Hoge staartbreuk

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Hoge staartbreuk

Bericht door Kattenbella »

Net gebeld door een vriendin over haar kat. Een paar dagen geleden is een hoge staartbreuk geconstateerd bij haar kat, hoger dan de staart met hematoom in de rug.
Advies is in laten slapen. Haar kat kan nog wel lopen,. De prognose is dat urine en ontlasting niet meer goed zal gaan.
Ik heb haar kat zelf niet gezien. Heb haar het advies gegeven de foto op te vragen een een second opion te vragen bij een andere dierenarts. Haar kat is tevreden, eet goed en springt zelffs nog op de bank.

Wie heeft zoiets meegemaakt en wat denken jullie?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Adriana »

kat ziet er blijkbaar niet ziek uit en heeft geen pijn.
hoe is die staart eraan toe? hangt die slap en bewegingloos of komt er een heel klein beetje beweging in.. want het is al paar dagen geleden.
de betr arts heeft de foto gezien maar ik zou altijd een tweede raadplegen en dan eentje van een wat grotere kliniek, zodat meer da's kunnen meedenken.
en heeft hij intussen al geplast en gepoept?
Bolle heeft tot twee keer toe een breuk gehad, vrij hoog maar niet zo hoog. dat is aan elkaar gegroeid en nog wel op foto's te zien. staart is bewegelijk tot aan puntje, hij heeft wel zenuwschade want alleen het puntje wordt dik bij dikke staart, rest blijft slank..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Kattenbella »

De staart beweegt wel een beetje zegt ze, dat vond ik toch wel verbazend
Ik heb haar aangeraden in ieder geval de foto op te vragen en die te laten zien. Mijn dierenarts staat erg goed bekend, andere dierenartsen verwijzen ook naar hen met de moeilijkste dingen.

Plas laat hij lopen wat ik heb begrepen. Zij denkt ook als die bloeduitstorting weg is geeft dat dan niet meer ruimte?

Hij heeft wel Metacam. Ook daar weer voorlichting over gegeven, maar eerst dit. Ze kreeg tot morgen en dan in laten slapen, zelf ziet ze dat niet zo.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Dinky »

Klinkt niet als een kat die je gelijk in moet laten slapen.
Zou zeker voor seconden opinion gaan en ze zal zich de vraag moeten stellen of ze eventueel kan leven met het feit dat hij plas (gedeeltelijk) laat lopen (geen idee of dat met tijd herstelt)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Adriana »

Kattenbella schreef:De staart beweegt wel een beetje zegt ze, dat vond ik toch wel verbazend..
Ze kreeg tot morgen en dan in laten slapen, zelf ziet ze dat niet zo.
ze krijgt tot morgen en dan inslapen....?
en-hoe-zo-dan-wel..?

en als die staart een beetje beweegt, dan lijkt me dat er beetje hoop is..
en het hoeft nog helemaal niet de eindsituatie te zijn, het kan altijd nog min of meer bijtrekken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door mittenslief »

nee klinkt mij ook niet als een kat die ingeslapen moet worden.....zal toch eens ff kijken hoe ze zich gaat ontwikkelen.....
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Kattenbella »

Ik ben het met jullie eens. Morgen ga ik er zelf naar kijken als het lukt. Die dagen voor het inslapen is meer een inspelen op haar schuldgevoel. Haar kat zou dan vreselijk gaan lijden. Zelf denkt ze dat dat meevalt.
Ze moet gewoon die foto opvragen en voor een second opinion gaan denk ik ook nu, zeker omdat de kat ook nog kan lopen. Geef het een kans om te herstellen. Ze denkt zelf dat als de hematoom weg is je dan pas kan zien hoe het gaat. Ik zal haar in ieder geval ondersteunen en stimuleren op het krijgen van een second opinion.

Ik hou jullie op de hoogte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Adriana »

k denk dat ze moet uitkijken voor ernstige verstopping ......
missch nu al met laxatract oid aan de gang
en missch in overleg met de dierenarts goed, voorzichtig en langdurig borstelen,
dat masseert die kneuzing en zwelling en bloeduitstorting en missch ook darmfunctie ..

bij Bolle heb ik uitgebreid en ruim een maand extra vaak geborsteld, ook al om die spieren weer te activeren.
op foto's kon je later zien dat op die plaatsen de wervels aan elkaar gegroeid zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Kattenbella »

Ik kan dat straks wel halen bij mijn dierenarts, moet toch voer halen. Hij loopt wel, scherpt zijn nagels ed. Ik bel haar en vraag hoe het gaat met de ontlasting. Wat voor borstel gebruik je?

Net gebeld. Hij loopt dus wel en lijkt vrolijk, kruipt niet meer weg. Ontlasting en urine kan hij niet ophouden, daar heeft hij dus geen controle over.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door mittenslief »

als hij zijn ontlasting niet kan ophouden, moet je denk ik zeker niet gaan laxeren, dan zit de stront straks tegen het plafond....denk dat ze het echt een paar dagen aan moet kijken....als het van de zwelling komt dat hij incontinent is zal dat denk ik wel weer over gaan, zo niet dan moet ze zelf beslissen of er nog mee te leven valt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoge staartbreuk

Bericht door Kattenbella »

Nee, had ik mij ook bedacht, hij raakt het wel kwijt, maar niet gecontroleerd.Haar grootste angst is ontsteking in het ruggenmerg, dat is ook genoemd.
Ze komt straks langs, dan kan ze misschien zelf ook wat meer vertellen.

Jullie bedankt!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie