, goede zet dus :edance:
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Na het buiten gaan was hij echt weer even zichzelf inderdaad en gelukkig werkt het nog een beetje door. Hij zat altijd op de stoel naast me. Dat heeft hij sinds de operatie niet meer gedaan. Hij had niet veel aansporing nodig net :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Adriana »

het is nogal wat in het leven van Spook en logisch dat hij het niet meer vertrouwt..
gelukkig heeft het buiten-zijn een goeie invloed op hem gehad en katten genezen snel.
hopelijk went het ook snel, we hebben een aantal driepoters op het forum (gehad) en die sjeesden met een week weer van hot naar haar en hadden zich vrij snel en soms heel creatief aangepast aan de veranderde onderstel-situatie.

die nierwaardes zijn niet heel erg dramatisch, goed van je dierenarts dat jullie daar wat later nog eens rustig naar kijken en gaan nadenken hoe die nieren wat te ontzien.
dat is nooit weg voor zo'n senior, trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Maar dan toch altijd die twijfel he.

Ik snap dat er heel wat gebeurd is en dat het aanpassen en verwerken is voor hem. Maar soms geeft hij zo een wisselend beeld. Ook mbt eten, hij heeft de afgelopen dagen zo ontzettend veel gegeten, maar lijkt geen gram aan te komen.

Nou was dat voorheen ook wel zo, Spook is nooit een dikkerd geweest. maar hij is zo magertjes nu. Optisch omdat zijn vachtje weg is, maar ook gewoon voelbaar mager. Eten is wat minder(ook bij de anderen, altijd als het erg warm is) en drinken ook.

Ik heb hem laten opereren om hem na herstel nog wat kwaliteit te kunnen bieden in die laatste periode van zijn leven. Ik zou het onverteerbaar vinden als hij er alsnog tussenuit piept na alle ellende van de afgelopen dagen waarin ik hem zo heb moeten plagen zonder nog even lekker Spook te kunnen zijn.

Het lijkt het ene moment ook beter te gaan dan het andere. ik ben na de afgelopen week totaal op :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Adriana »

hoe lang geleden is het nou eigenlijk dat Spook een grote operatie heeft ondergaan...
17 juni en nog geen week geleden hoor! en als je nu ziet dat hij heel erg goed eet, heerlijk buiten is geweest, waarschijnlijk zonder pijnstillers is, rustig rondhobbelt.. dan is er alle reden om tevreden te zijn.
ja, hij zal veel slapen maar hij is, voor zijn leeftijd, ook nog wel actief.

jij bent gesloopt en kan ik me ook wel wat bij voorstellen. spanning, emotie, lastige en heel verstandige beslissing..

Spook redt zich intussen wel hoor! katten herstellen snel en passen zich flitsend aan.
tuurlijk gaat het je aan je hart als je hem op drie poten ziet,
maar je hebt hem nog en hij is waarschijnlijk eerder gewend dan jij......
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie