Kat met gebroken poot

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Morrow
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2013 01:10

Kat met gebroken poot

Bericht door Morrow »

Hallo mensen.

Vorige week zaterdag ben ik met mijn kat (1,5 jaar oud) aan een lijntje wezen wandelen en raakte zij in paniek van een busje die langsreed. Hierdoor is zij weggerent en rende ik achter haar aan. Op een gegeven moment stond ze ineens stil en ben ik tegen haar pootje aangekomen.

Maandag daarop meteen dierenarts geweest en bleek het een botbreuk te zijn. Haar ellepijp was gebroken. Gelukkig was het een mooie breuk, aangezien de 2 delen nog recht op elkaar zaten, waardoor er alleen gespalkt hoefde te worden. Nu loopt zij dus in het gips.

De dierenarts gaf aan dat hij over 2 weken er wel weer af kan en moeten elke 2 dagen langskomen voor een gratis controle.

Nu zijn mijn vriend en ik vanavond langsgeweest, maar bleek dat er een invaller was, een oudere man.

Deze vertelde ons dat we met een naald in de kat haar poot moesten prikken om te kijken of ze het nog voelde. Hij zei ''Hoeft maar heel zachtjes''. Wat bleek dus achteraf, hij had gewoon te hard geprikt en ze had dus ook nog een bloedend teentje erbij. Ook kregen wij zelf naalden mee om het te testen. Dat is thuis dus direct in de prullenbak terecht gekomen.

Deze invaller wilde ook nog kosten meegeven omdat hij niet geloofde dat wij een afspraak hadden met de algemene dierenarts dat wij voor gratis controles langs konden komen.

Ook vertelde hij ons dat onze kat minstens 6 weken in het gips moet zitten en dat het verbandje voor de halskraag stevig hoort ze zitten, dus wat doet hij? Hij maakt er 3 strakke knopen in zodat ik hem niet meer los kon krijgen.

Later bij het afrekenen begonnen wij erover met de dierenarts assistente en die gaf aan dat hij ''van de oude stempel'' was en dat we ons er niks aan aan moesten trekken. We zijn er dus gratis weggekomen. De invaller wilde dat wij nog maar 1x in de week langs zouden komen voor controle, maar dat doen wij alleen deze week, omdat onze eigen dierenarts er niet is.

Nu heb ik dus een paar vraagjes..
1. Klopt het dat een kat ongeveer 2 weken in het gips kan zitten en daarna weer mag lopen? (het is wel een binnenkat)
2. Is het normaal dat een dierenarts met een naald in een gips poot gaat prikken om te kijken of er nog gevoel in zit?
3. Krijgt de dierenarts assistente hier geen problemen mee dat zij de kosten genegeerd heeft, ondanks dat de dierenarts zelf zei dat het mocht, maar de invaller het wel in de computer heeft gezet?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat met gebroken poot

Bericht door Kattebeest »

Er zijn meerdere topics die over een gebroken poot gaan (zelf geen ervaring mee).
In dit topic vind je informatie en ervaring over drie verschillende katten met een gebroken pootje.

Vraag 2: Nogal wreed om (hard?) met een naald in een pootje te prikken. Zeker voorpootjes zijn enorm gevoelig en dat had best anders gekund.
Vraag 3: Waarom zou de assistente in de problemen komen? Als je eigen da zijn administratie goed heeft bijgehouden staan al die zaken in jullie dossier (computer) vermeld, ook de gratis consulten. Juist belangrijk als er sprake is van een gedeelde praktijk en dus van overdracht.

Heeft ze bench rust of laat je haar gewoon rondlopen? Pootje mag namelijk niet teveel belast worden om goed te kunnen helen. In het topic van de link hierboven lees je daar veel meer over.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat met gebroken poot

Bericht door castratenkoor »

1. het hangt af van de breuk hoe snel de kat weer kan/mag lopen
2. het is belangrijk om te controleren of de doorbloeding van een gegipste poot goed blijft. Dit gebeurt doorgaans met een stompe naald.
3. ik zou niet weten waarom de assistente in de problemen komt - de communicatie in de praktijk onderling is hun probleem niet jou probleem
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat met gebroken poot

Bericht door ayla »

mijn kat heeft ooit een gebroken voorpoot gehad. Hij moest toen 6 weken bench rust houden. Nu heeft hij ook een operatie gehad dus wellicht dat dit het verschil is.

verder sluit ik me aan bij de antwoorden van nancy en dinie.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Morrow
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2013 01:10

Re: Kat met gebroken poot

Bericht door Morrow »

Hallo Nancy,

bedankt voor je reactie. Het is inderdaad beetje raar dat de dierenarts met een vlijmscherpe naald erin heeft gestoken. Ik heb 4 wattenstaafjes gebruikt om het bloed weg te deppen. We hebben besloten om 1 naald te bewaren om aan onze eigen dierenarts te laten zien waarmee gestoken is.

Mijn kat die heeft geen bench rust, maar loopt inderdaad wel rond in het huis.. Af en toe.. Ze slaapt heel veel, dus dat scheelt. Maar op het moment dat ze weer stunts wil gaan uithalen, zet ik haar in de bench tot ze weer moe is. Ook slaap ik snachts bij haar op de bank, zodat ik het mooi in de gaten kan houden wat haar plannen zijn.

Heel erg bedankt voor de reacties! :)
Plaats reactie