Spookje gaat verder op 3 poten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Sowieso heb je Spookje behoed van meerdere operaties en lange bench-rust (en meer ellende). Dus dit was gewoon het beste voor hem op zijn leeftijd. Dat hij (en jij) nu even door een dip gaan is wel logisch. Vandaar dat die momentjes als gister (even buiten relaxen) van groot belang zijn. Ook binnen moet Spook even zijn routine zien te vinden. Veel eten is in ieder geval een goed teken. Het niet aankomen moet je nog maar even niet naar kijken. Zijn lichaam heeft natuurlijk heel wat nodig nu. Het zal hem de afgelopen week ook behoorlijk energie gekost hebben (dat rondhuppen op 1 achterpoot). Wel moet zijn stoelgang weer een beetje op gang komen. Veel vocht (i.c.m. de laxatract/lactulose/laxapast) is daarbij wel van belang. Dus veel natvoer en als je denkt dat hij te weinig vocht krijgt misschien wat spuitjes bijgeven (als hij dat makkelijk toelaat).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Hij eet alleen maar natvoer momenteel, maar niet zoveel als de afgelopen dagen. Drinken doet hij ook minder. Ik heb zojuist maar een drinkfontein aangeschaft in de hoop dat ie dat wat vind. Meneer keek ernaar en liep terug naar zijn gewone waterbak....

Ik heb inmiddels bij 2 dierenwinkels gevraagd naar ipakitine. niemand kent het :( is dit alleen via het internet te bestellen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

stadsboerin schreef:Ik heb inmiddels bij 2 dierenwinkels gevraagd naar ipakitine. niemand kent het :( is dit alleen via het internet te bestellen?
Ja, gewone dierenwinkels hebben maar bar weinig voor nierpatientjes.

Het is bij de DA te krijgen en via Medpets (zonder voorschrift):
http://www.medpets.nl/ipakitine/

Wat zei de DA overigens... moest Spookje gelijk op nierdieet gezet worden? Omdat de waardes nogal twijfelachtig waren (op de grens) en ook beïnvloed konden worden door de gebroken poot en uitdroging.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Ja direct nierdieet, ze hadden meteen maar een zak renal en wat natvoer op de rekening erbij gezet.(die was overigens fors, net zo duur als pinnen plaatjes en schroeven en ik heb stiekum het idee dat ze zoiets hadden van ow ze heeft en voorschot van 1000 euro op haar salaris dus dan zullen we 't ook allemaal gebruiken) Ik heb wel wat vraagtekens in ieder geval, maar Spook is nu het belangrijkst.

Maar om aan te sterken na de operatie mag hij alles als hij maar goed eet. Dus ik heb vanalles van gewoon blikjes(ook voor de anderen) tot sheba en gourmet a/d en baby/moedervoer gekookte kabeljauw(de man van de visboer keek me geirriteerd aan, je gaat m'n goeie vis toch niet aan een kat geven).

Afwisseling zat maar er word stiekum best veel weggegooid momenteel. De anderen eten ook niet alles op.
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Eindelijk! Vanochtend een dikke deels ingedroogde drol van wel 2 cm doorsnee en vanmiddag een enorm stinkende dikke drol van wel 15 cm lang :shock:

En Spookje, die loopt nu lekker rond, eet alles wat ik voorschotel en reageert op geritsel van plastic zakjes( heb je kaas vrouwtje?) Klein dik ding(Liesje) komt weer naar hem toe en geeft kopjes dus ook dat zit weer goed.

Volgens mij heeft hij meer last gehad van de ontlasting dan van zijn pootje de laatste dagen.

We zijn allebei opgelucht
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Ja, katten kunnen prima met 3 poten omgaan. Ik denk dat wij het als baasjes zieliger en moeilijker vinden dan dat de kat er last van heeft. En de andere katten moeten er natuurlijk ook aan wennen (wat staat Spookje raar te huppen). Fijn dat die ontlasting nu weer op gang gekomen is. Even in de gaten houden of je nog een onderhouds-dosis laxatract of laxapast moet blijven geven. Vaak bij nierproblemen is dat het geval wegens de vocht onttrekking, maar we hopen natuurlijk nog steeds dat straks het nierprobleem mee blijkt te vallen.

Go, Spookje, go :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Hij moet nog een paar dagen Tramadol, tot die tijd geef ik hem dagelijks 1 ml lactulose. De Laxapast deed niet veel en hij wilde het niet eten hoe ik het ook probeerde. Lactulose door wat nat voer eet hij goed op. Hij lijkt het zelfs lekker te vinden.

Hij heeft zijn doos verruilt met de bank en mijn logeerbedje. Ik denk dat ik bij deze naar boven ben gestuurd voor de komende nacht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Adriana »

goeie berichten uit huize Spook, gisteravond toch nog tot overeenstemming gekomen?
en hoe is het met jou? al wat minder uitgeput en wat meer hoop op nog een paar mooie Spook-jaren?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Inderdaad goede berichten :grin: Nu zijn ontlasting op gang is scheelt het erg veel. Spook voelt zich duidelijk beter. Hij komt zijn doos uit en ligt her en der door het huis, hij klimt weer naast me op de stoel (met zijn nagels vol in het leer :???: )en hij is af en toe stierlijk vervelend aan het zeuren dat hij naar buiten wil. Dat het met bakken uit de hemel valt is niet belangrijk.

Dun is hij nog steeds, maar dat was hij de laatste jaren toch al. Met dat missende harige pootje valt het nog meer op. Hoe lang zou het duren voor zijn haar terug is?

Gisteren schrok hij van de buurman die met zijn hoofd boven de schutting uitkwam. meneer spurtte zo snel naar binnen dat buurman bijna niet geloofde dat het Spook was op zijn 3 poten.

Met mij gaat het wel weer, ik zie dat het Spookje wat beter gaat, en dat geeft me energie en wat ruimte voor andere dingen in huis. Nog 3 heel drukke dagen op het werk, en dan 3 weken vakantie met veel inmaak, eieren rapen en kat knuffelen. Komt helemaal goed!

Dank jullie wel allemaal voor de steun, het meedenken en alle tips!
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

2 weken na de operatie, een update over Spookje.

Na het stoppen van de antibiotica ging Spookje na een dag of 2 toch weer wat achteruit. Lusteloos, slecht eten en drinken. Voor mijn gevoel was hij toch weer uitgedroogd aan het raken. Zijn oogje begon weer te pussen.

Even dacht ik dat hij alsnog zou vertrekken. Dus op eigen houtje maar weer gestart met de overgebleven tabletjes Synulox(ik had er wat extra omdat meneer ze soms volgezevert uitspuugde) en de dag erna naar de DA. De wond zag er goed uit maar hij bleek een hoge luchtweginfectie te ontwikkelen. Hij heeft dus nu weer een kuurtje. Daarnaast zat hij op het randje wat uitdroging betrof, dus kreeg hij wat vocht onderhuids.

Daarna werd hij eigenlijk meteen fitter, at weer, dronk weer en eigenlijk doet hij het nu best goed. Van zijn pootje lijkt hij weinig last te hebben ondanks het stoppen met de tramadol. Hij is echt heel erg snel als hij wil(of schrikt).

Inmiddels heb ik ook een nierdieet gevonden wat hij wel pruimt van Beaphar. Dus ook dat is een goede ontwikkeling.( Als ik iemand in de omgeving blij kan maken met wat rc renal brokjes en zakjes natvoer dan hoor ik het graag)

Met Spookje lijkt het dus goed te komen, we gaan nu samen(met de rest van de dierentuin) eens lekker genieten van 3 weken vakantie en verwennerij. Dank allemaal voor jullie steun en advies in de afgelopen weken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Rik »

Fijn dat het goed gaat. Heeft de DA nog een reden genoemd voor de uitdroging? Want dat is natuurlijk wel iets om in de gaten te houden. Als het regelmatig nodig zou zijn, dan zou je eventueel kunnen denken aan zelf thuis om de zoveel tijd een infuus toe te dienen. En dan een maandje na de vakantie het tweede bloedonderzoek (en dan hopen dat de nierwaardes meevallen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het allemaal zo goed lijkt te gaan met Spookje!
Misschien dat je hem met spuitjes extra water toe kan dienen tegen de uitdroging? Daarnaast kan je extra vocht bij het natvoer doen.

Geniet van de vakantie!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Het vermoeden is dat de luchtweginfectie zorgde dat hij zich niet lekker voelde, m.a.g. lusteloos en minder intake. Misschien deed zijn keel ook wel pijn bij eten en drinken. Nu hij weer op de ab zit eet en drinkt hij weer goed. Hopelijk is de 5 dagen die ik heb mee gehad voldoende om de bacterie weg te werken.

Hij lijkt nu veel beter in zijn vel te zitten, volgt weer zijn gewone routine binnen huis en als we eens zon hebben is hij lekker buiten in de tuin op zijn vaste plekjes.

Genieten van de vakantie zeker, relaxen en dan lekker aan de inmaak. Aardbeien, rabarber, kruisbessen en de augurken staan te springen om een potje in te gaan :pdtapl:
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door stadsboerin »

Shitshitshit. Het is paniek hier. Het ging best lekker met spook, is sinds 2 dagen klaar met zijn AB en hij deed zijn poezeding. Lekker in de tuin liggen en bij mij op de stoel. Nou springt hij net naast me op de stoel en begint aan zn poot te likken. Zie ik ineens een roodachtige druppel op de stoel vallen. Nu blijkt dus dat er toch iets in zijn poot zat nog. er is ook een verdikking van 2 bij 2. Het is een wat dikkere vloeistof, met ietwat groenige gloed erin.

De dierenarts van dienst is gelukkig mijn eigen dierenarts(niet de orthopeed die de amputatie heeft gedaan) Ik hoop zo dat ze er iets mee kan nog. Spook maakt geen zieke indruk, maar ik heb er zomaar een heel slecht gevoel over :(

Update: De dierenarts heeft teruggebeld, volgens haar is het een seroom https://nl.wikipedia.org/wiki/Seroom

Morgen hebben ze spreekuur van 11-12, dan moet ik langskomen. Waarschijnlijk een langere AB kuur, en misschien wat vocht eruithalen zodat er geen spanning op de wond komt. Ik had nog een tabletje synulox(van de extra tabletjes voor als hij ze zou uitspugen) en die mocht ik hem geven.

Ik hoop maar dat het allemaal goed komt met hem :S
Laatst gewijzigd door stadsboerin op 08 jul 2016 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Spookje gaat verder op 3 poten

Bericht door Dinky »

Dat spook geen zieke indruk maakt is in ieder geval een positief punt.
Dat groenige klinkt als een infectie. Duim heel hard voor jou en spook dat het goed te behandelen is en jullie nog tijd van elkaar mogen genieten!
*duimduim*
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie