ongeval en schedelbasis

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
bonnie34
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2014 20:35

ongeval en schedelbasis

Bericht door bonnie34 »

""onze"" kat is van het garagedak gevallen tijdens het vechten met de buurkat, en heeft een ongelukkige val gemaakt, waarschijnlijk met zijn koppetje op haardhout blokken gevallen, geen idee, maar was daarna aan het slepen met de poten over de grond. Na grondig onderzoek, bleek hij een gespleten verhemelte te hebben en een schedelbasis fractuur wat mogelijk de zenuw /motoriek heeft beschadigt. Hij heeft een aantal dagen bij de dokter doorgebracht want door de stress en pijn was hij thuis niet te handhaven. Eigenlijk komt dit ook omdat deze kat een buitenkat/wilde kat is, en ik hem als aangelopen kat al 8 maanden verzorg. Binnen was hij ooit maar een keer geweest. Dus nu hebben we een kat in de bench liggen die zowel moet domiliceren en moet herstellen. Ik zie hem niet zo snel herstellen, het enige wat hij doet is liggen in de bench, en als ik hem eruit haal, dan sleept hij zich onder de bank. eten doet hij amper, wil wel aangehaald worden en geknuffeld, maar dat is dan ook alles. Ik hoor van de dokter dat hij een hele lange onzekere periode ingaat, maar ik vraag mij af wat is de kwaliteit nu van zijn leven. Een kat moet toch kunnen bewegen, hij kan zich helemaal niet voortbewegen Is er iemand die ervaring heeft met het herstel van een zenuw beschadiging? Ik vind het heel erg zielig voor hem, en het doet mij ook pijn, maar is het wel diervriendelijk en wenselijk om zo een kat zijn dagen te laten slijten, ik vermoed zelf dat er geen verbetering komt, maar misschien is er iemand die hier andere ervaringen mee heeft?!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: ongeval en schedelbasis

Bericht door Cari »

Ach, wat een drama :-( .
Herstel zal zeker niet snel gaan, maar wat zegt de arts? Heeft die geen prognose gegeven of gezegd na hoeveel tijd er geen verbetering meer te verwachten valt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
bonnie34
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2014 20:35

Re: ongeval en schedelbasis

Bericht door bonnie34 »

de arts kan zelf ook geen prognose geven, kennelijk is het zeldzaam, en dat maakt het allemaal heel lastig. hij kan een beetje lopen, maar als hij schrikt en dus in de stress schiet, zakt hij in elkaar, hij probeerde op de stoel te springen, dat lukt niet, valt gelijk. van de 24 uur per dag ligt hij er 22, hmmm dat vind ik persoonlijk wel erg lang. het is nu pas een week geleden, ik moet het denk ik gaan vergelijken met iemand die een attack heft gehad, die moet maanden revalideren, maar ja of je dat een kat aandoet??? Hij is er niet mee gebaat, lijkt mij,
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: ongeval en schedelbasis

Bericht door Cari »

Als het een oude kat is, zou ik zeggen: laat 'm gaan. Maar als het een kat is die nu alleen een rot periode doormaakt, maar nog kans heeft op vele mooie jaren daarna, zou ik het zeker nog niet opgeven. Hij kan een beetje lopen en dat vind ik wel hoopgevend. Laat hem maar lekker slapen en knuffel 'm als hij dat wil en wacht verder nog rustig even af. Katten hebben een enorm herstellend vermogen en passen zich ook heel goed aan, maar je moet 'm even tijd geven ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie