Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

Hallo iedereen,

ik heb gezocht op dit forum naar soortgelijke verhalen en die waren er zeker en die geven mij enigszins moed. Maar toch zou ik graag jullie perspectief willen horen op dit specifieke geval.
Onze kat is deze avond (vermoedelijk) aangereden en lag hulpeloos miauwend voor de deur. Ik krijg er nog de rillingen van. Ik zag direct dat hij niet meer op zn achterpoten kon staan. Ben direct naar de spoeddierenarts gegaan en die zag het somber in. Hij heeft een grote zwelling dicht bij z'n staart bovenop zijn rug. Tijdens het bezoek aan de da wilde hij op een gegeven moment rechtop zitten en gebruikte daarbij duidelijk zijn achterpoten. Hij heeft hem een spuitje gegeven met iets dat de zwelling zou verminderen en de da belt mij morgenochtend met nieuws of het verbeterd is of niet. Hij zegt als de zwelling wegneemt en zijn staart nog steeds verlamd is (er zat geen enkel spierspanning in zn staart) dat we het dan nog wel een dagje aan konden kijken, maar als het na die dag niet beter was, we toch echt moesten gaan nadenken over boes laten inslapen. Ik lees op dit forum dat er veel katten/poezen zijn geweest die staartbreuken/ lendewervelverschuivingen etc hadden en dat velen ervan erbovenop gekomen zijn.
mijn gedachten zijn nu; is de da te snel in zn oordeel? moeten we langer wachten dan twee dagen? moet er geen foto gemaakt worden? en als het niet door de zwelling komt, is dan inslapen echt de enige mogelijkheid?...

ik vind het verschrikkelijk als boes pijn heeft of als een situatie niet meer leefbaar wordt voor hem. maar ik wil alle opties overwegen. ik wil dus graag jullie ervaringen/kant horen.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door jennli »

Ik wens je vooral sterkte. Heb geen ervaring met dergelijke breuken of situaties dus kan je geen advies geven helaas.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en waar in Nederland?
we hebben weinig informatie over de conditie van Boes om goed mee te kunnen denken..
voor het inventariseren van de schade moet er zowel bloedonderzoek en foto's gemaakt worden.
staarten kunnen worden geamputeerd maar het is de vraag hoe beperkt de schade daar is.
met een dier met verlamde achterpoten kun je, denk ik, niet veel anders dan inslapen.. dat heeft geen kwaliteit van leven in die staat..
uit het bloedonderzoek moet blijken hoe onder meer de nieren functioneren want die krijgen vaak een fatale opdonder bij dit soort botsingen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Dinky »

Lastig om te bepalen omdat het ook sterk afhankelijk is van waar het euvel precies zit.

Tevens is het lastig om te bepalen of de zwelling de verlamming veroorzaakt (door de boel af te knellen) of dat er sprake is van blijvende schade aan de wervel(s).
En wat Adriana al zegt, laat ook het bloed onderzoeken om te achterhalen of alleen de wervel is beschadigd of dat er inwendig ook allemaal schade is aan organen zoals de nieren.

Het is enorm moeilijk in te schatten wanneer het onnodig lijden wordt of wanneer het te snel inslapen zou zijn. Dat is een enorm dunne scheidslijn en blijft een van de moeilijkste beslissingen die er zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door kansarmedieren »

Meestal kijken ze het een paar dagen aan maar daarna moet er wel enige verbetering te zien en wat ook belangrijk is hoe gaat het met plassen en poepen kan hij dat zelf? Ik heb ook een kat die aangereden is geweest hij was ook verlamd plassen en poepen deed hij nog wel zelf na een paar dagen kwam er weer een beetje beweging in de staart, en na een paar weken was het opgelost maar elk geval is anders, vraag anders gewoon aan de dierenarts of het niet een paar dagen kan wachten voor te besluiten tot eventuele euthanasie en dat hij nog die dagen de medicijnen tegen de zwelling geeft. Veel sterkte...
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

Vanochtend gebeld door de da. Er was weer wat beweging in zijn staart en de ontlasting had hij zelf weer onder controle. Voor nu is dat erg goed nieuws en we zijn er erg blij mee. De da zei wel dat het soms beter kan gaan met dieren voordat het slechter gaat. Ik houd het in m'n achterhoofd, maar blijf positief. Het is een sterk katertje.

Volgens de da is er geen inwendig letsel en ligt de verlamming en het trauma puur bij de zwelling op z'n rug. Ik hoop na een paar verhalen te lezen van katten die er zelf bovenop gekomen zijn dat dat bij boes ook het geval is. Hij mag vanmiddag alweer naar huis, dus zie dat als een goed teken!

En wil nog even zeggen; wat een fijn forum! Ik heb gisteravond in alle schrik en verdriet iets opgezet en de volgende allemaal helpende berichten. Erg fijn ;) en ontzettend bedankt!

Ik woon in groningen trouwens ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Adriana »

doen we graag hoor! en blijf voorlopig maar even hangen want je zult nog wel meer vragen hebben..
goeie berichten terwijl ik het toch heel somber in zag..

moet boes benchrust?? missch wel handig een hondenbench te lenen tenzij hij zelf zich heel heel erg rustig houdt..

als je pijnstilling hebt meegekregen en het is meloxicam, weet dan dat dit behoorlijke kans op nierschade kan geven. beter is onsior of tolfedine.

omde spieren in zijn staart te trainen kun je over een paar dagen voorzichtig tegen die staart aan duwen, minuutje in het begin. hij zal zijn spieren proberen aan te spannen en na verloop van tijd gaat het steeds beter en dat helpt de doorbloeding denk ik ook wel..

heeft je da urine onderzocht of bloedonderzoek gedaan?

en ja, we hebben katten die daarvan zijn genezen met min of minder ernstige schade. hier loopt er eentje die tot twee keer toe zijn staart zwaar gekneusd/gebroken heeft.
via de zoekfunctie vind je nog meer gevallen..

terugval kan altijd dus voorzichtig zijn.. verstandige da..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

Hallo allemaal,

Boes gaat beter. In hele kleine stapjes. (Letterlijk)Maar iets beter dat sowieso. Erg blij mee en had nooit gedacht dat hij enigszins zou verbeteren. We hebben van de da twee medicijnen meekregen en eentje daarvan heet novacam. Ik hoop dat het niet al te schadelijk is voor zijn nieren. Heb het nog nagevraagd door de goede tips op dit forum. Maar de da assistente zei dat het geen kwaad kon. Ik vind het dan toch moeilijk als leek om daar tegenin te gaan. En dan vertrouw ik toch op hun kundigheid. Heb niet de tijd gehad om me hier heel goed op voor te bereiden, volgende keer zeker doen.

Nu is het alleen zo dat hij nog niet geplast heeft...en volgens de da moet dat morgen rond het middaguur wel echt gebeurd zijn anders wordt dit weer een probleem...ik houd m'n adem in, maar ik ben er op voorbereid. Mag ik hem dan wel water geven nog? Tenminste ik ga er vanuit dat hij dat nodig heeft toch ondanks de volle blaas? Hij is nog niet geïnteresseerd in eten of drinken,, maar heb het idee dat geen water ook niet goed is...

De da zei ook dat ik een kleine kattenbak achtig bakje in z'n bench moest doen, zodat hij in ieder geval de sensatie van een kattenbak meekreeg waardoor hij z'n behoefte wel kan doen. Moet ik hem anders een keertje rustig in de buurt van z'n normale kattenbak laten staan? Ik wil hem zo graag van het katheter "drama" weerhouden.

Sorry voor mijn lange verhalen, maar jullie tips en adviezen zijn zo welkom en hulpvol dat ik graag mijn vragen hier neerzet. Nogmaals ontzettend bedankt voor alle lieve reacties en adviezen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Kattebeest »

Meloxicam, meloxidyl, metacam en novacam zijn van dezelfde familie en allen niet goed voor de nieren. Zeker bij Boes en de klap die hij wellicht gehad heeft door het ongeval zou ik erg oppassen met die middelen. Tolfedine is een beter alternatief.

Voorbeelden van bench en kattenbak zijn in een recent topic te zien: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 1&start=15.

Sinds wanneer heeft Boes niet geplast? Drie plasjes per dag zijn gemiddeld. Maar als hij niet drinkt zal hij ook weinig plassen. Zou hem zeker water aanbieden. Waaruit concludeer je dat hij een volle blaas heeft? En heeft hij nu een kattenbakje in de bench of helemaal niets?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

Hij heeft een klein kattenbakje in z'n bench staan. Maar dat interesseert hem nog niet echt. Heb hem eraan laten ruiken en geprobeerd hem bewust te maken van de kattenbak. Moet ik dr grotere kattenbak in de kamer zetten waar hij nu zit in de bench?
De bench vindt hij overigens wel echt verschrikkelijk...hele tijd aan het miauwen. Vooral als ik weg ben...
Ik weet niet zeker of zijn blaas vol zit. Maar volgens de da kwam hij gisteravond binnen met een lege blaas en heeft hij sindsdien nog niet geplast. En dat moest volgens haar dus wel echt binnen een dag gebeuren. Ik heb hem toch maar wat water voorzichtig gegeven via zon plastic pipetje. Dat likte hij gewillig op.

Heb zo met hem te doen en als hij zo hard miauwt, weet ik echt niet of hij uit z'n bench wilt, pijn heeft, z'n behoefte moet doen of iets...kan hem niet goed lezen, want ik ken hem helemaal niet zoals hij nu is.

Dank allen :)
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

En wat betreft de novacam. Ik ga morgenochtend direct bellen!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Kattebeest »

Lees anders even de laatste twee bladzijden van het topic (link staat in vorig berichtje). Misschien dat je daar troost uit kunt putten want zowel Yimper, Felix als Muis vonden/vinden de bench niet echt geweldig (understatement).

Kan je hem anders even uit de bench halen en op zijn eigen echte bak zetten?
Griezelig want je moet hem niet meer bezeren en hij moet zichzelf ontzien. Maar wie weet helpt het.

Poepen lijkt me een grotere inspanning dan plassen als ik Kasper bezig zie. De rug is sterk gekromd en er komt meer kracht bij kijken. Niet alleen rugspieren maar ook dijbenen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door ayla »

Felix vond de bench eerst helrmaal niets. Janken, zichzelf proberen te bevrijden uit de bench. Na een paar dagen was hij gewend. Nu zijn we een paar jaar verder en de bench is nu veilige haven.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Kattebeest »

Geen juichbericht over een plasje....
Hoe gaat het met Boes?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

Boes heeft gistermiddag voor het eerst geplast. Wat opzich heel goed is, alleen hij heeft het niet onder controle. Hij doet het verder goed, begint langzaam weer stapjes te zetten. Maar ben nog steeds bang. Hij wil nog niks eten of drinken uit zichzelf en ergens is het niet de boes die we kennen...andere blik uit z'n ogen. Als hij voor vandaag 12 uur nog niet uit zichzelf gegeten heeft, moesten we nog maar een keertje even langskomen volgens de da...

Ik hoop dat er snel wat verandering komt...
Plaats reactie