Ontstoken nagel na ongeluk.

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Het teentje ziet er vandaag opeens een stuk beter uit. Het leek maandag acht alsof de abces terugkwam, maar nu lijkt hij weer minder te worden. De zijn de creme nu iets meer aan het inmaseren met een vinger ipv een wattenstaafje, blijkbaar helpt dat!
Volgens mij zorgt de zalf ervoor dat de wond openblijft, zodat alle troep en slechte bacteriën eruit kunnen. (zoiets las ik op het internet) , de bobbel wordt dus minder, ook de dikheid aan de zijkanten van de nagel worden minder, de roodheid (de irritatie) is niet afgenomen.

Ik zal later vanmiddag wel proberen om een foto te maken.

We hebben zaterdag weer een afspraak bij de dierenarts. Als dit zo doorgaat, dan voorzie ik geen problemen! Ik ben erg blij! :)
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Ennakee »

Gelukkig lijkt er nu verbetering te ontstaan!
Vaak moet de medicatie eerst inwerken voordat je duidelijk resultaat ziet.
Hoe heet de crème die jullie moeten inmasseren?

Sterkte met jullie meisje..
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Het heet Cortanmycétine crème. Het is Frans (wij wonen in Frankrijk). Er zit vooral chloramphénicol in.
Ken jij dat?
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Ennakee »

De crème zelf ken ik niet. Wel de werkzame stof chlooramphénicol, die ken ik zelf van een oogzalf die ik kreeg voor een bacteriële infectie. Bij mij was de infectie binnen 5 dagen weg.

Het is een breedspectrum antibiotica dat ingezet wordt wanneer andere antibiotica geen resultaat geven.

Voor mensen kunnen er fikse bijwerkingen ontstaan. Zie ook de website die ik toegevoegd heb. Deze crème of zalf mag je eigenlijk alleen met handschoenen opbrengen.
Dit is een bijsluiter die bij een oogzalf hoort met dezelfde werkzame stof (chlooramphénicol)


http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -a-oogzalf

Nog eventjes volhouden en het teentje is weer zo goed als nieuw ;-)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

Het is lastig om een foto te maken, maar zo ziet het er nu uit.
De zwelling is zo goed als weg, we kunnen het nageltje er volledig uitdrukken. Als je het nageltje vergelijkt met de andere nagels dan ziet hij er echt nog niet goed uit. Maar er is dus wel een hele verbetering! :)

http://postimg.org/image/f9ovm3h91/

En dan nog een fotootje van onze Maggie met haar kap, haha

http://postimg.org/image/4t7wai16j/
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

@ Ennakee, bedankt voor de informatie. We zullen onze handen goed wassen na gebruik van de zalf. Ik wist niet dat deze nare bijwerkingen voor ons kon hebben.

Foto van de zalf:
http://postimg.org/image/kxaeue3cf/
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Ennakee »

Het teentje lijkt toch al dunner in verhouding met de eerste foto. Ik zag trouwens dat er ook prednisolon in de crème zit dat werkt ook extra ontstekingsremmend.

M.b.t. de bijwerkingen heb ik op internet gekeken. Daar werd gewaarschuwd dat de chlooramphénicol via de huid door kan dringen tot in het rode beenmerg (hematopoetische systeem ) en daar permanente schade kan veroorzaken, in dit beenmerg worden de nieuwe bloedcellen gevormd van ons lichaam, dus is het wel belangrijk om dit niet te ernstig te schaden. Ook kan het huidontsteking veroorzaken bij contact. De prednisolon is een bijnierhormoon dat ook kan zorgen voor dunne plekken in de huid. En ook hier geld oppassen met veelvuldig contact.

Heeft Maggie een kap op tegen het likken?

Sterkte met het bloemenkind.. ;-)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Ontstoken nagel na ongeluk.

Bericht door Nohara »

We doen haar inderdaad een kap om nadat we de creme hebben aangebracht. Anders gaat ze direct haar pootje schoonmaken maar het is belangrijk dat de creme goed intrekt. Na ca. 2 uurtjes is de creme opgedroogd en dan doen we de kap weer af.
Aan het begin was dat wel een strijd, haha. Ze begreep er niets van liep tegen van alles aan en probeerde de kap eraf te halen. Maar nu gaat het prima. Zodra ze de kap om heeft geven we haar wat eten, en daarna gaat ze liggen/slapen/wachten. Dan kijkt ze je heel zielig aan van "Help mij, please.." , haha.

Ik ben ergens 'blij' dat Maggie degene is met dit probleem en niet Hiro (ons katertje, haar broertje)
Hij is namelijk heel actief, houdt van naar buiten gaan en is minder aanhankelijk dan Maggie.
Ik heb voor de gein hem de kap proberen om te doen, en hij ging helemaal door het lint.. Paniek, miauwen.. alsof ik hem pijn deed. Dus nja.. hopelijk is het voor hem nooit nodig.

Sinds vanmorgen vroeg zijn onze bovenburen aan het verbouwen, een hoop lawaai: boren en zagen. De katten zitten dus al sinds vanmorgen onder de bank. Ik heb Maggie nog niet te pakken gekregen voor de creme.. hopelijk kan ik dat snel wel doen, want het moet 2x per dag.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Plaats reactie