Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Adriana »

concentreer je even op de positieve punten
hij doet kleine stapjes
hij heeft geplast maar missch incontinent.

je moet hem spuitjevoeren en via een spuitje laten drinken, hij kan niet zonder eten/drinken.

is niet zo raar dat hij niet zichzelf is.. beetje afwezig misschien. hij heeft een forse opdonder gekregen en behoorlijke schade en kan zijn dat hij ook nog wel inwendig letsel, bv hersenletsel heeft opgelopen.
vraag even aan je da wat hij heeft onderzocht, bloed? urine?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

Hallo,

Boes is zeker vooruit aan het gaan. Hij eet weer, rekt zich uit en is happy over het algemeen. Hij vindt z'n paté weer heerlijk en gaat spinnen bij het knuffelen.
Hij heeft alleen niet meer geplast en het bleek dat zijn blaas helemaal vol zat en de da heeft z'n blaas toen uitgeknepen en een katheter ingebracht. Nu is hij rustig en is het afwachten of na donderdag als de katheter eruit gaat, hij zelf zal kunnen plassen. De da ziet het somber in...en het zou betekenen dat we twee keer per dag z'n blaas moeten ledigen. We geloven in het feit dat hij wel wat meer hersteltijd verdient dan een weekje. Dus we zullen dat sowieso de eerste tijd doen voor hem. Maar we hopen zo dat hij weer kan plassen.
Is het zo dat als de blaas verlamd is hij die katheter ook niet voelt? Kan op internet niet echt goede informatie vinden over het zenuwstelsel.

We blijven hopen! En blijven positief!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Cari »

Ik hoop dat hij alsnog de regie over zijn blaas terug krijgt en ben blij dat je in ieder geval hem de eerste tijd nog wilt helpen. Als je de routine eenmaal te pakken hebt, is het misschien zelfs wel te doen om het gewoon te blijven volhouden. Uiteraard alleen als Boes het verder goed doet. Ik duim voor jullie!

Wat hij nu wel of niet voelt aan zijn blaas, zou ik niet weten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Kattebeest »

wiesje schreef:Boes heeft gistermiddag voor het eerst geplast. Wat opzich heel goed is, alleen hij heeft het niet onder controle.
Heb even een eerder bericht van je aangehaald. Maak hieruit op dat hij toen wel uit zichzelf geplast heeft. Wat bedoel je met 'niet onder controle'? Dat hij het niet op de bak in de bench doet of bedoel je iets anders?

In een eerder topic een min of meer vergelijkbare situatie. De kater (topic Garfield is heel sloom) schijnt er na weken en weken weer wat bovenop gekomen te zijn. Da had er toen ook een hard hoofd in, bij Garfield ging het vooral om zijn darmen en darmwerking.

Goed dat Boes in stapjes vooruit gaat!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Dinky »

Fijn dat Boes er nog is en hij de tijd krijgt :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

eerder zei ik inderdaad dat hij geplast had. Alleen ik dacht dat door de verlamming van de achterpoten hij het liet lopen. Maar het bleek dus dat zijn blaas zo overvol zat dat door de druk het eruit liep. Echt verschrikkelijk om te bedenken dat hij dat had terwijl wij dachten dat hij het goed deed. Ik heb het zo ook verteld aan de da assistente. maar die zei alleen maar, goed dat hij plast. Als leek kan ik niet weten dat plas ook een 'slecht teken' kan izjn. maar gelukkig waren we er snel genoeg bij.

nu is het wachten op het moment dat hij gaat poepen, maar ook dat wil (nog) niet. kan me ook voorstellen dat hij na zon klap ter hoogte van het begin van zn staart misschien last krijgt van zn ontlasting en zn darmen. we houden hoop en vertrouwen dat hij gaat poepen, want dan kunnen we weer een tijd voort en krijgt hij de tijd om te herstellen.
erg fijn dat wanneer de moed me even in de schoenen zinkt ik hier lieve berichten en goede adviezen lees. erg fijn :)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Nikki2309 »

Of boes wat voelt van de katheter ligt aan de plaats van verlamming.
De ervaring met mensen en ik denk dat dit voor katten ook wel geld, is dat de katheter niet gevoeld wordt. Is immers een heel dun en flexibel buisje
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Kattebeest »

Krijgt Boes laxeermiddelen zodat hij gemakkelijker zijn ontlasting kwijt kan raken?
Denk van wel maar toch even vragen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Cari »

Op 18 juli schreef je
Er was weer wat beweging in zijn staart en de ontlasting had hij zelf weer onder controle. Voor nu is dat erg goed nieuws en we zijn er erg blij mee.
Maar dat gaat nu dus niet meer?
Toen Fling bij mij in opvang kwam, was hij waarschijnlijk ook aangereden. Zijn staart was verlamd en de eerste 2 dagen liet hij urine en ontlasting ook door zijn hele bench achter. Ik weet niet hoe lang hij het al had, maar hij was brood- en broodmager, dus waarschijnlijk was het al even geleden gebeurd. Zijn staart is uiteindelijk geamputeerd en zijn blaas is goed gekomen, maar met zijn ontlasting is hij altijd toch af en toe moeite blijven houden. Zonder laxulon wil de boel nog wel eens verstopt raken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

wat zijn dit nare dagen. we zitten allemaal hele dagen thuis in de buurt van hem en na het bezoekje aan de da gisteren was ons ergens verteld dat we rekening moesten houden met het feit dat we hem misschien vanochtend hadden moeten laten inslapen. vanochtend aangekomen en er stond een andere dierenarts tegenover ons. het inslapen toch uitgesteld tot (hopelijk) na het weekend. weer een katheter ingebracht omdat hij afgelopen nacht ''verloren'' is. nu weer braaf met de kap op in de woonkamer aan het slapen en uit aan het rusten.

het is zo moeilijk, hij eet weer als vanouds, hij loopt weer bijna als vanouds. Het is weer onze boes. behalve voor het niet plassen en poepen. over het plassen kunnen we niet veel zeggen nu, omdat die katheter er nog in zit. Qua poepen; hij zat volgens de arts helemaal verstopt. Dus toen van de arts een klysma gekregen en laxeermiddel wat verhoogd.maar ik was hem net aan het schoonmaken rondom de katheter en toen zag ik (sorry, is wat smerig) dat er iets uit z'n anus stak. toen heb ik dat met een doekje geprobeerd te pakken. toen kwam er een half stukje plastic uit... zon plastic stukje van 4 bij 6 ongeveer, wat ze onder een stukje biefstuk leggen. ik las op internet dat dat ook voor darmverstoppingen kan leiden. Dus wellicht heeft dat ook meegeholpen aan zn constipatie?

We zijn blij met een extra paar dagen, omdat we ergens hem zo graag willen houden en alles voor hem willen doen om zn kansen te vergroten. we houden wel in ons hoofd dat zolang hij niet lijdt het wachten veroorloofd is. maar zolang hij happy is, goed eet en veel knuffelt houden we hoop!

waar er leven is, is er hoop ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Dinky »

Zeker, zolang hij gelukkig is en het (behalve zijn blaas) goed doet verdiend hij een kans ;-)
Wanneer hij zelf opgeeft is het altijd einde verhaal natuurlijk maar zo klinkt het absoluut niet :-)

Plastic kan inderdaad verstopping veroorzaken maar verwacht dat het combi van is geweest ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Adriana »

wiesje schreef:hij eet weer als vanouds,
hij loopt weer bijna als vanouds.
Het is weer onze boes. behalve voor het niet plassen en poepen.

Qua poepen; hij zat volgens de arts helemaal verstopt.
toen kwam er een half stukje plastic uit... zon plastic stukje van 4 bij 6 ongeveer, wat ze onder een stukje biefstuk leggen. ik las op internet dat dat ook voor darmverstoppingen kan leiden.
Dus wellicht heeft dat ook meegeholpen aan zn constipatie?
het antwoord op je laatste vraag is: 'ja natuurlijk' en hoe kan dat in vredesnaam in zijn systeem terecht gekomen zijn..??

opmerkelijk dat hij loopt en goed eet. dat zijn positieve signalen.
hoe is het met zijn staart??

fijn dat je nog wat tijd krijgt en die zou ik zelf ook nemen, ongeacht wat een dierenarts daar van zegt.
jullie zien hem en je kunt zien wanneer hij lijdt en pijn heeft. dan kruipt hij weg en wil niet meer eten/drinken.
hij heeft ongetwijfeld meer tijd nodig om weer een beetje op orde te komen.

spannend is wat er in die achterhand nog mis is en of er verlamming is ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
wiesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jul 2014 02:37

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door wiesje »

Net weer bij de dierenarts geweest. Volgens hun was het mogelijk dat inderdaad het plastic een van de redenen was voor de verstopping. hoe hij eraan gekomen is, geen idee. ik denk ergens buiten uit een vuilniszak.

bij de dierenarts was het enigszins positief. De peristaltiek lijkt te werken en zijn ontlasting zat verder richting zijn anus dan de dag ervoor en als ze haar vinger erin stak (sorry, het is af en toe wat vies) kneep hij samen. Dus voor nu zagen ze duidelijk kleine vooruitgang. Dus we tillen het zolang het goed blijft gaan het weekend over en de dierenarts verwacht nu dat hij wel zal gaan poepen. Weer mee naar huis genomen en weer lekker laten rusten en afwachten. Hij doet het goed. En we hopen dat hij voor maandagochtend gepoept heeft...uit zichzelf. Hij is al vele malen naar de kattenbak gelopen en daar geporbeerd te poepen. Een beetje graven, ruiken, in de poephouding etc. We zullen het zien.

dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door Nikki2309 »

Dat klinkt wel allemaal positief.

Heeft hij nog de katheter? Is er voor de rest aan de achterhand nog wat te merken van verlamming?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Boes aangereden, staart en mogelijk achterpoten verlamd

Bericht door jojo »

Je houdt Boes prima in de gaten! Ok hij is nog niet uit de gevarenzone maar hij krijgt alle kans. Dikke schouderklop voor jullie inspanningen!
Plaats reactie