Omgeklapt oor.

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Omgeklapt oor.

Bericht door Hanna Abdullah »

Garfield is een paar dagen geleden gewond geraakt aan zijn oorschelp. Heel veel bloed langs zijn kop, maar het scheen hem niet zo te deren. Ik mag alleen naar zijn oor kijken, maar er niet aan komen.
Na een paar dagen was zijn oortje kaal. Ik denk dat het ging helen en dat hij is gaan krabben. Ik zag toen allemaal kleine wondjes op zijn oorschelp. De korstjes beginnen nu af te vallen, maar het puntje van zijn oor is nu binnenstebuiten. Snap je wat ik bedoel?
Ik weet niet waardoor hij gewond is geraakt. Het ziet er niet uit als krabben van een andere kat en een auto kan eigenlijk ook niet, want ik woon in een smal doodlopend straatje. Misschien heeft hij een mep gehad van iemand of een steen.
Vraag: denken jullie dat dat omgeklapte puntje kwaad kan? Of moet ik er alsnog mee naar de dierenarts? (Ik plaats de vraag hier op het forum, omdat het asiel heel ver weg is en er geen openbaar vervoer heen gaat. Als ik er heen wil, moet ik het organiseren.)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Brittenbolletje »

Is het geen bloedoortje geweest en omdat die niet behandeld is nu een schrompel oortje? Ik heb ooit een hond gehad die dat had en sindsdien stond dat oor niet meer overeind er vormde zich nieuw kraakbeen waardoor die anders ging staan. Heb je foto?
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Hanna Abdullah »

Geen idee, Brittenbolletje. Zijn oren zien er gewoon uit. Ik ga proberen een foto te maken en manlief moet het dan op de computer zetten. Als hij wel een schrompeloortje heeft, is hij toch net zo lief toch? Kan het kwaad?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Brittenbolletje »

Natuurlijk is hij dan net zo lief, maar als het een schrompeloortje word of een beetje is geworden kunnen er sneller oorontstekingen ontstaan, maar dat is puur afhankelijk waar het zit en of het dichter zit de gehoor gang. Als het alleen het topje is wat, raar zit gevouwen en het sluit niks af verwacht ik geen oorontstekingen. Ik zou wel kijken of er geen vuil of zo te lang tussen blijft zitten.
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Hanna Abdullah »

Het is alleen het puntje wat omgevouwn zit. Ik ga het goed in de gaten houden. Eind van deze maand wil mijn man wel langs het asiel voor een check-up. Dan is er vervoer. Bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Anne »

Kun je het ook terugvouwen? Sterft het op deze manier niet af?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Brittenbolletje »

Als het echt een schrompel oortje zou zijn sterft het niet af. Ben ook zeer benieuwd naar een foto.
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Hanna Abdullah »

Ik heb geprobeerd het terug te vouwen. Ik mocht hem zowaar aanraken. Maar het plopt weer terug.
Heb net foto's genomen. Hij ligt op bed te slapen. Hij wil niet gestoord worden als hij slaapt. :eshhh:
Vanavond mijn man vragen hoe ik het op de computer krijg. Er is een kabeltje voor, nog even geduld.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Sifra »

Als het puntje alleen ombuigt naar buiten lijkt mij niet zo veel aan de hand. Mijn kater Rûzer heeft dat ook gehad na een vechtpartij. Ik dacht even dat hij een raskat wilde worden, een American Curl, maar zijn oortopje ging toch weer overeind staan. Alleen als het topje zodanig omknikt dat de bloedtoevoer gestremd wordt, heb je kans dat het afsterft.
Een onbehandelde bloeding binnen de oorschelp kan een schrompeloor veroorzaken.
Rûzer heeft ook wel eens een ontstoken wondje aan zijn oor gehad. Toen de dierenarts het wondje schoon had gemaakt, zat er een gaatje in het oor.
Ik beteuterd, da en paraveterinair enthousiast: "Nu kan hij een piercing nemen." :lol: Ook dat gaatje groeide weer keurig dicht.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Hanna Abdullah »

Zijn oortje ziet er vanbinnen schoon uit, voor zover ik het kan zien. De wondjes zitten op de oorschelp aan de buitenkant, maar zijn nu aan het genezen. Hij kan nu weer kopjes geven met zijn favoriete kopjes-geef-kant.
Manlief zit nu in de moskee, als hij terugkomt moet hij de foto's op de computer zetten en ga ik heel goed opletten hoe hij dat doen, want dan kan ik het voortaan zelf.
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Hanna Abdullah »

Dit zijn dan eindelijk de foto's. Het heeft wat moeite gekost, omdat alles in het Arabisch is. Hoop dat jullie het een beetje kunnen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Anne »

Ach jee, ik heb dit nog nooit eerder gezien bij een kat, ik hoop dat andere je kunnen helpen.
Beterschap in ieder geval. Ik vind het wel koddig staan maar als het kwaad kan zou ik er niet blij mee zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Dinky »

Vind het lastig om er echt iets zinnigs over te zeggen. Alleen het feit dat hij naar buiten toe geklapt is maakt het gevaar van oorontstekingen in elk geval kleiner, dat is meer als hij naar binnen geklapt is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Hanna Abdullah »

Bedankt voor de reacties. Ik denk niet dat het iets heel ernstigs is waarvoor ik accuut naar de da moet. Over twee weken gaan we daar heen voor een check-up.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Omgeklapt oor.

Bericht door Brittenbolletje »

Dit is inderdaad niet gevaarlijk qua ontstekingen inderdaad. Ziet er ook niet uit als een schrompeloortje. Als jij je wel zorgen maakt zou je even bij de da langs kunnen gaan en vragen of dit wel hersteld of dat dit zo blijft.
Plaats reactie