DRINGEND advies nodig!

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Debora83
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2013 10:00

DRINGEND advies nodig!

Bericht door Debora83 »

Hallo, 1 van mijn twee poezen (europese korthaar) was een aantal weken terug weggelopen, het zijn beide binnenkatten. Na 5-6 weken hebben we haar weer terug gekregen dankzij lieve mensen die 3 weken lang hadden geprobeerd haar te vangen. Ze was totaal uitgemergeld, uitgedroogd en er kwam wit slijm uit haar bekje en neusje. We brachten haar meteen naar de dierenarts die haar al meteen bijna geen kans wou geven want ze is al 5 jaar oud. Wij wilden haar die kans wel geven en ze werd toen onderzocht, aan een infuus gelegd en ontwormt. De volgende dag ging het een stuk beter met haar en was ze iets aangekomen en ze was lekker actief (voor haar staat). Helaas gisteravond was ze lusteloos en had ze die dag niet veel gegeten, vandaag werd ik gebeld door de dierenarts dat het steeds slechter met haar gaat en dat ze zelfs 40 gram was afgevallen, de dierenarts geeft haar nog maar 20% overlevingskans. Heeft iemand hier dit wel eens meegemaakt of heeft iemand tips wat we het beste kunnen doen of wat er mis kan zijn met haar? De dierenarts schijnt er niet veel aan te willen doen en hamert naar mijn idee constant op haar te laten inslapen (vanwege kosten?). We willen echter al het mogelijke doen om haar te helpen voordat we besluiten of we haar een spuitje laten geven. Alvast bedankt!!
Shimbalaya

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Shimbalaya »

De dierenarts wilde haar geen kans geven omdat ze al 5 jaar oud is ??
Vreemde reactie van je DA want 5 jaar is nog hartstikke jong !
Ik zou haar beslist niet opgeven en alles op alles zetten en proberen haar er bovenop te helpen.Want denk eraan: jullie zijn diegene die moeten betalen en de DA moet dus naar jullie wensen luisteren. ;-)
En als je niet tevreden bent over deze DA zou je naar een andere kunnen gaan maar waarschijnlijk is de poes te verzwakt om vervoerd te worden??

Moet ze op eigen houtje eten of wordt ze gedwangvoerd bij de DA?
Debora83
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2013 10:00

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Debora83 »

Ze eet in principe op eigen houtje, nat en droogvoer. Omdat ze niet wilde of niet genoeg at doet de DA nu dwangvoeren.
Shimbalaya

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Shimbalaya »

Als ze totaal uitgemergeld en uitgedroogd was zijn haar nieren en andere organen natuurlijk flink beschadigd worden.Heeft ze misschien ook leververvetting erbij omdat ze al die tijd niks te eten heeft gehad?
Ik zou haar toch maar blijven dwangvoeren als ze zelf niet wil eten, meer kun je op dit moment niet doen denk ik.
Heel veel sterkte, ik hoop dat je poes er toch nog bovenop komt.
Debora83
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2013 10:00

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Debora83 »

bedankt, ik hoop het ook ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Adriana »

het kan zijn dat de dierenarts bloedonderzoek heeft gedaan en heeft gezien dat de nieren heel erg beschadigd zijn. je zou dat kunnen vragen en de waardes hier even in een bericht zetten.
haar organen hebben een geweldige opdonder gekregen net zoals Maria schrijft en het is de vraag of dat voldoende herstelt. vooral nieren zijn heel erg kwetsbaar en herstellen vrijwel niet meer..

ik begrijp dat ze nog bij de dierenarts is en je zou kunnen vragen of je langs mag komen om een uurtje te knuffelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door nellebel »

weet je waarom je DA haar wil opgeven? zoals adriana ook als schrijft, is het door bloedonderzoek?
leeftijd is geen reden om haar een spuitje te geven, 5 jaar is kei jong. wat denkt hij dat er aan de hand is dan?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat lever en nieren onherstelbaar zijn beschadigd. En dan is er geen overlevenskans helaas. Lang niet eten is gauw levensbedreigend voor een kat.

Ik hoop voor jou en de kat dat zij het redt. Bij twijfel zou je haar naar een andere dierenarts kunnen brengen? Vraag in ieder geval naar de reden waarom de dierenarts haar zeg maar heeft afgeschreven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Debora83
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2013 10:00

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Debora83 »

Bedankt voor de reacties, ik zal inderdaad meer de DA gaan uithoren wat er nu precies aan de hand is, eventueel opnieuw onderzoeken laten doen, en als het me niet bevalt ga ik wel met haar naar het dierenziekenhuis in Utrecht.
Debora83
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2013 10:00

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Debora83 »

Heb net een update gehad van de dierenarts, ze is nu er zeer erg aan toe. Ze heeft nog steeds diarree en blijft erin liggen omdat ze niet meer wil bewegen. Ze is zwaar lusteloos en hij denkt dat het nu echt einde zaak is. Ze heeft dus inderdaad leververvetting maar knapt er schijnbaar niet meer van op, misschien te zwak ervoor? Ik denk dat ik haar dan toch maar een spuitje laat geven :(
Shimbalaya

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door Shimbalaya »

Ach, wat een droevig nieuws. :-(
Dus toch leververvetting, daar was ik al bang voor.De enigste manier om leververvetting proberen te verhelpen is sondevoeding geven, heeft de DA deze mogelijkheid niet genoemd?
Maar daar is het nu waarschijnlijk te laat voor.
Heel veel sterkte met je besluit.
Laatst gewijzigd door Shimbalaya op 11 dec 2013 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door BloemTetsu »

:( wat vreselijk jammer.
Ben je dolblij je poes weer terug te hebben, komt dit erover heen.
Heel veel sterkte.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: DRINGEND advies nodig!

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte met je beslissing. mocht het tot een spuitje komen is het fijn dat ze toch nog thuis is geweest en dat je nu weet waar ze is en geen onzekerheid meer hebt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie