kat gebroken teentjes! vraagje...

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
rvhhh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2015 14:48

kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door rvhhh »

Hallo! :)

6 weken geleden is mijn kat van een plank gevallen en hierby de waterkoker mee getrokken die op zijn pootje is gevallen. Hierby liep hij 2 gebroken teentjes op ( waarvan 1 zown ondersteunend teentje is) hij heeft 6 week opgesloten gezeten in de slaapkamer waarvan 3,5 week met een spalk en de rest zonder. hij loopt nu wel op zijn poot maar trekt hem af en toe nog op, hij melk trappelt er weer mee en begraaft zijn poep in de kattenbak ook met die poot. De DA heeft gezegd dat ik hem weer in huis rond kan laten lopen, maar stiekem vind ik dat toch wel eng! Mijn vraag is denken jullie dat ik hem gewoon weer los kan laten lopen en laten springen? En hebben jullie hier ervaring mee? Grt rvhhh
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door Cari »

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je op controle bent geweest en de da zegt dat het kan, dan zal dat toch wel? Zes weken is normaal gesproken wel genoeg. Heb je 'm gezegd dat je twijfelt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
rvhhh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2015 14:48

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door rvhhh »

Ik ben niet op controle geweest, Laten we het erop houden dat me kat de DA niet zo leuk vind.. Elke keer als die er is zijn ze gedwongen hem onder narcose te brengen omdat hij niet handelbaar is! Afgelopen 6 week is die al 5x onder narcose geweest arm beestje :( heb inderdaad gezegd dat ik twijfel en de DA zei dat er toch een dag moest komen om hem weer los te laten.. Ugh twijfel twijfel wil natuurlijk het beste voor hem!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door Sifra »

Ik heb er wel ervaring mee. Mijn poes Onyx kwam op een avond thuis met min of meer geplet voetje, alle teentjes gebroken, nagels en voetzooltjes gescheurd, wonden tussen pols en elleboog. Op de röntgenfoto zag het pootje eruit als een takkenbosje. De wonden zijn gedeeltelijk gehecht, ze heeft pijnstilling en antibiotica gehad. Een spalk heeft ze nooit gehad, dat was niet mogelijk en ook niet zinvol. Ik heb haar niet in een afgesloten kamertje gehouden. Ik heb haar wel een tijdje binnen gehouden, tot de vleeswonden geheeld waren. Ze bepaalde zelf wat ze ermee kon. Het heeft 8 weken geduurd voor ze weer kon melktrappen en nog 4 weken langer voor ze ermee liep. Het is altijd een misvormd pootje gebleven. Als het koud was trok ze het vaak op en ik moest voortaan haar nagels knippen.
Wat wil ik hier mee zeggen: vertrouw erop dat je kat zelf zijn grenzen wel weet. Als je bang bent dat hij direct te grote sprongen gaat maken, bijvoorbeeld van vensterbank naar vloer, zet er dan bijvoorbeeld een stoel bij, zodat hij in etappes naar beneden kan springen.
Vijf keer onder narcose lijkt mij eerlijk gezegd schadelijker dan je kat weer loslaten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
rvhhh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2015 14:48

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door rvhhh »

Sifra, dankje voor je antwoord! Heftig verhaal! Alles nu weer goed met onyx? Je hebt ook helemaal gelijk de kat weet het inderdaad zelf ook wel! Denk dat het meer mijn angst is dat het nog een keer gebeurd! Vind het te sneu! Morgen ga ik alles weer omgooien in huis zodat Balthazar weer overal kan komen! Je hebt inderdaad ook gelijk over de narcose, daarom heb ik ook gekozen om niet weer met hem naar dr da te gaan voor een check up ! Super bedankt !!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door Sifra »

Slim dat je aanpassingen in huis maakt voor Balthazar. Onyx is al bijna 10 jaar in de kattenhemel. Hier nog een foto van vlak na het ongeluk. Je ziet de paarse draadjes van de hechtingen nog een beetje zitten.
Afbeelding
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
rvhhh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2015 14:48

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door rvhhh »

Achgos!!! Wat sneu! Maar wat een mooie poes!! Sneu dat ze er niet meer is!!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb er geen ervaring mee en alle nuttige tips zijn al gegeven lijkt me. :) Wat ik nog even wilde zeggen is dat je misschien beter op zoek kan gaan naar een andere dierenarts. Vijf keer onder narcose in zes weken? Het klinkt een beetje als iemand die totaal niet weet wat hij/zij had moeten doen of niet om kan gaan met katten (ik heb ook eens zo'n dierenarts gehad). Het zou mijn dierenarts niet meer zijn in elk geval.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
rvhhh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2015 14:48

Re: kat gebroken teentjes! vraagje...

Bericht door rvhhh »

Ik vond het inderdaad ook behoorlijk heftig! Normaal is het echt de liefste kat, maar als hij bij de dierenarts is word het 1 of andere demoon haha! Ze konden hem met zijn 3en geen eens uit het reismandje krijgen! Ga inderdaad volgende keer FF kijken naar een andere dierenarts!
Plaats reactie