Kat wil zich steeds verbergen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
eagleye32
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2007 12:09
Locatie: Ribeirao Preto - SP, Brazilië

Kat wil zich steeds verbergen

Bericht door eagleye32 »

Enige tijd geleden was er in onze tuin een kat die waarschijnlijk door een auto was aangereden. Hij had een gebroken onderkaak. We zijn er mee naar een dierenkliniek geweest en de kaak is opnieuw gezet. Er zit nog een ijzeren constructie in de kaak die in november wordt verwijderd. De kat heeft een tijd lang sondevoeding gehad maar de sonde is verwijderd en hij eet nu voeding is de vorm van pasta. Niets waardoor hij moet kauwen. Verder is er iets aan de hand met het linker oog. De pupil reageerde aanvankelijk helemaal niet op lichtprikkels maar gisteren was er wat beweging is. Een zijde van de pupil trok zich samen. De kat is heel erg aanhankelijk en leefde sinds hij hier is in een aparte kamer zonder contact met onze andere katten. We zijn nu zover dat we hem in huis en de tuin willen loslaten (hij komt wat ons betreft niet meer op straat). Wat we zien is dat hij steeds op zoek gaat naar een plek om zich te verbergen. Onder het bed, in een hoekje weggedoken etc. etc. De andere katten accepteren hem en er wordt niet gevochten of geblazen. Het is een heel erg lief beest en we willen graag dat hij goed acclimatiseert en deel gaat uitmaken van het gezin. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Joop.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat wil zich steeds verbergen

Bericht door Adriana »

welkom en geweldig dat jullie zich over hem hebben ontfermd.
geduld en tijd zijn belangrijke onderdelen van een acceptatie- en acclimatisatie-proces.
jullie zwerver heeft traumatische ervaringen met de buitenwereld en schuilt, denk ik. en zal bij het minste geringste weer terugschieten in zijn verberg-gedrag.
het zal slijten maar helemaal angstloos krijg je hem denk ik niet meer.
en denk in maanden en jaren en zeker niet in weken..
hier geven we een poes, die ruim 14 jaar heeft gezworven onderdak op mijn volkstuin en zodra er iets afwijkt valt ze terug in haar oude schichtige weg-schietgedrag.
dat herstelt dan wel weer binnen ongeveer een kwartier maar dat zit erin gebakken en krijg je er niet meer uit.

je zou via de zoekfunctie rechtsboven ervaringen kunnen lezen over telizen en/of destress (medpets/da en huisdierendokter). dat onderdrukt angsten, is plantaardig, niet verslavend en voor zover bekend geen bijwerkingen.
ze krijgen daar wat meer zelfvertrouwen van en hij wordt wat minder gestressed.
vantevoren is overigens niet te zeggen welk middel goed aanslaat, dus zul je er een paar moeten proberen..

p.s. ik zie nu dat jullie niet in Nederland wonen en als je iets opgestuurd wilt hebben, dan wil ik daar wel bij helpen ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat wil zich steeds verbergen

Bericht door BloemTetsu »

Onze kat heb ik als verwilderde straatkat uit het asiel gehaald. Ze heeft maanden in een eigen kamer gezeten. Ze had wel schuilplekken, alleen waar wij nog contact konden maken. Alle andere schuilplekken hadden we afgeschermd.
Na 3 maanden kon ik haar aaien en nu zijn we 4 jaar verder en het is de liefst knuffelkat die ik ken, die schuw blijft naar andere en soms nog onder het bed vliegt en daar uren blijft.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
eagleye32
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2007 12:09
Locatie: Ribeirao Preto - SP, Brazilië

Re: Kat wil zich steeds verbergen

Bericht door eagleye32 »

Bedankt voor de antwoorden. We zijn eigenlijk best tevreden over hoe het nu gaat. De kat (het is een mannetje) loopt vrij door het huis en verstopt zich af en toe onder de bank in de woonkamer maar hij blijft er niet de hele tijd zitten. Komt regelmatig te voorschijn en kom dan bij je zitten/liggen. Alleen als de andere katten willen eten gaat hij weer terug naar de logeerkamer want droog voedsel mag hij nog niet hebben. Eigenlijk niets waarop gekauwd moet worden. Volgende week is het 5 weken geleden dat de onderkaak opnieuw is gezet, dus nog een paar weekjes dan mag hij alles weer eten. We hebben er het volste vertrouwen in dat dit een heel leuke kater wordt.
Plaats reactie