Ontstoken nagel na ongeluk.

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Hallo,

Mijn poes (10 maanden oud) is nu -denk ik- zo'n 2,5 week geleden gevallen.
Ze is jong, (en dom, haha) en gaat dus op plekjes staan die gevaarlijk zijn.

Er leek niks aan de hand. Ze likte haar pootje wat meer dus ik dacht dat die zeer deed. Na een uurtje sprong, liep en speelde ze gewoon weer zoals vanouds.
Na een week wou ik toch een afspraak maken bij de dierenarts. Het leek alsof het wondje op haar nageltje niet wou genezen en als ze haar nagels uitdeed (bij het uitrekken of het scherpen van haar nagels) zag je een grote rode bal op haar nagelbed.

Bij de dierenarts een antibiotica kuurtje gehad. Het bleek te zijn ontstoken. Daarnaast ook een product gekregen om restjes oud bloed op de ruimen (zelf kreeg ze deze niet schoon).
4 dagen geleden de laatste pil gegeven, maar de ontsteking is niet weggegaan. We hebben voor komende zaterdag een nieuwe afspraak staan.

Naar nagel zelf ziet er goed uit, ook zit er geen prut en oud bloed meer, enkel dus een grote rode bal.

Mijn vraag is:
- Moet ik doorgaan met het schoonmaken van haar nageltje. Ze heeft hier namelijk echt een hekel aan. Het product desinfecteert, mijn partner wil dus dat ik daarmee doorga, maar ik heb zelf het idee dat je een ontsteking onder de huid niet kan oplossen door een desinfecterend middel?
- Hoe komt het dat de ontsteking na een antibiotica kuur niet weg is? (Ze kreeg tweemaal daags, 5 dagen lang, 62,5mg clavabaltin)

Alvast bedankt :)
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Ennakee »

Wanneer een ontsteking niet reageert op een antibioticum kan dat meerdere oorzaken hebben. 1: De ontsteking wordt niet veroorzaakt door een bacterie maar bijv. door een schimmel of virus. 2: de bacterie reageert niet op het gegeven antibioticum. Is vooraf een kweek gemaakt om te bepalen welke bacterie de veroorzaker is van de ontsteking? Wanneer op de gok iets gegeven wordt kan je de plank mis slaan als dierenarts. Heb je ook nog een ontstekingsremmer gekregen? 3: Kan er misschien nog een splinter in het teentje zitten waardoor het weefsel eromheen een rode bol is geworden? Dus een soort van wildvlees.

Kun je een foto plaatsen van het nageltje, dan krijgen we een betere indruk waarover je praat.

Wat betreft het ontsmetten, het kan geen kwaad. Dus ik zou hier nog even mee doorgaan totdat je weet hoe het er voor staat met de genezing.

Moet je nog terugkomen op controle?
Dorien66

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Dorien66 »

Kun je niet morgenochtend vast even bellen met de dierenarts?
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Sjanke »

Ik zou ook even telefonisch overleggen met de dierenarts.
Sommige antibiotica hebben een zogenaamde vertraagde werking, je ziet dus pas later resultaat.
Ook daarin zou de dierenarts je moeten kunnen adviseren.
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Allereerst: ik werd erop gewezen dat mijn topic twee keer geplaatst is. Mijn excuses, er is blijkbaar iets fout gegaan met het plaatsen. Mijn bedoeling was 1 topic, haha.


Mijn partner heeft gebeld om te vragen hoe het zat. Het nageltje werd niet beter, ook niet slechter. De dierenarts heeft toen gezegd dat zij Maggie opnieuw wilde zien, as. zaterdag. Dierenarts vroeg wel of Maggie ziek en/of koorts heeft. Dat is niet het geval, dus ik denk dat er geen grote nood was en daarom dus is gezegd 'pas zaterdag'.

@ Ennakee , bedankt voor je berichtje! Er is bij mijn weten geen kweek gemaakt. Maggie vond het uiteraard niet fijn dat de dierenarts aan haar pootje zat, dus het was sowieso al lastig te zien. We hebben geen ontstekingsremmer gekregen, enkel antibiotica.

Ik heb geprobeerd om een foto te maken maar ik krijg de nagel er niet volledig uitgedrukt. De andere nageltjes gaan heel simpel, maar deze niet. Je kunt het op deze foto een klein beetje zien.. eh.. hoe voeg ik een foto toe? :eshifty:
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Oke, even proberen of dit lukt..

Edit: Hij heeft de foto wel heel veel kleiner gemaakt.
Edit 2: Werk dit? Link: http://postimg.org/image/lewp3bbk9/
Edit 3: Ja, dat werkt. Nou, gaat soepel dit hoor, haha. Klik op de link voor de grote foto :)

Afbeelding
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Ennakee »

Zo op het oog,lijkt het teentje rood. Kan ze wel goed het voetje belasten?
Voelt het teentje warm aan?

Soms ontstaan deze klachten wanneer een nagel gebroken is. Kan dit bij Maggie aan de hand zijn? Want dan is verwijderen waarschijnlijk de enige optie om het te laten genezen.

Heeft de DA ook onderzocht of het teentje zelf niet een breukje heeft, dat zou misschien ook nog een optie kunnen vormen.

Ik ben benieuwd wat nu eigenlijk de oorzaak is.

Sterkte en beterschap voor Maggie..
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

..dubbel..
Laatst gewijzigd door Nohara op 10 mar 2016 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Ze loopt, rent, springt, krabt, melkt dekentjes, speelt en klautert nog precies hetzelfde als voor de val. Ze leunt er ook gewoon goed op, het pootje is ook niet warm. Wel wast ze 'm sinds vandaag iets meer dan anders..

Het lijkt er absoluut niet op dat ze pijn heeft. Ik mag ook gewoon in haar pootje knijpen (zie foto).

Toen ze pas was gevallen leek her erop alsof haar nageltje wel beschadigd was. Maar zoals je kunt zien op de foto is deze weer netjes aangegroeid.

Ik ben ook erg benieuwd wat het nou is. Ik zal laten weten wat de dierenarts zegt zaterdag!
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

We zijn gisteren bij de dierenarts geweest. Dierenarts zei dat ze denkt aan een klein breukje of een abces. Ze wou een kweek nemen. Dat kon meteen, maar het zou wel veel zeer doen. Ze raadde aan om Maggie een roesje te geven. Dus dat hebben we gedaan.
Een paar uur later mochten we haar weer komen ophalen. Toen bleek dat het om een abces ging en deze heeft ze doorgeprikt/ingesneden/iets mee gedaan. Ze zei dat er heel veel bloed in zat.

Voor nu hebben we een sterke creme gekregen welke we tweemaal daags op haar nagelbed moeten 'masseren'. Dat is serieus een hele klus, haha. Daar nageltje doet pijn (er zit een wondje natuurlijk) en het spul prikt heel erg.

Over een klein weekje moeten we terugkomen en moet het beter zijn. Is het niet beter, dan moet waarschijnlijk haar nagel verwijderd worden.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Ennakee »

Gelukkig is in iedergeval de oorzaak gevonden, en is Maggie behandeld.
Ik hoop dat de behandeling en behandeling thuis zijn werk zal doen, en dat het teentje weer snel in orde zal zijn.

Succes met het masseren en beterschap voor Maggie :catani: :wink:
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Ja, hoogstwaarschijnlijk wel. Een abces is het sowieso, maar misschien zit er dus ook een breukje.
Zaterdagochtend is de abces verwijderd, de bobbel was dus weg. Vanmorgen leek het er wel op alsof de bobbel weer terug aan het komen is..

Heeft iemand ervaring meer het terugkomen van een abces?
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Dinky »

Niet direct zelf ervaring mee en niet bij een kat maar abces bij een konijn van mijn ouders is meerdere malen terug gekomen (werd veel te laat ontdekt dat zijn tand schijnbaar doorgroeide waardoor abces er vermoedelijk ook tijdje gezeten heeft. Was dus abces in de bek). Bij een abces is het belangrijk dat deze de eerste tijd open wordt gehouden zodat de rotzooi naar buiten kan en niet onder de huid blijft zitten.

Wanneer het abces nu al aan het terugkomen is zou ik zeker contact opnemen met de DA.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Dorien66 »

Ik heb het bij mezelf wel meegemaakt. Als het echt terugkomt, zou ik de dierenarts even bellen.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Ennakee »

Hoe ziet het teentje er vandaag uit?
Plaats reactie