Achterpootje kitten gebroken

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Avalonbird »

Doordat ik het erg druk had ben ik hier wat minder langs geweest. Ik ben pas weer terug begonnen met werk (taxi)
Helaas was er in huis een ongelukje op de eerste dag dat ik ging werken twee weken geleden. Met de lunch kwam ik thuis en Bram en Coco waren aan het spelen. Bram was Coco aan het uitdagen en sprong van de eetkamertafel naar de stoel naar de rugleuning enz. Toen hij van de rugleuning sprong haalde Coco net zijn achterpoten aan waardoor hij verkeerd terecht kwam.

Zijn poot is gebroken en afgelopen dinsdag is hij weer onder narcose geweest omdat zijn gips zakte (hij groeit nog) hij heeft dus opnieuw gips en deze dierenarts wilde een pin gaan zetten maar dierenarts Bram (zo grappig met dezelfde naam) vind het niet nodig. Hij mag nu alleen helemaal niet meer uit de bench. En dinsdag hebben ze hem ook gelijk gecastreerd en gechipped. Over 2 weken is het 4 weken en dan gaan ze kijken of het voldoende geheeld is.

Foto's en filmpjes zijn te zien op Google+ en in mindere mate op Facebook. Mocht je dat willen zien dan hoor ik het graag want dan zorg ik ervoor dat je me kan vinden.
Ik moet even kijken of ik nog een andere manier voor de foto's zal aanmaken.

Nu gauw op zoek naar tips en dergelijke op dit forum.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Dinky »

Hoop voor Bram dat het voorspoedig geneest en al is de bench niet leuk, het is voor je eigen bestwil Bram ;)

In dit forumonderdeel zal je zien dat er meerdere topics zijn over gebroken pootjes en benchrust.
Heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee.

Zeker dit topic is erg nuttig omdat er ook verwijzingen in staan naar andere (oudere) topics ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Avalonbird »

http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... jNPIAfXkvS

Dit is het YouTube lijst van Bram. Hier heb ik 2 filmpjes van Bram net gemaakt en opgezet.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Kattebeest »

Zijn bench lijkt wel een intensive care afdeling...
Hij wordt goed verzorgd en dapper mannetje die Bram. Ondanks kap en spalk gewoon kat zijn, heel knap.

Geef hem maar een flinke knuffel namens mij en bonkkop van Kasper.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Dinky »

Wat ziet de bench er mooi ingericht uit :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Anne87 »

Zijn bench ziet er heel goed uit! Fijn dat Bram een baasje heeft die zo goed voor hem zorgt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Adriana »

jeetje wat vervelend en wat een dappere Bram. gelukkig zit zijn pootje in gips want hij is vrij levendig. hoop dat het snel aan elkaar gegroeid is. bench is geweldig ingericht en wat leuk die senses rail, hij is daar echt dol op! knuffs voor Bram!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Avalonbird »

Dank jullie wel.

Die rail had hij al vaker meegespeeld en Coco deed er nauwelijks iets mee. Behalve de afgelopen avonden. Buiten Bram zijn zicht ging ze er mee spelen. En Bram hoorde dat maar kon niet het meedoen. Dus kleiner gemaakt en voor Coco een tweede (nu dus langere) baan gekocht.

Nu zijn gips langer en hoger is is hij iets rustiger. De castratie kan daar ook in meespelen natuurlijk ;)

Zal de filmpjes van de eerste weken morgen eens op YouTube zetten want die staan alleen op G+
In de 2e week heeft Bram namelijk wel gespeeld en af en toe rondgelopen want de dierenarts zei dat dat kon als hij maar niet rende en sprong. Een paar keer op een dag mocht hij er toen uit een bleven we erbij.

Nu krijgt hij alleen knuffels en kopkrabbels in de bench en lopen we stukjes in huis en tuin met hem op de arm. Hij vond het vooral in de vroege ochtend lekker om dan in de tuin de druppels van de blaadjes in de tuin eraf te likken.

Ik hoop echt dat het met 4 weken klaar is voor hem...maar ik weet ook dat het langer kan duren.
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Avalonbird »

Owja....naast zijn kussen heb ik nu ook een krabplankje gelegd. Want zijn nageltjes worden wel heel erg auwww. Hij ziet het dan niet goed vanwege die kap en dan zit er ineens een nagel in je vinger als je met hem speelt. En vanmorgen dacht hij dat mijn spijkerbroek wel lekker was.....auwww.

Mochten je het je afvragen: Bram is op 15 april 2013 geboren. Hij is dus nog erg jong. Daardoor en dat de breuk mooi was volgens de dierenarts hopen we dat met 4 weken het gips er af kan.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door eveline1982 »

Wat heb je de bench leuk ingericht! Daar zal hij zich tenminste niet al te erg in vervelen :) . Heb ook een jonge kat gehad die weken benchrust nodig had. Vond het zo zielig, maar wel voor zijn eigen best wil. Sterkte met de kleine brokkenpiloot!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Whizkie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2013 21:50

Re: Achterpootje kitten gebroken

Bericht door Whizkie »

Hoi Housecat,

Die Bench ziet er inderdaad heel erg leuk uit!
Onze Twister heeft ook zijn achterpootje verbrijseld (flink wat pinnen ingezeten) en ook moest deze in de Bench gedurende een paar weken omdat hij absoluut niet mocht springen.

Voor diegene die hiermee te maken krijgen mijn tips om een poes bezig te houden die niet mag springen of rennen (of lagere tijd in de bench moet verblijven)

1. Pak een oud hoeslaken (of andere grote doek) die je over de bench kunt gooien en knip er spleetjes in aan de voorzijde/zijkanten. met een speeltje (wij gebruikten een volgelveer want poesjes zijn hier altijd dol op) kun je dan door het speeltje in een van de openingen te steken de poes geweldig leuk vermaken. Hiermee krijgt hij toch een beetje (veilige) beweging. Indien hij niet op zijn achterpootje mag staan, het speeltje natuurlijk niet hoog boven hem houden.

2. Wij gebruikten de hal, maar zorg voor een "springvrije" ruimte waarmee je met ditzelfde speeltje onder de deur kunt gaan. hiermee hebben we onze Twister uren en uren vermaakt zonder dat hij zich kon bezeren (loeren en veertje proberen te pakken)

3. Als de poes/kater begint te miauwen, controleer dan water/kattenbak etc. als dit goed is de poes/kater NIET uit de bench halen (vieze omstandigheden kunnen een aanleiding zijn voor het geklaag en hier moet je dan uiteraard iets aan doen maar het is beter om dit te doen als hij rustig is, want als hij in de gaten krijgt dat klagen dé manier is om uit de bench te komen....nou vul het verhaal maar aan:)

4. Iedereen heeft natuurlijk een agenda, maar indien mogelijk, speel tenminste twee maal per dag even met de poes/kater buiten de bench of neem hem even op schoot en laat hem buiten kijken (dit natuurlijk niet doen als de DA dit niet goed vind) Ikzelf had vertrouwen genoeg dat ik hem nooit los zou laten schieten maar als je dit vertrouwen niet hebt....lekker in de bench laten zitten!

5. Speel s' avonds voordat je gaat slapen even met hem en gebruik dan een donkere doek om de bench af te dekken (*niet helemaal afdekken!! laat spleten open zodat hij toch nog iets van zijn omgeving kan zien anders zal het teveel stress geven). Dit is voor hem dan een signaal dat het tijd is om te slapen en na een drietal dagen is hij hier al aan gewend.

Ik hoop dat deze kleine tips helpen om het leven van de zieke iets dragelijker te maken en het leven van de verzorger iets geruststellender;)

Groetjes,
Whizkie
Plaats reactie