Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!!

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
angel1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2014 20:11
Locatie: veenendaal

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door angel1984 »

ik heb ook net al mijn excuses aangeboden, blijf er niet mee aan de gang!!

Met Rocky is niets aan de hand! GELUKKIG!
En ja, ik ben een IDIOOT door Rocky aan zijn nekvel te pakken, maar dacht, net als veel anderen, dat dit het "goede" was omdat mamapoes dit ook doet. Dom van mij!

Maar moet ik me dan blijven verontschuldigen????
Is 1 keer dan niet genoeg?
Renatevanderveer

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door Renatevanderveer »

angel1984 schreef:???? dat is helemaal niet wat ik daar zeg!!! jeetje, wat een ***forum zeg!! gaat dat hier altijd zo?!!!
Probeer het vanuit een ander perspectief te bekijken..
Op dit forum denken wij erg in het belang van de kat en wanneer er dan iets niet klopt, kunnen we soms fel reageren.
Zeker wanneer het welzijn van het dier op het spel staat..

Vergeet deze topics en reacties maar even, stel je voor in het voorstelfora, zodat we je kunnen leren kennen.
Dit is een tof forum, echt waar. Geef het een kans, lees je in en kijk om je heen.
We delen de liefde voor onze beestjes, laat dat duidelijk zijn.
angel1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2014 20:11
Locatie: veenendaal

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door angel1984 »

nogmaals was het mijn allereerste reactie op het verhaal van dat topic, zonder verdere reacties te lezen heb ik mijn reactie geuit, maar heb net ook al mijn excuus daarvoor aangeboden bij dat topic en dat ik beter eerst had door kunnen lezen en naar de datum had kunnen kijken. Ik ben inderdaad nieuw hier en weet nog niet hoe alles hier werkt. Ik heb me snel aangemeld omdat ik me zorgen maakte over waarom Rocky ineens flauw viel en ik er niks over op Google kon vinden. Nu heb ik gelukkig iets bij geleerd, en daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn zodat het niet nog eens voorkomt!!

Ik snap jullie ook Renatevanderveer, bij mij gaat ook het belang van mijn poezebeestjes voorop!
Kan ik "nieuwe" start maken??! ;-) :grin:
angel1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2014 20:11
Locatie: veenendaal

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door angel1984 »

en.... waar kan ik mezelf en mijn beestjes voorstellen?
Renatevanderveer

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door Renatevanderveer »

Het voorstelforum, bijna onderaan op de homepage.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door mittenslief »

dat is inderdaad raar dat mama poes dat nog doet.....maar ja kan gebeuren...mijn dochter heeft hetzelfde ook weleens meegemaakt met een kitten van 7-8 weken, daarom weet ik precies wat je bedoelt ik heb het toen nagevraagd bij de da...je schrikt je een hoedje...

ps soms is het beter om eerst 10 keer na te denken om te reageren op een topic....neem dat maar van mij aan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door castratenkoor »

Je geeft aan dat je het kitten strafte omdat hij in de gordijnen hing. Mijn advies is voor beginnende katteneigenaren, maak je huis catproof want een kat huisproof maken is een stuk lastiger.
Maar jij bent geen beginner, je hebt al 4 katten. Waarom dat niet (tijdelijk) de gordijnen eraf halen, lijkt mij een stuk humaner eerlijk gezegd. Scheelt een hoop stress en politieagentje spelen.

Ik zou overigens adviseren alle katten te laten castreren, niet nu alleen 2 stuks. En het kitten ook met 6 maanden.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 06 jan 2014 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door Adriana »

om hier niet nog meer heisa te krijgen hierbij tekst uit het voorsteltopic van angel
angel1984 schreef:Omdat moederpoes Pluisje binnenshuis door Papa Baco gedekt is wist ik wanneer ze zou moeten bevallen, echter hield Pluisje de bevalling tegen!
Ik ben met haar naar de da gegaan voor een echo en kittens hadden weinig vruchtwater, toch weer mee naar huis gekregen maar moest de volgende ochtend, als ze nog niet was "bevallen" meteen contact opnemen, zo gezegt, zo gedaan, smiddags pluisje naar de da gebracht, deze heeft nogmaals echo gemaakt en besloten haar een nachtje intern te houden en die nacht af te wachten.
Volgende ochtend werd ik gebeld met de mededeling dat de kittens er nog steedsn iet waren en dat ze nu toch echt gingen ingrijpen.
Haar kittens zijn via keizersnede ter wereld gekomen en pluisje is tegelijkertijd meteen gesterrilliseerd en ook hebben ze meteen haar 6e teentje verwijdert.
Baco is inderdaad (nog) niet gecastreerd, dis gaan we nog wel laten doen.
Pluisje en Felix zijn beiden wel geholpen.
Baco en Rocky worden dit jaar gecastreerd. Er kunnen dus geen kittens meer bij komen.

We hebben bewust gekozen voor kittens van pluisje omdat zij op straat geboren is en mijn ouders haar, samen met haar broertje en zusje gevangen hebben en bij mij gebracht hebben, mijn zoon had haar toen al meteen pluisje genoemd dus kon haar ook niet meer weg doen, haar broertje en zusje heb ik met de hand gevoed tot ze naar een ander huisje konden, pluisje hebben we aangehouden, maar zij was heel erg angstig en bang naar ons en andere mensen, je zag haar eigenlijk nooit, toen ik haar vertrouwen een beetje gewonnen had, hebben we ervoor gekozen om een kitten katertje te halen toen pluisje 1 was met in ons achterhoofd dat wanneer Baco oud genoeg zou zijn dat ook een mooie leeftijd voor pluisje zou zijn voor haar eerste nestje kittens.
De bedoeling hiervan was om pluisje tammer te krijgen naar ons toe en minder angstig. Daarin zijn we geslaagd want het is nu een supermeisje die ook nog eens heerlijk bij me op schoot kruipt zo nu en dan, dat had ze nooit gedaan als ze haar kittens niet had gekregen! Dus missie geslaagd! :grin:
Wel een dure dierenartsrekening omdat ik pluisjes kittens met de hand heb moeten voeden de eerste week door de keizersnede wilde pluisje er niks van weten.
Tot ik een tip op Google tegenkwam om de kittens voorzichtig in lauwwarm water te wassen, dit heb ik gedaan toen de kittens 3 daagjes jong waren, en daarna in handdoekjes gewikkeld en in het zonnetje in de vensterbank gelegd en mama Pluisje ging er ineens uit haarzelf bij liggen en ze verzorgen!
Wel nog tot aan hun 8 weekjes bij gevoed met flesje, maar daardoor is de band tussen pluisje en mij alleen maar sterk geworden!
Pluis was voor een nest nog behoorlijk jong en gelukkig is het met de nodige kunstgrepen goed gekomen en is ze intussen gecastreerd.
nu de katers nog... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door eveline1982 »

Ik zou toch met de kitten een bezoekje brengen aan de dierenarts. Zowiezo kan er een vaatje oid geknapt zijn na het vasthouden, ook al lijkt het nu dat er niks aan de hand is. Daar zijn kittens heel goed in, en dan ineens vind je ze half dood op de grond. Een kitten in de nekvel oppakken is slecht (wat je ondertussen weet) maar flauwvallen ervan? daar heb ik nog niet eerder over gehoord, denk toch dat er iets meer aan de hand is, maar dat kan een dierenarts het beste beoordelen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door Dinky »

angel1984 schreef:Ik zal me er maar niks van aantrekken, heb netjes mijn welgemeende excuses aangeboden bij het vorige topic, zoals ik daar ook al zei was het een eerste reactie van mij toen ik het verhaal las. Snap ook niet dat iemand eerst zo'n afschuwelijk verhaal neertypt met daaronder meteen de vraag wel of niet meteen een andere kitten te nemen?!!! maar goed dit terzijde, ik heb mn excuus gemaakt.
En hopelijk heb je ook je eerste forumles geleerd: eerst het topic helemaal lezen en daarna pas reageren (en les 2: kijk naar de datum van berichten)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
angel1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2014 20:11
Locatie: veenendaal

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door angel1984 »

Toch net maar even mijn da erover opgebeld.
Zij vond dit heel erg vreemd omdat mamapoes dit ook doet bij de kitten.
poes/kat bij nekvel pakken moet gaan probleem opleveren zei ze, zij denkt dat het een schrikreactie van Rocky was.
Omdat hij verder niet anders dan anders doet hoef ik nu niet met hem langs de da.
Als het nog eens voor zou komen of Rocky gaat zich anders gedragen, dan moet ik wel langskomen met hem om even na te kijken.
Ze zei meerdere malen dat ze het erg vreemd vond.
Dat ze van in het nekvel vastpakken een hersenbeschadiging kunnen oplopen noemt mijn da larie, behalve als je ze echt met hard geweld in het nekvel pakt en door elkaar schudt. Dit is niet gebeurt.
Ik pak hem niet meer bij zijn nekvel, maar volgens de da zou dit GEEN problemen mogen geven.
Ze hadden nog nooit zo'n verhaal gehoord.

Wat betreft huis catproof maken:

dit heb ik nog nooit gedaan, en alle 3 de andere poezenbeesten heb ik het gewoon AFGELEERD om zulke dingen te doen (zoals slopen, bank krabben e.d) Dus een poes kun je ook echt wel dingen afleren.
Mijn oudste poes hier heb ik zelfs toen ze klein was geleerd om "mama" te zeggen, en nu als ze eten wil komt ze altijd naar me toe, gaat naast me zitten en roept dan continu "mama".

Ik ben geen beginner, en een poes van 2 jaar is volwassen genoeg om haar eerste nestje te krijgen, ook dit heb ik uiteraard eerst met de da besproken voordat we haar hebben laten dekken.

Bedankt voor jullie tips over topic's en vooral datums!! En inderdaad, ga ik eerst 10x nadenken voor ik een reactie plaats in het vervolg! ;-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door eveline1982 »

Na bijna 80 kittens te hebben opgevangen en nog 2 wonder nestjes te hebben gehad van mijn onvruchtbare poes, mag ik mijzelf toch wel een kenner noemen op het gebied van kittens.

De aller enigste reden wanneer ik een kitten in het nekvel pak, is als ze onder de 6 weken oud zijn en verwilderd! Dit omdat het een veilig gevoel geeft, in een voor het kitten onveilige situatie en ze dan niet in me vingers kunnen bijten. Ik wikkel ze terwijl ik ze pak als de wiedeweerga in een handdoek zodat ik niet langer, als uiterlijk noodzakelijk ze daar hoef te pakken. Een kitten in het nekvel pakken is nl helemaal niet goed, en dierenartsen die zeggen dat het geen kwaad kan mogen wel is wat bijscholing gaan nemen!!

Het lijkt me inderdaad heel erg sterk dat een kitten flauwvalt als je het maar 2 sec vasthebt in het nekvel, maar aangezien wij niet weten wat voor druk we moeten uitoefenen en waar we precies moeten pakken (we missen dat poezenmoeder instinct omdat we geen poezen zijn) kan het best zijn dat je net een verkeerde zenuw grijpt met alle gevolgen van dien. Kittens boven de 6 weken worden te zwaar om in het nekvel te pakken, er kunnen dan allerlei vaten etc scheuren. Dus nee, heel fout van jouw dierenarts om te zeggen dat het geen kwaad kan om een kitten zo te vast te houden.

Ik heb niet veel ervaring met moederpoezen, alleen mijn poes en 1 opvanger. Beide poezen pakte de kittens boven de ca 7 weken, alleen nog in het nekvel om te corrigeren. En dat kunnen wij niet doen! Simpel weg omdat we te sterk zijn....

Natuurlijk kun je sommige katten dingen af en aan leren. Maar niet door het te straffen, een simpele nee en weg zetten is vaak afdoende. Het enigste wat je daarvoor moet hebben, is een langere adem dan de kat. En kun je alle katten dingen afleren? Dan heb je overduidelijk nog geen kennis gemaakt met mijn kater Beer, die blijft me enkels grijpen als hij de kolder in zijn kop heeft of eten wil :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door Dinky »

Tja, onze poes Dinky is ook echt niet af te leren om aan de bank te krabben. Ze doet het namelijk nooit wanneer wij thuis zijn maar aan de bank kunnen we zien dat ze het wel doet als wij er niet zijn......
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door Chiquita98 »

Fijn dat het met rocky goed gaat. Toch is hij niet voor niks flauw gevallen en heb je hem echt verkeerd vast gepakt.
Misschien iets minder met van die hoofdletters schrijven. Geeft zo'n schreeuw effect vind ik en komt ook wat agressief over.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
angel1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2014 20:11
Locatie: veenendaal

Re: Kitten van 15 weken bewusteloos na vastpakken nekvel?!!!

Bericht door angel1984 »

ik niet agressief of schreeuwerig bedoeld hoor!
En nogmaals ik pak ze niet meer bij hun nekvel vanaf dat moment.
Bedankt voor je tips eveline 1982.

Deze week ga ik bij mijn ouders weer een paar kittens vangen in hun schuur van nu ongeveer 4 maanden oud, dit betreffen hoogst waarschijnlijk broertjes en zusjes van onze pluisje, alleen dan uit een later nestje. Deze ga ik ook wederom proberen tammer te maken zodat ze een lekker warm mandje kunnen krijgen bij mensen.
In mijn leven ook al heel veel poezenbeestjes opgevangen en getemd.
Gesloten