Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten slapen

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
a_2691
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:48

Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten slapen

Bericht door a_2691 »

Hallo allemaal,

Om wat ervaringen te horen, advies te krijgen en gewoon even mijn hart te luchten heb ik mij aangemeld op dit forum.
Ik zit met het volgende:

Ons lieve poezebeest (14 jaar) is afgelopen dinsdagavond (waarschijnlijk) aangereden. Wij hebben hier niets van gemerkt omdat we haar niet binnen hebben zien of horen komen en ze gewoon, zoals ze vaak doet, nog een hele tijd boven heeft gelegen.
Toen wij naar bed wilde gaan heb ik haar gevonden en zag direct dat er iets met haar staart was. Er bleek een flinke snee in te zitten die helemaal open was en hij hing slap. Nou goed, snel naar het MCD gegaan in Amsterdam waar ze die nacht is opgenomen en ze een foto hebben gemaakt en vervolgens haar staart hebben gehecht. Gelukkig is er met haar organen niets.

Nu is het zo dat ze misschien ook niet meer zelf kan plassen en poepen. Gister hebben ze haar blaas leeg gedrukt bij de dierenarts (Er zat niet heel veel in, dus ze weten niet of ze dat gewoon aan het ophouden was omdat ze ook niet gewend is op de kattenbak te gaan, maar haar behoeften altijd buiten doet) en als ze vanmiddag zelf nog steeds niet heeft geplast gaan ze dat weer doen.
De blaas is ook gelijk het grootste probleem. Zonder staart, prima. Maar als de zenuwen voor het plassen en poepen beschadigd zijn is het klaar... En dat terwijl ze verder gezond is, zich goed lijkt te voelen en gelukkig met ons :-( is (ze spint als altijd, knuffelt, eet goed...). Ontlasting lijkt ze ook niet te voelen, er zit wel iets wat er bijna uitkomt maar ze doet er zelf niets mee. Dat is niet erg, denk ik, want ik wil het best achter haar kont opruimen en schoonmaken.

Natuurlijk kunnen ze mij leren hoe ik zelf de blaas moet legen, en dit zou ik dan ook zeer zeker willen doen maar ik weet niet of ik het dan wel voor het beestje doe, of alleen maar omdat ik haar absoluut niet kwijt wil. Ook weet ik niet hoe lang ik dat moet volhouden, want wanneer weet je zeker dat het niet meer terugkomt? Hoe lang moet je met zoiets doorgaan?
We zijn maatjes, dikke maatjes en ik kan alleen maar heel erg huilen bij het idee dat ik dit moet doen. Wat moet ze zich dan in de steek gelaten voelen als wij haar zomaar laten gaan, alleen om die blaas.... :-(


Heeft hier iemand ervaring met zo'n situatie? Iemand advies? Tips?

In ieder geval bedankt :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten sla

Bericht door Adriana »

oei en welkom op het forum!
heb je haar waardes bloedonderzoek?
kans dat de dreun haar nieren heeft beschadigd maar bij MCD zullen ze daar wel naar gekeken hebben..
neem aan dat ze niet meer naar buiten gaat!

ik geloof wel dat er ervaringen op het forum zijn (cari...?) en ik snap de moeilijke afweging.
weet niet of het nog kan bijtrekken, herinner me een geval waarbij dat speelde..
lastig is te bepalen hoeveel levenskwaliteit het betreffende dier nog heeft...
en hoeveel zorg het personeel aankan.. en of er pijnklachten zijn..
Laatst gewijzigd door Adriana op 19 nov 2014 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
a_2691
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:48

Re: Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten sla

Bericht door a_2691 »

Nee, daar heb ik eigenlijk niet naar gevraagd door alle commotie. Als ze straks nog niet geplast heeft ga ik weer langs de dierenarts, ook zodat ze mij eens goed kunnen uitleggen hoe ik het zelf moet doen, dan zal ik gelijk navragen of daar iets aan te zien was.

Naar buiten gaat ze inderdaad voorlopig niet meer, dat wilt ze op het moment niet eens, ze zal wel hartstikke geschrokken zijn en zich door alle stress niet goed voelen.. Ook kunnen we dan natuurlijk niet controleren of ze zelf plast/poept.

Pijn lijkt ze nu niet te hebben, maar dat weet je ook nooit zeker.. pff :(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten sla

Bericht door Dinky »

Erg lastige situatie inderdaad. Ik heb zelf geen ervaring ermee.
Wel weet ik dat Kim van Villa Vacht er veel ervaring mee heeft, die heeft meerdere incontinente katten rondlopen in haar huis: http://villavacht.webs.com/
Misschien dat je ook contact met haar op kan nemen voor meer informatie hoe ze daarmee omgaat?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
a_2691
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:48

Re: Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten sla

Bericht door a_2691 »

Dank je wel, Dinky. Ik ga dat zeker eens doen! :smile:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten sla

Bericht door Cari »

Kim is er expert in, daar dacht ik ook meteen aan ;-).
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou de beslissing in ieder geval niet te snel nemen. Soms kan e.e.a. zich toch weer herstellen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
a_2691
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:48

Re: Dilemma.. "Gezonde" en gelukkige kat in moeten laten sla

Bericht door a_2691 »

Ik heb contact met haar opgenomen en bijna direct een uitgebreid bericht terug gekregen, heel erg fijn!

Bedankt!
Plaats reactie