Staart tussen de deur

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Staart tussen de deur

Bericht door EliekeTips »

Het is je ergste nachtmerrie en als het gebeurd schik je je kapot.

Ik stond in de voortuin mijn ouders op te wachten en ik hoor een knal en luid geschreeuw en gegrom. Nee he, mijn kleine Prutser(eigenlijk pruts) wilde zoals altijd gezellig bij me komen zitten buiten. Maar nu was de voordeur dichtgevallen en ze had der staartje er nog niet helemaal door. Op ongeveer 5 centimeter van het puntje zat de staart tussen de deur. In een reflex heb ik de deur open geduwd en na een boze haal en luid gegrom begon ze vreemde oncontroleerbare bewegingen te maken. Als ik niet al geschrokken en overstuur was dan was ik dat nu wel.

Pruts wilde niks van me weten en bleef voor me wegduiken, terwijl ze me enige regelmaat oncontroleerbare bewegingen bleef maken. Samen met mijn vader heb ik der te pakken gekregen (Nadat ze mijn hele huis incl. de pas geverfde muren onder de bloedspatten had gezwiept.) we hebben der staart bekeken met een hoop protest, maar ziet er op zich goed uit. Een uurtje later werd het oncontroleerbare bewegen steeds minder en had ze het zelf gelukkig heel goed schoongemaakt (en wij de muren ook). De dierenarts hebben we gebeld, maar die leek het niet nodig om te komen, omdat ze goed herstelde en alles goed schoon had gemaakt. Maar we zijn nu bijna 3 dagen verder en ik merk dat ze nog steeds met vlagen last heeft van oncontroleerbare bewegingen. Kan dit met een zenuwbeschadiging te maken hebben.

Ze had toen ik haar kocht (6 maanden oud) problemen met haar achterpoten. Kon niet springen of rennen. Door training rent en springt ze nu als de beste, maar ik maak me wel een beetje zorgen nu.

Adviezen???
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Staart tussen de deur

Bericht door Ms Maaike »

Mijn advies zou zijn om de (of misschien een andere?) dierenarts te bezoeken en er toch even naar te laten kijken. Ik vind je huidige dierenarts best laks, zeker na wat je hierboven hebt geschreven. Een pijnstiller (liever geen metacam/meloxicam/meloxidyl in verband met mogelijke nierschade) zou het minimum zijn wat een dierenarts zou moeten geven op dit moment; de oncontroleerbare bewegingen zouden goed door pijn kunnen komen. Verder kan de breuk/wond het beste even worden nagekeken door de dierenarts.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Staart tussen de deur

Bericht door EliekeTips »

Bedankt voor je advies. Ik heb hier nog geen vaste dierenarts. Ik ben eind vorig jaar verhuisd en ben erg tevreden over de dierenarts van mijn ouders (180 km verderop) Ga daar ook nog heel voor de entingen en alles. De kattendames zijn opgegroeid bij mijn ouders en reizen dus altijd met me mee daarheen.

Maar weet niet zo goed welke dierenarts ik hier moet benaderen. Dit is in het weekend gebeurd dus had de dienstdoend dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Staart tussen de deur

Bericht door Adriana »

de ervaring is dat dierenartsen weinig met staarten kunnen, alleen amputeren als het afsterft.
daar is blijkbaar bij pruts geen sprake van als het puntje nog bewegelijk is. intussen heeft ze het zelf goed schoongemaakt, dus ook daar geen zorg. pijnstiller tolfdine of onsior had gekund, nu zal het waarsch geen pijn meer doen en zal de wond al behoorlijk aan het genezen zijn.
en er zal een zenuw missch soms verkeerd geprikkeld worden en het is niet te zeggen of dit zo blijft. ook daar zal, lijkt me, weinig aan te doen zijn ..

als/als de staart op die plek gebroken is, dan groeien die botjes vrij snel weer aan elkaar, het uiteinde wordt wat stijver maar je ziet daar meestal niks van. blijft wel gevoelig is mijn ervaring hier. en je loopt kans op zenuwschade. hier wordt alleen het uiterste puntje van de staart van Bolle dik, de rest blijft normaal en dat komt door zenuwschade bij één van de twee breuken/bijna breuken/zware kneuzingen. (toen hij nog klein was probeerde hij te vliegen, omdat hij zeker wist dat hij dat ook kon :eeh: ..)
dus als je dit hebt overlegd met je weekend dierenarts, juiste vragen gesteld en de situatie goed hebt uitgelegd, dan heb ik begrip voor de reactie van je dierenarts. het scheelt de kosten van een consult en sommige dierenartsen zijn voor hun klanten erg kostenbewust.

en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Staart tussen de deur

Bericht door EliekeTips »

Bedankt voor je reactie, ik had zelf ook wel het gevoel dat het wel goed zat. Maar schik iedere keer als ze zo raar begint te doen. Wellicht is het de genezing? Jeuk wat de zenuwen prikkelt.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Staart tussen de deur

Bericht door Ikey »

Onze kitten heeft ook tussen de deur gezeten (en overleefde dat niet...) en begon ook ongecontroleerd te bewegen. Dat was een epileptische aanval. Kan ze dat niet hebben?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Staart tussen de deur

Bericht door sandyd1971 »

Dat verhaal heb ik gelezen Paula, echt zielig. Als ze bij mij in de achtertuin gaan en het is te fris om de deur helemaal open te zetten (op de haak) klem ik er iets tussen zodat de deur nooit dicht kan slaan. Misschien was ik er ook wel opgekomen maar na jou verhaal denk ik dat overkomt mij niet! Een windvlaag en tocht en het is zo gebeurd.
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Staart tussen de deur

Bericht door EliekeTips »

Ja kwam ook door de tocht. Ik woon nog niet zolang in dit huis en heb nog geen haakjes bevestigd, maar dat staat nu bovenaan het lijstje. Ze knapt goed op trouwens. Ik ben zelf weg dit weekend, maar mijn ouders halen der op om der in de gaten te houden.

De staart is niet dik en warm meer, dus heb goede hoop dat het met een sisser afloopt.
Plaats reactie