Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door jussie »

Nou.....ben net verhuisd, samen met mijn twee katten, een poes en een kater,broer en zus allebei 16 jaar oud.
Alles ging perfekt, voelden zich meteen thuis in de nieuwe woning.
Woon nu 3e verdieping en konraam open zetten met dit warme weer, katten vertoonden geen enkele aandrang rare dingen te doen bij het raam, daar heb ik echt alles goed op gecontroleerd of dat kon.....maar blijkbaar heb ik me heel erg vergist, voel me er vreselijk schuldig over.
Ik lag op bed en het was al een uur of 2 uur 's nacht dat ik mijn kater nog lekker bij mij achterop het bed zag zitten, daarna viel ik in slaap, voor zelfde geld was ik pas volgende ochtend wakker geworden.
Woon in een zijstraat van een drukke winkelstraat in grote stad, dus overdag best druk buiten.
Maar ik schrok na 5 minuten wakker, voelde me onrustig en weet niet waarom maar blijkbaar heb ik aangevoeld dat er wat was en ging meteen op zoek naar mijn kater.
En ja hoor, nergens in huis te vinden, ik uit het raam kijken met grote angst dat ik hem daar op het trottoir zou zien liggen, niets.....toen toch snel naar beneden met de lift, kom de voordeur uit en zie niets, kijk heel goed en wil terug naar binnen, toen schrok ik want in een donkere nis zag ik hem zitten.
Dus toch naar beneden gevallen, wat een schuldgevoel overviel me, ik zag duidelijk aan hem dat hij een hele nare harde val had gemaakt, zo'n afwezige blik, helemaal in shock.
Heb hem heel voorzichtig opgepakt en hij gaf geen kik.
Drong meteen tot mij door dat ik ooit eens had gelezen dat als na een ongeluk een patient heel stil is en niet schreeuwt van de pijn dat dan vaak de blessures heel ernstig zijn, ik dacht....nee toch, alsjeblieft niet.
Boven meteen de telefoon gepakt met hem nog in de hand.....wat doe je raar als je in paniek bent, ik wist niet wat ik moest doen, dierenambulance gebeld, die gaven me telefoonnummer van dienstdoende dierenarts.
Ondertussen had ik mijn kat even voorzichtig op de grond gezet, zag dat ik allemaal bloed op mijn mouw had, hij liet alle ontlasting lopen en ademde heel snel en zijn ogen stonden heel raar, toen kwam ook het geluid dat hij zich helaal niet goed voelde, dat gaat je door merg en been.
Snel naar de arts, daar kreeg hij meteen na eerste inspectie zware pijnstiller en morfine ingespoten.
Onderzoek, rontgenfoto, bleek poot te zijn gebroken, bloed in zijn bekje maar niet kaak gebroken of tanden eruit, pootje aan de onderkant stond helemaal naar buiten, wervelkolom bleek helemaal goed maar ze zag sondylose in het achterste gedeelte van zijn ruggewervel.
Dat komt door ouderdom, nu snap ik waarom hij al langer moeilijker trap liep.
Hij moest er blijven voor observering, volgende nacht ook nog, hij at en dronk niet en lopen wou hij niet, daar maakte de DA zich zorgen over.....besloten dat ik hem naar huis nam om te kijken of hij thuis anders zou gaan doen maar ze verzekerde me dat het hoog nodig was dat hij moest gaan plassen en poepen..
Ik vond mijn kat heel apatisch en heb echt gedacht gisterenavond dat dit niet meer goed zou komen, wat een verdiet voel je dan, met pipetje steeds water gegeven terwijl hij dat niet wilde, toch doorgezet.
Ik kreeg ook pijnstiller mee...novacam.....en als je op de bijsluiter leest zie je apathie en slechte eetlust als bijwerkingen.
Lopen ging totaal niet, hij viel steeds om, hij is gespalkt aan zijn voorpootje, misschien komt het daar wel door dat hij zijn evenwicht niet kan vinden, althans dat hoop ik, dat het probleem niet dieper zit.
DA dacht ook nog dat die spondylose gecheurd kan zijn waardoor het lopen zo moeilijk gaat.
Maar vannacht ging hij plassen, wat was ik blij, en ik heb wat kleine stukjes haring in zijn bekje gekregen en twee stukjes van brokjes, dus hij heeft heel iets binnen gekregen.
Vanmorgen vind ik zijn blik anders, niet meer zo naar binnen gekeerd, wel blijft hij steeds liggen, ik hoop dat dat komt door dat spalke.
Nu moet ik vanmorgen weer die novacam geven maar ik denk dat hij daar niet goed op reageert....

Wat naar allemaal....gisteren kreeg ik de rekening van de DA....444 euro.
Onvoorstelbaar....ik vind het heel raar dat je in anderhalve dag zoveel betalen moet, je denkt 100 euro oké, maar dit...nee.
Mijn kat is mij alles waard maar dit snap ik niet, omgerekend is dat iets van 1000 gulden....ik ben nergens van op de hoogte gesteld en krijg ineens zo'n hoge rekening.

Achteraf zi ik ook dat ze heel veel dingen hebben gedaan waar ik niets vanaf wist, echo, meer foto's etc etc.
Snap niet hoe ik hier mee om moet gaan naast dat ik zo ontzettend bezorgd ben om hem.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Dinky »

Als alternatief voor novacam zou je onsior of tolfedine kunnen geven als pijnstiller.

Eerlijk gezegd verbaasd die rekening mij helemaal niets.
Alleen grasspriet uit neus halen (gewoon consult + narcose en niets van foto of bloedonderzoek erbij) is al 90 euro. Jouw kater is als ik het zo lees 2 dagen opgenomen en er zijn meerdere foto's gemaakt en neem aan ook bloedonderzoek. Bovendien spoedconsult in de nacht. Dan vindt ik 444 euro op het eerste gezicht niet extreem....

Wel heel fijn dat de blik in zijn ogen is veranderd en hij helderder uit zijn ogen kijkt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Adriana »

oei! klap van 3-hoog, wees blij dat ie het heeft overleefd.
en het is nog even de vraag hoe en of er inwendig letsel is..

met novacam stoppen, kan ernstige nierschade veroorzaken. beter onsior, tolfedine of buprecare en geen novacam meer geven!
ook niet te veel pijnstilling want hij moet met die poot paar weken rust houden, anders groeit het verkeerd of slecht aan elkaar..

benchrust is goed voor hem, benches kun je op marktplaats vinden en in de grotere kringlopen.
heel goed van je dat je vocht geeft via spuitjedrinken. missch zijn favo eten prakken en ook via spuitjevoeren geven.
ga nog even langs je da voor onsior of tolfedine of buprecare.
en net als mirjam vind ik dat euro 440,- reuze meevalt. tja, het is veel geld en duurder dan een hor.... maar hij is er nog en nu maar duimen dat het bijtrekt en hij hiervan geneest..
en welkom op het forum!
jussie schreef:Snap niet hoe ik hier mee om moet gaan naast dat ik zo ontzettend bezorgd ben om hem.
dierenartsen zijn langdurig opgeleid en hebben daarnaast voor de inrichting van de praktijk behoorlijke kosten gemaakt. k kan inschatten dat je dierenarts behoorlijk wat tijd is kwijt geweest met jouw dier en het is toch logisch dat je daarvoor moet betalen? waarom zou een advocaat of een i-phone wel het nodige mogen kosten en een dierenarts niet? jouw huisarts kost ook het nodig, die rekeningen zie je alleen niet..
erg redelijk en wees blij dat de spoed da onmiddellijk begonnen is met onderzoeken en behandelen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door ayla »

Ik was 2000 euro kwijt aan mijn kat toen hij gevallen/ gesprongen was van balkon. Ook gebroken poot.

Hieronder kun je het verhaal van Felix lezen en tips etc. Sterkte!


http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... t&start=15

in mijn fotoalbum kun je het verhaal ook lezen met foto's
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... n+garfield

wat betreft rust houden: echt belangrijk dat hij vooral in het begin zijn poot ontlast.
een klein beetje rondscharrelen is oké, maar zodra hij de poot teveel belast moet hij terug in de bench.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Rik »

jussie schreef:Snap niet hoe ik hier mee om moet gaan naast dat ik zo ontzettend bezorgd ben om hem.
De hoge kosten verbazen mij ook niet. Zeker gezien de spoedarts en alle onderzoeken. Overigens is het wel raar dat de da dat niet even overlegt heeft want niet iedereen kan dat bedrag zo ophoesten. Wat je kunt doen is het met de da even rustig bespreken. Dat je toch geschrokken bent van het bedrag. Wellicht kan er iets van een betalingsregeling komen (als het bedrag ineens een probleem zou zijn). Ook zou hij mee kunnen denken bij de vervolg onderzoeken/handelingen dat die niet zo hoog uit zullen vallen.

Ik hoop dat het goed komt met hem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Cari »

Achach, arm oudje naar beneden gevallen :-( . Je da had je beter moeten inlichten over wat hij wilde doen en de kosten ervan, maar de rekening is niet raar hoog.
Ik hoop heel erg dat je kat het redt - ik duim voor 'm.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
paasnini

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door paasnini »

Inderdaad in gesprek gaan met de dierenarts, sommigen zijn zeker wel bereid tot een betalingsregeling.
Blijkbaar ben je al heel lang niet bij een dierenarts geweest, dat heeft je dan veel gescheeld moet je maar denken.
Hoop dat je kat er volledig bovenop komt.
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door jussie »

Nou.....6 dagen na die verschrikkelijke val.
In het begin toen ik hem bij de dierenarts bezocht en de eerste twee dagen thuis dacht ik dat het afgelopen was voor hem.
Ben zo trots op hem, heeft dit allemaal doorstaan.....in het begin sliep hij helemaal niet, lag de hele tijd met die vergrote zwarte pupillen open, van die blik schrok ik ook zo toen ik hem na de val vond.
Nu, de laatste twee dagen slaapt hij pas echt, voor het eerst weer met de oogjes dicht en zijn zijn ogen en zijn blik zijn weer terug van vóór het ongeluk, hij met de mooiste trouwste oogjes die ik maar ken, mijn echte levende trouwste vriend is weer terug.
Ik mag van geluk spreken dat dit zo afgelopen is, voor het zelfde geld was hij dood geweest.
Hij plast weer, eet weer maar heeft nog geen ontlasting gedaan, na het ongeluk, afgelopen zondagnacht liet hij de ontlasting lopen,heeft pijnstillers en morfine gehad,daarna heeft hij natuurlijk dagen niets binnen gekregen, pas de afgelopen twee dagen eet hij pas echt weer.
Is een week zonder ontlasting veel?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Ms Maaike »

Een week zonder ontlasting?? Heb jij wel eens een week niet gepoept?? :shock:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Rik »

Ms Maaike schreef:Heb jij wel eens een week niet gepoept?? :shock:
Bij mij duurt het ook wel eens heel erg lang (maar toch geen week).

Een week is wel heel lang. Maar rekeninghoudend dat hij pas twee dagen weer eet en de hele stofwisseling stopgezet was kan het natuurlijk wel even duren voordat dat weer op gang komt na een trauma. Ik zou het morgen wel zeker even met je da overleggen (want die had het erover dat die ontlasting van de week alweer moest komen). Hij kan ook beter beoordelen of er echt sprake is van een opstopping die verholpen moet worden (of zelfs een vervelendere diepere oorzaak kan hebben) of dat het nog even tijd nodig heeft. (Leg dan even duidelijk uit wanneer die laatste ontlasting was en hoeveel hij gegeten heeft.)

Werd er overigens al iets van laxatract/lactulose o.i.d. gegeven?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Dinky »

Week zonder ontlasting is erg lang inderdaad en zou op verstopping kunnen wijzen.
Zou het zeker bij da melden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Nikki2309 »

Zeker even met de DA overleggen want een week zonder ontlasting en dan vooral als de darmen toch vol zitten zal zeer vervelend voor de kat zijn en dit kan het herstel ook weer tegen werken. Denk aan slecht eten bijvoorbeeld.
Using Tapatalk
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door jussie »

Na het ongeluk heeft hij meteen alles eruit gepoept, daarna heeft hij dagen niet gegeten.
Dan valt er ook niets te poepen, sinds twee dagen eet hij weer echt, nog niet zoveel als normaal maar echt met zin.
Als het echt een probleem zou zijn nu dan zou hij last van zijn buik moeten hebben, zou het hem pijn moeten doen,zou hij zich niet lekker moeten voelen,ik mag hem gewoon op zijn buik knuffelen, geen spoor te zien van dat hij pijn heeft daar, zijn eetlust is heel goed te noemen, ook drinkt hij voldoende en goed.
Ik denk zelf dat er nu weer iets moet komen, komt dat niet dan bel ik morgenvroeg de dierenarts meteen.
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door jussie »

Gelukt!!
Vanmorgen werd het me te gortig, weer niets, alleen plassen....was zelf erg vroeg wakker en heb hem helemaal verzorgd, eten gegeven,drinken, klein stukje lopen, geborsteld, daarna even met de stofzuiger, daar is hij van jongs af aan aan gewend en dat vind ie heerlijk altijd, oogjes glanzen mooi, toen buikje gemasseerd, vond ie lekker, anusje bekeken en aan gevoeld of hij daar wel gevoel had, mocht dat gewoon doen,merkte niet dat daar wat werkte,dacht ik ga een thermometer pakken met een beetje vaseline aan de punt, dat heel klein beetje naar binnen en klein beetje draaien, daarna nog een keer met vaseline,merkte dat hij dat voelde,nog niet een minuut daarna liep hij naar de bak en ja hoor....voor het eerst na het ongeluk weer gepoept.
Wat een geluk, zag er allemaal goed uit.
Ben zo trots op hem hoe hij dit allemaal doorstaat....zat al diep in mijn hart deze levende knuffelbeer maar nu nog meer!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat gevallenvan de 3e verdieping

Bericht door Rik »

Pffff, gelukkig. Ik hoop dat het allemaal een beetje op gang komt en de volgende drol niet al te lang op zich laat wachten (maar we weten uit ervaring hier hoe opgelucht je bent:D)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie